3338
Sök

Bil som vägrar starta men hoppar igång vid bogsering

332 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Har en volvo 740 16v med 8ventilars motor i+16ventilars elsystem elr hur fasen jag ska förklara:/ Den har alltid startat och aldrig krånglat nångång förns här om dagen:( När jag vrider om nyckel så står den bara o kurrar elr hur ja nu ska förklara,motorn går runt:P men jag får intei väg bilen men när man bogserar den då hoppar den igång direkt...skapligt iriterande när man ska till jobbet och inte har bogseringshjälp varje morgon;P och jag inte är så kunnig när det blir nå konstigt fel i motorn....

någon som har nån aning om vad det kan vara för fel? kan ju medela att jag motortvätta den innan den blev svårstartad o efter motortvätten då starta den direkt efter och funka fint sen två dagar efter motortvätten,ikke:/ om de kanske kommit in nå vatten nånstans? men varför funka den då efter motortvätten... hmm:(

Kan medela igår att den vägra starta sen fick ja bogseringshjälp o då hoppa den igång sen efter de så kunde man starta o stänga av den flera gånger o den hoppa igång hela tin=)
Senast redigerat av HBB (14 september 2009)

95 Inlägg
13 september 2009
Lät den konstigt innan den börja krånlga? eller låter den konstigt när du får igång den? isf kika så den går på alla cylindrar!

Smakar det så kostar det!

332 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
nepp den lät inte konstigt innan den börja krångla och den går på alla cylindrar när den väl hoppar igång... så vette fasen vad det kan vara:/
Senast redigerat av HBB (13 september 2009)

95 Inlägg
13 september 2009
Kika så du har tillräckligt med gnista på alla tändstift, testa startgas etc.

Smakar det så kostar det!

554 Inlägg
13 september 2009
Slå på heljus innan du försöker starta den.
Dör lyset så är det förmodligen batteriet som har har lämnat in.
Då skall det gå att starta den med startkablar.
I så fall köp att nytt batteri.

Du skrev att den kurrar?
Går inte motorn runt när du vrider på nyckeln?
Eller är det bara startmotorn som låter?
Om inte motorn går runt så köp en startmotor på skroten och testa med.

101 Inlägg
13 september 2009
hade liknande problem med min bil för ett tag sen, då var orsaken batteriet. Vad händer om någon annan kablar igång bilen, startar den då?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
13 september 2009
Kolla först och främst så startmotorn slår till och drar runt motorn, och inte så köp en ny startmotor, gör den det och den inte vill starta en då så byt tändstiften så det inte är lite dåligt med komp i den så den inte orkar vrida igång. Om inte det hjälper så kolla typ tändkablar och skit. Så det är rätt ohm i alla och så ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

332 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
rosten1000 skrev:
Slå på heljus innan du försöker starta den.
Dör lyset så är det förmodligen batteriet som har har lämnat in.
Då skall det gå att starta den med startkablar.
I så fall köp att nytt batteri.

Du skrev att den kurrar?
Går inte motorn runt när du vrider på nyckeln?
Eller är det bara startmotorn som låter?
Om inte motorn går runt så köp en startmotor på skroten och testa med.

jag kan inte vrida helt på nyckeln hehe vrider bara på täningen sen trycker ja på en knapp:P och motorn går inte runt verkar det som:/ men sen efter man bogserat nåram eter då hoppar den igång och sen om man stänger av bilen helt efter de o startar sen då hoppar den igång direkt=)

332 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
johan1337 skrev:
hade liknande problem med min bil för ett tag sen, då var orsaken batteriet. Vad händer om någon annan kablar igång bilen, startar den då?

Batteriet e iof lite dåligt men inte så... men så fort man bogserar igång den då hoppar den igång direkt sen funkar den o köra med hela dagen fa st man stänger av den 10 gånger elr nå:P

554 Inlägg
13 september 2009
Det är batteriet.
När det blir gammalt så laddar det ur sig om det får stå några timmar.
Men när du precis har kört bilen så är det maxladdat. Då startar bilen.

När du drar igång bilen så behöver bara batteriet ge ström till tändning och bränskepump.
Vilket är väldigt lite strömm.
Det är startmotorn som kräver mest mest ström.

Så köp ett nytt batteri så har du löst problemet.

332 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Men det konstiga är att bilen blev såhär knäpp efter motortvättningen:/ har testat me nytt batteri men det funkar inte de heller,fördelarlocket är kollat och startmotorn e bytt så jag vette fan:S

imorse när ja skulle starta bilfan så stod den bara o kurra elr hur ja ska förklara fast motorn går runt hur bra som helst men den vill inte åka iväg:P haha e så dålig på o förklara:/ men iaf sluta med att man fick bogsera igång skiten o då hoppa den igång...o där efter stängde jag av bilen sen stod den i fyra timmar o sen när ja starta den hoppa den igång direkt:S

Biltokig
310 Inlägg
14 september 2009
fukt i tändkablarna?? testat att kabla igång den??? plocka bort ett stift och koppla på tändkablen på det och lägg det på grenröret, kör på starten och kolla vilken färg gnistan har, den ska vara blåaktig.

hadde problem med en 740 där stiften var nya och dom fick gnista, men den var orange och det gjorde att bilen inte startade...

byt ALLA tänd detaljer, kolla om du får låna fråa en annan likadan bil. billigare så

Harè bra

332 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
ola_volvo skrev:
fukt i tändkablarna?? testat att kabla igång den??? plocka bort ett stift och koppla på tändkablen på det och lägg det på grenröret, kör på starten och kolla vilken färg gnistan har, den ska vara blåaktig.

hadde problem med en 740 där stiften var nya och dom fick gnista, men den var orange och det gjorde att bilen inte startade...

byt ALLA tänd detaljer, kolla om du får låna fråa en annan likadan bil. billigare så

Har kollat upp det där med tändkablarna du sa o så och det va inget konstigt där:(  men blir o försöka felsöka imorgon se om det visar något... fyfan ska bli kul o se om bilen vill starta nu när den stått i 8 timmar när man ska hem från jobbet:/

332 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Har fått lite hjälpt med problemet nu;P kan vara tempgivaren som går till styrboxen som knasar elr kallstartsventilen:/

Nån som haft det problemet??? hmm

332 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
Nu funkar bilen iaf;P felet var tempgivaren som går till styrboxen,när den byttes så funkade allt:P

Sök