3402
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

2 419 Inlägg
27 december 2010
#241
Gött att det går framått! smile är det de kolvarna du kompsänkte själv?


579 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#242
JODÄ för jävla gött asså wink Jepp dä är dä smile


579 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#243
Uppfölare till update 61:

Blev klar med rengöringen och honingen av blocket smile Imörrn blir dä som sagt urlyftning av motor å fin slipning av kolvar m.m. När jag kolla på ordern jag gjorde så glömde jag ju givetvis bort ramlager å axial lager roll Så får åka in te Sunne å se ifall dem har på lagret lr så får dem beställa hem dä så jag kan plocka ihop hela motorn så fort som möjligt big_smile


Bilder;

Två bult vägra lossna från svänghjulet. Å till slut gav bult huvuden upp, så dä va bara att ta fram vinkelslipen å börja kapa wink Kommer ju använda det lättade svänghjulet från 245;an så tar både lamell å tryckplatta i samma veva
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033445_iir7ox.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033446_q7vi0v.jpg

Skulle va trevligt ifall jag hade råd med en sinter lamell smile Men har nog inte ens råd med en orginal lamell ens. Får ju tebaks lämpen den 12 januari så då blir dä körkort igen big_smile Störande hade bara c.a en månad kvar på prövotiden sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033447_c9ukc3.jpg

Lite smått dretit bakom svänghjulet, men olja är bra för å hålla saker fräscha ett längre tag wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033448_sdzqtn.jpg
Lite smuts kvar men va fan tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033449_uiyx5o.jpg

Spruta ner blocket å vevaxeln med bromsrengöring å tog en handduk å torka av, blev ju rent från olja så dä inte klibbar fast sig nåt smile ska smörja in olja på vevaxel å på vissa ställen i blocket innan montering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033450_5dohg3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033451_c0v2ez.jpg

Så där dä får räcka som dagens arbete tycker jag, forsätter imörrn med å dra ur motorn å förhoppningsvis växellådan ur 245;an. Å lite andra grejer som jag ska ha klart för å kunna sätta i motorn för att starta å dra en bred sladd genom nån kurva wink Harre så gött å hoppas du tyckte om å läsa denna projekt tråd smile


579 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#244
Update 62:

Fick mitt paket idag som innehöll hel renoveringssats för B230 motorn big_smile, föurtom ramlager å axiallager som jag givetvis glömde bort roll. Så får bli ytterligare en beställning lr så tar jag å åker in te sunne å köper dä i samband med termostat, glykol, urtrampningslager å säkert nåt mer smile

Så har idag börjat plocka ihop toppen med nya å gamla delar smile Har ju dock ej fått tummen ur å skotta fram 245;an å börja riva ur motor å växellåda än men dä kommer att så småningom, dä är ju trots allt nyårs veckan wink

Bilder;

Kolvarna är färdig slipade/polerade för att monteras, ska på med de nya kolvringarna å vänta på de nya ramlagrena så ska jag börja med blocket så fort som möjligt big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034100_a9k4h4.jpg

Packningar, lager å kolvringar nästan allt som behövs vid en motorrenovering, ett par öl skulle att sitta fint å wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034101_37ijj1.jpg

Har gjort rent tryckarna för montering i toppen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034103_x98onb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034104_3p92bi.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034105_7tjowb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034106_oekegx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034107_v2jfns.jpg

Nästan alla ventildelar demonterade från förgasar toppen smile Lägg märke till de "dyra" å "invecklade" underläggsbricka urtagnings verktygen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034108_ry8clf.jpg

Alla ventiler urtagna och redo för montering. Skulle va gött med starkare fjädrar, lättare brickor å större avgas ventiler, men men får bli vid senare tillfälle smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034112_i9ualm.jpg

Olika ventiltätningar jag kört med. De blå är de nya som ska på, den svarta va dålig, hållde inte tätt runt ventilen å satt en aning för löst runt om styrningen. Den gröna däremot satt som berg å va som ny vid ventil skaft öppningen, alltså inget glapp smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034116_zrv75a.jpg

Fjärde cylinderns ventiler klara för montering av kamaxel
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034118_3nagls.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034129_hmv3en.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034131_1nmxfr.jpg

Inslipad ventil, ska se ifall jag kan få bort de ytliga groparna med en sista omgång med fin slippningspasta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034132_z1rh2p.jpg


Efter att jag monterade ihop fyra utav venilerna kom jag ju givetvis på att jag glömde slipa in dem ventilerna mot ventilsätet roll Men 1;an å 2;ans cylindrars ventiler är redo för att klämmas ihop med fjädrar å brickor smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1034133_22n55k.jpg

Kommer fortsätta å montera ihop toppen imörrn, å åtminstone skotta fram 245;an å ifall jag hinner innan det mörknar, dra ur motorn å lossa växellådan smile tes imörrn harre sö trevlit smile


359 Inlägg
30 december 2010
#245
du jobbar på bra som vanligt!!
lite dålig kritik bara, tycker din tråd har ett väldigt ensidigt ämne, motorn. resten av bilen då? lite mer bilder på resten av åbäket vill jag ha iallafall!smile


579 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#246
Tackar smile Jo jag vet det, det skulle bli mer på själva bilen ifall jag bara hade en svets här hemma. Det är det enda som stoppar mig från att fullborda karossen å efter dä kommer väghållningen, inredningen å ljudet. Ingen idé å börja på nått ifall jag i slutändan kanske skaffar en ny bil sad (Volvo 240/740 lr 940 garanterat tongue)

Det är därför jag ska börja göra i ordning den till isbil, å då blir det att poppnita dit golvet å baljorna å montera det nödvändiga av inredningen. Å ifall jag har kvar den tills dä att jag köpt lr lånat en svets så svetsar jag helt enkelt fast det popnitade golvet å annan rostlagning å sätter i allting in i bilen igen wink Men tills dess kommer jag bara fokusera på det som går att föra över till en annan bil (som sagt kommer nog att bli med 99% säkerhet en hederlig gammal volvo med B230 i sig smile)

Men jag ska nog ta en break från motorn nu när jag ändå måste vänta på ramlager å lite annat å börja göra i ordning karossen med plåt, strålkastare, bromsljus, skärmkanter, huv, bagagelucka m.m. för att bryta det "ensidiga ämnet" wink Har ju trots allt alla delar till dä liggnas lite här å där smile


359 Inlägg
30 december 2010
#247
jaja, då är du medveten iallafall!
jo har en fråga angående oljematningen till turbon, kan oljetrycksslangen bli för liten? märkte nu att min anslutning från y-koppling från blockat blir typ 1/8 eller vad det nu är, dvs en bromsslang. (bromsslangsmåtten) hoppas du förstår. smile


474 Inlägg
30 december 2010
#248
DriVeeR skrev:
jaja, då är du medveten iallafall!
jo har en fråga angående oljematningen till turbon, kan oljetrycksslangen bli för liten? märkte nu att min anslutning från y-koppling från blockat blir typ 1/8 eller vad det nu är, dvs en bromsslang. (bromsslangsmåtten) hoppas du förstår. smile

Vad jag hört ska man helst inte ha för stor heller.. Tror det brukar rekommenderas runt 3-4mm, så det borde bli bra wink
Dock är det bara vad jag har för mig.. cool


Ser ut som ett fint projekt! wink


579 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#249
Ifall jag inte hade sovit bort hela dan idag:(, så skulle du ha fått sett lite updateringar på karossen wink


Ifall du menar kopparörsdelen så är dä allt för smalt, Men du ska gå efter turbons storlek på matning till turbon å sen brukar man gå med ca det dubbla för returen.

På min Garrett TB03 ska det vara 8.5mm rör in å 22mm rör ut. Retur flänsens hål är ju dock fyrkantigt, så mäter ju diagonalt. Dä ska vara "portmatchade" rör som går till å från turbon alltså smile


579 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#250
Update 62:

Blev väldigt sent igår, lr imorse kanske man ska säga tongue men i alla fall så fick jag gjort nåt idag också smile Toppen är klar monterad så ska bara dra iväg te torsby å låna en fräs, så jag kan plana den en 0.2 mm lr nåt. Sen hann jag även med lite av poppnitingen av karossen, endast ena baljan dock. Men så blir dä dagen efter, vaknar sent å inte helt hundra i hövve wink


Bilder;

De resterande ventilerna har blivit inslipade smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035116_suxwgw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035117_olyqnf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035118_p6m0v5.jpg

Å nu är äntligen toppen renoverad och ihop monterad då smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035119_16g6u3.jpg

Som blocket blev efter honingen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035120_azt6a0.jpg

När jag ändå var igång plockade jag isär oljepumpen å tog bort gammal olje smuts, samt hällde igenom fräsch ny olja för å smörja upp den på nytt smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035121_o2sqes.jpg

Hann även med å börja lägga igen nånting från rostlagningen, vänster balja blev nästan klar. Visst ser för jävlit ut men ska bara hålla tätt så inte snö blåser in i bilen. Ska göras om när jag får tag på svets wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035122_bxk51b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1035123_1h3ez9.jpg

Å imörrn ska jag fortsätta med karossen, å försöka ta mig in te Sunne för å köpa ramlager ifall de har öppnat dä vill säga. Tes dess harre sö gött smile


359 Inlägg
2 januari 2011
#251
grymt att du hann med saker! jag kunde knappt stå förrän runt 6-7 idag..

hade du tänkt spackla över lagningen?


040 RedLine
1 219 Inlägg
2 januari 2011
#252
Var du inte tvungen att ställa ventilspel? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#253
DriVeer: Ä fan dä va ju bara en dag, krävs några dar till för att dä ska drabba mig hårt hehe wink Nä blir nog bara silikon, vill inte göra nå värst mycket på det eftersom jag senare (förhoppningsvis) kommer att svetsa fast det å göra om det lite grann.

BrajjAxx: Fin liret kommer när det är dags att sätta i motorn smile, Å så har jag inget å mäta med för tillfället, är ju inte mycket å göra för å få loss ventilkåpan precis å fixa till det som ligger under wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (2 januari 2011)


34 Inlägg
5 januari 2011
#254
verkar ha sjukt bra tempo när du jobbar men även verkar du vara pedantisk, så de ska vara, keep up the good work!

579 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#255
Hade bättre tempo förr faktiskt, men dä går väl detta också hehe wink Tycker inte att jag är så pedantisk faktiskt, ifall jag verkligen skulle vara pedantisk enligt vad sj anser pedantiskt. Så skulle jag nog inte ha kommit hälften så långt som jag har nu tongue Å saker å ting skulle se annorlunda ut i såna fall wink

I alla fall tack för en mycket trevlig å uppiggande kommentar smile


34 Inlägg
5 januari 2011
#256
hehe okej:) ska faktiskt börja bygga på en K block idag till min 940, och 530 med 1.5mm planing;)

579 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#257
Ok va roligt smile Roligt å experimentera också wink Det är nåt jag ska testa på också, lr i alla fall nåt liknande i framtiden. Ska se hur jag skulle kunna använda antingen botten delen lr toppen (631 toppen är ju ganska lik 531 toppen, bortsett från förbränningskammarna) och se ifall man kan kräma ur nåt ur en sådan motor tongue


Driver
27 Inlägg
6 januari 2011
#258
bra arbete med 244 turbo, du gick bra rutt med turbo big_smile. At Interiör vad du gjorde? verkar vara  svetsning. Lycka till fortfarande.

I live my life at the quarter mile the time, nothing something else matters.
For ten seconds or less...I'm Free!!!

579 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#259
Tackar smile AT står för motorn endast, i alla fall för denna bil (B230A+T=AT). Tror dock ej att det finns nån AT inredning, dock finns det ju Volvo R-Sport inredningsdetaljer säkert. Det var en helt orginal 244 DL inredning. Jo svetsning finns det massor av å kommer när det kommer (om det kommer hmm), tills dess får dä bli popnitning dock tongue


Driver
27 Inlägg
6 januari 2011
#260
ja, bra job ändå. Men turbo är original?  Ser bra ut, at exteriör vad du tycker, fortfarande original eller lilla med tuning big_smile jag gillar mycket Volvo 240. Han har RWD, jag tror om kan göra däck på tillbaka på min bil dacia big_smile. Kan du gör bild med däck tillbaka ? tack! aa och jag ser du har rost under det, kan du fix? ursäkta-mig för min svenska, jag inte är från Sverige. big_smile

I live my life at the quarter mile the time, nothing something else matters.
For ten seconds or less...I'm Free!!!


Sök