2634
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

407 Inlägg
4 oktober 2009
#141
Volvo_Mannen skrev:
Diesel_77 skrev:
chrizz skrev:
Avstängd.

Ursäkta? Jag är ganska "trög". Jag har dyslexi. Det är inte hans fel wink

Men man ska ju inte vara otrevlig mot någon för det.

Vadå otrevlig? Han var inte otrevlig. Vill du se på otrevliga personer, kom till Flashback då tongue

PS. Hur är registret på A och T kammarna?
När börjar dom dra och när tar det stopp?
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#142
T-kammen börjar sura ihop runt 4000

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#143
NITROUS skrev:
T-kammen börjar sura ihop runt 4000

Och den börja dra vid 1000?
A-kammen då?
Jag har inte hört något positvit om T-kammen. Bara att A-kammen är bättre än T-kammen, men på vilket sätt vet jag inte.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 oktober 2009
#144
Det är tredje gången jag säger det här till dig. Köp en färdig tic, du kommer inte billigare undan (Om du inte har grejor hemma, vilket du inte har) Du slipper regbesiktning, du slipper göra motorbyte, du slipper mappa, du slipper stoppa in IC osv.

Varför ska du göra det så svårt för dig?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#145
discokapten skrev:
Det är tredje gången jag säger det här till dig. Köp en färdig tic, du kommer inte billigare undan (Om du inte har grejor hemma, vilket du inte har) Du slipper regbesiktning, du slipper göra motorbyte, du slipper mappa, du slipper stoppa in IC osv.

Varför ska du göra det så svårt för dig?

Jag vill inte kasta ut 20 000 på en tic. Dom är så förbannat dyr.

Jag skrev till en som ville ha  15 000 kr sin tic. Jag sa att han får bara 10 000 kr för den. Men han lackade ur. tongue

Ska inte mappa. Chippa.

Ointresserad.
936 Inlägg
4 oktober 2009
#146
Diesel_77 skrev:
discokapten skrev:
Det är tredje gången jag säger det här till dig. Köp en färdig tic, du kommer inte billigare undan (Om du inte har grejor hemma, vilket du inte har) Du slipper regbesiktning, du slipper göra motorbyte, du slipper mappa, du slipper stoppa in IC osv.

Varför ska du göra det så svårt för dig?

Jag vill inte kasta ut 20 000 på en tic. Dom är så förbannat dyr.

Jag skrev till en som ville ha  15 000 kr sin tic. Jag sa att han får bara 10 000 kr för den. Men han lackade ur. tongue

Ska inte mappa. Chippa.

Du nämnde innan att du skulle ha vx3 och 531 topp och grejjer. Tänk på att dessa saker inte direkt ger några "hästar" utan mest annat register.

Teabag appreciation club.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#147
Snitch skrev:
Diesel_77 skrev:
discokapten skrev:
Det är tredje gången jag säger det här till dig. Köp en färdig tic, du kommer inte billigare undan (Om du inte har grejor hemma, vilket du inte har) Du slipper regbesiktning, du slipper göra motorbyte, du slipper mappa, du slipper stoppa in IC osv.

Varför ska du göra det så svårt för dig?

Jag vill inte kasta ut 20 000 på en tic. Dom är så förbannat dyr.

Jag skrev till en som ville ha  15 000 kr sin tic. Jag sa att han får bara 10 000 kr för den. Men han lackade ur. tongue

Ska inte mappa. Chippa.

Du nämnde innan att du skulle ha vx3 och 531 topp och grejjer. Tänk på att dessa saker inte direkt ger några "hästar" utan mest annat register.

531-topp ger några ensaka hästar, men mest bara bättre gassvar.
Kammen ger ett annat register.

A-kammen passar direkt inte på 531-topp har jag läst. Man måste svara ett spår för att det ska passa. Det gör jag gratis för jag har tillgång till CNC maskin. Jag kan svarva och färsa vad jag vill.

Funderar på villken kam jag ska ha?
Jag vill kunna smyga med bilen och sedan dra på. Jag vill att hela registret ska existera. Men tyvärr så är det bara olika register hela tiden. Fattar inte varför? Varför kunde inte volvo bygga en kam dom drog från 1000 till ca 7000 rpm?

Men vi säger att om jag väljer en kam som drar från 1000 till 4000 (vilket jag söker efter). Men efter 4000, vad händer då? Tar turbon över då?
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#148
Diesel_77 skrev:
Snitch skrev:
Diesel_77 skrev:
Jag vill inte kasta ut 20 000 på en tic. Dom är så förbannat dyr.

Jag skrev till en som ville ha  15 000 kr sin tic. Jag sa att han får bara 10 000 kr för den. Men han lackade ur. tongue

Ska inte mappa. Chippa.

Du nämnde innan att du skulle ha vx3 och 531 topp och grejjer. Tänk på att dessa saker inte direkt ger några "hästar" utan mest annat register.

531-topp ger några ensaka hästar, men mest bara bättre gassvar.
Kammen ger ett annat register.

A-kammen passar direkt inte på 531-topp har jag läst. Man måste svara ett spår för att det ska passa. Det gör jag gratis för jag har tillgång till CNC maskin. Jag kan svarva och färsa vad jag vill.

Funderar på villken kam jag ska ha?
Jag vill kunna smyga med bilen och sedan dra på. Jag vill att hela registret ska existera. Men tyvärr så är det bara olika register hela tiden. Fattar inte varför? Varför kunde inte volvo bygga en kam dom drog från 1000 till ca 7000 rpm?

Men vi säger att om jag väljer en kam som drar från 1000 till 4000 (vilket jag söker efter). Men efter 4000, vad händer då? Tar turbon över då?

a-kammen passar direkt bara den har fördelarspår bak.

finns ingen nog ingen kam som drar från "noll" och ända upp till max, allt inom motorbygge är en kompromiss, antingen får du det ena, eller så får du det andra.

drar den från 1000-4000 så är motorn relativt död efter det, t.ex t-kam och 13c turbo.
Senast redigerat av NITROUS (4 oktober 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Ointresserad.
936 Inlägg
4 oktober 2009
#149
Du får helt enkelt skippa den där idén om att spara bränsle. För bilen kommer kanske inte riktigt bete sig som en ordinär 740.

Prova dig fram!

Teabag appreciation club.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#150
Snitch skrev:
Du får helt enkelt skippa den där idén om att spara bränsle. För bilen kommer kanske inte riktigt bete sig som en ordinär 740.

Prova dig fram!

Men tänk så här.
Chippa som drar det mindre. Varför skulle det dra mera just på en B230FT wink
531-toppen gjordes för att sänka bränsleförbrukningen på Volvo på tidigt 90-tal.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#151
Diesel_77 skrev:
Snitch skrev:
Du får helt enkelt skippa den där idén om att spara bränsle. För bilen kommer kanske inte riktigt bete sig som en ordinär 740.

Prova dig fram!

Men tänk så här.
Chippa som drar det mindre. Varför skulle det dra mera just på en B230FT wink
531-toppen gjordes för att sänka bränsleförbrukningen på Volvo på tidigt 90-tal.

531toppen fanns redan -86, innan det fanns 405an som i insug/avgas kanalerna var väldigt lika, men tror knappast det var för att sänka förbrukningen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#152
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Snitch skrev:

Du nämnde innan att du skulle ha vx3 och 531 topp och grejjer. Tänk på att dessa saker inte direkt ger några "hästar" utan mest annat register.

531-topp ger några ensaka hästar, men mest bara bättre gassvar.
Kammen ger ett annat register.

A-kammen passar direkt inte på 531-topp har jag läst. Man måste svara ett spår för att det ska passa. Det gör jag gratis för jag har tillgång till CNC maskin. Jag kan svarva och färsa vad jag vill.

Funderar på villken kam jag ska ha?
Jag vill kunna smyga med bilen och sedan dra på. Jag vill att hela registret ska existera. Men tyvärr så är det bara olika register hela tiden. Fattar inte varför? Varför kunde inte volvo bygga en kam dom drog från 1000 till ca 7000 rpm?

Men vi säger att om jag väljer en kam som drar från 1000 till 4000 (vilket jag söker efter). Men efter 4000, vad händer då? Tar turbon över då?

a-kammen passar direkt bara den har fördelarspår bak.

finns ingen nog ingen kam som drar från "noll" och ända upp till max, allt inom motorbygge är en kompromiss, antingen får du det ena, eller så får du det andra.

drar den från 1000-4000 så är motorn relativt död efter det, t.ex t-kam och 13c turbo.

Jag skulle vilja ha en kam som drar vid 1000 och ända till 4000 rpm, sedan efter 4000 rpm så vill jag att turbon ska dra in. Är det så det fungerar? Först kör man B230F:igt mellan 1000-4000 rpm och efter det blir det B230FT:igt?

Ointresserad.
936 Inlägg
4 oktober 2009
#153
Diesel_77 skrev:
Snitch skrev:
Du får helt enkelt skippa den där idén om att spara bränsle. För bilen kommer kanske inte riktigt bete sig som en ordinär 740.

Prova dig fram!

Men tänk så här.
Chippa som drar det mindre. Varför skulle det dra mera just på en B230FT wink
531-toppen gjordes för att sänka bränsleförbrukningen på Volvo på tidigt 90-tal.

Tänk såhär istället. Vad är skillnaden på en b230f och en b230ft? just det. Turbon.

Med turbo så krävs det att motorn får mer bränsle, det får du iofs av chippet. MEN, sen med alla andra modds du tänkt göra så tror jag inte direkt bränsleförbrukningen kommer sjunka..

Teabag appreciation club.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 oktober 2009
#154
Diesel_77 skrev:
discokapten skrev:
Det är tredje gången jag säger det här till dig. Köp en färdig tic, du kommer inte billigare undan (Om du inte har grejor hemma, vilket du inte har) Du slipper regbesiktning, du slipper göra motorbyte, du slipper mappa, du slipper stoppa in IC osv.

Varför ska du göra det så svårt för dig?

Jag vill inte kasta ut 20 000 på en tic. Dom är så förbannat dyr.

Jag skrev till en som ville ha  15 000 kr sin tic. Jag sa att han får bara 10 000 kr för den. Men han lackade ur. tongue

Ska inte mappa. Chippa.

Lycka till med vad det nu är du vill uppnå, hör gärna av dig när du faktiskt har byggt motorn och fått igenom allting genom besiktningen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#155
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:

531-topp ger några ensaka hästar, men mest bara bättre gassvar.
Kammen ger ett annat register.

A-kammen passar direkt inte på 531-topp har jag läst. Man måste svara ett spår för att det ska passa. Det gör jag gratis för jag har tillgång till CNC maskin. Jag kan svarva och färsa vad jag vill.

Funderar på villken kam jag ska ha?
Jag vill kunna smyga med bilen och sedan dra på. Jag vill att hela registret ska existera. Men tyvärr så är det bara olika register hela tiden. Fattar inte varför? Varför kunde inte volvo bygga en kam dom drog från 1000 till ca 7000 rpm?

Men vi säger att om jag väljer en kam som drar från 1000 till 4000 (vilket jag söker efter). Men efter 4000, vad händer då? Tar turbon över då?

a-kammen passar direkt bara den har fördelarspår bak.

finns ingen nog ingen kam som drar från "noll" och ända upp till max, allt inom motorbygge är en kompromiss, antingen får du det ena, eller så får du det andra.

drar den från 1000-4000 så är motorn relativt död efter det, t.ex t-kam och 13c turbo.

Jag skulle vilja ha en kam som drar vid 1000 och ända till 4000 rpm, sedan efter 4000 rpm så vill jag att turbon ska dra in. Är det så det fungerar? Först kör man B230F:igt mellan 1000-4000 rpm och efter det blir det B230FT:igt?

kan funka om du kör med en stor turbo, inget ladd före 3500, efter det kommer turbon, men om du ska köra med storlek kring originalturbo funkar det inte. men tänk på då att du måste ha chip etc som är anpassat för det också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#156
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:

a-kammen passar direkt bara den har fördelarspår bak.

finns ingen nog ingen kam som drar från "noll" och ända upp till max, allt inom motorbygge är en kompromiss, antingen får du det ena, eller så får du det andra.

drar den från 1000-4000 så är motorn relativt död efter det, t.ex t-kam och 13c turbo.

Jag skulle vilja ha en kam som drar vid 1000 och ända till 4000 rpm, sedan efter 4000 rpm så vill jag att turbon ska dra in. Är det så det fungerar? Först kör man B230F:igt mellan 1000-4000 rpm och efter det blir det B230FT:igt?

kan funka om du kör med en stor turbo, inget ladd före 3500, efter det kommer turbon, men om du ska köra med storlek kring originalturbo funkar det inte. men tänk på då att du måste ha chip etc som är anpassat för det också.

Det är det jag vill. Mellan 1000 och 3500/4000 så ska turbon inte jobba. Då ska bilen gå OK. Inte surt och inte för pigg. Då kommer den dra mindre för den är ju chippad. Sen när det börjar bli slött så rycker turbon in och man får som in kick. När turbon jobbar så spelar det ingen roll hur mycket den drar. Men så länge turbon inte jobbar så vill jag ICKE att den ska sluka soppa. Troligvist så kommer den dra minte med tanke på att B230FT är chippad wink

Snitch skrev:
Diesel_77 skrev:
Snitch skrev:
Du får helt enkelt skippa den där idén om att spara bränsle. För bilen kommer kanske inte riktigt bete sig som en ordinär 740.

Prova dig fram!

Men tänk så här.
Chippa som drar det mindre. Varför skulle det dra mera just på en B230FT wink
531-toppen gjordes för att sänka bränsleförbrukningen på Volvo på tidigt 90-tal.

Tänk såhär istället. Vad är skillnaden på en b230f och en b230ft? just det. Turbon.

Med turbo så krävs det att motorn får mer bränsle, det får du iofs av chippet. MEN, sen med alla andra modds du tänkt göra så tror jag inte direkt bränsleförbrukningen kommer sjunka..

Men så länge turbon inte jobbar så lär den väll dra mindre än vad den gjore förut. Det är så jag tänker. wink

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 oktober 2009
#157
Asså.. man kan inte åka billigt och fort... det är antingen eller... vill du ha samma förbrukning med åka fortare... köp en v8 bil. eller stoppa i samma motor i en liten och lätt bil.

Ända sättet för dig att åka fortare för samma förbrukning är att köpa en modern bil.. eller köpa nått annat gammalt skrot som inte är volvo...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 915 Inlägg
4 oktober 2009
#158
Denna tråd börjar bli onödigt lång...

Diesel_77:
Var inte för säker på motorn drar mindre bränsle bara för den är chippad.

Min 945 med B230FK (samma som FT förutom laddtrycket) drar 0,2l/m mer med trimchip.
Testat med motor och laddtryck helt orginal (0,3bar ladd)
Med orginalchip drar den 1,0l/m.
Med trimchip drar den 1,2l/m (testat flera chip)

Kör med 1,0bar laddtryck med orginalturbo 13c, 531 topp, a-kamaxel, 3" avgassystem, öppet filter, ligger runt 1,2l/m med det oxå.
Motorn drar typ lika mycket om jag kör lugnt eller om jag låter turbon jobba...
Men är det mycket lek så drar den mer.. 1,8l/m har den varit uppe i en gång...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
5 oktober 2009
#159
larsson.m skrev:
Denna tråd börjar bli onödigt lång...

Diesel_77:
Var inte för säker på motorn drar mindre bränsle bara för den är chippad.

Min 945 med B230FK (samma som FT förutom laddtrycket) drar 0,2l/m mer med trimchip.
Testat med motor och laddtryck helt orginal (0,3bar ladd)
Med orginalchip drar den 1,0l/m.
Med trimchip drar den 1,2l/m (testat flera chip)

Kör med 1,0bar laddtryck med orginalturbo 13c, 531 topp, a-kamaxel, 3" avgassystem, öppet filter, ligger runt 1,2l/m med det oxå.
Motorn drar typ lika mycket om jag kör lugnt eller om jag låter turbon jobba...
Men är det mycket lek så drar den mer.. 1,8l/m har den varit uppe i en gång...

Jag får väll testa mej fram. Annars så får jag fråga experter om chipptrimm.
Men du vet väll att B230FK är en STOR skillnad mot en B230FT wink

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 oktober 2009
#160
Diesel_77 skrev:
larsson.m skrev:
Denna tråd börjar bli onödigt lång...

Diesel_77:
Var inte för säker på motorn drar mindre bränsle bara för den är chippad.

Min 945 med B230FK (samma som FT förutom laddtrycket) drar 0,2l/m mer med trimchip.
Testat med motor och laddtryck helt orginal (0,3bar ladd)
Med orginalchip drar den 1,0l/m.
Med trimchip drar den 1,2l/m (testat flera chip)

Kör med 1,0bar laddtryck med orginalturbo 13c, 531 topp, a-kamaxel, 3" avgassystem, öppet filter, ligger runt 1,2l/m med det oxå.
Motorn drar typ lika mycket om jag kör lugnt eller om jag låter turbon jobba...
Men är det mycket lek så drar den mer.. 1,8l/m har den varit uppe i en gång...

Jag får väll testa mej fram. Annars så får jag fråga experter om chipptrimm.
Men du vet väll att B230FK är en STOR skillnad mot en B230FT wink

skillnaden är 0,3 bars laddtryck...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök