15 september 2009
Trådstartare
Har en Omega -95 med X20SE motorn.
För ett par veckor sedan så vägrade den starta, men efter en stund hoppade den igång och gick bra.
Sen 2 dagar efter så stannade motorn vid en korsning, men startade lätt igen.
1vecka efter det så startade inte bilen på en timme med flera försök, men rätt som det var så startade den, men gick orent och svarade dåligt på gasen och var allmänt orkeslös.
Har hänt några fler gånger att den inte startat.
Jag kollade felkoder på den och fick fram: 14,15,45,51,73.
14 - Motortemperaturgivare låg spänning
15 - Motortemperaturgivare hög spänning
45 -Uppvärmd lambdasond/lambdasond fet blandning
51 - Motorstyrdon felaktigt programering
73 - Luftmassamätare låg spänning
Koden för lambdasonden har varit ett tag och motorlampan blinkar lite till o från pga det, men bilen har gått bra ändå.
Sen problemen med att den var svår att starta kom så har den dragit ca 0,3l mer per mil jämfört med förr.
Känns även på avgaserna att den går lite fett och tomgången ligger ibland runt 1600rpm istället för ca 800 som förut, ibland pendlar den mellan 800-1600.
Jag har mätt lite på bilen och har ej hittat några fel på luftmassamätare när jag kollade volten.
Enligt autodata ska det vara 0,5-1,5v på tomgång och mätaren visade 0,79volt så det är inom gränserna, ändå ger felkod 73 låg spänning lmm....
Inloppstemperaturgivaren gav inget utslag, så den verkar död.
Hur mycket påverkar den motorn ?
Ventil tomgångsluftkontroll ska vara på 16Ω, jag mätte den till 20Ω, är den trasig då när det felar 4Ω ?
Lambdasonden har jag inte mätt än, men ska göra det vid nåt tillfälle.
Det konstiga är att startproblemen osv bara är ibland.
Ibland så funkar bilen perfekt, men nästa gång man vrider på nyckeln är det inte alltid den startar..
Vad kan det bero på ?
Hur kan motortempgivare ha både för hög och för låg spänning i felkoder ?
Vad menas med felkod 51 - Motorstyrdon felaktigt programering ?
Tacksam för all hjälp!
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01