2883
Sök

s40 t4 går inte som den ska ibland..

7 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#1
Är så här att jag har haft lite små problem med min s40 t4.. Den har gått väldigt ryktigt och saknats effekt vid gaspådrag.. Men sen helt plötsligt kan den gå som en klocka igen.. Säg att man ska ut å åka en sväng på 5 mil eller nått.. så dom första halv milen går den inte allt bra (oftast) sen när man har kört en bit så går den bra.. Sen när man stänger av den och sen ska starta igen så går sen oftast väldigt rykigt och känns klen.. Satte i en ladtrycksmätare för ett tag sen så laddtrycket är som det ska vara, även när den inte går bra. sen var jag på besiktningen för några dagar sen.. och lambda värdet var riktigt högt.. låg på 1,29.. skulle ligga mellan 0,98,1,04 tror ja.. dom höga värdena kan vara för att den läckte lite i grenröret som nu är åtgärdat.. Men går lika illa ändå..
Tacksam för svar..
mvh

Avstängd
1 106 Inlägg
6 maj 2006
#2
gidebo skrev:
Är så här att jag har haft lite små problem med min s40 t4.. Den har gått väldigt ryktigt och saknats effekt vid gaspådrag.. Men sen helt plötsligt kan den gå som en klocka igen.. Säg att man ska ut å åka en sväng på 5 mil eller nått.. så dom första halv milen går den inte allt bra (oftast) sen när man har kört en bit så går den bra.. Sen när man stänger av den och sen ska starta igen så går sen oftast väldigt rykigt och känns klen.. Satte i en ladtrycksmätare för ett tag sen så laddtrycket är som det ska vara, även när den inte går bra. sen var jag på besiktningen för några dagar sen.. och lambda värdet var riktigt högt.. låg på 1,29.. skulle ligga mellan 0,98,1,04 tror ja.. dom höga värdena kan vara för att den läckte lite i grenröret som nu är åtgärdat.. Men går lika illa ändå..
Tacksam för svar..
mvh

Hmmm skumt fel. Tvivlar på att det kan va turbon eller stiften som är kass. Om bilen rycker senare. Då är jag säker på att det kan va turbon som är kass. Turbon kan lägga av senare o sedan kommer bilen gå ännu värre o det kommer att ryka ur avgasröret.

Livet startar vid 220 km/h

Fartygsingenjör
550 Inlägg
6 maj 2006
#3
Kan också vara den elektriska biten som kärvar har läst nånstans att tändningssystemet på t4an kan krabba.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Avstängd
1 106 Inlägg
7 maj 2006
#4
wrapman skrev:
Kan också vara den elektriska biten som kärvar har läst nånstans att tändningssystemet på t4an kan krabba.

Jag kan inte på Volvo men det kan oxå va det som är felet.

Livet startar vid 220 km/h

88 Inlägg
7 maj 2006
#5
Jag hade nog börjat med stift och kablar byta det


Såld på Italienare
579 Inlägg
7 maj 2006
#6
Börja med stift och tändspolekablarna.
Jag hade liknande problem. Visade sig vara map sensorn i kombination med TPS'n som va paj.
Extremt ryckigt över 4000 varv och hög bränsleåtgång.

Nu går den som en klocka igen.

23 Inlägg
8 maj 2006
#7
Hej, har du kollat luftmassemätaren och lambda sonderna? Det kan vara så att fel bränsle-luft blandning beräknas och detta kan bidra till en ryckig och trött gång.

Volvo S40 2.0T 215hk 330Nm - 0-100: 6.83s

7 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
#8
Detay skrev:
Hej, har du kollat luftmassemätaren och lambda sonderna? Det kan vara så att fel bränsle-luft blandning beräknas och detta kan bidra till en ryckig och trött gång.

Nej, de har jag inte gjort... de bästa är väl att prova å byta luftmassemätare med någon annan och prova? lambdasonderna vet ja inte riktigt hur jag kollar??
mvh

84 Inlägg
8 maj 2006
#9
Om det är en årsm 98 som du har så skulle jag misstänka styrboxen, det är problem med dessa på 98:or, från 1999 å framåt är detta problem fixat.

Vag

22 Inlägg
27 februari 2007
#10
min hackade vid 3 tusen varv och det va ständspolarna så testa de



Sök