3596
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

579 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#81
Update 25:
Glömde lägga upp ett par bilder från i fredags, så blir ganska mycket bilder nu. Jag har i alla fall gjort klart alla förbrännings rum för polering, avgas å insug för polering, 6 ventiler ska poleras och så har jag gjort rent toppen med avfettning så den ser betydligt fräschare ut utvändigt. Behöver dock ta hand om freten i kanalerna för vatten å olja, testar å tar hög trycks tvätten imörrn å ser ifall dä hjälper sen så får den stå i ensin ett tag. Gjorde även klart vatten röret från pumpen så dä ska lackas om när jag får tag på pengar te ny färg.


Bilder;

Förbrännings kammarna klara för polering, samt ventiler.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859956_vnsav4.jpg

De blev som nya nästan, nu ska de poleras å ventil sätes slipas
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859959_m3fhch.jpg

Som ventilerna såg ut efter de togs ur toppen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859963_vdothx.jpg

Toppen klar utvändigt, förutom vissa skrymslen jag ska ta hand om senare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859965_mx69jt.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859969_381z4p.jpg

Avgas portar redo för polering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859974_403s3s.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859977_xv3d9x.jpg

Nästan klar invändigt. Blir högtrycks tvätten imörra så jag får bort all olje slag en gång för alla
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860001_57h7hc.jpg

Å vatten röret jag gjorde klart för lackering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/859980_q6shfv.jpg

Så nu ä dä inte mycket kvar för montering av toppen. polera ventiler, portar å förbrännings kammarna, sen göra rent motor rummet. Så blir dä å tuta å köra igen big_smile


579 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#82
Update 26:

Idag har jag polerat alla ventiler å förbrännings kammare. Plus att jag börjat polera ventil fjädrarna å brickorna. Blev helt ok, nån avgas ventil får jag ta å göra om. Fick inte bort alla hack i den/dem. Också har jag markerat upp hur mycket jag behöver porta upp avgas portarna, insugs portarna va ok. Men får ta upp dem lite längre in å ta bort alla ojämnheter i portarna. Sen så blir dä ner te macken å låna högtrycks tvätten å dränka den i avfettning sen ett bensin bad så inget oxiderar å får bort all avfettning å annat geg som sitter fast på toppen, ventiler, fjädrar å så vidare.

Bilder;

Kolvarna polerade. Blev en väldigt fin yta, för att vara första gången jag polerar ett par kolvar i blocket.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860808_wv8cqy.jpg

En lätt plan slipning å polera lite mer på en avgas ventil, så ä detta jobbet färdigt helt å hållet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860809_227vt7.jpg

Rundade av insugs ventilerna lite för ett (förhoppnings vis) bättre flöde
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860811_j7u1fh.jpg

Avgas ventilerna polerade ute å inne
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860813_lki05q.jpg

Nu blir dä en massa slipning fram över i alla fall
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860814_qiliuh.jpg


Så allt för denna update, imörrn blir dä att forsätta på fjädrarna å börja port matcha avgas sidan. Sen så ska toppen sättas ihop igen å på motorn igen. Sen ska jag göra i ordning förgasaren igen å kolla varför den har sån låg tomgång. och lite blästring på diverse delar å motor rummet måste fortfarande göras rent.
Tack å hej för denna gång smile
Senast redigerat av P--JawZ--K (21 februari 2010)


579 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#83
Update 27:

Har bara hunnit med avgas portarna idag å en insugs port. Hade en väninna te morsan som hade en dålig bak broms som jag erbjöd mig att fixa. Va bara yttre kolven i oket som hade fastnat, så dä tog upp lite tid tyvärr. Men avgas portarna ä klara för polering nu i alla fall sen har jag portat upp ett insug längre in i porten eftersom den va ok match portad från fabrik vid kanten bara dock. Så nu blir dä å fixa de tre andra insugs portarna, ventil fjädrarna med brickorna å sen ska dä bara vara att spola rent toppen åå montera allt om jag inte kommer på nå mer att göra.

Bilder;

Skillnaden på orginal å en port matchad port. blir nog lite bättre blås ut nu får jag hoppas
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861300_vgy7g0.jpg

Polera dessa å se ifall dä finns några ojämnheter runt ventil sätet så ä dessa klara
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861302_7litnc.jpg

Packningen hänger så ä därför det ä en kant på golvet av porten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861303_9bvsym.jpg

Det blir ett tunnel seende så dä ser ut som porten smalnare av väldigt mycket, men så ä dä ej i verkligheten. Men kommer nog att porta upp den vid ventil sätet å putsa om den
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861307_h21ko1.jpg


Så imörrn blir dä att ta itu med insugs portarna sen blir dä ett par fjädrar å brickor som kommer poleras å tvätten så ä dä dags för montering av delar å senare toppen big_smile


579 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#84
Update 27.2:

Bestämde mig för att fortsätta så blir en liten uppföljar update här. Blev klar med alla insugs portarna, å även med att slipa runt insugs ventil sätena å dä blev ett bättre flöde mot mitten ("tändnings punkten"). Innan va dä på motsatt sida, ej så bra skulle ja tro.


Bilder;

Insugs portarna klara efter en jävla massa slipning smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861407_xpxrki.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861408_dq6ggn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861409_4da54g.jpg

Flödes test på G, 3an å 4an fick inte lika bra flöde som 1an å 2an. Skulle behöva bygga om insuget med 1an å 2ans rör längre så dä blir som en halv måne med rören. Men annars så va portningen lyckad fick ett finare flöde mot mitten ("tändnings punkten") på alla fyra insugs portar. kommer nog bli bra som min första portning av en topp big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/861410_o12abo.jpg

Så imörrn blir dä fortsatt portning under avgas portarnas ventil säten. Å fjädrarna med brickorna, tvättningen å säkert nåt mer jag kommer på att göra innan montering av toppens delar. Hej svejs så länge


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 februari 2010
#85
ser bra ut! önskar man vågade sig på att porta själv också!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

579 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#86
Tackar båge, dä här va första gången jag porta. Vet ju ej hur bra dä kommer att bli dock. Men skaffa dig en topp (Volvo toppar finns i mängder wink ) Å bara testa dig fram tills du känner dig säker nog att porta toppen på bilen du vill trimma lite. här får du en länk med lite nyttig info ifall du får några planer framöver -> http://www.allpar.com/fix/holler/porting.html


579 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#87
Update 28:


Har äntligen blivit klar med toppen för att montera ventiler å kamaxeln. Tvätta den idag med goda resultat, all olje slag mellan ventilfjäder sätena blev borta smile. Å så har jag monterat alla avgas ventiler med fjädrar å brickor å nya tätningar, men två tätningar te insugs ventilerna gick sönder så får köpa nya imörrn, sen blir dä montering av de å kamaxeln med de ny polerade kamaxel lager överfallen smile. Å olje byte med nytt filter å en motor rums tvätt. Så ä dä dags för montering av toppen efter dä big_smile Tvätta även insugetå turbon från all olja, ska plocka isär turbon igen å se vartl felet ligger, i turbon lr om dä va motorn som va felet? Axielal å radiella toleransen va dä samma som vid förra monteringen, å dä rann inte ut nån olja när jag fyllde på den å blåste tryvk luft igenom den, så hmm??


Bilder;

Avgas ventilerna monterade igen efter jädrans massa jobb å slit smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862013_ofjgfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862014_dsj845.jpg

Som ventil fjädrar å brickor ser ut under lyftarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862015_wxfdc7.jpg

Också passa jag på att polera överfallen så jag får bort all gammal inbränd olja från hela toppen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862016_br1zns.jpg


Å imörrn blir dä köp av nya tätningar å lite annat bra att ha grejer. Samt motor tvätt, olje å filter byte å till sist montering av toppen smile äntligen ä dä snart dags för en test runda med den nya toppen big_smile


2 419 Inlägg
18 februari 2010
#88
Fin portning körde du bara på eller räknade du ut å snå skit? tongue


579 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#89
tackar strandberg för kommentaren smile. Nä jag bara porta den så mycket som insuget å grenrörets flänsar är. På insugs sidan tog jag bara upp 1 mm runt kanten å kanske 2 mm ner till ventil sätet ungefär. avgas portarna tog jag upp 2-2.5 mm. Ä inte riktigt säker på dessa siffror, eftersom jag inte mätte innan jag porta hur stora dem var. Också har jag bara en tum stock å mäta med, så inte lika exakt som ett skjut mått


579 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#90
Update 29:


Blev en lite latmans dag idag. Hade ingen ork aat greja nå vidare med nånting. Så började jag blästra å polera ventilkåpan istället smile. Men tätningarna kommer imörrn, å ska samtidigt köpa en 25mm hylsa för oljepluggen, ny insugspackning å ventilkåps pakning å lite mer slip å poler grejer.


Blder;

Blästrad å börjat lite med poleringen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862549_w2r07t.jpg

Grovt polerad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862551_vio544.jpg

Ena sidan nästan helt klar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862553_48hr0z.jpg

Också emblemet så klart
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/862558_5ok4qp.jpg


579 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#91
Update 30:

Äntligen så ä man klar med toppen för att monteras på blocket big_smile, Så imörrn blir dä å göra rent motor rummet. Å sen tömma blocket på gammal olja, montera filtret å sätta dit toppen å fylla på ny olja. Å sen blir dä en jädrans massa montering av insug förgasare m.m. Å givetvis en provstart efter jag kollat att allt sitter som dä ska big_smile Fy fan va gött ifall den går som en klocka sen, va gla e person kan blive då smile

Efter att jag kört med den lite, å ser så allt ä som dä ska å den går ok. Så blir dä att plocka isär turbon igen å se ifall nåt har gått sönder. Hoppas verkligen den ä hel, så jag kan få tebaks kraften i bilen. Å köra uta bar helvete efter vägera wink


Bilder;

Alla ventiler monterade smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863164_2n1700.jpg

Kamaxelns knockar rengjorda från inbränd olja, te vänster ser ni hur den te höger såg ut innan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863165_ivtegm.jpg

Kamaxeln monterad, äntligen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863166_8fhvtw.jpg

Å toppen äntligen redo för att monteras på blocket igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863167_f5r333.jpg


2 419 Inlägg
20 februari 2010
#92
Fan va finte de blir, gillar ventil kåpan smile

Lite nyfiken hur gör man flödes test? tongue


579 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#93
Tackar tackar strandberg, den kommer bli finare efter att jag polerat den helt å hållet å på med ny blank svart färg i mitten smile. Här står det om vad du behöver å hur dä går till (Dock på engelska, bara använda google översättaren ifall man vill ha svenska.)

> http://www.popularhotrodding.com/engine … index.html

Dä jag gjorde va lite mer bonn aktigt flödes test, inte alls lika exakt. Å visar bara var flödet kommer att komma och hur det kommer. Tryckluft å vatten wink sprutar du igenom portarna så ser du hur vattnet better sig, å gör så för varje portkanal. Sen sätter du på insuget så märker du vilka kanaler som får mest av luft/bränsle (lr luft vatten för tillfället) blandningen. På detta sätt slipper du köpa några kanske onödiga saker, som du bara kommer använda nån gång då å då, lr kanske bara 1-2 gånger.
Senast redigerat av P--JawZ--K (21 februari 2010)


2 419 Inlägg
20 februari 2010
#94
Okok fan va smart, man tackar tongue


579 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#95
tackar själv wink Lr så tar du en högtrycks tvätt istället å får ett konstant jämnt flöde igenom kanalerna
Senast redigerat av P--JawZ--K (20 februari 2010)


579 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#96
Update 31:


Idag gick dä lite segt att börja med å skruva. Vakna sent, va tvungen å skotta bort all snö runt ladugården, å vänta på att farsan va klar med sin bil. Så jag kunde få ljus, så jag såg vad jag gjorde under huven m.m. Men har i alla fall fått på toppen idag, å drog runt den ett par varv när jag fick på remmen. Varken hörde lr kände att nån ventil tog i, så hittills ser dä ut att bara starta å köra big_smile När jag blivit klar med allt som fortfarnade behövs göras:

-Motor rums tvätt
-Byta olja å filter
-Göra rent generatorn å kring utrustning från olja
-Sätta ihop allt
-Starta å se/höra så ingen olja läcker, inga ventiler knackar etc.


Bilder;

Toppen monterad å skruvad på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863849_pcf4v9.jpg

Gött kletig rem sträckare. Blir en ny snarast, skulle väl egentligen vart byt med remmen. Men hade ej pengar då å har ej pengar nu heller så blir nästa månad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863851_9yme41.jpg

Inte undra på att dä läcker vatten med en trasig "gummi" packning. Stenhård som plast.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863852_9kjud7.jpg

Efter en rengjord remsträckare kom remmen på plats smile Hoppas nu inget går åt helvete under huven.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863853_1vz30a.jpg

Hela toppen på plats, dä va ta me fane me på tida wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/863854_uwon20.jpg



Fortsättning följer... imörrn smile


2 419 Inlägg
21 februari 2010
#97
Jag vill se film när den startas!!! tongue


126 Inlägg
21 februari 2010
#98
toppen smile

579 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#99
Strandberg31 -> Får låna morsans K800 å filma med, dä ä den enda filmkamera jag har som ä värd å filma med.

Bosskelso -> tackar lol


579 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#100
Update 32:


Nu så ä motorn äntligen redo för start. Ska bara värma upp motorn med bygg fläkten, så den inte kallstartas första gången med den ny renoverade toppen wink. Dum som man ä så glömde man ju bort att jag hade en motorvärmare liggnas roll. Men men, blocket ska ju göras i ordning också wink. Ska skicka upp en film lite senare så får ni se å höra hur motorn går å beter sig smile


Bilder:

Under tining efter en runda med hög trycks tvätten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/864567_9kqee0.jpg

Vevhus ventilationen rengjord åter igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/864572_mqdglz.jpg

Insug, förgasare, tryckbox å luftfiltret rengjorda å redo för montering på toppen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/864579_7da4cv.jpg

Ny olja å nytt filter äntligen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/864569_8z4xep.jpg

Gjorde rent insug sidan av blocket före montering av insuget smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/864570_2jd6ee.jpg

Å motorn äntligen klar för å startas å test köras big_smile Grenröret sticker ut en aning från resten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/864565_bno1ke.jpg


Så nu ska jag bara vänta på att motorn blir lite varmare så ska den startas big_smile. Om den går som den ska å dä inte blir några fel som jag måste fixa. Så börjar jag gå igenom turbon, å om den är i ok skick efter kollen. Så blir dä att montera den igen å se ifall nåt oväntat händer, som olje sprut lr nåt sånt. Annars så blir dä te å bygga lr köpa ett extraktor grenrör te turbon så dä blir lite bättre flås te turbon smile



Sök