3271
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

864 Inlägg
4 oktober 2009
#101
Jag skulle tro att du klarar dig bra utan BSR:s sportfilter. Kompisen bänkade sin motor med ett vanligt sportfilter monterat utan avskärmning. Detta är en rätt kass lösning, antagligen sämre än originalburken.

Han körde med m46 och 230hk, detta fungerade men han fick vara försiktig med växellådan. Inte gasa för hårt på ettan osv...

Vill du att den ska gå lite tystare så kan du köra på 2.5" efter katten. Den kommer dock att bli rätt högljudd, detta får du helt enkelt vänja dig med om du vill köra trimmad 740.

Val av kam är en smaksak, Vx3 är ju en väl beprövad och omtyckt kam. T-kammen har jag inte hört så mycket om.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 oktober 2009
#102
Till Diesel77.

Du verkar tro att du bara tar ur din gamla box och kopplar in en kontakt till MS sen är allt frid och fröjd.
Riktigt så lätt är det inte.

Motorn sitter inte med clips och du orkar inte lyfta ur den med en arm ens om du heter Schwarznegger.

Bara lite tips till dig.

MVH. Alex

407 Inlägg
4 oktober 2009
#103
Tuffhaggman skrev:
Jag skulle tro att du klarar dig bra utan BSR:s sportfilter. Kompisen bänkade sin motor med ett vanligt sportfilter monterat utan avskärmning. Detta är en rätt kass lösning, antagligen sämre än originalburken.

Han körde med m46 och 230hk, detta fungerade men han fick vara försiktig med växellådan. Inte gasa för hårt på ettan osv...

Vill du att den ska gå lite tystare så kan du köra på 2.5" efter katten. Den kommer dock att bli rätt högljudd, detta får du helt enkelt vänja dig med om du vill köra trimmad 740.

Val av kam är en smaksak, Vx3 är ju en väl beprövad och omtyckt kam. T-kammen har jag inte hört så mycket om.

Men då skaffar jag BSR chippet och ett billig sportluftfilter, eller räker det med orginalfliter?
531-topp 2.5", IC, BSR.

Joo. Jag får vara förskiktig med att köra på 1:an
Lite synd det där. Tänk om jag vill köra dragrace eller vill dra en BMW lol

Det blir ju ganska billig trimmning
* B230FT 4-6 kkr
* BSR 2500 KR
* 2.4 box och kablage gratis. Jag bor nära skroten. Finns fullt av 740 2.4 av privatpersoner.
* IC = 1000 kr
* Dumpventil = 500 kr, tror jag.
* 531-topp = ähh gratis typ. wink

Totalt: ca 8000 kr. Ganska billigt.

Läser denna tråd om kammar. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1819193
Åter kommer och berättar om vilken kan jag ska ha.
Sportratt och diff behövs inte.
Jag stattsar inte på något värste. Om jag vill dra BMW M3 t.e.x så trimmar jag det till 340 hk typ.

Vad är orginal avgas" på B230FT på 940? Visst kan jag köra med orginal luftfilter?

220 hk räker för mej smile


Nu blev jag fundersam

Sharky skrev:
Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

P.S när brukar en B230FT dra. Alltså när börjar turbon ladda?

Måste veta allt för att vara 100 % säker.
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

407 Inlägg
4 oktober 2009
#104
alexbenhard skrev:
Till Diesel77.

Du verkar tro att du bara tar ur din gamla box och kopplar in en kontakt till MS sen är allt frid och fröjd.
Riktigt så lätt är det inte.

Motorn sitter inte med clips och du orkar inte lyfta ur den med en arm ens om du heter Schwarznegger.

Bara lite tips till dig.

MVH. Alex

Jag har inte frågar " jag vet inte hur jag byter motor. Är så svag".

Det är klart som fan att jag vet hur man byter motorer. Men det är första gången nu med LH. Därför frågade jag hur man får en 2.4 B230FT passa en 2.2 system. Det är bara teoretiskt. Jag pratar inte om praktiskt.
Annars så har jag gjort det på Volvo 240 -77.

Det dära med MS så håller jag på att läsa om det. Troligen så väljer jag BSR iställe för MS nu. wink
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

864 Inlägg
4 oktober 2009
#105
Sharky skrev:
Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

Visst kan det bli skit i vissa fall. Men i det här fallet är det inte så känsligt. BSR-chip ihop med 531 och vassare kam är ett välbeprövat recept och ingenting du behöver oroa dig för. Jag skulle rekommendera att du kör med 3" downpipe. Efter det så kan du stega ner till 2.5"

Om du vill slippa köpa dom dyrare filterlösningarna så är det lika bra att köra med original filterbox. Om du känner för att förbättra flödet går det köpa bra insatsfilter, dessa passar i din luftfilterbox och är rätt billiga.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 oktober 2009
#106
Tuffhaggman skrev:
Sharky skrev:
Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

Visst kan det bli skit i vissa fall. Men i det här fallet är det inte så känsligt. BSR-chip ihop med 531 och vassare kam är ett välbeprövat recept och ingenting du behöver oroa dig för. Jag skulle rekommendera att du kör med 3" downpipe. Efter det så kan du stega ner till 2.5"

Om du vill slippa köpa dom dyrare filterlösningarna så är det lika bra att köra med original filterbox. Om du känner för att förbättra flödet går det köpa bra insatsfilter, dessa passar i din luftfilterbox och är rätt billiga.

Bara man tar upp lite större/mer hål. För det hålet som är in på burken är inte mycket att komma med.

Jonas

864 Inlägg
4 oktober 2009
#107
Volvo_Mannen skrev:
Tuffhaggman skrev:
Sharky skrev:
Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram  ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.

Visst kan det bli skit i vissa fall. Men i det här fallet är det inte så känsligt. BSR-chip ihop med 531 och vassare kam är ett välbeprövat recept och ingenting du behöver oroa dig för. Jag skulle rekommendera att du kör med 3" downpipe. Efter det så kan du stega ner till 2.5"

Om du vill slippa köpa dom dyrare filterlösningarna så är det lika bra att köra med original filterbox. Om du känner för att förbättra flödet går det köpa bra insatsfilter, dessa passar i din luftfilterbox och är rätt billiga.

Bara man tar upp lite större/mer hål. För det hålet som är in på burken är inte mycket att komma med.

Det kan nog vara rimligt....
Senast redigerat av Tuffhaggman (4 oktober 2009)

407 Inlägg
4 oktober 2009
#108
Vad har A-kam och t-kam för register?
Om det så är att en A-kam drar vid 1000 till 4000, sen tar turbon in resten så väljer jag a-kam

Jag är ändå fundersam över det moderator sa om chip.
Blir det någon skillnad om jag har en 531-topp på en B230FT?

http://sv.bsr.se/products/t778/
På denna chipp så står det att Injustering av laddtryck krävs. Pris: 1 500:-
Är det inte bättre att jag köper på hi-tuning. Där står det inget om njustering av laddtryck krävs.
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#109
Diesel_77 skrev:
Vad har A-kam och t-kam för register?
Om det så är att en A-kam drar vid 1000 till 4000, sen tar turbon in resten så väljer jag a-kam

Jag är ändå fundersam över det moderator sa om chip.
Blir det någon skillnad om jag har en 531-topp på en B230FT?

http://sv.bsr.se/products/t778/
På denna chipp så står det att Injustering av laddtryck krävs. Pris: 1 500:-
Är det inte bättre att jag köper på hi-tuning. Där står det inget om njustering av laddtryck krävs.

var du än köper chippet måste du justera laddtrycket, du får ju inte massa hästar av bara chippet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
4 oktober 2009
#110
Har läst hela tråden och de verkar som du inte har en susning om va du svamlar om..

"Om jag vill dra BMW M3 t.e.x så trimmar jag det till 340 hk typ om jag vill" lol

varför inte bara köpa en turbobil från början?? Mycke enklare, sen att du ska köra på ms varför? du kommer att ha typ 200 hk i din bil..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

864 Inlägg
4 oktober 2009
#111
Diesel_77 skrev:
Vad har A-kam och t-kam för register?
Om det så är att en A-kam drar vid 1000 till 4000, sen tar turbon in resten så väljer jag a-kam

Jag är ändå fundersam över det moderator sa om chip.
Blir det någon skillnad om jag har en 531-topp på en B230FT?

http://sv.bsr.se/products/t778/
På denna chipp så står det att Injustering av laddtryck krävs. Pris: 1 500:-
Är det inte bättre att jag köper på hi-tuning. Där står det inget om njustering av laddtryck krävs.

Ja det blir det, den kommer gå lite bättre. Jag skrev ju att det är ett koncept som är välbeprövat, vet du vad det betyder? Det Sharky skrev i en annan tråd är jättebra att ta till sig, men i det här fallet så kommer det fungera ypperligt med en bättre topp.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#112
Tuffhaggman skrev:
Diesel_77 skrev:
Vad har A-kam och t-kam för register?
Om det så är att en A-kam drar vid 1000 till 4000, sen tar turbon in resten så väljer jag a-kam

Jag är ändå fundersam över det moderator sa om chip.
Blir det någon skillnad om jag har en 531-topp på en B230FT?

http://sv.bsr.se/products/t778/
På denna chipp så står det att Injustering av laddtryck krävs. Pris: 1 500:-
Är det inte bättre att jag köper på hi-tuning. Där står det inget om njustering av laddtryck krävs.

Ja det blir det, den kommer gå lite bättre. Jag skrev ju att det är ett koncept som är välbeprövat, vet du vad det betyder? Det Sharky skrev i en annan tråd är jättebra att ta till sig, men i det här fallet så kommer det fungera ypperligt med en bättre topp.

Ok. Jag litar på dina ord. wink

Om det blir bättre med en 531-topp så blir det väll bättre med en A-kam också?
Jag har hört att A-kammen har bredare register från botten än T-kammen har. Jag har inte testat, men många säger det.

NITROUS skrev:
var du än köper chippet måste du justera laddtrycket, du får ju inte massa hästar av bara chippet.

Jag trodde chippet själv gjorde så justerade laddtrycket på något sätt. Då har jag lärt mej något nytt idag smile
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

864 Inlägg
4 oktober 2009
#113
Diesel_77 skrev:
Jag trodde chippet själv gjorde så justerade laddtrycket på något sätt. Då har jag lärt mej något nytt idag smile

På nyare bilar styrs laddtrycket av styrsystemet, tyvärr omfattas inte b230 av detta wink

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#114
Diesel_77 skrev:
Equinox skrev:
Återigen så mappar du inte 2.4 boxen med MS, Du använder inte LH längre när du kör med MS.
MS är ett standalone sprut. smile

Mvh

Jasså?

Jag som har läst MS FAQ.

Så om jag kopplar in MS så "skippar" jag 2.4 boxen. min nya box blir MS? Eller?

Men vafan är du trög? det är liksom det vi har försökt förklara för dig i typ... aa 3 sidor ungefär.

team Svineri. Volvos under construction.

864 Inlägg
4 oktober 2009
#115
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Equinox skrev:
Återigen så mappar du inte 2.4 boxen med MS, Du använder inte LH längre när du kör med MS.
MS är ett standalone sprut. smile

Mvh

Jasså?

Jag som har läst MS FAQ.

Så om jag kopplar in MS så "skippar" jag 2.4 boxen. min nya box blir MS? Eller?

Men vafan är du trög? det är liksom det vi har försökt förklara för dig i typ... aa 3 sidor ungefär.

Lugna ner dig lite, det har han kopplat nu.....

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#116
Tuffhaggman skrev:
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:

Jasså?

Jag som har läst MS FAQ.

Så om jag kopplar in MS så "skippar" jag 2.4 boxen. min nya box blir MS? Eller?

Men vafan är du trög? det är liksom det vi har försökt förklara för dig i typ... aa 3 sidor ungefär.

Lugna ner dig lite, det har han kopplat nu.....

Jasså det säger du? vänta bara till sida 9.

team Svineri. Volvos under construction.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#117
turbo5a skrev:
Tuffhaggman skrev:
turbo5a skrev:

Men vafan är du trög? det är liksom det vi har försökt förklara för dig i typ... aa 3 sidor ungefär.

Lugna ner dig lite, det har han kopplat nu.....

Jasså det säger du? vänta bara till sida 9.

lol

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#118
Anldeningen för att ni tycker jag inte kan bestämma mej är därför att alla säger olika saker.

Moderator säger att allt blir skit om man trimmar en chippad bil. Medans ni säger motsatsen. Det är då man bli lite förvirrad.

Och sen sak till. Någon här och på MS FAQ sida sa att man kunde "spara" MS på något sätt. Medans så säger ni motsatsen.

Man kunde byta till baka till gamlsa styrsystemet innan bes. Men tydligten inte, enligt er.

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#119
Diesel_77 skrev:
Anldeningen för att ni tycker jag inte kan bestämma mej är därför att alla säger olika saker.

Moderator säger att allt blir skit om man trimmar en chippad bil. Medans ni säger motsatsen. Det är då man bli lite förvirrad.

Och sen sak till. Någon här och på MS FAQ sida sa att man kunde "spara" MS på något sätt. Medans så säger ni motsatsen.

Man kunde byta till baka till gamlsa styrsystemet innan bes. Men tydligten inte, enligt er.

Finns ingen anledning att tro att en moderator är bättre än oss "dödliga" medlemmar. Men i vissa fall är det så ja.

Hur menar du med spara MS? visst kan du byta box vid besiktning. Det finns det nog ett par stycken som gör.

team Svineri. Volvos under construction.

72 Inlägg
4 oktober 2009
#120
Gör det lätt för dig, speciellt med tanke på att det verkar vara ditt första projekt..

Ta en orginal B230F motor
Svarva kolvarna och fixa oljetillförsel och retur
Häng dit turbo och grenrör m.m.
850 turbo spridare, så slipper du motstånd som behövs till 740 turbo
Sätt dit downpipe
Ut och gasa!

Billigt och går att fixa på en dag om man jobbar på wink


Sök