MilleN skrev:
Jag får fixa nån liten säkring då, en annan dag
Det känns inte helt som du är med på varför du ska säkra.
Låt oss säga såhär, ditt bilbatteri ska klara av att leverera ström för att starta motorn, eller rättare sagt driva startmotorn ett tag tills motorn går själv. Startmotorn kan lätt dra över 100 Ampere, vilket du kan jämföra med ett vanligt eluttag du kopplar en lampa eller datorn i, som är avsäkrat upp till 10 Ampere.
I all enkelhet, tänk dig att du får en kortslutning mellan + och - polerna som du har dragit i bilen till nån apparat, utan säkring, och att kabeln klarar kanske 2 Ampere. Har du tur exploderar kabeln, annars är det allt ifrån kabelbrand till exploderande batterier.
Detta är väl ett skräckscenario, du kan ju ha kortslutning som inte märks, men ligger och laddar ur batteriet. Jag vill bara göra dig medveten om riskerna...
( Reserverar mig också för eventuella fel, är inte alls särskilt kunnig vad gäller sånt här...
)