Hejsan, hoppas den är tråden hammnade i rätt forum.
Jag undrar vad det skulle kosta ungefär att lämmna in min BMW 328 e36 från 95 och få den Turbokonverterad? och vart i stockholms området man kan göra de?
(sen är det givetvis vettigt att ta reda på exakt vad en 328 tål)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hmm det har jag inte ens tänkt på.... hur gör man egentligen?:S
plockar bort alla turbo prylar...
Jobbigt=/ om man chipptrimmar sin bil da? märker inte besiktningsmännen det?
Det beror lite på... kommer du in med en neonlila bmw utan avgassystem med hiphopbyxor och kepsen på tvären och är allmänt dryg så kommer dem ge dig registreringsbesiktning... men om du kammar dig ser till att alla lampor fungerar och att det sitter avgassystem på bilen så är det inga bekymmer.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vad det kostar beror ju helt på vad du tänkt ha ut i hk. Går du över original delar , dvs . smidda kolvar, stakar så ökar ju priset betydligt. och senare så bytar man ju till större turbo, då tillkommer ännu fler kostnader.
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.
/Göran
thelaughingmadman skrev:
Man går via SFRO och reggar in bilen igen som amatörbygge alt. ombyggt fordon. www.sfro.com
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.
/Göran
thelaughingmadman skrev:
Man går via SFRO och reggar in bilen igen som amatörbygge alt. ombyggt fordon. www.sfro.com
Ofan, säker? Jag hade för mig att de va upp till 93 men när du säger så blev jag ju osäker?
EDIT: Jag tänkte på vanlig regbesiktning och inte ombyggt fordon. Men då har jag en motfråga, vad jag förstår räcker det inte med att bara byta motor för att man ska regga som ombyggt. Att större/fler modfikationer krävs?
(sen är det givetvis vettigt att ta reda på exakt vad en 328 tål)
Kanske skall nämnas för TS att kitet som länkats till saknar en del "bra att ha" saker.
Tex: Grenrör. Andra spridare (gissar på att befintliga kommer gå över 80% vid överladdning). Nått att styra/lura bilens ecu med, då den känner av övertryck med turbo. Vassare koppling (inget krav om man kör jätte lugnt eller elda upp den nuvarande innan man byter).
Modifiering av kitets tryckrör osv,andra delar som kommer behövas m,m.
Summan blir mer än man tror!
Sen skulle jag nog vilja säga en egen personlig tanke/mening också, ett turbo kit för ca 5,000kr skulle jag aldrig köpa, då man får vad man betalar för med ett sånt kit.
o ska du turbo konventera en 328 så har du alu block. o dom gillar inte ladd. brukar gå ladda max 0.5. bättre du tar ett 2.5 block o så 2.8 veven så får du 2.8 fast de pallar med
ja, han måste ha stål block annars e det typ onödigt kan nästan bara som sagt bara ladda 0,5, sen efter man införskaffat stålblock kan man ladda rätt bra, går som skott med turbo med!