Henkezd skrev:
Om det tvunget måste vara VR så har du inte mycket alternativ än Nikkor 55-200/4-5.6 VR
Lite tråkig ljusstyrka, men det funkar till porträtt.
Det är synd att d60 inte har AF motor inbyggd, annars hade jag rekommenderat dig nikons 50/1.8, underbar till porträtt
och kostar runt tusenlappen.
Annars finns 50/1.4 också, den har inbyggd AF motor så du får autofokus på din kamera, lite annan prislapp dock.
Ett annat alternativ är nikkor 35/1.8 kanske lite väl vidvinkligt för porträtt men funkar det också
Mvh Henke
55-200 skulle jag aldrig rekomendera till att fotografera porträttbilder med.. åtminstone
inte om det är i studio, visst - utomhus på längre avstånd går det utmärkt med 55-200,
men däremot om det är närbilder o.s.v - ja då är man tvungen att gå en bit ifrån eftersom
det är 55 mm, men däremot om du har ett 18 mm som går upp mot 55 mm (18-55) eller 18-105
exempelvis, då behöver man inte tänka på det att gå en bit ifrån.
Men som du skriver så är 50 bra också
Sen kan jag dock tycka att 55-200 mm - oftast behöver man inte ända upp till 200 mm,
skall man däremot ha ett allround som funkar både till porträtt, och eventuellt andra foto
än porträtt i framtiden, så är 18-200 mm klockrent anser jag, fungerar till allt möjligt,
om ifall att man behöver bra med zoom ändå som sagt.
Har haft ett 18-200 mm och det fungerar kanonbra till allt möjligt, allround-objektiv.
Kan man ibland om man har tur hitta på fotosidan.se till mycket bra pris, i nyskick om man
har tur, som inte är använt mycket, både Nikon eller Sigma för en Nikon D60.
Ett knivskarpt objektiv annars som jag ägt tidigare som kan vara bra just för porträtt -
är helt klart Nikon AF 60 mm, kostar dock alldeles för mycket men det är perfekt.