2657
Sök

Hur bra är stetsom stegen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 september 2009
#41
Vi kan väl säga såhär: vi hör ju ganska ofta hur bra DDs grejer är, och det snackas ofta om Alan Dantes världsrekord, som ÄR det högsta nån nånin ha rspelat i bil. Det är ingen som säger emot nånstans.

Och han kör....Stetsom steg.

http://www.dbdragracing.com/asp/lb.asp?ListMethod=2

Där har ni väl svart på vitt om det går att spela högt med Stetsom steg. Så det är klart att de levererar. Skulle de vara sämre än DDs steg skulle Dante ha bytt. Garanterat.
Senast redigerat av jonash (12 september 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Yrkesförare
135 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#42
sen har jag en till off-topic fråga
om man har för lite ström, hur skall man veta det?
å sen om man nu har för lite ström, kan man inte pajja basen/slutsteg då?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
12 september 2009
#43
per-kan skrev:
så va de ett gäng igen som snackar en massa dynga om stetsom. va är denna avundsjuka??? riktigt löjliga är är va ni är. om man köper DD z2 till ex så tror ja man har koll på att batterier krävs. annars har man för mycke pengar o för lite kunskap. men alla som tvivlar på stetsom stegen. åk till ljudgaragen o lyssna på den model ni är intresserad av så ska ni få se att de inte ljuger om effekten. sen som sagt så kräver alla steg som ska lämna MYCKE effekt = MYCKE ström. så är de bara o kommer alltid att vara. 

men va lämnar DD största slutsteg i wrms då?

När vi labbar med detta monster: smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37756/761337_40w6t9.jpg

Man bör inte plocka ur mer en ca 120V /DD Z2 HV slutsteg.

Det som är intressent samt att många måste också förstå är att bara för en bas är på 1ohm på pappret så är inte basen konstant på 1ohm!

I Renault så sitter det en DD Z18 med 2x0.5ohm spolar så slutsteget ”ser” 1ohm dockat. Vid den frekvens som bilen är avstämd så har basen ca 4.5ohm

Så vid ca 4ohm så lämnar 2st DD Z2 HV slutsteg ca 12000w ihop ren effekt vid 17.5v.

Vid ett annat tillfälle med en annans bas så maxade vi systemet och plockade ur ca 24000w på 2st dockade DD Z2 HV men bara för att vi dubblade effekten med oren signal så ökade inte dBs.

Att bygga sjukt kraftiga slutsteg är inte det som är svårt utan att bygga kraftiga slutsteg som drar lite med ström samt låter bra samt är ”tysta” när de får noll i signal är svårare.

Tex Audison 1.2K  slutsteget som lämnar ca 3000w tog ca3år innan de släppte slutsteget för att bland annat det brummade för mycket innan.

Och fördelen som konstruktörerna har när det gäller kraftiga bas slutsteg som lämnar otroligt med effekt är att 99 av100 som köper det bryr sig inte om tex grundbruset eller att det inte till 100% återge bas slaget som det ska låta.

De kunderna vill ha massor med BAS och höga dBs!!!!! Som jag !!!!big_smile

Med vänlig hälsning//Björn


79 Inlägg
12 september 2009
#44
jonash skrev:
Vi kan väl säga såhär: vi hör ju ganska ofta hur bra DDs grejer är, och det snackas ofta om Alan Dantes världsrekord, som ÄR det högsta nån nånin ha rspelat i bil. Det är ingen som säger emot nånstans.

Och han kör....Stetsom steg.

http://www.dbdragracing.com/asp/lb.asp?ListMethod=2

Där har ni väl svart på vitt om det går att spela högt med Stetsom steg. Så det är klart att de levererar. Skulle de vara sämre än DDs steg skulle Dante ha bytt. Garanterat.

Pricken över I Jonas:)

Linus"Lellen"Andersson
Passat kombi i Espl och Bassrace 2007
Sponsrad av Ljudgaragen, Avika glasmästeri, och SDG Skylt och gravyr

79 Inlägg
12 september 2009
#45
J0ckeO skrev:
sen har jag en till off-topic fråga
om man har för lite ström, hur skall man veta det?
å sen om man nu har för lite ström, kan man inte pajja basen/slutsteg då?

En bra tumregel som de mesta känner till är att ha ett batteri till "1000watt" Så om du ska ha ett 4k. Se till ha 4 batterier eller 2-3 st av lite starkare sort. Dom drar mkt ström men vill man ha effekt ut så måste man ha effekt in som det heter. Ska du tävla?

Linus"Lellen"Andersson
Passat kombi i Espl och Bassrace 2007
Sponsrad av Ljudgaragen, Avika glasmästeri, och SDG Skylt och gravyr

Yrkesförare
135 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#46
jag ska ju inte tävla, så därför behöver det inte vara bra på så sätt liksom, jag vill enbart ha en bas som kan spela djupt skitgött smile

så därför undrar jag nu då omjag kanske skulle lägga in 1-2 batteri till, kan något ta skada eller spelar det bara inte så bra som det skall göra egentligen?

"There can only be one"
205 Inlägg
12 september 2009
#47
jonash skrev:
Vi kan väl säga såhär: vi hör ju ganska ofta hur bra DDs grejer är, och det snackas ofta om Alan Dantes världsrekord, som ÄR det högsta nån nånin ha rspelat i bil. Det är ingen som säger emot nånstans.

Och han kör....Stetsom steg.

http://www.dbdragracing.com/asp/lb.asp?ListMethod=2

Där har ni väl svart på vitt om det går att spela högt med Stetsom steg. Så det är klart att de levererar. Skulle de vara sämre än DDs steg skulle Dante ha bytt. Garanterat.

Jonas jag vill igentligen inte skriva nåt i denna tråd då folk anser att man Dissar när man tar fram fakta om saker som folk påstår, men jag måste nog citera personen du talar om nedan.

"The DD amps are very strong ,but very big... i do not have the space for 8 .
The good thin about the dd amps they do half-bridge , than will need high impedance coils to get more power output and more A/C voltage than the stetsom amps .ex: 2 stetsom 10kd on link ,0.25 ohms (124 volts a/c x 156 amps a/c = 19.344 watts) 2 DD z2hv , on link , 0.7ohms (162 volts a/c x 118 amps a/c =19.116 watts)"  OBS att detta är tester som Alan fått ut i sin bil under följande förutsättning "8 stetsom 10kd 182.1db(16 runs 0 gauge) 8 DD Z2hv 181.98db (2 runs 0 gauge)"

Lite väl stor skillnad på kablage i strömförsöjningen i tetstet tycker jag personligen men Alans slutsats om varför HAN körde Stetsom är hans problem med plats i bilen då Z2HV är på tok för stora för volvon, och är man nr.1 OAVSETT vilka steg man har så behöver man ju INTE bygga om bilen för att få plats med större steg för att öka tex  0,2dB med några ynka fler Watt men däremot ligger man 0,2dB efter nr,1 och man VET att man skulle öka dessa 0,2 med dessa större steg då kanske man skulle bygga om för dessa större steg. Vem vet mer än Mr Dante.

Angående vad Z2HV lämnar vid lägre laster kan Björn intyga om vilka siffror vi mätt upp i en viss R4 med tillräckligt med ström så inte batterispänningen sjunker så mycket smile

Jag kan jag även tipsa om en annan kille som heter Craig... håll koll på honom på VM....
Senast redigerat av Naughty Tee (12 september 2009)


"There can only be one"
205 Inlägg
12 september 2009
#48
Lellen_83 skrev:
jonash skrev:
Lellen_83 skrev:
Du tokken. Jag var med när vi mätte upp stegen hos Peter på soundpressure och det var och kommer så förbli vara WRMS. Detta såg jag med egna ögon och tvivlar du på detta så kan jag mer än gärna ta mig en tur dit igen och du får mer än gärna vara där så kanske du ändrar din uppfattning. Men ni kanske är avisa eller trångsynta bara för att det finns steg som har lika bra kontroll och kan mäta sig med Digital Designs egna steg till ett konkurrenskraftigare pris:D

Har Soundpressure börjat mäta RMS?

Ni fattar vad jag menar grabbar. Det är inga KINA WATT vi pratar om iaf.smile

Skall vi avluta allt dretsnack om våra mätningar genom att Lellen tar med sig ett gäng Stetsom steg samt att alla andra som har steg som de vill ha uppmätta med ren sinusvåg mätt med oscilloscope för att se hur mycket  maximalt  steget leverar oberoende av hur signalen ser ut. Jag LOVAR att vår testbänk har ström så det räcker för att ta ut det maximala ur steget (och ibland lite väl mycket eller hur Lellen wink )

Vi kan filma, fota dokumentera alla mätningar och u-tuba om det är det bevis  som ni vill ha på att allt går rätt till. Vi kan även mäta upp DD steg samtidigt och dokumenera hur signaler ser ut vid effektmätningarna då av någon anledning dessa alltid skall komma på tal oavsett vad tråden handlar om.
Senast redigerat av Naughty Tee (12 september 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 september 2009
#49
Naughty Tee skrev:
Lellen_83 skrev:
jonash skrev:

Har Soundpressure börjat mäta RMS?

Ni fattar vad jag menar grabbar. Det är inga KINA WATT vi pratar om iaf.smile

Skall vi avluta allt dretsnack om våra ätningar genom att Lellen tar med sig Stetsom steg samt att alla andra som har steg som de vill ha uppmätta med ren sinusvåg mätt med oscilloscpe eller maximalt vad steget leverar oberoende av hur signalen ser ut. Jag LOVAR att vår testbänk har ström så det räcker för att ta ut det maximala ur steget (och ibland lite väl mycket eller hur Lellen wink )

Vi kan filma, fota dokumentera alla mätningar och u-tuba om det är det bevis  som ni vill ha på att allt går rätt till. Vi kan även mäta upp DD steg samtidigt och dokumenera hur signaler ser ut vid effektmätningarna då av någon anledning dessa alltid skall komma på tal oavsett vad tråden handlar om.

Effektmätningar upp på tuben tycker jag låter som en bra idé oavsett.
Både RMS och total MAX!
Inte bara era egna utan även andra steg, dels som jämförelse och dels som en så att säga kunskapsbank där man får se vilka som levererar vad de lovar och inte.
Visst ett jättejobb...men jag vet inte hur många i Sverige som har kapabla riggar för detta.
Jag vet att JAG inte har det big_smile

Detta är dock bara mina två ören.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
12 september 2009
#50
J0ckeO skrev:
om man har för lite ström, hur skall man veta det?

Tex bilens belysning blinkar tydligt, du kan också mäta spänningen med en multimeter för att se hur stor variation det är i spänningen. smile

J0ckeO skrev:
å sen om man nu har för lite ström, kan man inte pajja basen/slutsteg då?

Ja, det kan man.

31 Inlägg
12 september 2009
#51
Det är skrämmande vilken jävla sandlåda ni håller på med och ni ska vara Sveriges biljuds elit och försöka locka ny tävlande !!!! Ni är för fan inget annat än barnungar, tänk er att komma som novis och tvingas läsa den skit som ni skrivit i te.x. denna tråd ! (det finns ju typ 3 bra inlägg av allt dravel)

också finns det folk som tycker jag är barnslig för jag bygger lego med min son, snälla....

Mamma säger att jag e förbaskat trevlig !

124 Inlägg
12 september 2009
#52
J0ckeO skrev:
HiFiMick skrev:
J0ckeO skrev:
men om dom nu levererar 4200 w/rms, säg att man räknar med 3000w/rms? borde det vara lite mer realistiskt? för blev lite sugen på å skaffa d steget ( 4k) å eventuellt en orion hcca eller två andra lite mindre, hade det funkat? är inte ute efter finlir, vill bara ha något som spelar förbannat djupt smile

Skulle funka helt ypperligt. Jag har 2 hcca 12or och dom har jag matat med Orion 5000d, DDz2lv och nu Audison 1,2K SPL i väntan på Orions nya monoblock 50001 ska komma till sverige. Vill du ha en låda som spelar djupt kan du nog få köpa en 26Hz låda som ligger i garaget och är gjord till hcca basarna smile

fast nu e d så att jag tänker ju ha enbart en orion bas, e lådan gjorde för 1 eller 2?

Har ju ingen betydelse. Det jag menar är att effekt på mellan 2000-5000 watt är bra för en styck hcca bas.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

124 Inlägg
12 september 2009
#53
HiFiMick skrev:
J0ckeO skrev:
HiFiMick skrev:
Skulle funka helt ypperligt. Jag har 2 hcca 12or och dom har jag matat med Orion 5000d, DDz2lv och nu Audison 1,2K SPL i väntan på Orions nya monoblock 50001 ska komma till sverige. Vill du ha en låda som spelar djupt kan du nog få köpa en 26Hz låda som ligger i garaget och är gjord till hcca basarna smile

fast nu e d så att jag tänker ju ha enbart en orion bas, e lådan gjorde för 1 eller 2?

Har ju ingen betydelse. Det jag menar är att effekt på mellan 2000-5000 watt är bra för en styck hcca bas.

Nu får jag citera mig själv. Kom på att du nog menar 26Hz lådan. Den är gjord till enbart en bas ja. Men det är nog inget att lyssna på musik till är mest en rolig grej. Blir inte så mycket basljud ur den utan mest ett jävla fladdrande i hela bilen. Körde mest massa nerslöade hip hop låtar med den lådan.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

"There can only be one"
205 Inlägg
12 september 2009
#54
HiFiMick skrev:
J0ckeO skrev:
HiFiMick skrev:

Skulle funka helt ypperligt. Jag har 2 hcca 12or och dom har jag matat med Orion 5000d, DDz2lv och nu Audison 1,2K SPL i väntan på Orions nya monoblock 50001 ska komma till sverige. Vill du ha en låda som spelar djupt kan du nog få köpa en 26Hz låda som ligger i garaget och är gjord till hcca basarna smile

fast nu e d så att jag tänker ju ha enbart en orion bas, e lådan gjorde för 1 eller 2?

Har ju ingen betydelse. Det jag menar är att effekt på mellan 2000-5000 watt är bra för en styck hcca bas.

Micke har ni mätt upp impedanshöjningen i din bil?


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 september 2009
#55
fr3kazo1d skrev:
att ett annat märke hotar DD i allmänhet finns inte DD e överlägsna och de kvittar vad folk säger jag vet de ni vet de så har de varit kommer alltid va sen att man kan spela högt med andra märken eller lika högt som med DD basarna tex beror på massa olika saker men hade man jämfört samma bil samma storlek på basar och DD mot annat märke så tror jag inte någon tvivlar på att DD hade spela högre de bara kolla resultaten från olika tävlingar världen runt,

Skojar du? Tror du att de bilarna som spelar högst i världen gör det enbart p.g.a att de har X eller Y märke i bilen? Självklart så ligger det TUSENTALS timmar i tester för att få bilarna att prestera de siffrorna som de gör.

Tar vi Alan Dantes bil så lägger han flera timmar på att återställa bilen efter att han har haft en "besiktning" av dommarna, detta för att bilen skall vara absolut så bra som den kan vara.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Yrkesförare
135 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#56
Drönirettab skrev:
J0ckeO skrev:
om man har för lite ström, hur skall man veta det?

Tex bilens belysning blinkar tydligt, du kan också mäta spänningen med en multimeter för att se hur stor variation det är i spänningen. smile

J0ckeO skrev:
å sen om man nu har för lite ström, kan man inte pajja basen/slutsteg då?

Ja, det kan man.

men om allt skulle ta å blinka nu då, då e det alltså skadligt för komponetner, men om man sänker då? så det inte spelar lika högt å allt blinkande stoppar, då tar det mindre ström va? då är det inte skadligt va? så länge det inte blinkar? fattar någon vad jag menar?

21 761 Inlägg
12 september 2009
#57
Ja, i princip är det som du säger. Det förutsätter förstås att alla kablar har bra kontakt så att spänningsförlusterna till steget är minimala. smile

Men då lindrar du ju bara symptomen genom att vrida ner volymen. wink

Designer.
1 260 Inlägg
12 september 2009
#58
Finns ju ingen anledning att köpa så "bra" saker om du ska lyssna på låg volym för att du inte har ström nog och kunna få ut lite ljud ur bitarna.

Sen kan man se över orginaljorden, den brukar vara ganska dålig.
Senast redigerat av MIKK0 (12 september 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 september 2009
#59
Naughty Tee skrev:
Jonas jag vill igentligen inte skriva nåt i denna tråd då folk anser att man Dissar när man tar fram fakta om saker som folk påstår, men jag måste nog citera personen du talar om nedan.

"The DD amps are very strong ,but very big... i do not have the space for 8 .
The good thin about the dd amps they do half-bridge , than will need high impedance coils to get more power output and more A/C voltage than the stetsom amps .ex: 2 stetsom 10kd on link ,0.25 ohms (124 volts a/c x 156 amps a/c = 19.344 watts) 2 DD z2hv , on link , 0.7ohms (162 volts a/c x 118 amps a/c =19.116 watts)"  OBS att detta är tester som Alan fått ut i sin bil under följande förutsättning "8 stetsom 10kd 182.1db(16 runs 0 gauge) 8 DD Z2hv 181.98db (2 runs 0 gauge)"

Lite väl stor skillnad på kablage i strömförsöjningen i tetstet tycker jag personligen men Alans slutsats om varför HAN körde Stetsom är hans problem med plats i bilen då Z2HV är på tok för stora för volvon, och är man nr.1 OAVSETT vilka steg man har så behöver man ju INTE bygga om bilen för att få plats med större steg för att öka tex  0,2dB med några ynka fler Watt men däremot ligger man 0,2dB efter nr,1 och man VET att man skulle öka dessa 0,2 med dessa större steg då kanske man skulle bygga om för dessa större steg. Vem vet mer än Mr Dante.

Angående vad Z2HV lämnar vid lägre laster kan Björn intyga om vilka siffror vi mätt upp i en viss R4 med tillräckligt med ström så inte batterispänningen sjunker så mycket smile

Jag tycker egentligen att det du skriver bevisar att Stetsom stegen funkar. Så då vet vi det.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 september 2009
#60
jonash skrev:
Naughty Tee skrev:
Jonas jag vill igentligen inte skriva nåt i denna tråd då folk anser att man Dissar när man tar fram fakta om saker som folk påstår, men jag måste nog citera personen du talar om nedan.

"The DD amps are very strong ,but very big... i do not have the space for 8 .
The good thin about the dd amps they do half-bridge , than will need high impedance coils to get more power output and more A/C voltage than the stetsom amps .ex: 2 stetsom 10kd on link ,0.25 ohms (124 volts a/c x 156 amps a/c = 19.344 watts) 2 DD z2hv , on link , 0.7ohms (162 volts a/c x 118 amps a/c =19.116 watts)"  OBS att detta är tester som Alan fått ut i sin bil under följande förutsättning "8 stetsom 10kd 182.1db(16 runs 0 gauge) 8 DD Z2hv 181.98db (2 runs 0 gauge)"

Lite väl stor skillnad på kablage i strömförsöjningen i tetstet tycker jag personligen men Alans slutsats om varför HAN körde Stetsom är hans problem med plats i bilen då Z2HV är på tok för stora för volvon, och är man nr.1 OAVSETT vilka steg man har så behöver man ju INTE bygga om bilen för att få plats med större steg för att öka tex  0,2dB med några ynka fler Watt men däremot ligger man 0,2dB efter nr,1 och man VET att man skulle öka dessa 0,2 med dessa större steg då kanske man skulle bygga om för dessa större steg. Vem vet mer än Mr Dante.

Angående vad Z2HV lämnar vid lägre laster kan Björn intyga om vilka siffror vi mätt upp i en viss R4 med tillräckligt med ström så inte batterispänningen sjunker så mycket smile

Jag tycker egentligen att det du skriver bevisar att Stetsom stegen funkar. Så då vet vi det.

Vilket även du påtalade innan wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök