3251
Sök

850 Startar inte. Behöver kunniga nu!

566 Inlägg
16 september 2009
#21
deegee skrev:
ska jag prova byta olja? tunnare eller tjockare?

En grej för att testa om det är dålig olja, skruva ur stiften och häll i en skätt i varje cylinder. sen provar du och starta några gånger.


46 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#22
Har provat skruva bort stiften, kolla så de fanns gnista i dom när man försöker starta det finns.
Hällde en liten skvätt olja i varje hål med, men bilen startar fortfrande inte.

Låter helt komp löst :S

Heeeeelp.....

46 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#23
Peran skrev:
E där gnista på den?

Det är gnista ja..

1 043 Inlägg
16 september 2009
#24
Provat med startgas?
Om det är en turbo så kolla att inte givaren i tryckröret lossnat, har varit med om det innan.

566 Inlägg
16 september 2009
#25
deegee skrev:
Har provat skruva bort stiften, kolla så de fanns gnista i dom när man försöker starta det finns.
Hällde en liten skvätt olja i varje hål med, men bilen startar fortfrande inte.

Låter helt komp löst :S

Heeeeelp.....

Dom låter komp lösa när det händer ,men du får försöka några gånger och starta, till slut så hör du skillnad.


46 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#26
81an skrev:
deegee skrev:
Har provat skruva bort stiften, kolla så de fanns gnista i dom när man försöker starta det finns.
Hällde en liten skvätt olja i varje hål med, men bilen startar fortfrande inte.

Låter helt komp löst :S

Heeeeelp.....

Dom låter komp lösa när det händer ,men du får försöka några gånger och starta, till slut så hör du skillnad.

Aa får prova igen, kanske dra i ännu mer olja:P
eller bara nöta då kanske tills något händer..

46 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#27
norpan1 skrev:
Provat med startgas?
Om det är en turbo så kolla att inte givaren i tryckröret lossnat, har varit med om det innan.

Jepp har provat.. men inget hände då heller:(

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 september 2009
#28
men vad menar du med komplös? är den helt komplös så är det ju skräp, då har du ju lyckats skjuta den...


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
17 september 2009
#29
har du testat att dragit igång den?

ibland blir dom så där helt utan någon vättig förklaring smile

bara att dra igång skrotet så brukar dom starta

har själv aldrig råkat ut för det på min gamla 850 trotts att jag stängt av den efter 20sec mitt i vintern

medans andra bilar varit totalt omöjliga när man körde in dom på jobbet och sen var dom döda

det räcker inte att stå några sec på starten man brukar mer eller mindre tömma batteriet totalt innan det ger sig
bästa är att dra igång bilen

om nu inte tex kamremmen gått av men det är bara att köra på starten utan fördelar lock så ser man om rotorn rör sig eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
17 september 2009
#30
Xoff skrev:
men vad menar du med komplös? är den helt komplös så är det ju skräp, då har du ju lyckats skjuta den...

dom blir så utan att dom är trasiga

själv vill jag inte riktigt tro att lyftarna ska låsa sig så den läcker ut komp
men något märkligt gör att dom verkligen låter komplösa när man drar runt dom

har säkert varit med om det på 10 olika volvosar med 5:an i

Kör fort så hinner inget hända...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2009
#31
om det är att den släpper ur komp vid kolvringarna ( som på 960) så går det att slänga i lite olja i cylindrarna via tänstifthålen å testa starta igen:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 Inlägg
17 september 2009
#32
lånade ut min 850 här för ett tag sen och när jag fick tillbaka den och skulle flytta på den efter ett par dagar så gick den inte igång lät väldigt konstigt, precis som du säger "går för lätt". kollade runt lite i motorn. det vissade sig att det inte fanns en gnutta olja kvar, fyllde på lagom mycket sen startade den hur fint som helst. hoppas det var lika lätt för dig:-P


351 Inlägg
17 september 2009
#33
hade en 850glt-93 som var jävlig på att starta,de visade sig att de var tomgångsmotorn kolla de.Sen kolla så slangarna inte läcker luft.

Dansken

3 Inlägg
17 september 2009
#34
Fick samma grej med min volvo 850, Men jag e inte så bilkunnig så jag lämna in den på verkstad och det visade sig att oljan var dålig, så Ventillyftarna hade hängt sig så det vart ingen komp i motorn. Sen sluta den funka igen och då var det lödfel till bränslepumpsrelät (stavning) smile Hoppas du får igång den smile

46 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#35
Ja precis..

Läst om att 850 stänger av liksom så fort de är något fel som en "safe grej. Så jag tror inte jag skjutit motorn.
Den hade olja och allt. Den bara la av som att jag vred ur nyckeln.


Läste felkod idag. Det jag fick var
Insugs trycks givare? Sitter som en liten givare med två slangar och en kontakt.
Kan det har något som styr lyftarna att göra? eftersom de är den felkoden jag har.

46 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#36
turboforssen skrev:
om det är att den släpper ur komp vid kolvringarna ( som på 960) så går det att slänga i lite olja i cylindrarna via tänstifthålen å testa starta igen:)

Nä, har provat de tidigare hände inget:P

197 Inlägg
17 september 2009
#37
tänder den nåt alls då när du drar den på startmotorn? riv av kamremskåpan och kolla så alla märkningar stämmer

BadBoys_Club

Egen företagare
864 Inlägg
17 september 2009
#38
Exakt detta hände tjejens bil, Då hade den stått ett tag och när hon starta den så gick den typ i 20sek sen stannade den, vi körde runt på starten men inget hände, precis som inte det var något komp i motorn, vi läste av felkoder men fick inte upp någon, så vi prövade att dra igång den, inte ett liv i den, sen malde vi på med startmotorn ett bra tag, (med uppehåll så inte den brände så klart) till slut så började den tända till och till slut så gick den, då var det ändå nya stift, filter, rotor och fördelare på denna.
Så pröva att mala på med starten, som någon tidigare skrev så kan lyftarna hänga sig och antagligen var de det som hade hänt med denna bilen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

76 Inlägg
17 september 2009
#39
Jag har haft detta problem på både äldre o nyare 850s, på alla mina hjälpte det om man drog av kontakterna till spridarna och körde på starten ett tag, sätt sen tilllbaka kontakterna och kör på starten igen, efter ett litet tag startar den förhoppningsvis mina gjorde det iaf. Fick tipset från en riktigt duktig gammal volvomeck.

Live your life in the fast lane

46 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#40
mitchi_86 skrev:
tänder den nåt alls då när du drar den på startmotorn? riv av kamremskåpan och kolla så alla märkningar stämmer

Nope den tänder inget alls..
Ja jag ska nog ta och göra det, kolla markeringarna, kanske hoppat en kugg eller nåt?tongue


Sök