3330
Sök

Konstigt problem HJÄLP!!

132 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Skulle behöva hjälp med ett väldigt konstigt problem, För att ni ska förstå hela grejen måste jag berätta.

Jag köpte min 745a med framsystem och sterio Alla kablar klart för slutsteg och Basslåda,
Killen jag köpte den av är en kompis och han hade basslåda och ett steg det funkade klockrent.

Nu till mitt problem.
Jag har köpt en Basslåda och lånat ett steg av en kompis.
När jag kopplar in allt så Blir det skit, Det låter fortfarande bra i framsystemet men basen vill inte funka som den ska...
Även om jag sänker ner volumen till 0 på sterion så kommer det små singnaler till basen och har jag lite ljud på sterion så kan det komma ett burrande ljud ur basen.
Trode att steget va pajj så testade med ett annat men funkade fortfarande inte.
Bytte lågnivå men  vart inte någon skilnad.

Idag så tog vi min basslåda till kompisens bil och då funkade den klockrent.

Så var kan felet va? vad ska jag göra?

Så vi kan ju konstatera att följande fungerar!

Steget
Basslådan'
Lågnivån
Sterion

Var kan problemet vara fattar inget..

Snälla kom med råd

MVH Robin:(

4 074 Inlägg
21 september 2009
9000_robin skrev:
Skulle behöva hjälp med ett väldigt konstigt problem, För att ni ska förstå hela grejen måste jag berätta.

Jag köpte min 745a med framsystem och sterio Alla kablar klart för slutsteg och Basslåda,
Killen jag köpte den av är en kompis och han hade basslåda och ett steg det funkade klockrent.

Nu till mitt problem.
Jag har köpt en Basslåda och lånat ett steg av en kompis.
När jag kopplar in allt så Blir det skit, Det låter fortfarande bra i framsystemet men basen vill inte funka som den ska...
Även om jag sänker ner volumen till 0 på sterion så kommer det små singnaler till basen och har jag lite ljud på sterion så kan det komma ett burrande ljud ur basen.
Trode att steget va pajj så testade med ett annat men funkade fortfarande inte.
Bytte lågnivå men  vart inte någon skilnad.

Idag så tog vi min basslåda till kompisens bil och då funkade den klockrent.

Så var kan felet va? vad ska jag göra?

Så vi kan ju konstatera att följande fungerar!

Steget
Basslådan'
Lågnivån
Sterion

Var kan problemet vara fattar inget..

Snälla kom med råd

MVH Robin:(

Se till att jord kabeln till karossen sitter ordentligt på ett plåtrent ställe!
skulle tro att de är det som spökar

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 september 2009
Antar att du driver framsystemet på stereon och basen på steg. Jag skulle kunna sätta min hand på att du har det förjävligt jordat. Jordpunkten MÅSTE vara bra monterad och det är det vanligaste problemet till dessa fel. Kolla över jordpunkten som sagt och se till att kabeln är minst lika grov som strömkabeln (som jag antar att du vet vilken tjocklek du måste ha till steget).

Kabelskorna runt jordkabeln ska vara pressade ordentligt så ultimat kontaktyta finns. Sedan ska dessa kabelskor fästas ordentligt på en bra jordpunkt i karossen och andra änden sedan ordentligt fastskruvad i steget.

Kan du vidare lägga upp lite info om din bas och steg

132 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Tack så mycket för dom 2 svaren jag har fått hittills
Ska kolla Jord kabeln imorgon så får vi se om det är den som kanske har skakat loss.

Ja angående min bas och mitt steg så är det inte bra saker alls fixade bara detta för att ha nån bas så länge.

Basen är av märket MUTANT det är en 12" vet inte watten på den.

Sen är steget av Märket KICKER 2 kanaligt vet inte så mycket info om det heller,
Då det bara är tillfälliga grejjer..

Tack enu en gång för svaren..

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 september 2009
ook, ja oavsett vad för prylar du har så låter allt med dålig jordning som att ha takluckan öppen i 200 blås smile

132 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan igen,

Kollade upp det ja fick tips om att det kunde vara här.

Men fallet va inte jorden till steget, samma sak fortfarande , Läste nån stands att det kunde va lågnivån ovh ström kabeln som ligger för nära varan? Kan det stämma så ja ska isolera lågnivån?

stRaend
1 oktober 2009
byt sida på lågnivåkabeln, dvs lägg den på motsatt sida som strömkabeln

4 693 Inlägg
1 oktober 2009
Har du ett vinande ljud i basen? Typ iiiiiiiiiii tongue Och om du gasar lite så höjs det vinande ljudet?

Om det nu är så, så ligger garanterat lågnivån för nära pluskabeln.
Senast redigerat av Softis (1 oktober 2009)

Booyakasha!

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
ja signalkabeln (lågnivån) och strömkabeln ska ligga så långt från varandra som möjligt.

132 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Okey ska kolla det där imorgon, Men tror ni inte att det räcker om ja isolera den ena med svart tejp? bara för att testa tänkte jag .

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
nej det räcker inte. Det handlar inte om isoleringen utan skärmingen. Byt bara sida på kablarna, det är A och O för att minska på störningarna.

517 Inlägg
1 oktober 2009
Bara för att "testa kan du lika väl dra den på andra sidan bilen, du behöver ju inte gömma kabeln det första du gör innan du vet att det funkar..

214 Inlägg
2 oktober 2009
säkert fel på stereon om det är så att det funkade bra hos din polare men inte i din bil

har du kollat så att det inte glappar någonstans

414 Inlägg
2 oktober 2009
generator ljud är alltid en poppis

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Slav
1 454 Inlägg
2 oktober 2009
kolla över jorden till sterion med, där sätter ja nästan en femma mot din hand michieff wink haha nä men kolla jorden till sterion, eller dra en extra bara.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
2 oktober 2009
Nexius skrev:
generator ljud är alltid en poppis

Det e astufft, har jag i min bil oxå big_smile
Fick kommentaren "Hör du turbon" för ett tag sedan.
Då hade jag lagom kul iaf ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

ljudfantast
1 372 Inlägg
2 oktober 2009
Henka_ skrev:
kolla över jorden till sterion med, där sätter ja nästan en femma mot din hand michieff wink haha nä men kolla jorden till sterion, eller dra en extra bara.

jordproblem till stereon ger inga sådana effekter normalt sett. Min gamla stereo körde jag utan jord i 1,5 år (utan att jag visste det).

46 Inlägg
2 oktober 2009
är remotekablen inkopplad ens?!

Slav
1 454 Inlägg
4 oktober 2009
michieff skrev:
Henka_ skrev:

jordproblem till stereon ger inga sådana effekter normalt sett. Min gamla stereo körde jag utan jord i 1,5 år (utan att jag visste det).

Hur fan kan den fungera då om du inte har jord? de stämmer inte riktigt. och jo de kan ge såna problem.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

ljudfantast
1 372 Inlägg
4 oktober 2009
Henka_ skrev:
michieff skrev:
Henka_ skrev:

Hur fan kan den fungera då om du inte har jord? de stämmer inte riktigt. och jo de kan ge såna problem.

den jordade förmodligen i något annat, jag vet ärligt talat inte, men jordkabeln från iso-kablaget satt inte fast i en jordpunkt, allt jag vet smile

Sök