2465
Sök

Hur många kanaler? ;s

10 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Hejsan!

Vad är meningen med att köpa ett monoslutsteg eller ett 2 kanals när man kan köpa 4-kanals slutsteg och kunna brygga 2 kanaler och ändå kunna koppla 2 högtalare på varsin kanal? Vad är fördelarna/nackdelarna med de olika?

Ska köpa 10 eller 12 tums baslåda + slutsteg imorn, men vet inte riktigt hur jag vet hur många kanaler jag ska ha på slutsteget?

Jag säger inte att ni ska bestämma åt mig, utan vill veta hur man vet smile Vad är det som avgör?

Tack! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 september 2009
Vad för steg du ska ha beror på vad för typ av högtalare och hur många du ska driva, vad dom har för impedans och hur mycket effekt dom behöver. Enkelt sagt. smile Normalt sett så använder man monoblock till basar just för att dom ger mycket effekt för pengarna, men om det är enklare basar med 4Ohms spole så kan man klara sig lika bra med ett bryggat 2 eller 4-kanals steg. Sen så om man vill ha ett enklare system med en bas och ett framsystem så fungerar det bra med ett 4-kanals steg då man kan köra allt på det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Aha okej.. smile Men tex om jag vill ha en 12 tums baslåda och ett slutsteg för sammanlagt 3500-4000:-, vad borde jag ha då? Helst så vill jag kunna lägga några av mina volvo orginalhögtalare på steget också..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 september 2009
Om du bara ska driva basen så tycker jag att du ska ha ett monoblock, men om du även ska kunna koppla in fler högtalare på det så måste du ha minst ett 3-kanals. Eller så kör du på ett monoblock till basen och ett 2 eller 4-kanals till resten av högtalarna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök