3148
Sök

Köpråd m3 e36 vs 330 e46

719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#1
Har lagt upp köpråd här för några veckor sen men då var jag sugen på volvo. Funderar på att välja bmw istället och har lite funderingar.

Vill helst inte ha en bil som är "slöare" än min volvo är. Går rätt okej med steg4. Verkar få ut 320ärliga hk ur motorn iaf.

m3 e36 3.2 funderar jag på. Jag trivs i e36orna och gillar utseendet. Med 321hk och 6växlad så borde den gå helt okej.
Så var det ju det där med försäkringen som inte var så jättekul. Men går att lösa iaf.

Har fått upp ögonen för 330 e46 oxå, Går att få den riktigt fin med lite fix.
Men har aldrig kört nån sån och känner ingen som har en heller.
Så ni som vet är 330n mkt slöare än min 850 eller är dom ganska lika?

Tror 330n har 231hk.

Vilken bil skulle ni välja? Bilen kommer att användas hela året men vårdas väl. Har inget behov av att använda bilen i jobbet eller liknande. Utan bara en sväng till Ica ibland och en runda på stan om kvällarna.

Hjälp mig nu.

461 Inlägg
15 september 2009
#2
330in är garanterat mycket slöare än din volvo... Ganska stor skillnad på 231hk och 320hk...

Möjligt att 330in är snabbare 0-100, då jag har kört mot en del 850/v70 med turbo (ingen aning vad de har vart för effekter på dem), de har då inte haft en chans i starten, men när man kommer upp i hastighet så kommer de snart förbi.

Så en M3a är väl det du ska ha antar jag! smile

BMW - Better Make Way

827 Inlägg
15 september 2009
#3
en m3.a ser jag som race bil riktig  sportbil med andra ord medans 330in är lite snällare sportbil dom går mjukare så i mina ögon är det stor skillnad mellan m3 och 330. så är du ute efter power och inte mkt för komfort så är det m3 du ska ha

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#4
Jo det lutar åt en m3. Går ju alltid byta till en 330senare om jag skulle vilja det.

4 586 Inlägg
15 september 2009
#5
330 så slipper folk tro att du åker M3 stylad bil. Misstänker att slitdelarna är dyrare till en e36 M3 än en 330


719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#6
jorre83 skrev:
330 så slipper folk tro att du åker M3 stylad bil. Misstänker att slitdelarna är dyrare till en e36 M3 än en 330

Kommer plocka bort M emblemen från bilen iså fall. Gör mig inget om nån tror att det är en "snik" Känns ju bättre om man har en M3 och folk tror det är en en snikmodell. Än tvärtom.

Är det lika bromsar,framvagn osv på alla e36or?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 september 2009
#7
M3 96 - 97 - 98 har 321 hK
330i  har 231 hK
Jag kan garanterar att om du tar en M3 med 321hK får du en mycket trevligare leksak mellan händerna.
Utan tveckan skulle jag ta M3a
Tänk på att M3 är dyrare på allting.
Själv är jag ut efter en M6.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#8
alain skrev:
M3 96 - 97 - 98 har 321 hK
330i  har 231 hK
Jag kan garanterar att om du tar en M3 med 321hK får du en mycket trevligare leksak mellan händerna.
Utan tveckan skulle jag ta M3a
Tänk på att M3 är dyrare på allting.
Själv är jag ut efter en M6.wink

Finns tyvärr ingen bmwhandlare i staden jag bor
Men gissar på att mekonomen och liknande fixar dom flesta delarna?

Kollade lite på mekonomen och tycker inte det är nån större skillnad i pris på delarna. Skiljer inte många kronor alls mot ex. min 850. Visst nån krona upp eller ner kanske det är. Men när man hör folk gapa om att bmw har så dyra delar tror man ju det ska kosta det tredubbla eller liknande. Men en 50lapp mer för en bromsskiva är inget jag bryr mig om iaf.
Senast redigerat av Vitamin (15 september 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 september 2009
#9
Vitamin skrev:
alain skrev:
M3 96 - 97 - 98 har 321 hK
330i  har 231 hK
Jag kan garanterar att om du tar en M3 med 321hK får du en mycket trevligare leksak mellan händerna.
Utan tveckan skulle jag ta M3a
Tänk på att M3 är dyrare på allting.
Själv är jag ut efter en M6.wink

Finns tyvärr ingen bmwhandlare i staden jag bor
Men gissar på att mekonomen och liknande fixar dom flesta delarna?

Kollade lite på mekonomen och tycker inte det är nån större skillnad i pris på delarna. Skiljer inte många kronor alls mot ex. min 850. Visst nån krona upp eller ner kanske det är. Men när man hör folk gapa om att bmw har så dyra delar tror man ju det ska kosta det tredubbla eller liknande. Men en 50lapp mer för en bromsskiva är inget jag bryr mig om iaf.

Det kan vara så också att när man har en sådan bil (M3) man brur inte sig om vad det kostar, det viktigast är att man trivs bra med det man har och det är som du säger, det är inte så kostsam som folk tror.
Min 750 kostar inte mer än volvo V70, man kan inte tror det men så är det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#10
Har kollat upp på försäkring för m3 nu. Får betala 750kr i månaden för helförsäkring. Tycker själv att det är dyrt men vet att andra betalar mkt mer. Betalar 220kr månaden för min t5a nu så det blir ju en slant extra varje månad. Nån som kör med halvförsäkring? Vågar man det?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 september 2009
#11
Vitamin skrev:
Har kollat upp på försäkring för m3 nu. Får betala 750kr i månaden för helförsäkring. Tycker själv att det är dyrt men vet att andra betalar mkt mer. Betalar 220kr månaden för min t5a nu så det blir ju en slant extra varje månad. Nån som kör med halvförsäkring? Vågar man det?

Jag skulle inte köra en så fin bil med bara halv försäkring, tänk om det skulle hända någonting och inte får ersättning?
Det är klart stor skillnad mellan M3 och T5 men ibland kan det vara värt pengarna.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#12
alain skrev:
Vitamin skrev:
Har kollat upp på försäkring för m3 nu. Får betala 750kr i månaden för helförsäkring. Tycker själv att det är dyrt men vet att andra betalar mkt mer. Betalar 220kr månaden för min t5a nu så det blir ju en slant extra varje månad. Nån som kör med halvförsäkring? Vågar man det?

Jag skulle inte köra en så fin bil med bara halv försäkring, tänk om det skulle hända någonting och inte får ersättning?
Det är klart stor skillnad mellan M3 och T5 men ibland kan det vara värt pengarna.

Jo det har du rätt i, helt klart helförsäkring som gäller. Vad tycker du om att använda en m3 året om? Är väll inte snö så jätteofta här längre men några veckor om året brukar det ligga iaf. Bor i Västervik. Om man vårdar bilen extra noga på vintern borde det väll inte vara några större bekymmer med rost och liknande?

528 Inlägg
15 september 2009
#13
Det är ju en hyfsat exklusiv bil som håller ett visst värde så länge den är i fint skick;  är den vinterkörd så förlorar den säkert en del i värde så vida den inte varit vinterkörd tidigare. Jag menar, köper jag en bil som är dyr och exklusiv för sin årsklass (som m3 och liknande bilar väl är?) så kollar jag givetvis upp om den varit påställd under vintern och har den varit det så blir man ju lite osäker på om det är värt det. Ditt ord om mildra vintrar och att du aldrig kört bilen slaskiga dagar när de saltat - det väger ju ingenting för det kan man ju inte kolla upp.

719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#14
Bryr mig inte så hårt om värdeminskningar, köper bilen för att använda den

342 Inlägg
15 september 2009
#15
Tycker du ska ta en M3:a

Kan upplysa att din steg 4 trimmade 850 lämnar inte mer än ca: 270hk på rullarna i motorn.

719 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#16
vanten06 skrev:
Tycker du ska ta en M3:a

Kan upplysa att din steg 4 trimmade 850 lämnar inte mer än ca: 270hk på rullarna i motorn.

Kan upplysa dig om att den har lämnat 318hk på rullar. Vet ett flertal som bänkat mer än mig med samma prylar.

Steg3 vet jag inte ger så många hk som utlåvat, men med en större turbo gör det stor skillnad
Kolla denna
Obs inte mitt papper men denna gav ju lite mer än min
https://www1.garaget.org/archive/117/116693/147928/147928-1523974.jpg
Senast redigerat av Vitamin (15 september 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 september 2009
#17
M3 är en helt annan sak än en standard Bmw, men å andra sidan är en M inte ekonomisk direkt. En vanlig 330i är riktigt snål, billig att serva och har inte direkt dyra delar. Till skillnad från M3...

Så jag säger M3 om du är ute efter en leksak som duger till vardags, en 330i om du är ute efter en vardagsbil du kan ha jävligt kul med smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
15 september 2009
#18
Vitamin skrev:
Har lagt upp köpråd här för några veckor sen men då var jag sugen på volvo. Funderar på att välja bmw istället och har lite funderingar.

Vill helst inte ha en bil som är "slöare" än min volvo är. Går rätt okej med steg4. Verkar få ut 320ärliga hk ur motorn iaf.

m3 e36 3.2 funderar jag på. Jag trivs i e36orna och gillar utseendet. Med 321hk och 6växlad så borde den gå helt okej.
Så var det ju det där med försäkringen som inte var så jättekul. Men går att lösa iaf.

Har fått upp ögonen för 330 e46 oxå, Går att få den riktigt fin med lite fix.
Men har aldrig kört nån sån och känner ingen som har en heller.
Så ni som vet är 330n mkt slöare än min 850 eller är dom ganska lika?

Tror 330n har 231hk.

Vilken bil skulle ni välja? Bilen kommer att användas hela året men vårdas väl. Har inget behov av att använda bilen i jobbet eller liknande. Utan bara en sväng till Ica ibland och en runda på stan om kvällarna.

Hjälp mig nu.

Du ska nog kunna lägga m3an bakom dig med. Men jag hade valt m3an om jag hade varit tvungen å välja bland dessa 2big_smile


719 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#19
Rquired skrev:
M3 är en helt annan sak än en standard Bmw, men å andra sidan är en M inte ekonomisk direkt. En vanlig 330i är riktigt snål, billig att serva och har inte direkt dyra delar. Till skillnad från M3...

Så jag säger M3 om du är ute efter en leksak som duger till vardags, en 330i om du är ute efter en vardagsbil du kan ha jävligt kul med smile

Vilka delar är det som är dyra? Jag har inget behov av att köpa orginaldelar utan köper gärna från nätbutiker,mekonomen,biltema osv.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
16 september 2009
#20
Biltema delar till en M3? isf, jag tycker inte att du ska köpa en M3! köp en vanlig 330.
M3 är en bil som man vårdar med respekt även om det kostar att laga dessutom tror jag inte att biltema har delar till M3.
M3 - M5 -M6 -M8 är såna bilar som klassas lite som special modeller tycker jag och att laga dom med biltema reservdelar förminska värdet rejält.
Min åsikt!wink
Senast redigerat av alain (16 september 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök