2746
Sök

Hur tar man bort termostaten på en VW JETTA -90?

95 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#1
tja är det någon som vet hur man får bort skruvarna på termostaten på en jetta ?

har fått bort en skruv men fattar inte hur jag ska komma åt med en 10:a som sitter längst in  (mot blocket)
har tagit loss slangar och det mesta för att komma åt men det går endå inte.
måste jag ta bort hela pumpen?

vore tacksam för hjälp av någon som gjort det förr å vet tongue

MVH

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
6 september 2009
#2
Vilken motor?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

95 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#3
RannerKing skrev:
Vilken motor?

Modell: JETTA CL 1,8I

Motorkod: RP, GX

Bensin

nån som vet ?

730 Inlägg
6 september 2009
#4
Det ska gå att få bort den, jag bytte termostat på min golf 1,8 och skulle tro att det är samma motor.
Minns att det var förbannat trångt med går gör det.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
6 september 2009
#5
Du har inte möjlighet att ta en bild på motorn? Ser du ut som på min gammla Passat så vet jag hur man gör...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

95 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#6
RannerKing skrev:
Du har inte möjlighet att ta en bild på motorn? Ser du ut som på min gammla Passat så vet jag hur man gör...

tror inte det är samma motor dock..
Senast redigerat av ChevLT1 (6 september 2009)

95 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#7
master_- skrev:
Det ska gå att få bort den, jag bytte termostat på min golf 1,8 och skulle tro att det är samma motor.
Minns att det var förbannat trångt med går gör det.

i stort sätt omöjligt att komma åt...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
7 september 2009
#8
Den sitter i andra änden i nedre kylarslangen. Har du servo på bilen så får du ta bort servopumpen för att komma åt termostaten.


95 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#9
g-man skrev:
Den sitter i andra änden i nedre kylarslangen. Har du servo på bilen så får du ta bort servopumpen för att komma åt termostaten.

hehe aa blev tvungen att ta bort servo pumpen. fast den ena skruven som sitter fast på inloppsröret är typ halv trasigt huvud på, för att nån sötnos har satt fast nån jävla kryss-skruv..
va ska man göra ? vågar inte ta i ifall den pajjar ännu mera.. ..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 september 2009
#10
ChevLT1 skrev:
RannerKing skrev:
Du har inte möjlighet att ta en bild på motorn? Ser du ut som på min gammla Passat så vet jag hur man gör...

tror inte det är samma motor dock..

I golfen sitter RP det en motor, 1.8 med monojettronic eller va den heter, centralinsprutet. Finns säkert med andra motorer oxå men denna motor sitter i en golf jag körde runt med i sommar, en Golf II 1990.

Har köpt reservdelar från en Passat till den så nog är det samma motor i någon passatmodell, men inte en 1.8T



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (7 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
7 september 2009
#11
Nej inte är den lik 1.8T jag har nu. Men min gamla är en 92:a. Tänkte mest på att det är en 2.0:a och ville se en bild om termostathuset satt likadant.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 september 2009
#12
RannerKing skrev:
Nej inte är den lik 1.8T jag har nu. Men min gamla är en 92:a. Tänkte mest på att det är en 2.0:a och ville se en bild om termostathuset satt likadant.

Såhär ska de se ut.. står att de är jetta - 90 motorvolym 1.05-1.8 l.. låter skumt men ser rätt ut

http://www.vagcat.com/p/B092/015000.png



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
7 september 2009
#13
Jag har för mig att det var likadant på 2.0:an men det var länge sen jag bytte och lite svårt när man inte har ser någon "helhet" på bilden.

Nu är det ju inte det den här tråden handlar om, ursäkta för all OT

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2009
#14
Iaf en del av audis 2.0 har termostaten likadant som på bilden ovan så det kan stämma.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

95 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#15
fick loss skruven endå sen tongue men det satt 2 st O-ringar en liten och en stor vid termostaten, ska de verkligen sitta 2 st ? eller är det nån annan ägare som försökt leka ?

blev osäker när det ploppa ut 2 st var av en liten rackare man inte fick att passa nån stans


på skissen som te_wik skickade så ser jag bara 1 O-ring dock   hmm


mvh
Senast redigerat av ChevLT1 (8 september 2009)

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
8 september 2009
#16
Har bara använt en o-ring när jag bytt termostat. Dock så kan plasthuset läcka vatten då det slår sig lite när man skruvar fast det. Kostar inte mycket för ett nytt sånt.


95 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#17
g-man skrev:
Har bara använt en o-ring när jag bytt termostat. Dock så kan plasthuset läcka vatten då det slår sig lite när man skruvar fast det. Kostar inte mycket för ett nytt sånt.

var å kollade på mekonomen vad de skulle vara för "orginal O-ring" som satt där emellan å de var den lilla som skulle sitta där , frågan är ju dock vafan den stora gjorde där, för den passade rätt bra inne i vatten pumpen, det ska inte sitta nån packning vid vattenpumpen där man för in termostaten?

iaf, så prövade jag köra utan termostat och med den där "stora" packningen fastsatt i pumpen för att försöka ta reda på om termostaten var anledningen till varför bilen kokar, men när jag fyllde i vatten så började läcka vid det där huset precis som du beskrev, men prövade köra iallafall men den började koka litegrann efter en stunds körande iallafall  ( förmodligen för att den läckte vatten )

men bör jag köpa nytt inloppsrör tycker du ? förstog ej vad du menade med att den "slår sig"


mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 september 2009
#18
Det ska bara sitta en o-ring och det är viktigt att den kommer på rätt sida om termostaten.

Har du plastlock till termostathuset så är det de g-man menar att den kan slå sig. Alltså locket, inget annat. Jag har dock för mig att den är gjord av aluminium men jag kan ha fel.

O-ringen kostar nog kring 14kr på mekonomen, iaf gör det de till min bil.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (9 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
9 september 2009
#19
jag kör bara med en o-ring dock så brukar det följa med 2st när man köper termostat men det beror på att den passar till flera olika bilar.

jag har provat att ha 2st o-ringar men då får jag inte ihop huset och därav läckage

har dock aldrig varit med om att locket skulle kunna slå sig på något sätt då det är gjort i plast.

var noga med att göra rent så blir det tätt. Vi misstanke om fel så ta en termometer till julskinkan samt koka termostaten. Den ska börja öppna lite vid 86 grader

ett tips är ifall bilen kokar så kolla kylarlocket. Ett ej tätt kylarlock och din vattenpump har svårt att få upp arbetstryck
Senast redigerat av jorre83 (9 september 2009)


95 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#20
jorre83 skrev:
jag kör bara med en o-ring dock så brukar det följa med 2st när man köper termostat men det beror på att den passar till flera olika bilar.

jag har provat att ha 2st o-ringar men då får jag inte ihop huset och därav läckage

har dock aldrig varit med om att locket skulle kunna slå sig på något sätt då det är gjort i plast.

var noga med att göra rent så blir det tätt. Vi misstanke om fel så ta en termometer till julskinkan samt koka termostaten. Den ska börja öppna lite vid 86 grader

ett tips är ifall bilen kokar så kolla kylarlocket. Ett ej tätt kylarlock och din vattenpump har svårt att få upp arbetstryck

jaha okej, kanon då vet jag! big_smile


Sök