3624
Sök

Storfight med Atava

4 001 Inlägg
22 september 2009
Decibel skrev:
kolvas skrev:
Jag fattar inte en grej, hur kan du ha fått en slutfaktura och betalat den 07-22 när ägarbytet skedde 08-16, det går inte ihop sig eller?

Slutdatumet (08-16) redigerades (av atava) i efterhand och jag fick ett tillgodosaldo.
Minns inte vad det stog från början, har för mig det var 2010-04-30 eller nåt.

Det var nåt sånt jag tänkte mig, då gäller det att ta med det också då i dina uppgifter för att man ska se hela bilden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

129 Inlägg
23 september 2009
Jag ser alltid till att betala hela summan på en gång på alla mina bilar. Då slipper jag autogiro och likn.
Har haft Atava på många bilar och aldrig haft några större problem.

2 911 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Patarei skrev:
Jag ser alltid till att betala hela summan på en gång på alla mina bilar. Då slipper jag autogiro och likn.
Har haft Atava på många bilar och aldrig haft några större problem.

Det hjälpte inte, då jag betalade BMW;n för ett helt år.

Ändå fjollar dom till det smile

39 Inlägg
23 september 2009
Decibel skrev:
Har inte skrivit något men nu när dom visat vad de går för så ska de få vad de förtjänar.

Har ägt endel bilar senaste tiden, några på Atava, andra på folksam.
Problemet har uppstått i att jag står som ägare på bilarna, men autogirot pengarna dras från är ett gemensamt konto med min fru, dock är hon första kontohavare.

Vad som uppstått och vad Atava totalvägrar att lösa.

Hade en BMW 530 tidigare, försäkrad via Folksam från början.
090429 gick jag över till Atava.
090816 sålde jag bilen, fick då en slutfaktura på 1300 spänn för perioden fram till 090816
Fordonsstatus:  Avställd 2009-08-14
Senaste reg-bevis, 28;e aug. Även VV bekräftar ägarbytet till 16;e aug.
Inga fel so far...

090803 köpte jag en Saab och försäkrade den via Atava.

Nu när de ska dra pengarna för Saaben, så får jag info om hur mycket de ska dra...
BIL Bmw 530i, 20090731 - 20090930 - 715,89
BIL Saab 9000 T16, 20090816 - 20090930 - 359,25
Totalt 1 075,14

Atava vill alltså ha betalt för en försäkring på en bil jag inte äger, dessutom via ett autogiro BMW;n ALDRIG varit ansluten till. BMW;n hade jag på ett annat autogiro tidigare och har ingenting gemensamt för fem öre med det på Saaben, förutom att jag och min fru har samma adress smile

Trots att jag betalat för perioden t.o.m 090816 via mitt andra konto så kräver Atava mig på ovanstående summa genom min fru´s autogiro på Saaben.

Det roliga i kråksången är att de VÄGRAR åtgärda felet, de vill ha betalt för en försäkring på en bil jag inte äger, under en försäkringsperiod bilen inte ens var påställd än mindre ägd av mig.

Talade med en handläggare tidigare, det framkom en hel del ord som inte står i bibeln.
Faxade just en kopia till Atava på stämningsansökan i tingsrätten. Får se om möjligen jag blir uppring inom någon dag tongue

Känns som denna följetång kan vara rätt roande, to be continued smile

Hur betalade du din bmw, autogiro? heheh det roliga är att Atava tillhör ett av världens största försäkrings bolag och att du stämmer dem. De har nog fler dyra advokater en vad Sverige har träd. Pengarna du la ut där kunde du betala fakturan eller göra något annat roligt för tongue  .

961 Inlägg
23 september 2009
atava är ett riktigt dyngföretag , har haft me dom o göra förut men aldrig igen .. men om dom nu är så jäkla stor som talarn ovanför här nu skriver , varför inte satsa på servicebiten då ? aja stå på dig som fan nu !!! smile

Pure DieselPower

1 002 Inlägg
23 september 2009
Jag har också fått betala för en bil jag inte ägde..

Det va exakt samma visa för mig, jag ringde x antal gången och förklarade att jag inte ägde bilen, och jag hade papper på det.. Ändå  skickade dom fakturor till mig och om jag inte skulle betala dom skulle detta drivas vidare från deras sida! Jag betalade 2 eller 3 månader efter jag sålt den bilen, men sen upptäckte dom plötsligt att jag haft rätt hela tiden och jag fick tillbaka mina pengar..

Anlita aldrig atava!!!

...

730 Inlägg
23 september 2009
Tycker det är bra att du stämmer dom. Som en skrev att dom kanske har lika många advokater som sverige har träd, men är det ingen som säger till när något blir fel så kommer dom fortsätta o klanta sig, Så är det med allt.

Lycka till.

1 297 Inlägg
23 september 2009
Decibel har du kollat mitt förslag, att räkna hur mkt du ska betala och jämföra med hur mkt du har betalat?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 september 2009
Sarge skrev:
Det där med att ta betalt i efterhand verkar de vara duktiga på (ska se om jag får tillbaka två månaders försäkring på en såld bil nu, som jag blev lovad dyrt och heligt förra månaden). Ska bli intressant att följa den här historien.

Lycka till... Jag har väntat 1,5 år nu på mina pengar av samma anledning...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 911 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
MrTobias skrev:
Decibel har du kollat mitt förslag, att räkna hur mkt du ska betala och jämföra med hur mkt du har betalat?

Japp, och det jag betalat (1388) överrensstämmer förutom 3kr diff.

2 911 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
master_- skrev:
Tycker det är bra att du stämmer dom. Som en skrev att dom kanske har lika många advokater som sverige har träd, men är det ingen som säger till när något blir fel så kommer dom fortsätta o klanta sig, Så är det med allt.

Lycka till.

Dom får ha lasse kongo och silbersky som advokater om de vill.
De drar pengar de inte har rätt att dra = de är skyldiga mig pengar de inte betalar tillbaka.
Deras advokater måste i stort sett ändra svensk lag och deras egna regler innan de kan vinna, för allt är så uppenbart.

12.00 imorrn lämnar jag in konkursansökan på Atava, de vet de om och arbetar antagligen hårt med saken smile

(konkursansökan kan vem som helst lämna in om man har en fordran som inte betalas, tingsrätten tittar då på underlaget för kravet och bedömer om det räcker för att styrka att bolaget är skyldiga pengar)

Detta brukar få de flesta att dra åt sig öronen, väääääldigt långt.

To be continued, antar jag inom några timmar tongue

Som en liten status, såhär ser det ut just nu inloggad på mitt konto på Atava.
MGH = saaben, PEY = beemern
http://www.nalin.se/atava.gif

2 911 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Fick ett mail ifrån Atava just...

Vi har gjort ändringar i din försäkring och här kommer ditt nya försäkringsbrev.

Hälsningar
Atava

Kikar man sen under betalningar, så ska jag betala 239 x 2 för Saaben (och 131 för hemförsäkring).
Men närmsta autogiro-dragning 091001 är på 109kr

Atava tog sitt förnuft tillfånga tillslut.

- De tog bort den felaktiga summan
- De krediterade mina kostnader till tingsrätten med 500kr (dom kallar det rabatt däremot)

Att det skulle ha denna utgång hade jag inga tvivel om för fem öre.
Jag vill mest påvisa, att när det blir problem så har man som privatperson rätt stora möjligheter att sätta även stora bolag på plats, rätt enkelt men man måste slå på stora trumman och agera istället för att bara nämna att man ska ringa sverker eller anmäla dem.

Tekniskt fel på atava nu, så kan inte logga in och ta screenshot på ändringen, men det kommer wink

Edit: Nu har jag bytt försäkringsbolag också, kostar 90kr mer per månad. men jag slipper massor med konstiga samtal och en jäkla massa merarbete...
Senast redigerat av Decibel (23 september 2009)

Skogenracing.com
154 Inlägg
23 september 2009
Konstigt det där med Atava. Antingen har man problem hela tiden eller så funkar det klanderfritt. Jag har aldrig haft problem med Atava och då har jag haft hög omsättning på bilarna senaste året. smile

fälg fantast
1 086 Inlägg
23 september 2009
jag har också haft problem med atava, och dom är bara Skit rakt igenom, ska aldrig försäkra min bil hos dom igen, inte ens om det var gratis och nu är jag helt ärlig, lägg ner skiten

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

2 982 Inlägg
23 september 2009
man får vad man betalar för. denna regel fungerar överallt och givetvis finns undantag.
det verkar som TS är väldigt allmänbildad men du bör ha vetat att nivån sjunker ju billigare det blir.

undrar vad som hänt om du vart vållande till olycka med ATAVA..
ja jag vill inte testa iaf.

bra att atava höjde sin IQ till max och förstod sådant som större lite dyrare bolag redan vet.
högsta service nivån på atvas service ligger inte ens på botten nivån hos ex. volvia.

JBlom skrev:
Konstigt det där med Atava. Antingen har man problem hela tiden eller så funkar det klanderfritt. Jag har aldrig haft problem med Atava och då har jag haft hög omsättning på bilarna senaste året. smile

vänta bara tills ngt händer eller när du vill gå ur..
Senast redigerat av Residence (23 september 2009)

2 911 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Jo, det är lite lustigt.

Jag som trodde dom skulle totalvägra, hade nästan planerat att få åka till tingsrätten i sthlm och träffa dem smile

Min tanke är mest att om jag får lägga ner massa tid på att ens få månadspremien korrekt så vill jag inte ens tänka på hur mycket krångel det blir när väl en skada inträffar.

Anledningen till att jag valde Atava var för att de var de enda som gick att teckna försäkring online på min BMW på. Den räknades som lyxbil (host host) och va tvungen att få speciell offert på.
Och kärran skulle hämtas på natten så det blev atava för enkelheten.

Nu flyttade jag allt tillbaka till Trygghansa där jag även har liv och personförsäkringarna.
Senast redigerat av Decibel (23 september 2009)

730 Inlägg
23 september 2009
Skönt att det ordna sig och du fick dina pengar tillbaka.

Men tråkigt att det ska vara så svårt för dom att inse att dom har fel, men men.

Diktator
968 Inlägg
23 september 2009
trygghansa och atava är "samma bolag"... dotterbolag till trygghansa

2 911 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Brandis skrev:
trygghansa och atava är "samma bolag"... dotterbolag till trygghansa

Samma ägare högst upp ja. (Forsikringsselskabet Codan Pension)
ALLT annat skiljer, bankkonton, kundtjänst, utredare, handläggare...

Bara för att mellanmjölk och lättmjölk görs på samma fabrik så är det inte samma sak wink

2 337 Inlägg
23 september 2009
Brådhis skrev:
Sarge skrev:
Det där med att ta betalt i efterhand verkar de vara duktiga på (ska se om jag får tillbaka två månaders försäkring på en såld bil nu, som jag blev lovad dyrt och heligt förra månaden). Ska bli intressant att följa den här historien.

Lycka till... Jag har väntat 1,5 år nu på mina pengar av samma anledning...

//Brådhis

Tro det eller ej, men pengarna är på väg in på kontot. Helt fantastiskt. Men det blir nog inget mer Atava för min del, alldeles för mycket som verkar kunna gå fel.

Sök