2263
Sök

Honda prelude turbokonvertering..vad behöver jag??

25 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#1
funderar att turbo konvertera min prelude.
de är en 92:a 2,3 h23a motor.
jag funderar på att köpa detta
http://www.blocket.se/alvsborg/Turbokit … 21&w=3
är de allt man behöver ha för att konvertera??
jag undrar vad jag behöver för grejer..måste jag byta något??

är tacksam för svar..


25 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#2
nr2 skrev:
funderar att turbo konvertera min prelude.
de är en 92:a 2,3 h23a motor.
jag funderar på att köpa detta
http://www.blocket.se/alvsborg/Turbokit … 21&w=3
är de allt man behöver ha för att konvertera??
jag undrar vad jag behöver för grejer..måste jag byta något??

är tacksam för svar..

hittade detta på blocket med..är de nått att ha?


7 274 Inlägg
16 september 2009
#3
Nej det är inte lätt att sätta dit turbo på en bil som inte har det orginal.
Saknas en hel hög med prylar.


hellaflush!
1 266 Inlägg
16 september 2009
#4
ring och hör? Företaget som säljer borde ha koll smile


Honda Performance Club
236 Inlägg
16 september 2009
#5
nej det där räcker inte, kan säga att det där är 1/5 av allt du behöver.
du måste tänka på att motorn inte är byggd för att köras med turbo därför måste du för det första förstärka motorn. bultar, fodra blocket, andra kolvar(för att även sänka komp), andra stackar.
arp bultar kostar la ca 4000 kr skulle jag kunna tro(inte säker)
fodra blocket 18 000kr (ja 18 000, inte 1 800kr)
eagle kolvar och stakar 10 000 typ, hittade på ebay för 800$, inte kina skit utan eagle kolvar och stakar för 800$)


sen så ska du köpa oljekyl 2500kr

andra spridare säg 5000 där
fiulrail ska kosta runt 2000
bränsle pump, vet ej priset på pumpen

6 puckat koppling skulle man också fixa men inte måste. priset är la runt 6000

sist men inte minst så måste du mappa bilen och det brukar de la ta 1000 i timmen för och det tar la runt en arbetsdag säg ca 8000

då har du en grym motor med inte så jävla bra chassi, trimmar man stort så måste man fixa till väghållningen också, men detta har ju inget med turbo konverteringen att göra men sanningen är att man nästan måste göra detta tycker jag.

sen ska du tänka på att detta kommer ta en stund att fixa wink

hoppas att du får nytta av detta.

tänk på att jag inte har räknat med massa små delar så som bränsleregulator o shit, sen kan jag ha missat nån grej med.

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

Med.lem
3 759 Inlägg
16 september 2009
#6
Jag gjorde en lite lista IGÅR som du hade hittat om du försökt söka lite om ännet smile

Här är den IGEN.

Koppling 5400
Dump 2000
Grenrör 7000
Intercooler 1500
Griffinkyl 3500
oljekyl 1000
Luftfilter 700
Stakar 6500
Kolvar 14000
Arp bult 3800
pyramidringa/borra 6000
Packning pyramidring 3500
Ventilfjäderkitt 6000
Packningar botten 1500
Lager 2000
Oljepump 3000
Vattenpump 1500
Sprut+mappning 20000
Vagspolar 3600
Turbo bw 375 13800
turbo mössa 1800
Dp/avgas 3000
Tryckrör 2000
Wg 5500
Sopparör 2000
an kopplingar 3000
Soppa pump 044x3 7200
Nuke soppafilter 1200
3-1 ykors 900
Btr Nuke 2800
Nuke fuelrail 1800
Spridare 1600cc 6000
Nuke vakumstation 750
elfläkt 900
Div skit 10000

Bara att räkna själv. Detta är ju bara ca pris.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Sothora <3
1 201 Inlägg
16 september 2009
#7
sen beror de helt klart på om du ska ha billiga prylar eller märkes prylar dom ovan nämt,

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Honda Performance Club
236 Inlägg
17 september 2009
#8
e du helt goo eller? soppa rör för 2000 kr? gjorda i guld antar jag

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

183 Inlägg
17 september 2009
#9
Det hela beror ju på hur seriös du är?
Som ovan nämnt så får du lägga myyyycket mer pengar än 13.000 om det ska hålla och funka..... ett tag iaf smile
Men förövrigt för att få bilen att börja ladda bar med hjälp av turbo så är det bara det i länken du behöver men som sagt, det kommer inte hålla!


654 Inlägg
17 september 2009
#10
Fan vad grejer folk listat, är det ens någon som vet om TS tänk/ska ligga öve 0,5bar i laddtryck?
Ska han inte det så behöver han teoretiskt inte ens öppna motorn, okej att det kan va bra att slänga på en extra topp packning för kompsänkningen.
Men i övrigt så nej.

TS:
Det kitet du länkar till är inte komplett,ett sk bolt-on kit.
Du behöver lite fler saker som tex större spridare (du har 240cc i din motor har jag för mig), oljeretur till tråget, och lite annat smått och gott.

Mr.
253 Inlägg
17 september 2009
#11
Vad TS behøver ær kunskap..

Köpes:
18T Turbo

Med.lem
3 759 Inlägg
17 september 2009
#12
pwei skrev:
Vad TS behøver ær kunskap..

1+

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

176 Inlägg
17 september 2009
#13
köra med dedär på kommer sluta illa.

Först av allt får du ju inget sopparelaterat med, dom menar alltså att du ska montera o köra på orginal ecu, spridare, pump ja säg mer. laddar du på med dedär kommer ju bilen få alldeles för lite soppa... det är ju inte så bra. eller inte bra alls! och sedan att oljereturen ska tydligen gå rätt ner i backen hihihi. du får tanka olja oftare än du tankar bilen. fett nice!

Sedan märkte jag att alla artiklar är NoName, dvs antagligen bara kopior av värre kvalitet som inte kommer lira värst länge.

Tycker du ska läsa på mera o få kunskap om turbokonverteringen innan du genomför den.
Först av allt skulle du gjort Komptest samt leakdown för att få reda på vilket skick din motor är i innan du ens börjar fundera på detta. du kanske måste lägga pengarna på motorrenovering ist för turbo. tänk på det.

25 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#14
H22 skrev:
köra med dedär på kommer sluta illa.

Först av allt får du ju inget sopparelaterat med, dom menar alltså att du ska montera o köra på orginal ecu, spridare, pump ja säg mer. laddar du på med dedär kommer ju bilen få alldeles för lite soppa... det är ju inte så bra. eller inte bra alls! och sedan att oljereturen ska tydligen gå rätt ner i backen hihihi. du får tanka olja oftare än du tankar bilen. fett nice!

Sedan märkte jag att alla artiklar är NoName, dvs antagligen bara kopior av värre kvalitet som inte kommer lira värst länge.

Tycker du ska läsa på mera o få kunskap om turbokonverteringen innan du genomför den.
Först av allt skulle du gjort Komptest samt leakdown för att få reda på vilket skick din motor är i innan du ens börjar fundera på detta. du kanske måste lägga pengarna på motorrenovering ist för turbo. tänk på det.

okej tackar för svar:D



Sök