3376
Sök

Golf Vr6 Vs volvo 850 t5

27 Inlägg
14 september 2009
#21
Jag hade inte valt en Golf Vr6 pga utseendet. Tycker Corrado är mycket snyggare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 september 2009
#22
Ligger lite i det du säger, Volvo är en vettigare bil. Och den kan bli riktigt rolig också, men VR6 känns mer "rätt" som förstabil (vilket jag gissar att det handlar om här?). Om du inte ligger mycket på lands eller motorväg tror jag du har mer nytta av Golfens smidighet i stan än Volvons "hög"fartsstabilitet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

453 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#23
Ja det är första bil, hehe jaa aso det är ricktigt svårt det här. men om man säger en vr6 spm gott 17-18 000 mil och inte kam kedjan är bytt? den låter inte konstigt elle så.

Hadde varit kul med en vr6 värkar inte så vanlig, lite mindre bil sådär värkar vara bra första bil. Men aa jag tror vet ju inte men jag tror att vårdar man en 850 bra i motor/växelåda inte kör alltför hårt, att det är den bättre bilen. Om man tänker hur länge grejerna ska fungera.

Men jag vet inte alltså svårt val må jag säga. wink

Men om vi säger så här har en 850 som är en 94 gubb körd dom flesta milen gott 16 000 mil bytt olja filter var 500 mil inte gott vinter på ett antal år. inga läckor eller missljud går bra i motor låda. lacken är fin ingen rost eller repor bulor. 18 r fälgar nya denna sommaren med fina däck och vinterfälgar som gott 500 mil.
Som kostar 55k

Eller en vr6 som kanske gott 16-19 000 mil inget specielt sådär med den.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2009
#24
Har du åkt en turbo-bil förut?

850n är ingen "värsting" i originalutförande men det är något speciellt att lyssna till turbon som snurrar med sina glada 180 000 varv i minuten och man pressas bak i sätet. wink

Jag hade min fars gamla volvo 245 med 116hk, och jag tyckte den gick rätt bra när man pressade upp den som fan (ingen varvräknare).

Sen när man kollade på 850n, och körde, så körde jag bara lugnt.
Men säljaren satte sig sen i förarstolen och sa åt mig att jag glömde gasa, så han drog fullt för att visa.
Oj vilken känsla. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fd Bannad
657 Inlägg
14 september 2009
#25
Rille0 skrev:
LIVINL0UD skrev:
Varför inte en VR6 Syncro, då får du både en trevlig motor med karaktär samt fyrhjulsdrift smile

inte mkt till fyrhjulsdrift dock

Den dugar till att sladda på snöiga vägar och grusvägar, oftast varför man vill ha fyrhjulsdrift(iaf jag).

Märkesbög

16 197 Inlägg
14 september 2009
#26
säger bara VR6.. skulle inte ens ta en volvo T5 om nån slängde den efter mig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 september 2009
#27
evilaudio skrev:
säger bara VR6.. skulle inte ens ta en volvo T5 om nån slängde den efter mig.

Ändå delar du garage med Pain och hans 940. wink lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

217 Inlägg
14 september 2009
#28
Hade lätt valt VR6an. Hade en förut och ljudet är för jävla grymt med sportsystem. Kunde dra ut en natt och bara åka och lyssna på ljudet big_smile Hyfsat pigga oxå ju! Saknar den som fan! smile

Das Auto

1 582 Inlägg
14 september 2009
#29
Fast det är väl ändå skillnad på att dela garage med en som har Volvo vs att äga en eller? wink


TurbOla skrev:
evilaudio skrev:
säger bara VR6.. skulle inte ens ta en volvo T5 om nån slängde den efter mig.

Ändå delar du garage med Pain och hans 940. wink lol

16 197 Inlägg
14 september 2009
#30
TurbOla skrev:
evilaudio skrev:
säger bara VR6.. skulle inte ens ta en volvo T5 om nån slängde den efter mig.

Ändå delar du garage med Pain och hans 940. wink lol

jo å de får han ju höra både en å två ggr..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 585 Inlägg
14 september 2009
#31
Har en S70 2.5T just nu och det är ju nästan samma bil som en Volvo 850T5, Har ägt en Golf Vr6:a innan, och visst Vr6orna är riktigt trevliga bilar som går hyffsat bra. Det ända possitiva jag kan säga om de bilarna är motorljudet samt att det är ganska lätt att bygga stereo byggen som låter bra i de bilarna. Annars är de ganska tråkiga, och ingen bil man sitter jätte bekvämt i. Men som ungdom är det ju kanske inget man bryr sig jätet mycket om. S70in jag har nu är jag super nöjd med och kan inte säga mycket negativt om den. Som första bil hade jag kanske kikat på vr6:an men volvon är ett starkt val också. Eftersom de är billiga att äga och i drift. Vr6:an är ganska dyr i försäkring. Det bästa är om du kan provköra båda bilarna så kan du känna efter vilken som passar dig bäst. Det är bra bilar båda två, men tänk bara på kamkedjan på vr6an. Jag råkade själv ut för att kamkedjan gav upp i min, och det är väldigt dyrt att reparera. Min hade dock gått 25.000mil på en och samm kamkedja. Så hittar du en som rullat under 20k är det kanske lungt ett tag.

4 586 Inlägg
14 september 2009
#32
corrado vr6a finns också. Sedan så finns det ingen regel att man måste byta kamkedja på vr6an. En vän till mig har kört 19.000 mil och inget rassel eller missljud där

Men varva måste man för det ska hända något men det har inte jag något emot
Senast redigerat av jorre83 (14 september 2009)


Race For Fun!
379 Inlägg
14 september 2009
#33
evilaudio skrev:
säger bara VR6.. skulle inte ens ta en volvo T5 om nån slängde den efter mig.

Haha klockrent wink big_smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Race For Fun!
379 Inlägg
14 september 2009
#34
men nu har du nog hört både för och nackdelar om 850 & vr6, dags att dra ut och testa dom som du är intresserade av. Du kommer att känna vilket som känns bäst för dig när du väl satt dig i bilen och provkört båda en sväng wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

263 Inlägg
14 september 2009
#35
Timjoh skrev:
Sen 850 vet jag redan en del om men, hur står sig den mot en vr6?




smile

Frågan är hur VR6 står sig mot 850. Har ingen chans prestanda mässigt..
Senast redigerat av karlitoo (14 september 2009)

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Körv
3 535 Inlägg
14 september 2009
#36
TurbOla skrev:
Mycket dönande på de våldsamma 170 hästarna då? wink

Här är en VR6a som kanske duger till. lol
http://www.blocket.se/varmland/Volkswag … _4&w=3

Sett och HÖRT den i verkligheten, är verkligen en GRYM bil smile

Truckdriving Man

Diktator
968 Inlägg
15 september 2009
#37
karlitoo skrev:
Timjoh skrev:
Sen 850 vet jag redan en del om men, hur står sig den mot en vr6?




smile

Frågan är hur VR6 står sig mot 850. Har ingen chans prestanda mässigt..

båda bilarna går ju chipa, så det är ju minsta problemet.

t5 väger 1500 kilo typ, har 225 hästar och 300nm, runt 7 kilo per häst.
T5 Manuell: 7,5
topphastighet: 240
(egentliga 0-100, runt 8 sekunder)


Golf Vr6 190 hästar, 245nm och 1100 kilo typ. runt 6 kilo per häst
Vr6 Fwd: 0-100 = 7.6s
Vr6 Awd: 0-100 = 7.5s
topphastighet:     228 km/h
(fwd ligger på runt  8 sekunder egentligen och syncron ligger runt 7.8)
elektroniskt diffad till 40 km/h.

motorljud vr6 med öppet filter inifrån kupen:
http://www.menet.umn.edu/~byronr/sound/vr6_inside.wav


men sen är det ju mycket hur motorn mår också. nu är ju ingen av bilarna speciellt nya...

German Engineering
9 083 Inlägg
15 september 2009
#38
Brandis: Golf VR6 FWD har 174hk/235nm och VR6 Syncro (fyrhjulsdrift) 192hk/245nm smile  190hk-motorn du tänker på är Corrado VR6 smile Om du inte visste om det wink

//CarpeDiem - VW-entusiast wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Diktator
968 Inlägg
15 september 2009
#39
CarpeDiem skrev:
Brandis: Golf VR6 FWD har 174hk/235nm och VR6 Syncro (fyrhjulsdrift) 192hk/245nm smile  190hk-motorn du tänker på är Corrado VR6 smile Om du inte visste om det wink

//CarpeDiem - VW-entusiast wink

mycket medveten om dom olika alternativen, men tog simplaste möjligaste för att förenkla... skulle kunna dränka honom i siffror och nummer om båda. även syncro väger ju runt 1300 kilo.. och utan väger 1110 kilo, men avrundade där också... precis som jag gjorde med 192 hästar. avrundade även kilo per häst. det är nästan 0.4 kilo som jag avrundad på båda. även så importerade 850 är väl dom enda som kallas för t5?

//brandis - avrundande-entusiast neutral

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 september 2009
#40
Båda bilarna är kul, även om jag personligen tycker att VR6an är roligare i original utförande vs. en 850 T5 i original utförande. Däremot så blir det ju helt andra bullar om man chippar T5:an, då står inte VR6:an mkt till chans, ev. vid korta race och bra starter, men i längden så vinner T5:an.

Men jag skulle iaf satsa på VR6:an då de låter helt sjukt underbart med öppet filter och sportavgas, få sexor lever upp till det ljudet. Jag har tidigare kört jämna lopp med en lätt trimmad fwd(renoverad topp, något portad, bättre inandning samt något bättre utandning). Då har jag ändå RWD och diffspärr på 50%. Vem som vinner brukar bero på vem som har fräschast däck/får grepp fortast.

Kort och gott; Båda bilarna är kul, VR6:an i sig kanske blir dyrare att utföra motorjobb på, men så balanseras det upp av att 850 Turbon har laddtryck som kan ställa till det och resultera i säkert lika jobbiga grejer. Chippa T5:an ifall du köper den, sugtrimma VR6:an(pengarna det kostar är värt det big_smile).

"When innovation meets passion!"


Sök