3256
Sök

Varför kokar min bil???

7 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#1
tja, min bil vill gå varm. har bytt vattenpumpen och termostaten.
kollat att kylet inte är tätt, fläkten funkar...

vad är det för fel?

snälla hör gärna av dig om du har ett bra tips!!

mvh





locket är det inget fel på .. har provat med 3st,, den är varm på båda sidor om toppen// och på båda sodor om kylet,,
Senast redigerat av ropyboy (14 september 2009)


4 Inlägg
14 september 2009
#2
Hällt i vatten?  smile

1 339 Inlägg
14 september 2009
#3
Så den drar alltså inget vatten? Det finns 2 termostat om jag har förstått det rätt, den ena till mätaren och den andra till de andra. Vet du att den kokar så att det inte bara är mätaren och dess kännare som är kass? Vilket utav termostaten bytte du?


Är det ordenligt luftat?
Senast redigerat av Volvo740an (14 september 2009)


Bilmekaniker
235 Inlägg
14 september 2009
#4
kollat att kylet inte är tätt? Läcker de från kylare? Tempgivare skulle jag nog tippa på då! är det varmt på båda sidorna om kylsystemet? Är det spända slangar så är det säkert stopp någonstans eller en toppapackning!
Senast redigerat av Peran (14 september 2009)


5 198 Inlägg
14 september 2009
#5
Va nyligen med om att en mätare löpte amok... den visade att bilen kokade värre än en hemkokare... steg ur bilen å kollade... visst det rykte lite.. men inte fan koka den.

det va tempgivaren
Senast redigerat av gamlingen (14 september 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
#6
Volvo740an skrev:
Så den drar alltså inget vatten? Det finns 2 termostat om jag har förstått det rätt, den ena till mätaren och den andra till de andra. Vet du att den kokar så att det inte bara är mätaren och dess kännare som är kass? Vilket utav termostaten bytte du?


Är det ordenligt luftat?

tempgivare tänker du på:)



har du slolat ur motorn ordentligt ? sitter en urtappningsplugg nere till vänster på grenrörssidan  där brukar det samlas skit
öppna den å tryck ner en trägårdslang i expantionskärler å låt det spola ur ordentligt
annars kan det va locket till expantionskärlet som är paj  eller topplockspackningen smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 339 Inlägg
14 september 2009
#7
turboforssen skrev:
Volvo740an skrev:
Så den drar alltså inget vatten? Det finns 2 termostat om jag har förstått det rätt, den ena till mätaren och den andra till de andra. Vet du att den kokar så att det inte bara är mätaren och dess kännare som är kass? Vilket utav termostaten bytte du?


Är det ordenligt luftat?

tempgivare tänker du på:)



har du slolat ur motorn ordentligt ? sitter en urtappningsplugg nere till vänster på grenrörssidan  där brukar det samlas skit
öppna den å tryck ner en trägårdslang i expantionskärler å låt det spola ur ordentligt
annars kan det va locket till expantionskärlet som är paj  eller topplockspackningen smile

Ja såklart lolroll


7 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#8
den läcker inget vatten!
jag bytte termostaten som sitter  på insprutnings sidan,,
mätaren står ungefär som den ska.. men har kokat flera gånger,,
kör jag väldigt lugnt så kommer det upp vatten i behållaren som om den är väldigt nära att koka.


5 198 Inlägg
14 september 2009
#9
den behöver nog luftas..

1 339 Inlägg
14 september 2009
#10
Där ska alltid vara vatten i behållaren wink , när jag precis stängt av min så brukar vattnet stå rätt högt, har ingen aning om varför, tempmätaren är normal.


5 198 Inlägg
14 september 2009
#11
kokar den så bubblar det på rejält,,,, det sprutar upp om du öppnar locket.. ett sjujävla tryck då

7 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#12
hur luftar man den?
vart sitter tempgivaren?

om jag spolar ur den ,
luftar den ,

och det fortfarande inte funkar så är det kanske topplockspackningen?
men har den nått med det att göra? visar ju inga vanliga symtom på att den skulle ha gått?
Senast redigerat av ropyboy (14 september 2009)


7 276 Inlägg
14 september 2009
#13
Står mätaren normalt när bilen kokar?


Bilmekaniker
235 Inlägg
14 september 2009
#14
Är där högt tryck i kylsystemet så lär det vara en toppackning! kolvarna bygger upp trycket som går ut i kylkanalerna! Kollar du på en verkstad med avgasmätaren i expkärlet så lär det säkert ge utslag för hc! Avgaser!   O dessa ska inte behövas luftas! bara bmw va ja vet!
Senast redigerat av Peran (14 september 2009)


1 339 Inlägg
14 september 2009
#15
Det ska väll vara tryck i kylsystemet om du öppnar på locket efter att du stängt av motorn, så att det sprutar?


Bilmekaniker
235 Inlägg
14 september 2009
#16
Volvo740an skrev:
Det ska väll vara tryck i kylsystemet om du öppnar på locket efter att du stängt av motorn, så att det sprutar?

Njaa, ska ju inte vara överdrivet, blir ju alltid lite tryck men de ska ju inte spruta ut!


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 september 2009
#17
Peran skrev:
Volvo740an skrev:
Det ska väll vara tryck i kylsystemet om du öppnar på locket efter att du stängt av motorn, så att det sprutar?

Njaa, ska ju inte vara överdrivet, blir ju alltid lite tryck men de ska ju inte spruta ut!

är motorn uppe i 90* så är det inga problem för vattnet att spruta ut

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

7 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#18
mätaren står som den ska. även när den kokar.
va och kollade med en kompis idag. fläkten startar först när den kokar :S så vi har kopplat i en vipp strömbrytare så jag kan ha på fläkten hela tiden när jag kör..

tack för alla svar!!!


Med.lem
3 759 Inlägg
15 september 2009
#19
ropyboy skrev:
mätaren står som den ska. även när den kokar.
va och kollade med en kompis idag. fläkten startar först när den kokar :S så vi har kopplat i en vipp strömbrytare så jag kan ha på fläkten hela tiden när jag kör..

tack för alla svar!!!

Slut wiskokoppling alltså?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Trafikledare
563 Inlägg
15 september 2009
#20
Mr_EmCom skrev:
ropyboy skrev:
mätaren står som den ska. även när den kokar.
va och kollade med en kompis idag. fläkten startar först när den kokar :S så vi har kopplat i en vipp strömbrytare så jag kan ha på fläkten hela tiden när jag kör..

tack för alla svar!!!

Slut wiskokoppling alltså?

Troligtvis elfläkt...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!


Sök