2394
Sök

Ni som använder plexiglas till era byggen.

1 634 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Ni kan sluta med det wink Helt chockad över de låga priserna på vanligt glas... Köpte första biten för att ha över processorn, 50kr 20x35cm eller nåt var den på, igår hämta jag 2 bitar på 12x87cm för 110kr styck. Gick in, beställde åkte iväg 10 minuter och kom tillbaka så var det klart med gradade kanter så jag slipper skära mig. Helt vanlig glasmästare besökte jag. 6mm tjocka var bitarna.

Har tidigare haft plexi som bara blir repigt, och vad många säger kostar väldigt mycket, pris vet jag inte själv.

Ville bara dela med mig av det så andra inte behöver göra samma misstag som jag.

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (24 september 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 558 Inlägg
24 september 2009
Det e ju oftast för att dom säljer ju mera glas så det blir ju mycket små-bitar kvar  big_smile  å plexi suger typ se men inte röra lol

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 september 2009
Lexan är väl det man ska ha i bilar. Sen planglas är ju lite svårt att ha till en tex. bakruta som inte är helt platt.

Edit: såg att det va i den onödigaste forumsdelen, trodde det handlade om bilrutor osv. lol
Senast redigerat av Volvo_Mannen (24 september 2009)

Jonas

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 september 2009
andreas_gbg_ skrev:
Ni kan sluta med det wink Helt chockad över de låga priserna på vanligt glas... Köpte första biten för att ha över processorn, 50kr 20x35cm eller nåt var den på, igår hämta jag 2 bitar på 12x87cm för 110kr styck. Gick in, beställde åkte iväg 10 minuter och kom tillbaka så var det klart med gradade kanter så jag slipper skära mig. Helt vanlig glasmästare besökte jag. 6mm tjocka var bitarna.

Har tidigare haft plexi som bara blir repigt, och vad många säger kostar väldigt mycket, pris vet jag inte själv.

Ville bara dela med mig av det så andra inte behöver göra samma misstag som jag.

Mvh Andreas

men de som  typ graverar i plexi  de blir väll svårare med glas ?  med glas blir väll att den  spricker

ljudfantast
1 372 Inlägg
24 september 2009
spricker inte vanligt 5-5mm glas lätt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 september 2009
christofer_k skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

men de som  typ graverar i plexi  de blir väll svårare med glas ?  med glas blir väll att den  spricker

Man kan ju etsa eller blästra glas wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

jobbar påre
751 Inlägg
24 september 2009
men som frågan står..borde inte 5mm glas spricka ganska lätt? hade isf vela ha 10mm isf så de är lite tjocklek=)

1 634 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Jag kör med 6mm och det verkar hålla bra. Lexan är mycket mer stryktåligt än vanligt plexi, men det står inte emot repor så mycket bättre. Plexi överlag är väldigt tåligt. Det är såklart fördelen, men du måste vara mer försiktig för att inte repa plexi än du måste vara för att inte ha sönder glaset wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 653 Inlägg
24 september 2009
det är ju ingendirekt nyhet att riktigt glas är att föredra, men varför då inte köra på härdat glas direkt, det är mångdubbelt bättre än vanligt glas.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

jobbar påre
751 Inlägg
24 september 2009
okejokej.låter intressant.kanske man slänger in sånt i bygget istället då:)

hmm härdat glas.då lär vi väl komma upp i priser?tongue

502 Inlägg
24 september 2009
jag hade 4mm härdat glas i förra bilen, testade ju inte att slänga stenar på det men det funkade då bra för mig, kommer inte ihåg vad det kostade men det va inte alls dyrt att härda, men då kan du få vänta ett tag för då måste nog glasmästaren skicka iväg rutan på härdning om det inte är ett stort ställe som kan göra det själva.

när det är härdat kan man inte skära i det längre så man måste se till att beställa rätt storlek från början, så har jag förstått det iaf
Senast redigerat av JoeyJ (24 september 2009)

jobbar påre
751 Inlägg
24 september 2009
okej:) men nog borde ju ändå 5mm kanske hålla för mig:) har en ruta som kommer vara 15x30cm stor:P

16 197 Inlägg
24 september 2009
andreas_gbg_ skrev:

Mvh Andreas

jo glas me MYCKE billigare än plexi men plexi kan man göra mycke mer kul saker av..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
24 september 2009
jag är har en 8mm lamellglas skiva i min baklucka alltså som en vindruta, 2glasskivor med plastfilm imellan.. funkar mycket bra om de skulle spricka, som det mycke riktigt gjorde hehe = inget splitter! men tur att man är glasmästare då wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
25 september 2009
Plexiglas/Acryl FTW!!

Sååååå mycket roligare med plexiglas.. så ofantligt mycket dumma saker
man kan tillverka. smile

Sen är folk så satans oroliga och tror att bara man tittar på en plastskiva så blir skiten repigt.

Så är inte fallet.. såga bocka limma fräsa polera svarva gravera borra, det är fan mycket dumt man kan göra med plast.
Senast redigerat av Tokken (25 september 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
25 september 2009
Nichlas_H skrev:
jag är har en 8mm lamellglas skiva i min baklucka alltså som en vindruta, 2glasskivor med plastfilm imellan.. funkar mycket bra om de skulle spricka, som det mycke riktigt gjorde hehe = inget splitter! men tur att man är glasmästare då wink

Får hålla med, lamellglas är det man ska ha om man har det i bilen. Visst att härdat håller mera, men när det härdade går sönder, då är det ju miljoner små glasbitar överallt.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 september 2009
TT-Avant skrev:
Nichlas_H skrev:

Får hålla med, lamellglas är det man ska ha om man har det i bilen. Visst att härdat håller mera, men när det härdade går sönder, då är det ju miljoner små glasbitar överallt.

Man kan tona glaset eller lägga på en transparant film så blir glaset delvis laminerat och man slipper småflisor a mass då det sitter kvar i filmen.....

Man KAN ju även gå så långt att man kan köpa laminerat härdat glas och sätta en film till på det.....
Det finns lösningar på allt wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Hewi
571 Inlägg
25 september 2009
Vi kan väl summera det till att glas funkar mkt bra till rutor i t.ex covers och vill man forma eller bearbeta materialet så är det plast som gäller smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök