Tackar tackar, jo då dä vet jag
, men dock inte förra ägaren som täppte alla hål förutom inloppet te trotteln. Cp i hövet va han när han gjorde denna turbokonverteringen. Men men nu har ju jag tagit över den å inga mer tattar lösningar
Men nu ä dä så att kugg hjulen i hövet rula runt, å jag undra på orginal fästet sitter det en slang som går från hålet som kommer upp från flottörhuset, å ut genom fästet å in igen lite längre ner för att komma direkt framför trottel inloppet. Behöver det vara så lr kan man bara låta det vara direkt öppet?? Vet ju inte ifall dä ä mening att dä ska sugas upp där ifrån (troligen dock) och för att komma ut utan att få nåt motstånd från lufttrycket (lr turbo trycket
). Nån som har en aning lr ä säkra på denna punkt??
Så här ser orginal fästet ut. ni ser vart slangen ä å övre hålet, undrar ifall det går att ha öppet?? tror dock ej dä för dä ä nog meningen att dä ska suga upp bränsle från flottör huset å in te trotteln, rätta mig om jag har fel. P.S har ej kört med limmningen som ni ser på slangen dock har jag ju plast svetsat den å dä hållde för 0.8 bar i alla fall
Här har ni en update te
Update 6:
Nu har jag plockat ner grenrör å turbo, och tattar lösningar från förra ägarn fanns även här. olje inloppet på turbon hade en packning i tre delar som han har kletat röd värme beständig silikon på. Ja inte konsigt att det ä så mycket olja på avgassidan
Sen såg jag även samma silikon runt olje slangarnas fäste på blocket, såg inga läckor men ska ju givetvis göra om det å få den att täta utan den massan.
Sen har jag bara gjort rent turbon utvändigt. Samma med grenröret ska dock lägga grenröret i bensin imorrn å få bort all sot någorlunda, å blåsa rent det med tryckluft. Nä nu får dä bli bild dags
Bilder:
Har fått lös turbon nu med släggan å 13 nyckeln, Syns att det har läckt lite avgaser uppe i högra hörnet tack vare ingen packning mellan turbo å grenrör ska dock fixas snarast.
Grenröret, har ingen direkt skada men nåt klet som har bränts å blivit en ganska hård hinna där packningen sitter (antagligen röd silikon). Ska lägga denna i bensin å få bort lite sot ur kanalerna. Ska så fort jag får pengar köpa rör bitar å svetsa mitt egna grenrör. Bygger även då en ny downpipe i 3" utförande å bättre anliggning mot turbon.
Här har det vart "lite" avgas läckage
, som man lätt kan skåda.
Ok turbo vad jag kan få fram, axial å radiela spel är inom gokända normer, går knappt att rubba. inga värre skador på bladen heller normal slitage kan man säga
Nuvarande downpipe, har blivit en aning varm i alla fall
, tänkte te lite när jag slippa ner gjut färgen, ett bra sätt å se ifall dä ä grova krökar är att få en blank yta på rören å sen köra med lite ställ här å där så turbon jobbar. Plocka ner å se ifall dä har blivit som bild å bygga ett par snällare krökar
Å tror ni inte att jag skulle få gäng paj på den vänstra pinnbulten när jag skulle kolla hur downpipen satt på turbon. Typiskt vettu, blir te att skaffa tre nya pinnbultar dom ä lite skadade alla tre, lika bra att byta.
Så dä va allt för denna update.