2689
Sök

Frågor kring hållbarhet vid chiptrimning

313 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Låt säga att jag köper en chippad bil med sportavgas och sportluftfilter.

Hur kan jag då få reda på om motorn går optimalt ur hållbarhetssynpunkt?

Företaget som installera trimmet (SAM) kanske inte var särkilt duktiga på att mappa och motorn har därför slitits onödigt mycket. Bilen i fråga är en c70 t5 som chippats till 275 hk, sliter det mycket?

Funderar på att byta ut allt till original för att få en driftsäker bil.

Bonusfråga - När man mappar, kan man då få välja om man vill satsa på mycket effekt eller hög hållbarhet?

Mvh

23 Inlägg
13 september 2009
Hur mycket trimmet sliter på bilen har till 90% med din körstil att göra.. rätta mig nog om jag har fel;)

Made in Sweden

313 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Ok!

Tänkte mest att bränsleförbrukningen kan minska med chip och då går den snålt vilket sliter på motorn.

23 Inlägg
13 september 2009
volvodrajvor skrev:
Ok!

Tänkte mest att bränsleförbrukningen kan minska med chip och då går den snålt vilket sliter på motorn.

hurvida det blir med bränsle förbrukningen beror ju helt på programvaran, men den programvara du har skall det inte vara några problem med vad jag vet iaf:)

Made in Sweden

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 september 2009
volvodrajvor skrev:
Ok!

nej det chippet gör att höjja ladd och därmed även skicka in mer bränsle =mer effekt

om dom bara höjjer ladd så vet dom ju inte vad dom håller på med

2slow

313 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Varför skriver då så många att bränsleförbrukningen minskade vid chiptrimning?:S

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 september 2009
volvodrajvor skrev:
Varför skriver då så många att bränsleförbrukningen minskade vid chiptrimning?:S

eftersom bilens styrsystem optimeras efter brännslet vi har i sverige så kan bilen ta mer kraft ur varje droppe bensin den förbränner...

du kan även få bilen att dra en herrans massa mer bensin om du helatiden använder dom nyvunna hästarna

2slow

Sök