3339
Sök

Volvo 960 2,5 får ingen gnista efter toppackningsbyte.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#1
tjena

Har startproblem med min 965:a

Har nyss bytt koppling då den sade upp sig totalt. så den bytte jag och bilen startade och gick fin fint.

Sen var det dax att byta toppackningen. Och kan ju säga att det gått allt annat än smärtfritt.
Beställde hem sotningssats och kamrem och massa saker.
Började riva ner kamremmen och annat, då upptäckte jag att vettenpumpen och spännrullarna var totalt slut.
beställde hem det satte dit vattenpumpen.

Sen var det dax att riva av toppen. Meeeeeen givetvis så drog man av en topplocksbult som gick av nere i blocket.
så det vara ju bara att borra borra borra. och satte i en insatsgänga. Planade toppen. och bytte alla packningar.

Sen var det bara att skruva ihop allt.
skitglad som man var när man äntligen var färdig och fyllde på vetten i expansionskärlet, vred på nyckeln och motorn gick runt fint, men vägrar att starta.

Kikade lite och insåg att bilfan inte hade någon gnista.

och nu kan jag säga att jag är trött på skiten.

Så hoppas på att ni som är kloka och glada där ute kan ge mig några tips om vad det kan vara för fel på skrothögen?

Mvh Rooth


429 Inlägg
26 september 2009
#2
Glömt att koppla in hallgivaren som sitter i bakkant av toppen?


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#3
jonas 740 skrev:
Glömt att koppla in hallgivaren som sitter i bakkant av toppen?

båda givarna bak i toppen är inkopplade + svänghjulsgivaren:S


One Man Clan
4 287 Inlägg
26 september 2009
#4
du har inte blandat ihop kamaxelgivarn vs impulsgivarns kontakt? ? är kamaxelgivarn hel ? impulsgivarn?


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
du har inte blandat ihop kamaxelgivarn vs impulsgivarns kontakt? ? är kamaxelgivarn hel ? impulsgivarn?

kamaxelgivaren har 3 stift och inpulsgivaren 2 . så går inte sätta fel. om dom är hela vet jag inte. gick ju innan den plockades ner:S


One Man Clan
4 287 Inlägg
26 september 2009
#6
Rooth07 skrev:
Xuri skrev:
du har inte blandat ihop kamaxelgivarn vs impulsgivarns kontakt? ? är kamaxelgivarn hel ? impulsgivarn?

kamaxelgivaren har 3 stift och inpulsgivaren 2 . så går inte sätta fel. om dom är hela vet jag inte. gick ju innan den plockades ner:S

har inte impulsgivarn 3 stift ?

signal +/- å skärm ?


1 043 Inlägg
26 september 2009
#7
Satt tillbaka jordkablen under insugningsröret?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
Rooth07 skrev:
Xuri skrev:
du har inte blandat ihop kamaxelgivarn vs impulsgivarns kontakt? ? är kamaxelgivarn hel ? impulsgivarn?

kamaxelgivaren har 3 stift och inpulsgivaren 2 . så går inte sätta fel. om dom är hela vet jag inte. gick ju innan den plockades ner:S

har inte impulsgivarn 3 stift ?

signal +/- å skärm ?

om du menar givaren till svänghjulet så är det bara 2 stift.


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#9
norpan1 skrev:
Satt tillbaka jordkablen under insugningsröret?

sitter det en jordkabel undet insuget?


Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
27 september 2009
#10
ohm mät givarna de båda jobbar med 0 och 1 läge. haft samma skit jag med bytte båda givarna sen gick bilen bra

var kollar du gnista? på spolen eller vid stiftet?


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#11
hardsmoke skrev:
ohm mät givarna de båda jobbar med 0 och 1 läge. haft samma skit jag med bytte båda givarna sen gick bilen bra

var kollar du gnista? på spolen eller vid stiftet?

okej? hur ska jag mäta?smile

sitter ju separata spolar på den. så kollar gnistan på stiften. inte ett liv på något av alla sex:P


Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
27 september 2009
#12
svänghjulsgivaren ska ha mellan 200 och 400 ohm över stiften det är 2 stift

kamaxelgivaren

mät mellan stift 2 och 3 ska ligga mellan 500 och 3000 ohm mellan stift 1 och 2 ska det vara 0 ohm

knacksensorn sitter under insuget stift 2 och jord 0 ohm

kan även vara bränslepumpsrelät som spökar det bryter oxå tändning har jag för mig 

lycka till


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#13
hardsmoke skrev:
svänghjulsgivaren ska ha mellan 200 och 400 ohm över stiften det är 2 stift

kamaxelgivaren

mät mellan stift 2 och 3 ska ligga mellan 500 och 3000 ohm mellan stift 1 och 2 ska det vara 0 ohm

knacksensorn sitter under insuget stift 2 och jord 0 ohm

kan även vara bränslepumpsrelät som spökar det bryter oxå tändning har jag för mig 

lycka till

tjaa. svänghjulsgivarn hade 288 ohm

och kamaxelgivarn hade 715 ohm!..


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#14
okej. nya framsteg. idag tände bilfan till iaf. och har startat typ 3 gånger. den går som den ska på tomgången och så. men så helt plörtsligt efter typ 5 sekunder så säger den att jag vill inte mer och bara dör.

sen kör man på startmotorn igen. ingen antydan till att vilja starta. men så puffar det till någon gång och så startar den men dör snart igen. varför????????


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#15
okej. nya motgångar. var ute nyss igen och nu visade den inget täcken på att tanda överhuvudtaget igen:S


Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
27 september 2009
#16
hmm hör du pumpen gå?
du har inte satt kamaxelgivaren uppochner?    (kabeln ska peka snett ner och framåt)

mät båda givarna när du drar runt motorn med ett dragskaft ska pendla från ett värde till ett annat likadant vid varje tändpunkt typ 0 200 0 200 0 200ohm.

har du kylspray spraya vevaxelgivaren i 10 sek och prova att starta. sitter motorstyrdonet i som det ska?

berätta hur det går


Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
27 september 2009
#17
tänkte på skivan som sitter bakom kamaxelgivaren har du lossat den för att byta packbox?  den kan man sätta i två lägen men passar bäst åt det ena hållet.

lycka till


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#18
hardsmoke skrev:
hmm hör du pumpen gå?
du har inte satt kamaxelgivaren uppochner?    (kabeln ska peka snett ner och framåt)

mät båda givarna när du drar runt motorn med ett dragskaft ska pendla från ett värde till ett annat likadant vid varje tändpunkt typ 0 200 0 200 0 200ohm.

har du kylspray spraya vevaxelgivaren i 10 sek och prova att starta. sitter motorstyrdonet i som det ska?

berätta hur det går

kamaxelgivaren sitter rätt. får mäta givarna imorgon. tror inte jag orkar ikväll.

och även prova spraya kylarspray som du sa.

motorstyrdonet?

och ja jag hade borta skivan bakom kamaxeln men den sitter som den ska också. provade aven sätta den åt andra hållet men blev inte bättre.

men det konstiga är ju att den startade 3 gånger igår. men dog efter ca 5 sekunder. och nu är den stendöd igen:S


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 september 2009
#19
har inte orkar läsa allt men du har inte tappat oljetrycket i lyftarna så du inte har nått komp ?


Rapidoz
688 Inlägg
29 september 2009
#20
Komp prova, är det dåligt komp så är 960 3liters motorn kända för att oljan försvinner ifrån kolvringarna och den förlorar komp.
Droppa i några droppar olja i varje cylinder och försök igen.

Ps.
Vet inte om detta fel är så vanligt på 2,5 men skulle inte förvånas.
Senast redigerat av 940turboplus (29 september 2009)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök