3623
Sök

Honda crx -88 trimmning?

4 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#1
funderar om man skulle plana och porta hondan..
frågan är om man får ut nått som just ger något!
Någon motorkunnig som skulle kunna svara på frågan, eller nån som gjort det med sin rexx?
vill helst hålla kostnaderna nere lite med, men får man nått märkbart för runt 5000:-? smile
tacksam för svar!


Herr
1 722 Inlägg
19 september 2009
#2
kepi skrev:
funderar om man skulle plana och porta hondan..
frågan är om man får ut nått som just ger något!
Någon motorkunnig som skulle kunna svara på frågan, eller nån som gjort det med sin rexx?
vill helst hålla kostnaderna nere lite med, men får man nått märkbart för runt 5000:-? smile
tacksam för svar!

Att trimma sugmotor är dyrt, att enbart plana toppen kommer inte ge någon ferrarieffekt om det är det du är ute efter. om jag vore du skulle jag spara pengarna o satsa på någon turbobil istället=)

Men vill du trimma sugis, så kör på't!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 september 2009
#3
Efter extraktorrör och 2,25tums avgas så ger en planing mycket på crx'en. Men börja med avgas. Sök runt lite då det finns många trådar om detta. Du har väl dohc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

KHRacing
20 september 2009
#5
caromania skrev:
Efter extraktorrör och 2,25tums avgas så ger en planing mycket på crx'en. Men börja med avgas. Sök runt lite då det finns många trådar om detta. Du har väl dohc?

1988 CRX har endast SOHC 105 hk

99 Inlägg
20 september 2009
#6
Fel... Dom vanligaste snurrorna är just DOCH i samtliga crxer.


926 Inlägg
21 september 2009
#7
kepi skrev:
funderar om man skulle plana och porta hondan..
frågan är om man får ut nått som just ger något!
Någon motorkunnig som skulle kunna svara på frågan, eller nån som gjort det med sin rexx?
vill helst hålla kostnaderna nere lite med, men får man nått märkbart för runt 5000:-? smile
tacksam för svar!

Rent generellt kan man få ca 5-15% mer effekt med en portning. Det beror förståss vilken motor man har.
En gamal Opel från -72 svarar troligtvis bättre på slipstiftet, och en modern 150hk 2 litersmotor ger inte så mycket.
Sedan beror det också på HUR man portar. Man kanske nöjer sig med att få 10 hk mer på toppeffekten, men istället får man 20 hk mer vid 3000rpm....
Gör man fel kanske man får 15 hk mer på topp men förlorar 15 hk vid 4000rpm.... inte så kul.

Nästa fråga. Kommer du att gå vidare med kamaxlar och avgasrör osv? Då kanske portningen ska se annolunda ut.

Turbo i all ära, men Sugmotorer är riktigt roligt att trimma.

Mats


Sök