3233
Sök

Bytt topplockspackning resultat lågtkompvärde

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så bytte jag topppackning (hela sotningssatsen) + topp-bultar och resultatet blev att det endast var ca 7 bar i varje cylinder. Bilen är en volvo 850 glt och jag kunde köra den in i garaget innan nedplockning så vad kan ha hänt ?


1 043 Inlägg
14 september 2009
#2
Har du varmkört efter bytet?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
#3
AmaXon skrev:
Som rubriken lyder så bytte jag topppackning (hela sotningssatsen) + topp-bultar och resultatet blev att det endast var ca 7 bar i varje cylinder. Bilen är en volvo 850 glt och jag kunde köra den in i garaget innan nedplockning så vad kan ha hänt ?

å varför byte du packningen? taskiga ventiler \ taskiga kolvringar kanske

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#4
vatten i oljan samt skickade ut det med avgaserna


Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#5
norpan1 skrev:
Har du varmkört efter bytet?

Den startar inte efter bytet =/


4 670 Inlägg
14 september 2009
#6
Plana du av toppen?

Skrapa du riktigt rent överallt?
Senast redigerat av mickius (14 september 2009)


Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#7
tyvärr så gjorde jag ej det för den mekaniska industrin på orten krånglade så mkt så jag mätte över den med en stålmått och visade den för en god vän som arbetar som mekaniker och han trodde inte det var några problem, så man kanske bara var dum ?


1 688 Inlägg
14 september 2009
#8
Har du planat toppen?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#9
Den ligger runt 7 bar och låter konstigt


4 670 Inlägg
14 september 2009
#10
Riktilinjerna är ju att man ALLTID ska plana av en topp spec om han trycker ut avgaser m.m, kan lätt bli skev.

Har du exakt samma komp över alla?

Kollat alla ventiler så dom håller tätt?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
#11
har du satt kamremen rätt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#12
mickius skrev:
Riktilinjerna är ju att man ALLTID ska plana av en topp spec om han trycker ut avgaser m.m, kan lätt bli skev.

Har du exakt samma komp över alla?

Kollat alla ventiler så dom håller tätt?

Jo jag tänkte riktplana den men blev inte så bara, kompet felar på max 1 bar mellan cylindrarna. Hur kollar man ventilerna då ?


4 670 Inlägg
14 september 2009
#13
turboforssen skrev:
har du satt kamremen rätt

Skulle precis skriva detta men men får vara snabbare nästa gång o lägga till big_smile


Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#14
turboforssen skrev:
har du satt kamremen rätt

Nollade kammarna med verktyget som håller dem fast och trädde på remmen underifrån och upp


4 670 Inlägg
14 september 2009
#15
AmaXon skrev:
mickius skrev:
Riktilinjerna är ju att man ALLTID ska plana av en topp spec om han trycker ut avgaser m.m, kan lätt bli skev.

Har du exakt samma komp över alla?

Kollat alla ventiler så dom håller tätt?

Jo jag tänkte riktplana den men blev inte så bara, kompet felar på max 1 bar mellan cylindrarna. Hur kollar man ventilerna då ?

Ventilerna brukar man vacciumtesta när toppen är väck för o se om de håller tätt.

Men som föregående talare sitter kamremmen rätt?

Nolla du motorn både där uppe o nere vid montering o snurra på motorn 2 varv för o se om den ligger exakt rätt?
Senast redigerat av mickius (14 september 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
14 september 2009
#16
volvos vittoppar får man inte plana!
är den uppmätt så funkar den säkert.
kan väl dock säga att jag vet inte någon som har varit ute för ENbart toppackning på en vitmotor..har aldrig hört nån som enbart haft toppacksläckage. utan de har varit sprickor eller dåliga ringar,spräckta foder etc..

kan vara så att om kamremmen är rätt å ventilerna raka å täta så kan de vara så att tryckarna har tappat oljetrycket å ventilerna öppnar inte riktigt..får du inte in luft i cylindern så får du inget komp.
har dom tappat trycket så är de köra på starten riktigt länge så hoppar den igång tillslut.


Dit solen aldrig når
163 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#17
mickius skrev:
AmaXon skrev:
mickius skrev:
Riktilinjerna är ju att man ALLTID ska plana av en topp spec om han trycker ut avgaser m.m, kan lätt bli skev.

Har du exakt samma komp över alla?

Kollat alla ventiler så dom håller tätt?

Jo jag tänkte riktplana den men blev inte så bara, kompet felar på max 1 bar mellan cylindrarna. Hur kollar man ventilerna då ?

Ventilerna brukar man vacciumtesta när toppen är väck för o se om de håller tätt.

Men som föregående talare sitter kamremmen rätt?

Nolla du motorn både där uppe o nere vid montering o snurra på motorn 2 varv för o se om den ligger exakt rätt?

Jag jag satte skruva väck startmotorn, skruvade bort insektspluggen och förde inte en mejsel i hålet och vred på veven till det tog stopp sedan nollade jag kammarna och trädde på remmen när "kamlåset" fortfarande var på.

Som föregående talare sa så har jag också hört att dessa toppar skall man vara riktigt försiktiga med när det gäller planing ( över 5mm skall toppen kasseras)


1 364 Inlägg
14 september 2009
#18
Bytt olja, filter samt stift på bilen så ska den starta vanligt fel på 850 att dom inte startar på grund av dålig olja alltså blir kompen dålig vet att det låter skit skumt men har varit med om exakt samma sak! så gör detta så kan jag lova att den startar sen tongue
Senast redigerat av Beangt (14 september 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
14 september 2009
#19
AmaXon skrev:
mickius skrev:
AmaXon skrev:
Jo jag tänkte riktplana den men blev inte så bara, kompet felar på max 1 bar mellan cylindrarna. Hur kollar man ventilerna då ?

Ventilerna brukar man vacciumtesta när toppen är väck för o se om de håller tätt.

Men som föregående talare sitter kamremmen rätt?

Nolla du motorn både där uppe o nere vid montering o snurra på motorn 2 varv för o se om den ligger exakt rätt?

Jag jag satte skruva väck startmotorn, skruvade bort insektspluggen och förde inte en mejsel i hålet och vred på veven till det tog stopp sedan nollade jag kammarna och trädde på remmen när "kamlåset" fortfarande var på.

Som föregående talare sa så har jag också hört att dessa toppar skall man vara riktigt försiktiga med när det gäller planing ( över 5mm skall toppen kasseras)

du får inte plana den något alls enligt volvo...å att plana ens mer än 0.5mm är mycke på en topp som de knappt är förbränningsrum på...5mm så går inte den motorn runt utan att kolvarn å ventiler möts..

edit : är de 7kg komp i varje cylinder eller skiljer de mycke ? ett rätt säker tecken på att ventilerna inte öppnar... att tex kolvringarna skulle vara lika slitna eller att du haft sprickor här eller där skulle resultera i ojämnt komp..tex 10-12 kg på nån cylinder är kompet desamma på alla cylindrar så är de samma fel på alla cylindrar..
Senast redigerat av Xuri (14 september 2009)


Dit solen aldrig når
163 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#20
7kg i samtliga ( 2+- 1 kg)



Sök