6 september 2009
Trådstartare
Hej
'det är såhär att jag har fått i min nya motor, en turbo motor, b230fk från en volvo 940 - 1996
och jag använder det befintliga elsystemet i motorrummet.
Gamla motorn var en B230FS motor.
Jag har fått motorn och gå runt, men den tänder inte, och det klickar i boxen i bilen, dock så klickar eller surrar inte bensinpumpen eller spridarna.
alltså går inte bilen igång.
Jag har dock märkt att insuget inte är desamma på dessa 2 motorer, dvs en kontakt till spridarna fattas på det nya insuget?
Jag har hållt på med detta ett tag nu, och jag fatta rinte vad felet är.
Dem kontakterna på gamla elsystemet, borde passa rakt på blocket? för det verkar de inte göra?
Folk har sagt till mig att det ska vara samma.
Ngn som varit med om liknande problem eller som vet hur jag ska gå tillväga?
Jag har ett elsystem som satt på motorn, samt att jag har elsystemet till motorn som suttit i 945ans motorrum, men enligt andra ska de va samma elsystem, därför valde jag o använda det befintliga.
jag testade de andra elsystemet men det passar inte inne i kupéns elsystem då kontakter fattas.
Och sen en sak till, räcker det och byta boxar inne i bilen, utom styrenhet? För de finns bara 2 kontakter för 2 boxar i det befintliga systemet.
tänkte konventera bilen till turbo först innan ja köpte hela motorn, så styrenheten borde inte behövas?
Dvs den boxen som sköter laddtryck osv?
Jag vet alltså inte hur jag ska gå tillväga med detta problem nu, utan allt bara står still.
Har en del andra frågor också,
När jag blinkar höger med blinkers, så blinkar alla lampor bak, vad kan vara felet?
Spridarmotstånden, vart ska dem sitta?
Även ett elshema som är lättläst, eller bilder på hur alla kablar ska kopplas i motorrummet till motorn är hjälpligt nu, om ngn har? eller kan beskriva?
Behöver snabba svar och snabba lösningar.
Börjar bli förtvivlad på detta nu.
Vore jättesnällt om ngn elkunning volvo "expert" kunde hjälpa mig,
Skicka helst pm så kan jag skriva ut de på papper o ta med mig till garaget och felsöka.
Bilen måste igång så fort som möjligt.
Tack på förhand.
Senast redigerat av Teddio (6 september 2009)