3437
Sök

Droppar olja ur Intercooler.

54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#1
Har hafft en LIKNANDE tråd uppe innan löste problemen med att byta oljefällan/rensa vevhusventen och då funkade allt bra tills idag! efter besiktningen så vart det en pöl under bilen liks förbannat.

Bilen är en 850 T5 -94 Turbon är från en s60-01 kanske värt att nämna

Så det jag gjorde då var att kolla Turbon och inga som hellst glapp,Impellern snurrar fint när ja rör på den.
Har ingen olja i nått rör varken till eller från turbon(Förutom där det ska vara olja då) förutom tunn och fin oljedimma precis som det ska vara. Oljan som droppar ur Ic'n är alldeles kall när resten av motorn är i arbetstemp dvs runt 90+C.

Har inga felkoder,Inga missljud,Turbon laddar hur fint å bra som hellst, Den rycker inget onormalt, Jämn och fin kompression på alla cylindrar med.

Bilen har en tendens att smårycka ibland men inget allvarligt.

Vad i hela fridens namn kan detta vara? någon som har en gnutta kunskap som kanske kan knäcka nöten wink
Senast redigerat av Rerra (17 september 2009)

Be Quick Or Be Dead

xcOOb
388 Inlägg
17 september 2009
#2
gjort rent alla slangar o IC då? kanske finns kvar olja.. ryker den ibland så kommer de ju olja från nånstans iaf, turbon kan dra/läcka olja även fast den funkar och inte är spec glapp..


54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#3
skogenracing skrev:
gjort rent alla slangar o IC då? kanske finns kvar olja.. ryker den ibland så kommer de ju olja från nånstans iaf, turbon kan dra/läcka olja även fast den funkar och inte är spec glapp..

ICn är inte tömd, men de har inte kommit en droppe på runt 1 vecka, så idag så kom de en pöl, Och slangarna ska ja väll inte rengöra eftersom att dom inte ha någon olja i sig förutom lite fin dimma

Be Quick Or Be Dead

7 275 Inlägg
17 september 2009
#4
Om det läcker olja ur intercoolern så måste den ha ett hål i sig och har den ett hål i sig så får du inget eller väldigt dåligt laddtryck.
Men eftersom du säger att bilen går som den ska tvekar jag på att det kommer ur intercoolern.
Bromsvätska eller styrservolja kanske?


54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Om det läcker olja ur intercoolern så måste den ha ett hål i sig och har den ett hål i sig så får du inget eller väldigt dåligt laddtryck.
Men eftersom du säger att bilen går som den ska tvekar jag på att det kommer ur intercoolern.
Bromsvätska eller styrservolja kanske?

Du kanske inte visste att där sitter ett dräneringshål orginal från volvo, Och det är verkligen inte Bromsvätska eller servo olja, Luktar motor olja å är alldeles svart smile

Be Quick Or Be Dead

7 275 Inlägg
17 september 2009
#6
Nä det hade jag ingen aning om!
Finns väl inte så många sätt att få in olja i IC'n heller för den delen.
Kan bara tänka mig vevhusventen och turbon.

Försvinner det mycket olja?


54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Nä det hade jag ingen aning om!
Finns väl inte så många sätt att få in olja i IC'n heller för den delen.
Kan bara tänka mig vevhusventen och turbon.

Försvinner det mycket olja?

Vevhusventen är just bytt för ~1 vecka sedan så den kan det inte vara, Turbon är skit fin oxå.

Hmm på ungefär 2 veckor har de gått från Max -> Min.

Be Quick Or Be Dead

724 Inlägg
17 september 2009
#8
Lagrena i turbon misstänker jag för jag har samma symtom som dig. så byt turbo.


54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#9
volvo-racer skrev:
Lagrena i turbon misstänker jag för jag har samma symtom som dig. så byt turbo.

Hur kan då rör/slangar både till å från turbon vara helt rena från olja?:S

Be Quick Or Be Dead

7 275 Inlägg
17 september 2009
#10
Vilket rör till intercoolern har olja i sig då?
Om bara ena har så vet du ju åt vilket håll det kommer ifrån wink


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
17 september 2009
#11
Rerra skrev:
volvo-racer skrev:
Lagrena i turbon misstänker jag för jag har samma symtom som dig. så byt turbo.

Hur kan då rör/slangar både till å från turbon vara helt rena från olja?:S

det passerar en hel del luft.. som drar med sig den ner...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

724 Inlägg
17 september 2009
#12
Rerra skrev:
volvo-racer skrev:
Lagrena i turbon misstänker jag för jag har samma symtom som dig. så byt turbo.

Hur kan då rör/slangar både till å från turbon vara helt rena från olja?:S

Hmm.. min turbo oljig på undersidan och jag har inte direkt olja i slangarna pga att det är så lite som försvinner varje gång man kör. Eller kan du göra ett komp prov så att inte kolvringarna är trasiga...kan ge samma symtom.


54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#13
volvo-racer skrev:
Rerra skrev:
volvo-racer skrev:
Lagrena i turbon misstänker jag för jag har samma symtom som dig. så byt turbo.

Hur kan då rör/slangar både till å från turbon vara helt rena från olja?:S

Hmm.. min turbo oljig på undersidan och jag har inte direkt olja i slangarna pga att det är så lite som försvinner varje gång man kör. Eller kan du göra ett komp prov så att inte kolvringarna är trasiga...kan ge samma symtom.

Min turbo är inte det minsta oljig, Kompen är jämn och fin på alla cylindrar smile
Senast redigerat av Rerra (17 september 2009)

Be Quick Or Be Dead

54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#14
The_Mechanic skrev:
Rerra skrev:
volvo-racer skrev:
Lagrena i turbon misstänker jag för jag har samma symtom som dig. så byt turbo.

Hur kan då rör/slangar både till å från turbon vara helt rena från olja?:S

det passerar en hel del luft.. som drar med sig den ner...

Ja tycker att man borde sett det någonstans endå, För innan ja bytte min oljefälla så hade jag olja i rör/slangarna så de verkligen syndes vilket de inte gör nu.

Be Quick Or Be Dead

54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#15
Brains skrev:
Vilket rör till intercoolern har olja i sig då?
Om bara ena har så vet du ju åt vilket håll det kommer ifrån wink

Är inte olja i nått utav rören förutom där det ska vara olja, det står om du läser mitt första inlägg!.

Be Quick Or Be Dead

724 Inlägg
17 september 2009
#16
Om det inte är dålig komp så måste det vara turbon. finns ju inte så mycket att välja på då ditt komp är bra...rätta mig om jag har fel....


54 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#17
volvo-racer skrev:
Om det inte är dålig komp så måste det vara turbon. finns ju inte så mycket att välja på då ditt komp är bra...rätta mig om jag har fel....

Min komp är inte dålig, Inte heller turbon, Turbon har bara gått ca 6000 mil vilket inte är mycket!. Har även haft den inne på en "Service" eller "Underhåll" eller vad man nu vill kalla det för ca 12 mil sedan. Då hittade dom inga som hellst problem.

Så rent teoretiskt sett så borde det vara olja som legat kvar i IC'n ?

Be Quick Or Be Dead

724 Inlägg
18 september 2009
#18
ok...gör rent ic , droppar det forfarande??


7 275 Inlägg
18 september 2009
#19
Du skrev att motorn drar jävligt mycket olja ju.
Då lär det inte vara gammal olja som ligger där.


54 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#20
Brains skrev:
Du skrev att motorn drar jävligt mycket olja ju.
Då lär det inte vara gammal olja som ligger där.

850 e kända för att annars dra mycke olja, Mellan max och min strecket är det ca 1 liter, så 1 liter på 2 veckor ca 100 mil~ är inte så himla konstigt faktiskt.

Be Quick Or Be Dead


Sök