2169
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

579 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#101
Update 32.2:

Den starta att även fast jag inte hade värmt mer en 20-30 minuter. Så hade den en hur fin å jämn tomgång direkt på första vridet big_smile. Slänger upp en film imörrn i dags ljuset, när den står ute i friska luften. Lampona har gått sönder så ser inte ett smack nästan, å sen så har jag inget å filma med för tillfället.


2 419 Inlägg
22 februari 2010
#102
Blev det bågon skillnad med portningen?


579 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#103
Jag starta den bara i garaget, dä va lite sent å. Å så har jag bara greröret å dä främre röret som avgassystem, så skulle ha gjort farsan fly förbannad i fall jag stod å gasa mitt i natta wink. Men ska hälla i mer glykol, ställa ner tändningen å kolla ifall allt ä som dä ska va. Så drar jag ut sen å test kör den.


579 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#104
Update 33:


Har vart ut å kört med 240in lite nu. Va te torsby å tebaks å den gick fint, tändningen ä lite cp när den ä kall å så efter tänder den när jag ska stänga av den sad. Vet troligen felet (Ej mitt, förra ägarens påhitt) Å ska fixa dä så fort jag får pengar å kör förbi en skrot lr om nån kompis har nån reservdels bil jag kan ta delar ifrån. Också har jag börjat plocka isär turbon för renovering smile, igen sad.


Saker som behövs fixas nu:

-Fixa så den inte efter tänder
-Hälla i lite mer olja i motorn
-Fortsätta på turbon
-Skaffa en T-koppling te retur röret å oljetrycksgivaren
-Blästra turbo grenröret in å utvändigt
-Ställa in CO-halten med hjälp av CO-mätare


Bilder;

Ganska väl insnöad med tanke på den korta turen jag tog upp å ner te gården.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866178_ex5v1k.jpg

Plockat av turbin huset, va lite inoljat å gegigt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866179_p2ega4.jpg

Turbinhuset, ska blästras rent å gå runt med nylon dukar på den så får den va klar sen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866180_foew1i.jpg

Börjat göra rent turbin delen en aning, mer kommer senare. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866182_zbpnik.jpg


Kommer säkert en updatering senare ikväll lr inatt wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (24 februari 2010)


900 Inlägg
24 februari 2010
#105
o faan börjar ta sig här.. älskar förgasar turbo.. ska me bygga en sån va de tänkt.. men om de händer får man väl se..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

579 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#106
Tackar så mycket sydstatare smile, Jaså, då får jag väl hålla ögonen öppna för dä då wink


579 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#107
Update 34:


Så där nu ä dä äntligen en turbo förgasare igen big_smile. Ska ta en tur senare måste bara göra rent downpipen från all olja först. Sen ska jag se ifall dä har kommit nån olja nånstans, om inte så blir dä å montera el bensin pumpen. Å ställa på laddet gradvis å ut å köra för varje gång å se ifall dä läcker olja lr bensin lr nåt annat.


Saker som behövs göras:

-Test köra den
-Montera bensin pump för att kunna ställa på laddtrycket
-Kolla så inget flödar
-Ställa in CO;n fortfarande


Bilder;
Turbin delen efter avfettning å ångtvätten smile tog bort dammet på bladen efter detta kort.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866682_m273nz.jpg

Turbon efter en ångtvätt smile å klar för att monteras
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866683_0ncw6z.jpg

Grenröret klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866685_s0ke9u.jpg

Å så dags för montering av grenrör å turbo
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866686_wjpskn.jpg

Monterat turbo å grenröret smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866688_h739gd.jpg

Å äntligen så ä dä en turbo förgasare igen. Efter mycket slit å släng big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866689_3yxb60.jpg


EDIT: Va ute å körde med den å den gick ju fint å så, men kunde inte riktigt gasa ur den. Bara spann lös med däcken tongue. Men dä läckte ingen vätska nånstans med laddet på en 0.4 - 0.6 bar i alla fall, så dä kändes riktigt skönt smile.


Fick även på downpipen, men hade bara en bult. Så fick ta dä jag fann smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/866794_nxnh48.jpg


Imörrn tar jag å monterar bensin pumpen å drar elen till den. Sen ska avgassystemet på igen, också ska jag montera ett par 5,25or. Har inte rört ljudet på flera månader, så tänkte när jag ändå har ett par liggnas i bilen kan jag lika gärna montera dem wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (25 februari 2010)


194 Inlägg
25 februari 2010
#108
kasta på ett F sprut på den:D med 940is data boxar big_smile wink


579 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#109
Jag har 2.4 jetronic liggnas boxen å härvan, å insprut å de andra delarna kan jag få tag på gratis när jag tröttnat på förgasaren. När dä börjar bli varmare ute, typ en 10+ grader på natten lr nåt sånt, så ska jag ta ur motorn å göra i ordning blocket. Lr köpa ett -95+ ft block om jag får tag på ett å har råd då. Men tills vidare får dä bli förgasare på den wink.


126 Inlägg
25 februari 2010
#110
förgasare det är grejer det. Ser bra ut!

579 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#111
Tackar bosskelso, dä ä dä att wink


228 Inlägg
26 februari 2010
#112
fint de är i motorrummet nu big_smile funderar själv på att bygga förgasar turbo nu:P

Friskt kopplat, hälften brunnet!

579 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#113
Tackar pp smile, jag skulle dock behöva göra rent från olja runt styrstaget å lte runt om blocket dock. Ja ifall du börjar så hjälper jag gärna te ifall du skulle behövat wink


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
26 februari 2010
#114
P--JawZ--K skrev:
Tackar båge, dä här va första gången jag porta. Vet ju ej hur bra dä kommer att bli dock. Men skaffa dig en topp (Volvo toppar finns i mängder wink ) Å bara testa dig fram tills du känner dig säker nog att porta toppen på bilen du vill trimma lite. här får du en länk med lite nyttig info ifall du får några planer framöver -> http://www.allpar.com/fix/holler/porting.html

tackar för länken! kan vara bra att ha när man ska försöka sig på det! smile

ser mycket bra ut hela ditt bygge! är sugen på att bygga turbo jag också! smile måste få tag på saker till det bara innan man börjar!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

579 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#115
Varsågod båge, här har du lite fler länkar ifall jag inte redan postat dem redan

Cylinder head porting basics:
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 … index.html

Cylinder haed porting mistakes:
http://www.popularhotrodding.com/engine … index.html

Å googla efter -> Cylinder head porting. så kommer det upp en massa sidor som kan va bra att kolla igenom wink

Tackar tackar så mycket båge smile Har haft den känslan jag å, å den går verkligen inte bort när man ser andra här på forumet bygga på sina bilar wink. Ja på skroten finns dä mesta, Ifall du letar efter turbo så kolla bara så du inte kan röra bladen in å ut i turbon, å så inte bladen tar i kanterna när du snurrar å trycker den lätt mot sidorna. Generella toleransen för radiellt glapp ä runt ca 0.5 mm. sen beror dä på ifall du ska gå med förgasare (+ simpelt, lätt att bygga ihop. - Inte lika bra Bränsle/luft fördelning lr "dimm" funktion som insprutare har) Lr med insprutare (- Komplicerat, mycket delar att montera, svårare att trimma än förgasare. + Tvärtemot förgasare typ.)


Ifall du får planer för turbo bygge hjälper jag gärna till med dä jag kan, så fråga på bara smile Även annat som du kanske känner dig osäker på, å vill ha en annans perspektiv på så ställer jag upp wink.


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
26 februari 2010
#116
P--JawZ--K skrev:
Varsågod båge, här har du lite fler länkar ifall jag inte redan postat dem redan

Cylinder head porting basics:
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 … index.html

Cylinder haed porting mistakes:
http://www.popularhotrodding.com/engine … index.html

Å googla efter -> Cylinder head porting. så kommer det upp en massa sidor som kan va bra att kolla igenom wink

Tackar tackar så mycket båge smile Har haft den känslan jag å, å den går verkligen inte bort när man ser andra här på forumet bygga på sina bilar wink. Ja på skroten finns dä mesta, Ifall du letar efter turbo så kolla bara så du inte kan röra bladen in å ut i turbon, å så inte bladen tar i kanterna när du snurrar å trycker den lätt mot sidorna. Generella toleransen för radiellt glapp ä runt ca 0.5 mm. sen beror dä på ifall du ska gå med förgasare (+ simpelt, lätt att bygga ihop. - Inte lika bra Bränsle/luft fördelning lr "dimm" funktion som insprutare har) Lr med insprutare (- Komplicerat, mycket delar att montera, svårare att trimma än förgasare. + Tvärtemot förgasare typ.)


Ifall du får planer för turbo bygge hjälper jag gärna till med dä jag kan, så fråga på bara smile Även annat som du kanske känner dig osäker på, å vill ha en annans perspektiv på så ställer jag upp wink.

om jag får för mig att bygga turbo så blir det på en VW 16v motor till caddyn! tackar för erbjudandet om hjälp! kan nog behövas när jag kommer igång smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

579 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#117
Å fan en 16v turbo cool, dä lär bli en grym motor på en caddy dä wink Visst, kan man hjälpa så ska man hjälpa smile


579 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#118
Update 35:

Idag blev det ingen montering av bensin pumpen eftersom förgasaren läckte igen. Samma förgasare som läckt innan, men den ända som får motorn å gå ok på tomgången å resten av registret. Men dä ä fixat nu, tack vare en kompis som hade lite loctite produkter på hyllan, som jag fick låna för ändamålet smile. Nu läcker den inte, inte ens på fullt laddtryck big_smile Också va jag tvungen å göra rent vevhuset åter igen, börja ryka ifrån filtret igen. Hade inte fått ur all fukt ur den andra vevhus ventilationen. Så gjorde rent den andra å hällde olja igenom slangen, ända tills oljan såg likadan ut från dä att jag hällde i tills dä rann igenom.


Bilder;


Förgasaren tätad smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/867339_1e2kge.jpg

Vevhus filtret bytt plats å fått en avkortad slang på sig smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/867340_y0msrt.jpg

Imörrn kanske det inte blir så mycket skruvning. För ska på släkt middag då, å vet inte hur länge den varar. Men får säkert nåt gjort i alla fall wink.


126 Inlägg
27 februari 2010
#119
fan vad fränt med mycket updates. Du är fan aktive. Vad har du För motivation för att orka meka så mycket ^^ big_smile

579 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#120
Ä fan, tycker bara dä ä rolit å lär sig nya saker ju mer man grejar big_smile.


Update 36:


Blev inte så mycket tid i garaget, släkt middan drog ut på tiden sad. Men dä va trevlit å träffa allt folk igen i alla fall smile. Bensin pumpen va dä enda jag montera å testa idag, dock bara i garaget. Å dä funka fin fint inga läckage lr nåt, får se ifall dä hjälpte nåt mot spikningar. Kan inte köra i blöt snö med mina utslitna före detta dubb däck sad. Får hoppas att plus graderna håller i sig så asfalten kommer fram från vägarna så jag kan dra på utan att börja spinna loss wink. Nästa gång jag får pengar ska jag köpa en sandwich adapter te oljefiltret. Så jag kan sätta i olje röret å sen oljetryck sensorn på sin rätta plats, ska även köpa ett T-rör te bensinpumpen med nya slangar på VMS i sunne, å en pysventil med strömbrytare. När jag knäpper på pysventilen drar pumpen igång å höjer laddtrycket samtidigt. Så jag kan köra med typ 0.4-0.5 bar å sen trycka på pys å pumpen så jag får runt 0.7-0.9 bar å leka med istället, å utan förhoppningsvis spikningar wink

Bilder;

Pumpen testad smile, ska montera den under bilen lr nånstans under batteriet lr något sådant. Ska som sagt köpa nya slangar å kopplingar te pumpen. Ska ej köras med kork tätning. Dä ä tattar aktigt. Funka för å testa så den gick som den skulle å inget läckte lr strula.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/867833_wrfr7e.jpg


Pysventilen jag funderar på att köpa å koppla ihop med bosch pumpen. Ska inte använda den för att komma över 1 bars laddtryck lr så, bara för å slippa gå ut å skruva på wastegate armen för att få högre laddtryck. Stadsköring å annat icke högt bar nödvändiga sträckor kommer jag köra med pysventilen avstängd å runt en 0,5 bars ladd. Stöll köring å i rondeller trycker jag på den för att kunna ha riktigt roligt med bilen wink
http://www.stylingbutiken.se/Shop/Image … /bo-03.jpg

Dä va allt för denna gång, om jag har tur (att snön har åkt bort lite från vägarna) så blir dä å test köra med pumpen, å se så att dä verkligen ä dålit med bensin som orsakar spikningarna å inget annat.



Sök