2749
Sök

Sierra Cosworth ?

Inläggskritiker
990 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#1
Kända svagheter på en 4x4 version ifrån 91 ?
Vad bör man tänka på m.m. Italien import är det.

OBS SVAR IFRÅN DOM SOM HAR ELLER HAFT COSWORHT
Senast redigerat av Hammarslag (25 september 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 513 Inlägg
25 september 2009
#2
växelådan!?

du ska nog ställa denna frågan på http://www.fordclubsweden.se/forum/


99 Inlägg
25 september 2009
#3
Det är en ford, tänk på allt imo.


Inläggskritiker
990 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#4
evo_krolle skrev:
växelådan!?

du ska nog ställa denna frågan på http://www.fordclubsweden.se/forum/

Har för mig med att växellådan är kass på dom, vill ogärna köpa växellåda igen för 55 lök till ett nytt projekt så hade varit trevligt med nåt som höll ifrån fabrik

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#5
pr0ny skrev:
Det är en ford, tänk på allt imo.

Bra svar! kunde lika gärna låtit bli, dåre.


OBS SVAR IFRÅN DOM SOM HAR ELLER HAFT COSWORHT och inga 740 pojkar som trors sig veta allt!

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 513 Inlägg
25 september 2009
#6
ja jag hade nog hellre satsat på en rwd i sierra fallet.. eller något annat roligt 4wd:)


1 482 Inlägg
25 september 2009
#7
jag har ingen cosworth, har inte heller haft en. Men en arbetskollega har haft en.

Enda jag hörde från honom så va blocken kassa, även specialtillverkade gick sönder för honom.

Därimot ladda han på riktigt jävla duktigt. Så det beror ju på vad du tänkt göra med den? Kan höra mer specifikt med honom vad han haft för problem.
Tror han hade 600hk ++++.
4wd

BLT Service
Theracords Music Label

Inläggskritiker
990 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#8
Noxxer skrev:
jag har ingen cosworth, har inte heller haft en. Men en arbetskollega har haft en.

Enda jag hörde från honom så va blocken kassa, även specialtillverkade gick sönder för honom.

Därimot ladda han på riktigt jävla duktigt. Så det beror ju på vad du tänkt göra med den? Kan höra mer specifikt med honom vad han haft för problem.
Tror han hade 600hk ++++.
4wd

Ja alltså en 500hk vore väl trevligt, har det i saaben så runt där 400-500 iaf.
Finns 2 olika block som jag fattat det, 200 och 203 blocken (?) ett är sämre än det andra.
Men iofs är ju ford skitbilar o det finns väl en orsak till varför 3 escort cossies som rullar här inte rullar, fast vill höra nåt konkret ifrån dom som har god insyn

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

1 513 Inlägg
25 september 2009
#9
200 å 205 block e de nog om jag inte miss minner mig men de stora problemet e väl lådorna typ annars ser jag inge större fel på dom tycker sierran e en riktigt sleeper å escorten e riktigt grym!


Inläggskritiker
990 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#10
BlackBetty skrev:
Cosworth är ju verkligen en bil som det generellt är mycket strul med, allt från lådor till knackande toppar, drivaxlar/knutar osv. Men det är ruskigt grymma bilar när de fungerar smile Cosworth är en bil som lämpar sig bra för den som är kunnig och gillar att skruva och fixa mycket själv.

Okej kort o gott inget för mig, orkar inte med o lägga ner en förmögenhet på vxl låda igen, hade velat haft en bil som har stadig låda som pallar 5-600hk utan problem vid normal glädjekörning, dvs inte plåga på bana eller sparka i växlarna

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

511 Inlägg
27 september 2009
#11
var i fungeringar på att införskaffa en cowsworth själv, men efter att man hört om allt som strular så blev det käppar i hjulen,
växellådan, känd för motorhaveri, fick jag fram från fords lilla medlemsklubb, beror ju helt klart på hur dom är körd, men som sagt bilarna är ju fin och rolig annars ifall man har pengar,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

negativ..
167 Inlägg
27 september 2009
#12
växellådan är svag..
på 4x4 så är det en vanlig mt75 låda som sitter i alla vanliga dohc sierror fast med en fördelningslåda på..
200 blocket som sitter i 4x4 är ett bättre block än 205 som sitter i rwd.. 200 har bättre kylkanaler än 205..
rwd lådan som heter borg wagner t5 något mer hållbar än mt75an..
MEN det beror ju helt på hur man kör och behandlar skiten med..

äger själv en cossie av års mod 91..
Senast redigerat av cuppre (27 september 2009)

"Har man en cosworthmaskin så vill man givetvis höra den jobba. Vem vill igentligen ha en tyst bil när man kan få det här? Det skulle vara grannarna då, möjligen" Kenneth Tonef - Motorjournalen.
www.5100.se

607 Inlägg
9 oktober 2009
#13
Jag kan inte hålla med alla som säger att lådan är svag, kanske dess svagaste punkt men långt ifrån svag.

Och sen tro att man kan köra med dubbla org hästar och begära att en nästan 20år gammal låda ska hålla när man gör ringar tre sommrar i rad då är man ju bara dum.

Haft två stycken dock med samma låda och drivlina i båda i ca 4års tid aldrig haft problem med lådan, jag körde ganska hårt men ändå "vettigt" aktade mig för fullgas starter och sånt som sliter lite extra.

Bytte koppling och olja i lådan en gång och körde med runt 350hk.

Men ska du köra med 500hk så får du nog köpa "riktiga" grejer om du vill att det ska hålla en längre tid, men det kosta ju en slant.

Vanliga fel annars är rost i trösklar och elen är väl inte den bästa heller som på alla andra sierror

Mvh F

Edit: hade 4x4 modellen
Senast redigerat av Ckosworth (9 oktober 2009)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"


Sök