3614
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

Drömmare
40 Inlägg
1 oktober 2009
#21
fan va fränt big_smile se bara till att alla "hål" på förgasaren får lika mkt ladd big_smile men de ha du säkert tänkt på smile lycka till big_smile

MVH//Jocke

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

579 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#22
Tackar tackar, jo då dä vet jag smile, men dock inte förra ägaren som täppte alla hål förutom inloppet te trotteln. Cp i hövet va han när han gjorde denna turbokonverteringen. Men men nu har ju jag tagit över den å inga mer tattar lösningar wink

Men nu ä dä så att kugg hjulen i hövet rula runt, å jag undra på orginal fästet sitter det en slang som går från hålet som kommer upp från flottörhuset, å ut genom fästet å in igen lite längre ner för att komma direkt framför trottel inloppet. Behöver det vara så lr kan man bara låta det vara direkt öppet?? Vet ju inte ifall dä ä mening att dä ska sugas upp där ifrån (troligen dock) och för att komma ut utan att få nåt motstånd från lufttrycket (lr turbo trycket wink ). Nån som har en aning lr ä säkra på denna punkt??

Så här ser orginal fästet ut. ni ser vart slangen ä å övre hålet, undrar ifall det går att ha öppet?? tror dock ej dä för dä ä nog meningen att dä ska suga upp bränsle från flottör huset å in te trotteln, rätta mig om jag har fel. P.S har ej kört med limmningen som ni ser på slangen dock har jag ju plast svetsat den å dä hållde för 0.8 bar i alla fall smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/775196_f0u11x.jpg


Här har ni en update te

Update 6:


Nu har jag plockat ner grenrör å turbo, och tattar lösningar från förra ägarn fanns även här. olje inloppet på turbon hade en packning i tre delar som han har kletat röd värme beständig silikon på. Ja inte konsigt att det ä så mycket olja på avgassidan roll Sen såg jag även samma silikon runt olje slangarnas fäste på blocket, såg inga läckor men ska ju givetvis göra om det å få den att täta utan den massan.
Sen har jag bara gjort rent turbon utvändigt. Samma med grenröret ska dock lägga grenröret i bensin imorrn å få bort all sot någorlunda, å blåsa rent det med tryckluft. Nä nu får dä bli bild dags smile

Bilder:

Har fått lös turbon nu med släggan å 13 nyckeln, Syns att det har läckt lite avgaser uppe i högra hörnet tack vare ingen packning mellan turbo å grenrör ska dock fixas snarast.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/775198_0lax8k.jpg

Grenröret, har ingen direkt skada men nåt klet som har bränts å blivit en ganska hård hinna där packningen sitter (antagligen röd silikon). Ska lägga denna i bensin å få bort lite sot ur kanalerna. Ska så fort jag får pengar köpa rör bitar å svetsa mitt egna grenrör. Bygger även då en ny downpipe i 3" utförande å bättre anliggning mot turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/775199_4ex6hc.jpg

Här har det vart "lite" avgas läckage roll, som man lätt kan skåda.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/775200_bv4y4d.jpg

Ok turbo vad jag kan få fram, axial å radiela spel är inom gokända normer, går knappt att rubba. inga värre skador på bladen heller normal slitage kan man säga big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/775201_d1wklc.jpg

Nuvarande downpipe, har blivit en aning varm i alla fall tongue, tänkte te lite när jag slippa ner gjut färgen, ett bra sätt å se ifall dä ä grova krökar är att få en blank yta på rören å sen köra med lite ställ här å där så turbon jobbar. Plocka ner å se ifall dä har blivit som bild å bygga ett par snällare krökar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/775202_mablx3.jpg

Å tror ni inte att jag skulle få gäng paj på den vänstra pinnbulten när jag skulle kolla hur downpipen satt på turbon. Typiskt vettu, blir te att skaffa tre nya pinnbultar dom ä lite skadade alla tre, lika bra att byta.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/775203_robeu5.jpg


Så dä va allt för denna update.
Senast redigerat av P--JawZ--K (7 oktober 2009)


579 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#23
Update 7:

Va iväg å fixade i ordning tryckbox fästet, å förberedde tryckboxen för ett nytt fäste. Och så har jag gjort en mall på ett kon rör jag ska göra te torsdan, som går från 3" till 2.5" å in i tryckboxen. Sen har jag även plockat sönder en av mina liggande vattenkylare, för att se ifall jag kan göra en oljekylare av den. Får se hur dä går tongue

Bilder:

Har har ni sakerna jag har gjort för att få på tryckboxen. Förgasar fästet blev i svart plåt istället för rostfritt, hade för tunt RF blev lika böjligt som plast fästet, sen ä det tryckboxen med avkapat rör. Å plattan ska sitta på förgasar fästet, så att man kan skruva fast det utvändigt. Ifall nån vill ha mått å sånt på sakerna, kan dä fixas smile.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/778377_92issa.jpg

Som det kommer att se ut när allt sitter ihop. Fast inget mellan rum mellan plattan å boxen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/778380_cbq155.jpg

Och så ska tryckröret se ut som går in i tryckboxen 3" till 2.5" övergång på 195 mm. får se ifall detta ska användas permanent lr om det ska göras en kortare övergång när jag får tag på mer 3" rör.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/778382_iij7ow.jpg

Också vattenkylaren som ska bli oljekylare. Vet inte riktigt hur jag ska göra mer än att kapa det, å sen får vi väl se hur jag gör nya sidor till det, med kopplingar å allt. Skulle va rolit å se ifall dä funkar, en rolig å nyttig sak att kunna, tycker jag.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/778384_rqggxi.jpg


579 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#24
Update 8:

Har fortfarande inte fått ihop förgasar grejerna än, men förhoppningsvis imorrn så kommer jag att sitta vi tigen då. Men nu har jag plockat isär 240ins orginal motor, som jag har tänkt renovera å göra i ordning för turbo. Så nu blir A motorn som sitter i sugis igen, dels för att jag måste ha en bil som går fram å bakåt, och för att nu kan jag lättare gå till botten med varför den går så fett. Utan att behöva bry mig om ifall turbon har fått sig nån smäll lr läckage nån stans.

Bilder:

Motorn isär plockad i loon. Kladdigt å trevlit smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781162_0iyl1c.jpg

631 toppen med ventiler. Ska ej använda denna topp bar används som mall. Det är ventilerna som kommer användas var inte alls farliga.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781163_9op53y.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781167_s4yzol.jpg

Här är kolvarna jag kommer att använda mig av. b230K kolvar med lite finare kanter. Ska inhandlas en våg som kommer att användas för balansera alla kolvar till samma vikt.

Det var allt som hänt hittills. Håller på att gå igenom vad jag kan spara från k motorn, å vad som ska köpas till. ligger lite strängt med budgeten, för lever bara på runt 3000 kr var 6: vecka. Å snart står jag utan nån inkomst alls, så ifall jag får nåt jobb mellan nu å framöver. Å får in en aning mer pengar kommer det bli hög budget bygge med riktigt fina grejer under huven å inte en krona besparad. men men drömma kan man ju wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781166_owpmni.jpg


579 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#25
Update 9:

Var å lånade TIG:en ett litet tag, å fick ihop förgasarfästet å tryckboxen så den blev nästan klar. Fattas bara att svetsa på fyra bult, så ä dä klart för att monteras. Sen gjorde jag även en ny downpipe anslutning för kommande 3" downpipen, mycket bättre anliggning mot turbon går knappt att rubba när den sitter oskruvad mot turbon. Imorrn kommer jag göra klart tryckboxen en gång för alla, å även börja på det konade 3" - 2.5" röret. Sen får vi väl se vad för mer grejer jag hittar på. Ska fortsätta med blocket, kolvarna å ventilerna nu å göra rent från inbränd olja å smuts å även slipa om kolvarna.

Bilder:

Här är grejerna jag gjorde idag,Tryckboxen, förgasarfästet å downpipe fästet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781848_xfwaqm.jpg

Förgasarfästet, ska fin slipas å kanske få på sig lite färg.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781852_noev0n.jpg

Nya downpipe anslutningen mot turbon, blev riktigt bra faktiskt. Ska givetvis ta bort bottnen på den, var bara där för att lättare kunna få fram kransen runt röret
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781867_oeus3k.jpg

Som den gamla downpipen såg ut vid anslutningen te turbon. Ströp avgaserna en aning låg typ 10mm för öppning mot turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781869_55joax.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/781870_mhtnif.jpg

Så där mer bilder kommer senare när jag gjort klart kolvarna, ventilerna å blocket å kanske nå mer ifall jag kommer på nåt. smile


579 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#26
Update 10:

Har äntligen fått tryckboxen monterad på förgasaren i bilen smile, även med det nya konade 3"-2.5" röret. Men utrymmet blev för lite mellan broms behållaren och tryckboxen så måste korta av skålen å svetsa ihop den igen hmm. Och så slipa jag upp downpipe flänsen på turbon lite, för att få en aning större öppning mot downpipen.


Sen så har en tallrik på K motorn jag hade tänkt bygga om, fallit av på 2ans cylinder på avgassidan sad. Å jag finner den inte, så får ta hem min gamla F motor å få tag på ett par FT stakar å sätta i K kolvarna (när dem ä klara) samt plana och lätt porta 530 toppen. Så har jag en ok turbo motor sena smile. Bättre än en orginal B230A med ca 10.3:1 i komp i alla fall wink. När jag ä klar med kolvarna å toppen kommer jag nog få ett komp på 8.5:1 ungefär, å dä blir att ok. Om jag skiter å plana toppen som jag tänkt så får jag ett komp på ca 7.9:1, å dä ä ju vad det är orginal i nästan alla volvo turbo motorer. (8.0:1 för att va exakt da)

Bilder


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/782757_6wbi77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/782758_aap7h8.jpg

Så kommer det att se ut, ska slipa bort gammal färg å på med ny färg givetvis.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/782759_iq3bno.jpg

Här ser ni hur äcklit tajt dä blev.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/782760_7npapa.jpg

Downpipe flänsen som har fått sig en mild portning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/782761_hwp8c8.jpg

B230K blocket jag tänkte använda mig av, men som det inte blir något av med ändå
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/782763_rzkn8b.jpg

Och så här såg det ut när jag plocka ner vattenpumpen ifrån K motorn, en jädrans massa röd silikon. Dä garanterat fullt i blocket också
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/782764_1o0yh5.jpg
Senast redigerat av P--JawZ--K (14 oktober 2009)


579 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#27
Update 11:


Nu är turbon å grenröret monterade igen, å fått på sig nya packningar å rejält rengjorda smile. Fattas bara att jag byter ut pinnbultena å skaffar ett par nya bult. Sen ska dä bara på en packning mellan förgasar fästet å tryckboxen, samt att förgasar fästet ska kortas 15-20 mm. Efter dessa ingrepp ska jag byta motor olja å oljefilter, å förhoppningsvis är det inget mer jag behöver göra för att starta den big_smile Har även tagit ner intercoolern för att tömma oljan ifall dä fanns nån, å dä fanns en hel del ska jag säga. Har nog aldrig blivit tömd nån gång roll. Sen ska den även blästras å lackas blank vit som tryckrörena


Bilder:

Turbon å grenröret monterade med nya packningar å rengjorda från sot å annan dret tongue.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785618_cyrqur.jpg
Kompressor å Turbin sidan. Fortfarande lite dret som ska putsas bort.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785619_6oc2n1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785622_54ux9y.jpg
Efter bilder på kompressorn å kompressor huset. Fick bort all dret på bladen innan montering smile.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785620_npad47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785621_etqc7o.jpg
Kolvarna klara med grov slipninga, ska fin slipas å balanseras å få på nya kolvringar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785623_m8reg5.jpg
IC;n ska blästras ner å lacka den vit. Hade jag tänkt mig.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785624_70lcjj.jpg

Så är denna update färdig. Nästa sak jag kommer att ta itu med ä följande; Förgasarfästet kortas av, packning mellan tryckbox å fästet, nya pinnbultar, IC;n lackas blank vit, lacka om tryckrören, göra klart kolvarna, byta olja å oljefilter å test starta bilen efter allt ä monterat å dubbel kollat efter fel.

Hej svejs på er. wink


579 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#28
Update 12:


Det blir en liten update nu, har lackat intercoolern nu å även det konade tryckröret. IC;n blev bra, lite rinningar (glömde bort att jag lackade vit "vatten" färg tongue ) å tryckröret fick sprickningar i grundfärgen av nån anledning. Men annars blev det fint, en aning bättre än innan i alla fall. Nu ska jag bara spola rent intercoolern invändigt, å få bort all olja å avfettning, svetsa på några nipplar på ett av tryckrören för vakuum anslutningar, korta å svetsa ihop förgasarfästet, lacka om tryckboxen. Så efter dä blir dä provstart av motorn big_smile

Bilder:
Intercoolern Före
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/785624_70lcjj.jpg

Intercoolern Grundad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/786439_4gmih1.jpg

Intercoolern Färdig
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/786440_gm9rcj.jpg

Monterad IC
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/786441_ur36qu.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/786442_k4icve.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/786443_lhsagw.jpg


Då va jag färdig med denna update nästa gång blir dä nog uppstart lr bara mer små pill med diverse grejer.


579 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#29
Update 13:


Har fått ihop allt. Å den starta utan några problem alls, första "kicken" så att säga big_smile Enda problem jag har funnit är trasig flottör packning, så dä läcker lite bensin men ska bytas snarast. Jag har ju inte vart ute å kört med den ännu, måste lufta om alla bromsar först å främst. Sen sitter ju downpipen bara i en skruv så inte optimalaste fästningen. Men den läcker knappt några avgaser, jämfört med gamla downpipe flänsen som läckte lite över allt oavsett hur hårt jag skröv åt (resulterade i gängpaj till slut å böjda pinnbultar) Ska byta pinnbulten te veckan lr om jag kan få lös dem under helgen skulle va aningen roligare.

Bilder:

Förgasarfästet av kortat, behöver dock kapa bulten en aning för att slippa ta loss broms oljebehållaren varje gång jag ska av med tryckboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/787745_70cxf4.jpg

Sista modifiering av detta DP rör tills dä blir 3"
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/787746_j39hoo.jpg

Ligger emot igen roll , ä trött på detta så kommer ta fram slägga å slå in där det ligger emot istället
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/787748_ndw55w.jpg

Ifall inte en ny packning fixar flottör läckaget så kommer denna på, från 240ins k motor
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/787749_794xgs.jpg

Hann även med att plann slipa dessa, ska upp i svarven så småningom.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/787751_5zpb2b.jpg


Så dä va allt för denna update. Ska ut å testa den efter vägen. Efter bensin läckaget ä fixat å bromsarna givetvis wink


228 Inlägg
24 oktober 2009
#30
ser fint ut! big_smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!

579 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#31
tackar tackar smile Har inte kunnat testa den ännu sad läcker från flottören fortfarande, men ska göra mig en ny packning imorrn. Så ska vi se ifall jag fixat läckaget, å då ska jag bara få ur luften ur broms ledningarna så blir det en test runda wink


900 Inlägg
26 oktober 2009
#32
kul o se hur den går.. då måste du lägga in bilder o video tycker ja!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
26 oktober 2009
#33
Förgasarturbo är så jävla coolt så det är inte klokt!
Lycka till med bygget! smile

Mvh/Nicklas

Allt för den där jävla hatten!

579 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#34
Sydstatare; Jag skulle ha lagt upp en film för längesen men filmen är hos en kompis, men ska försöka få tag på den. Sen har jag ingen filmkamera lr nåt bra att filma med än

THEBADGUY; Tackar, ja dä coolt med förgasarturbo, inte så många som åker omkring med det som jag känner i Arvika, Sunne, Torsby. Som är seriöst gjort lr besiktigad för den delen


Har fått på nya packningar utan läckage nu. Men ingen tomgång så ska gå över vad det kan va för fel, säkert nåt med skruvarna som behövs justeras. Sen ska jag ju lufta bromssystemet å på med resten av avgassystemet.
Senast redigerat av P--JawZ--K (27 oktober 2009)


579 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#35
Update 14:

Mest skriftlig update nu. Har fixat tomgången å överflödningen av förgasaren smile Monterade K motorns retur "flaska", och har gått ner från 3.0 mm nålventil till 2.5 mm igen. Men läckaget har kommit fram igen mad. Kan ta me fan inte få det att inte läcka, Så ska försöka med att få tag i "o-ringen" till flottör huset, och/lr göra en koppar packning. Fan va störande det är när det är nåt så simpelt som hindrar en från att kunna köra med bilen sin sad

Bilder:

Retur flaskan, har dock inget fäste till den ännu. Men ska fixas så fort jag vet hur jag ska fästa den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/790795_1u6f9r.jpg

Läckaget kommer från samma punkt lr ställe hela tiden. Under locket vid det mittersta skruvhålet (lite te vänster om hålet) det går en kanal ut genom en svart slang (synes te höger på bilden) kanske bildas ett sug tryck så det läcker. Eller så ä dä en ojämn yta helt enkelt. Så fort jag får tag på rätt gängtappar så ska jag testa med förgasaren på bilden som kommer ifrån 745an, den läckte aldrig när jag körde med i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/790801_xlpjq5.jpg


klabbarpan
3 041 Inlägg
28 oktober 2009
#36
Jag har ett förgasarkitt liggande big_smile saknas bara turbon ^^. Annars är allt helt och fint. intresserad av lite volvo förgasar turbo orgiginal saker? har för mig att dessa är svåra att få tag på.


579 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#37
Ja jag vet inte faktiskt. Har ju allt för att å den att gå, kan ju köra med den ifall jag inte hade den lilla läckan jag har. Och jag har 3 kanske fyra 4 Stromberg 175 CDUS förgasare liggnas, så bara å testa vilken som funkar. Men jag hör av mig om jag inte kan få det att fungera som det ska med de saker jag har.


579 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#38
Update 15:

Efter ett jävla bra tag med strulande tändning å läckande förgasare är detta äntligen fixat big_smile. Tändningen behöver dock ställas ner lite grann. Har bytt tändkablar mot nya bosch, nya NGK BPR7ES stift. Sen har jag byggt upp 745ans förgasare med nya delar rakt igenom nästan, har även fungerande choke nu å smile, behövs dock ej startar lika bra vare sig den är varm lr kall. Men efter att jag fått den att gå så bröt jag av ett tändstift i gängningen, whopido mad, Så ett nytt tändstift ska skaffas, ställa ner tändningen, lufta bromsarna, bygga en 3" DP, sätta på hela avgassystemet å ut å testköra den å försöka filma hur den går.

Bilder kommer...


SKÅNING
1 215 Inlägg
17 november 2009
#39
nice projekt tänkt göra samma sak själv i vinter, vad andväder du dig utav för någon topp när du åker med tubo på K motorn?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

579 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#40
Tack du smile. Dä ä ju inte K motorn utan A motorn jag har, men du kan göra så här ifall du har K motorn, sätt på en 530 (lr om du har råd en 531) topp. Plana toppen en 1.5 mm tror jag dä va, så får du ner kompet till en 8.5 (istället för 10.3 orginal) ifall jag minns rätt av uträkningen jag gjorde för ett tag sen. Dock har jag ej testat detta ännu, så vet ej ifall dä går. Men tror att dä ska gå. botten delen ä samma som A motorn förutom de mer urgröpta kolvarna. Dä ä vad jag har tänkt göra med motorn jag tänker bygga upp vid sidan om. Om jag inte får tag på en FT FK motor. Men hör dig omkring här på forumet lr nån som håller på med turbo motorer, å se va dom säger så jag inte ställer till dä för dig.



Sök