helt omöjligt att svara på
allt från 6växlade H-lådor till 8växlade slaglåda och div hel och halv aut lådor
dom som vi har på vårat jobb är
6växlad h-låda (trycklyftstyrd)
8växlad slaglåda (2delar en hög och en låg som man får trycka till med spaken för att aktivera)
halv automatiska lådor enbart koppling men möjlighet att välja växel manuellt
sen små bussarna är vanliga 5 och 6växlade h-lådor
buss teorin måste man skriva
inte speciellt krånglit betydligt mycket enklare än B teorin
nackdelen att privat ta kortet är att man i princip inte får köra någonstans med kortet enbart 5mil från utgångspunkten
finns dock skolor att gå där man får yrkeskompetens bevis och allt som behövs
gick själv en sån skola när jag tog mitt D-kort
och vill man så finns det ganska rikligt med jobb
jag siktade ganska högt och vägrade sitta och köra stadsbuss
kör nu skolbuss på vardagarna (visst det låter jobbigt men riktigt guldkörnignar)
sen när tid finns kör jag beställningstrafik allt från Silja buss till idrottskörningar och vanlig turism osv
helt okej att jobba med betydligt skojigare än att köra lastbil eftersom man för det mesta slipper dessa tok körningar man får göra med lastbil eftersom passagerarna inte orkar sitta hur länge som helst i bussen
ska oxå tillägga att det är ganska mycket svårare att köra buss än vanlig lastbil
eftersom man aldrig har dom där 2-2.5meter överhäng åt alla håll vilket kräver att man klarar av att göra mer än 1sak samtidigt
tex så drar röven 2.5meter rakt åt sidan när man kliver iväg med fullt rattutslag på en buss med styrbar boggie vilket många inte riktigt förstår så div saker som står brevid brukar få sig lite smällar