3954
Sök

Bildiagnostik för dom flesta bilarna!

S40 T4
584 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Hej,

hade tänkt mig köpa en OBD som jag kan använda med laptopen, är det någon som vet någon bra och inte jätte dyr OBD kit eller något liknande som klarar av att läsa ut dom flesta bilarna speciellt europa bilarna.

Finns det någon som kan förklara för mig vad skillnaden mellan alla OBD är? är det inte själva program varan på datorn som styr det hela om jag verkar har förståt rätt. rätta mig om jag har fel.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Shady_killen (9 september 2009)

4 005 Inlägg
9 september 2009
Shady_killen skrev:
Hej,

hade tänkt mig köpa en OBD som jag kan använda med laptopen, är det någon som vet någon bra och inte jätte dyr OBD kit eller något liknande som klarar av att läsa ut dom flesta bilarna speciellt europa bilarna.

Finns det någon som kan förklara för mig vad skillnaden mellan alla OBD är? är det inte själva program varan på datorn som styr det hela om jag verkar har förståt rätt. rätta mig om jag har fel.

Tacksam för svar!

Se till att inte köpa den billigaste, och se till att tillverkaren släpper uppdateringar hela tiden och att din bilmodell verkligen finns med.

Ju billigare = ju färre bilar + dåliga uppdateringar + mindre funktioner.

S40 T4
584 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Shady_killen skrev:
Hej,

Tacksam för svar!

Se till att inte köpa den billigaste, och se till att tillverkaren släpper uppdateringar hela tiden och att din bilmodell verkligen finns med.

Ju billigare = ju färre bilar + dåliga uppdateringar + mindre funktioner.

asså kan man inte köpa typ en anslutning till pc sen därifrån en adapter så man kan ha obd1, obd2, eobd, eobd2 osv med massa olika bil märken?

xcOOb
388 Inlägg
9 september 2009
finns grejor på blocket.. har kompisar som köpt där! funkar på de mesta..

S40 T4
584 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
skogenracing skrev:
finns grejor på blocket.. har kompisar som köpt där! funkar på de mesta..

finns ju lite olika på blocket men vad är bra och vad är okej för att det funkar men vill ha en bra

S40 T4
584 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Någon som vet om ELM327 är bra? om inte någon ni kan rekomendera då?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 september 2009
Shady_killen skrev:
Någon som vet om ELM327 är bra? om inte någon ni kan rekomendera då?

Jag har en sån, funkar kalas till nästan alla saabar iaf smile inte hunnit testa på några mer bilar! roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 september 2009
Jag la ner lite mer pengar på det och köpte en lite dyrare läsare från usa.

Har ingen dator att släpa ut till bilen och om jag hade det skulle jag nog fan inte orka släpa ut den till bilen ändå tongue

Min kodläsare kostade nog 1700kr med frakt tror jag och den täcker alla OBD2-bilar, tänkte först köpa en som funkade på både OBD och OBD2 men dom extra pengarna var inte värt det då min bil har OBD2 och jag har ingen liten svartverkstad här hemma.

Innova 3130 heter den och tillverkaren släpper uppdateringar då och då till den, finns tom en uppgradering man kan köpa för en extra tusing som gör att man kan kolla ABS-koder på nästan alla bilar vad jag förstått.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

S40 T4
584 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Jag la ner lite mer pengar på det och köpte en lite dyrare läsare från usa.

Har ingen dator att släpa ut till bilen och om jag hade det skulle jag nog fan inte orka släpa ut den till bilen ändå tongue

Min kodläsare kostade nog 1700kr med frakt tror jag och den täcker alla OBD2-bilar, tänkte först köpa en som funkade på både OBD och OBD2 men dom extra pengarna var inte värt det då min bil har OBD2 och jag har ingen liten svartverkstad här hemma.

Innova 3130 heter den och tillverkaren släpper uppdateringar då och då till den, finns tom en uppgradering man kan köpa för en extra tusing som gör att man kan kolla ABS-koder på nästan alla bilar vad jag förstått.

jaha okej men mankopplar inte denna till en pc.. det va en som man kopplar till en laptop jag letade efter men tack ändå för svaret och den verkar vara ganska bra. vet du vilka bilar som har OBD2? vet du om bmw och audi har det?

340 Inlägg
10 september 2009
audi har ett lite speciellt protokoll. bmw har obd2. Den läsare jag rekomenderar är agv4500 och finns på kjell.

den kan köras som både handhållen enhet och kopplas till en pc. samt klarar i princip allt

att köpa ngt billigt är inte lönt då du ändå kommer bli besviken.

S40 T4
584 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
newBadboy skrev:
audi har ett lite speciellt protokoll. bmw har obd2. Den läsare jag rekomenderar är agv4500 och finns på kjell.

den kan köras som både handhållen enhet och kopplas till en pc. samt klarar i princip allt

att köpa ngt billigt är inte lönt då du ändå kommer bli besviken.

okej. vad ligger priset på då?

kan du eller någon något om vad protokollen betyder eller är typ en protokoll då om man säger för volvo s40 96- och en annan för v70 00- ?

Sök