3786
Sök

Volvo 945 turbo går ojämnt efter renovering

Jävel
2 018 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#1
Hejsan.
Volvo 945 -97-98  B230ft


Såhär ligger det till: Jag har rasat min motor, så jag fick byta vev,vevstakar o alla lager o kolvringar o sånt.. även turbo o grenrör, efter renoveringen så startar bilen hur lätt som helst, men går ojämnt och dör ibland.
Lambdasond-lampan lyser men om jag drar ur lambdasonden märks ingen skillnad, o de märks knappt nån skillnad på luftmassemätaren heller.

Någon som har någon ide? Jag bytte stift i den (hade nya i o tog dom gamla o satte i istället) jag tyckte att den gick lite bättre fast det är osäkert. Jag har även bytt fördelare och tändkablar. Så snälla hjälp mej nu, renoveringen har blivit rätt dyr så det vore kul om man kunde få bilen att gå också smile Bomba mej med förslag, jag vet inte alls vad jag ska göra..

Mvh: Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

14 Inlägg
23 september 2009
#2
kolla felkoder och om allt är tätt runt insuget


Jävel
2 018 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#3
hur kollar jag felkoder :S?

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#5
Tack så mycket, jag ska pröva dedär  smile mera förslag?

You got to risk it, to get the biscuit :)

10 287 Inlägg
23 september 2009
#6
- Har du satt tillbaka svänghjulet rätt?
- Sitter kammen rätt?
- Är spjället rätt justerat?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Jävel
2 018 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#7
Svänghjulet vs vevaxeln fanns det ingen märkning på eftersom att veven är utbytt nu, men jag satte de efter hur de satt på gamla vevaxeln, sen om det är rätt eller fel vet jag icke sad, i boken ja läste stog det bara att de skulle sättas tillbaks som de satt från början..
Kammen o allt sitter efter markeringarna, går det att få det fel ändå?. Spjället.. där har vi något, fast bilen funkade utmärkt innan. men hur justerar jag det?

You got to risk it, to get the biscuit :)

Supraman
2 300 Inlägg
23 september 2009
#8
Kolla så att svänghjulet står rätt.
Står de fel tänder den på fel ställe.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Jävel
2 018 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#9
hur kollar jag det då? den går jämt o fint på de högre varven, men just på tomgång hoppar de o far lite ibland. Ibland kan den stå flera minuter o hoppa på tomgång, ibland dör den direkt.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#10
Vart sitter felkodsdosan?, har jag ens en sån när det är en 98a? Jag har kollat runt båda fjädertornen nu, men hittar ingen. Sen tog jag bort batterikabeln och "nollställde" felkoderna, så lampan lyser inte men problemen kvarstår.
Jag har lärt mig att svänghjulet ska stå 90 grader framåt när 1ans kolv står i ÖD. stämmer det?

Edit: Såg nu att min felkodsdosa är borttagen, så nu behöver jag inte leta efter den mera.
Senast redigerat av Plankpojk (27 september 2009)

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 915 Inlägg
27 september 2009
#11
felkodsdosan försvann -96.
sitter ett obd2 uttag mellan framstolarna under armstödet.
koppla in dator eller bygla med kablar + lampa/diod och räkna blink.

Hur man kollar felkoder -96 o nyare:

http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

Pin 1  = Tändning
Pin 3  = Bränsle
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=15030

Lite olika värden på givare: http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/LH24Diagnos.pdf


Sitter tändkablarna i rätt ordning ?
Är alla givare inkopplade ?
Senast redigerat av larsson.m (27 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 785 Inlägg
27 september 2009
#12
Plankpojk skrev:
Hejsan.
Volvo 945 -97-98  B230ft


Såhär ligger det till: Jag har rasat min motor, så jag fick byta vev,vevstakar o alla lager o kolvringar o sånt.. även turbo o grenrör, efter renoveringen så startar bilen hur lätt som helst, men går ojämnt och dör ibland.
Lambdasond-lampan lyser men om jag drar ur lambdasonden märks ingen skillnad, o de märks knappt nån skillnad på luftmassemätaren heller.

Någon som har någon ide? Jag bytte stift i den (hade nya i o tog dom gamla o satte i istället) jag tyckte att den gick lite bättre fast det är osäkert. Jag har även bytt fördelare och tändkablar. Så snälla hjälp mej nu, renoveringen har blivit rätt dyr så det vore kul om man kunde få bilen att gå också smile Bomba mej med förslag, jag vet inte alls vad jag ska göra..

Mvh: Isac

Lambda lampan kan börja lysa pga läckage någonstans mellan toppen och katalysatorn. Lambdasonden kan också vara defekt.

På min volvo med B234F motorn fick jag väldigt orolig tomgång och att motorn stannade pga att flänskopplingen mellan främre rör och katalysatorn rostat av. Det behövs inte mycket läkage för att få lambda lampan att lysa.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Jävel
2 018 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#13
larsson.m skrev:
felkodsdosan försvann -96.
sitter ett obd2 uttag mellan framstolarna under armstödet.
koppla in dator eller bygla med kablar + lampa/diod och räkna blink.

Hur man kollar felkoder -96 o nyare:

http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

Pin 1  = Tändning
Pin 3  = Bränsle
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=15030

Lite olika värden på givare: http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/LH24Diagnos.pdf


Sitter tändkablarna i rätt ordning ?
Är alla givare inkopplade ?

Tack! oerhört värdefull information, nu har jag lite mer kött på benen när jag ska börja brottas med bilen imorn. Nu ska jag läsa på ordentligt här.

Tändkablarna sitter rätt (dubbelkollat), givarna är jag ganska säker på, får extrakolla imorn smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 915 Inlägg
28 september 2009
#14
Varsågod! big_smile

Lycka till med felsökningen wink

Eftersom du inte vet om svänghjulet sitter rätt (går att montera på flera sätt, men bara ett är rätt) så kan det vara en bra ide att kolla det först, sitter det fel så har du orsaken till varför motorn inte går bra.

Med ettans cylinder i ÖD ska de två "saknade triggerhålen" på svänghjulet peka mot startmotorn.
http://forumbilder.se/images/343200980736P4cd7.jpg




Plankpojk skrev:
larsson.m skrev:
felkodsdosan försvann -96.
sitter ett obd2 uttag mellan framstolarna under armstödet.
koppla in dator eller bygla med kablar + lampa/diod och räkna blink.

Hur man kollar felkoder -96 o nyare:

http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

Pin 1  = Tändning
Pin 3  = Bränsle
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=15030

Lite olika värden på givare: http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/LH24Diagnos.pdf


Sitter tändkablarna i rätt ordning ?
Är alla givare inkopplade ?

Tack! oerhört värdefull information, nu har jag lite mer kött på benen när jag ska börja brottas med bilen imorn. Nu ska jag läsa på ordentligt här.

Tändkablarna sitter rätt (dubbelkollat), givarna är jag ganska säker på, får extrakolla imorn smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Jävel
2 018 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#15
larsson.m skrev:
Varsågod! big_smile

Lycka till med felsökningen wink

Eftersom du inte vet om svänghjulet sitter rätt (går att montera på flera sätt, men bara ett är rätt) så kan det vara en bra ide att kolla det först, sitter det fel så har du orsaken till varför motorn inte går bra.

Med ettans cylinder i ÖD ska de två "saknade triggerhålen" på svänghjulet peka mot startmotorn.
http://forumbilder.se/images/343200980736P4cd7.jpg




Plankpojk skrev:
larsson.m skrev:
felkodsdosan försvann -96.
sitter ett obd2 uttag mellan framstolarna under armstödet.
koppla in dator eller bygla med kablar + lampa/diod och räkna blink.

Hur man kollar felkoder -96 o nyare:

http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

Pin 1  = Tändning
Pin 3  = Bränsle
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=15030

Lite olika värden på givare: http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/LH24Diagnos.pdf


Sitter tändkablarna i rätt ordning ?
Är alla givare inkopplade ?

Tack! oerhört värdefull information, nu har jag lite mer kött på benen när jag ska börja brottas med bilen imorn. Nu ska jag läsa på ordentligt här.

Tändkablarna sitter rätt (dubbelkollat), givarna är jag ganska säker på, får extrakolla imorn smile


Tackar, ska kolla så att tändningen står rätt, om inte plockar jag bort startmotorn direkt smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#16
dbjanoz skrev:
Plankpojk skrev:
Hejsan.
Volvo 945 -97-98  B230ft


Såhär ligger det till: Jag har rasat min motor, så jag fick byta vev,vevstakar o alla lager o kolvringar o sånt.. även turbo o grenrör, efter renoveringen så startar bilen hur lätt som helst, men går ojämnt och dör ibland.
Lambdasond-lampan lyser men om jag drar ur lambdasonden märks ingen skillnad, o de märks knappt nån skillnad på luftmassemätaren heller.

Någon som har någon ide? Jag bytte stift i den (hade nya i o tog dom gamla o satte i istället) jag tyckte att den gick lite bättre fast det är osäkert. Jag har även bytt fördelare och tändkablar. Så snälla hjälp mej nu, renoveringen har blivit rätt dyr så det vore kul om man kunde få bilen att gå också smile Bomba mej med förslag, jag vet inte alls vad jag ska göra..

Mvh: Isac

Lambda lampan kan börja lysa pga läckage någonstans mellan toppen och katalysatorn. Lambdasonden kan också vara defekt.

På min volvo med B234F motorn fick jag väldigt orolig tomgång och att motorn stannade pga att flänskopplingen mellan främre rör och katalysatorn rostat av. Det behövs inte mycket läkage för att få lambda lampan att lysa.

Okej tack för tipset, jag ska kolla läckage. Mitt avgassystem är iofs väldigt friskt men de skadar inte alls att kolla. smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#17
Idag kollade jag de mesta jag fått höra här i tråden, svänghjulet satt grymt fel så jag satte det rätt o fixade till min wg som var lite fel. Bilen gick underbart i typ en halvtimme eller en timme sen börja den misstända som fan på gaspådrag, nu blöddrar bilen bara när man gasar snabbt, för att få den att gå normalt får man bara gasa jättelite.. förslag? jag ska kolla på stift,fördelare,kablar o sånt imorn, men vad kan det mera vara?
Tack för hjälpen hitills big_smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 september 2009
#18
Gissar på att en tryckslang lossnat nånstans eller spruckit.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Jävel
2 018 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#19
Okej tackar, jah ska kolla noga på det smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

10 287 Inlägg
29 september 2009
#20
Du är inte ensam som har gjort den missen. Nu vet du att när någon annan har bytt Volvo röd-motor eller renoverat så är alltid första kontrollfrågan "har du satt svänghjulet rätt".

/Göran

Plankpojk skrev:
svänghjulet satt grymt fel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök