Update 62:
Fick mitt paket idag som innehöll hel renoveringssats för B230 motorn
, föurtom ramlager å axiallager som jag givetvis glömde bort
. Så får bli ytterligare en beställning lr så tar jag å åker in te sunne å köper dä i samband med termostat, glykol, urtrampningslager å säkert nåt mer
Så har idag börjat plocka ihop toppen med nya å gamla delar
Har ju dock ej fått tummen ur å skotta fram 245;an å börja riva ur motor å växellåda än men dä kommer att så småningom, dä är ju trots allt nyårs veckan
Bilder;
Kolvarna är färdig slipade/polerade för att monteras, ska på med de nya kolvringarna å vänta på de nya ramlagrena så ska jag börja med blocket så fort som möjligt
Packningar, lager å kolvringar nästan allt som behövs vid en motorrenovering, ett par öl skulle att sitta fint å
Har gjort rent tryckarna för montering i toppen
Nästan alla ventildelar demonterade från förgasar toppen
Lägg märke till de "dyra" å "invecklade" underläggsbricka urtagnings verktygen
Alla ventiler urtagna och redo för montering. Skulle va gött med starkare fjädrar, lättare brickor å större avgas ventiler, men men får bli vid senare tillfälle
Olika ventiltätningar jag kört med. De blå är de nya som ska på, den svarta va dålig, hållde inte tätt runt ventilen å satt en aning för löst runt om styrningen. Den gröna däremot satt som berg å va som ny vid ventil skaft öppningen, alltså inget glapp
Fjärde cylinderns ventiler klara för montering av kamaxel
Inslipad ventil, ska se ifall jag kan få bort de ytliga groparna med en sista omgång med fin slippningspasta
Efter att jag monterade ihop fyra utav venilerna kom jag ju givetvis på att jag glömde slipa in dem ventilerna mot ventilsätet
Men 1;an å 2;ans cylindrars ventiler är redo för att klämmas ihop med fjädrar å brickor
Kommer fortsätta å montera ihop toppen imörrn, å åtminstone skotta fram 245;an å ifall jag hinner innan det mörknar, dra ur motorn å lossa växellådan
tes imörrn harre sö trevlit