per-kan skrev:
så va de ett gäng igen som snackar en massa dynga om stetsom. va är denna avundsjuka??? riktigt löjliga är är va ni är. om man köper DD z2 till ex så tror ja man har koll på att batterier krävs. annars har man för mycke pengar o för lite kunskap. men alla som tvivlar på stetsom stegen. åk till ljudgaragen o lyssna på den model ni är intresserad av så ska ni få se att de inte ljuger om effekten. sen som sagt så kräver alla steg som ska lämna MYCKE effekt = MYCKE ström. så är de bara o kommer alltid att vara.
men va lämnar DD största slutsteg i wrms då?
När vi labbar med detta monster:
Man bör inte plocka ur mer en ca 120V /DD Z2 HV slutsteg.
Det som är intressent samt att många måste också förstå är att bara för en bas är på 1ohm på pappret så är inte basen konstant på 1ohm!
I Renault så sitter det en DD Z18 med 2x0.5ohm spolar så slutsteget ”ser” 1ohm dockat. Vid den frekvens som bilen är avstämd så har basen ca 4.5ohm
Så vid ca 4ohm så lämnar 2st DD Z2 HV slutsteg ca 12000w ihop ren effekt vid 17.5v.
Vid ett annat tillfälle med en annans bas så maxade vi systemet och plockade ur ca 24000w på 2st dockade DD Z2 HV men bara för att vi dubblade effekten med oren signal så ökade inte dBs.
Att bygga sjukt kraftiga slutsteg är inte det som är svårt utan att bygga kraftiga slutsteg som drar lite med ström samt låter bra samt är ”tysta” när de får noll i signal är svårare.
Tex Audison 1.2K slutsteget som lämnar ca 3000w tog ca3år innan de släppte slutsteget för att bland annat det brummade för mycket innan.
Och fördelen som konstruktörerna har när det gäller kraftiga bas slutsteg som lämnar otroligt med effekt är att 99 av100 som köper det bryr sig inte om tex grundbruset eller att det inte till 100% återge bas slaget som det ska låta.
De kunderna vill ha massor med BAS och höga dBs!!!!! Som jag !!!!
Med vänlig hälsning//Björn