2589
Sök

Problem med säkring som går sönder!?!

70 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

har en fundering...
säkringen som pilen pekar på har smält sönder 2 gånger nu... undrar vad som kan vara problemet??

Bruna=säkringar... snabbskiss men dom är lika stora...
Svarta=batteri
grå=slutsteg(förutom baslådan)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/113422/770736_yvq4kj.jpg
hur jag kopplat


1 400 Inlägg
25 september 2009
#2
Hur grov strömkabel har du från batteriet och hur många Amp på säkringen.
Och vilka slutsteg är det du kör med. ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

70 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#3
16... och med 60amp säkring.. som driver ett carpower 4x400watt och ett DLS cad11 steg... men jag undrar samtidigt om batteriet är dåligt eftersom det inte är nytt precis tongue eller om jag behöver en kondensator?? det laddar rätt till batteriet bak för det har jag kollat...


2 914 Inlägg
25 september 2009
#4
ingen konding,

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 september 2009
#5
Vad för Carpowersteg?
Power 4/400? (Detta ligger på 4x100W RMS bara så du vet).
Är det det steget så är det avsäkrat med 70A.

DLS-steget är avsäkrat med 120A.

Totalt 190A.

Och det säkrar du av med 60A och undrar varför säkringen går?
Dessutom en 16mm2-kabel....

Jo tjena....du saknar 130A i kapacitet plus kabelarea....

Byt ut kabeln mellan batterierna till 50mm2 och sätt en säkring på 200A max 40cm från vardera batteri.
Byt även ut jordkablarna till batterierna till 50mm2.
Sedan skulle jag valt ett bättre säkringsblock bak med 50mm2 in (MAX 40cm ifrån batteriet) och efter det 20mm2 med 80A till Carpowersteget och 33mm2 med 125A-säkring. Samma grovlekar till jordkablar.....
Senast redigerat av Lonefox (25 september 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 september 2009
#6
Problemet du har är att bilen alltid drar lika mkt ström från båda batterierna, exempelvis när du kör startmotorn så drar den ström även från det bakre.

Lösningen är skiljerelä, som separerar batterierna när bilen inte är igång utan kopplar samman dom först när generatorn börjar ladda.

Edit: såg nu ovanstående inlägg om vilken effekt slutstegen låg på... Där har du problemet...
Senast redigerat av henke_99 (25 september 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

70 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#7
tackar för hjälpen ^^



Sök