2483
Sök

BEDRÄGERI hos bilverkstad?

56 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
En verkstad felsökte min bil och bytte flera komponenter (bl.a. tändmodul och luftmassemätare) för sammanlagt uppåt 5000 kr UTAN ATT FELET ÅTGÄRDADES. De hade tydligen ingen felkodsläsare, och måste därför "felsöka" genom att byta del för del och se om det blir bättre.

Sen gav de upp och hänvisade mig till en annan verkstad. Samtidigt som de presenterade räkningen som omfattade arbete + de onödigt bytta delarna.
De sa först att de inte kan returnera delarna till sin leverantör, och att jag därför måste betala för dem. Vilket jag ansåg vara helt orimligt, med tanke på att felet fortfarande var kvar. Till slut gick deras leverantör tydligen med på att verkstaden returnerade några av delarna, och räkningen halverades därmed.

Jag fick alltså tillbaka bilen med FELET KVAR, och fick betala flera tusen för (onödigt) byte av en del delar + total arbetskostnad.

Det här känns som nån slags bedrägeri. Är deras agerande lagligt?
Vad ska man som kund göra i såna här fall?

PS. Nästa verkstade hittade/fixade felet med en gång, och för bara några hundralappar...

Avstängd
1 106 Inlägg
7 maj 2006
Vilket bilmärke har du?

Livet startar vid 220 km/h

56 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Mazda (äldre).
Hurså?

81 Inlägg
7 maj 2006
Ajtomat skrev:
En verkstad felsökte min bil och bytte flera komponenter (bl.a. tändmodul och luftmassemätare) för sammanlagt uppåt 5000 kr UTAN ATT FELET ÅTGÄRDADES. De hade tydligen ingen felkodsläsare, och måste därför "felsöka" genom att byta del för del och se om det blir bättre.

Sen gav de upp och hänvisade mig till en annan verkstad. Samtidigt som de presenterade räkningen som omfattade arbete + de onödigt bytta delarna.
De sa först att de inte kan returnera delarna till sin leverantör, och att jag därför måste betala för dem. Vilket jag ansåg vara helt orimligt, med tanke på att felet fortfarande var kvar. Till slut gick deras leverantör tydligen med på att verkstaden returnerade några av delarna, och räkningen halverades därmed.

Jag fick alltså tillbaka bilen med FELET KVAR, och fick betala flera tusen för (onödigt) byte av en del delar + total arbetskostnad.

PS. Nästa verkstade hittade/fixade felet med en gång, och för bara några hundralappar...

Skämtar du? Vilket j*vla sätt att bedriva verkstad.. Acceptera inte det där! Du ska inte betala för att dom inte har rätt utrustning att felsöka din bil, o dom borde inte tagit emot den från början om dom inte kan felsöka den. Kontakta en konsumentrådgivare, hon/han kan ge dig ett korrekt svar på vad du ska göra. Dom brukar stå under kommunsidorna i telefonkatalogen o är gratis att få rådgivning av.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

674 Inlägg
7 maj 2006
du kan ju ringa konsumentverket eller så ringer du och pratar med nån som som jobbar som konsumentsnubbe på din kommun... då hjälper han dej nog ska du se!

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Avstängd
1 106 Inlägg
7 maj 2006
Ajtomat skrev:
Mazda (äldre).
Hurså?

Er de inte kloka eller?! Blåsa nån på flera tusen på en sabla reperation som inte är nödvändig. Åkte du till en Mazda verkstad? O var den andra verkstaden oxå en Mazda verkstad? Jag har en 9-3 o när lådan rasade så tog jag bilen till Bekö Bil i Göteborg o bilen var i verkstaden i en månad! O jag frågade om de kan byta DI-kasseten o de sa nej. O sedan frågade jag vad ska man göra om det rasar, då svarade de så:"då rasar det bara". Så jag åkte till Kongahälla bilcity i Kungälv o de bytte ut DI-kasseten. Så om du åker till en mazda verkstad så rekommendrar jag att du åker till den verkstad som finns i minst 10 år. Jävligt dålig stil av dem som blåste dig på pengar. Ska du kalla på en advokat som kan hjälpa dig? Då kan du kanske sätta jäveln i finkan.

56 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Blyfoten skrev:
Kontakta en konsumentrådgivare...

Ja, jag ska göra det under veckan.

Jag har tidigare varit i kontakt med en person hos MBR (?) som delvis försvarade verkstadens agerande. Men det var ju en enskild persons åsikter som kanske inte är värda så mycket i ett juridiskt sammanhang.

56 Inlägg
7 maj 2006
Trådstartare
Saabare skrev:
Åkte du till en Mazda verkstad?

Nej, de finns ingen sån här i närheten.
Men dom är auktoriserade för honda o fiat, och dom lär vara väletablerade här i trakten och ett familjeföretag sedan 30 år.
Fast dom är inte MRF-anslutna.

Verkstad nr två som fixade felet var inte heller någon mazdaverkstad, men uppenbarligen var de kompetenta (och ärliga) i motsats till första verkstan.
Senast redigerat av Ajtomat (7 maj 2006)

Avstängd
1 106 Inlägg
7 maj 2006
Absolut. Ta till den verkstaden där de fixade felet i framtiden.

56 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Frågan är alltså i hur stor utsträckning man ska acceptera att en verkstad byter ut friska delar som inte behöver bytas ut? (därför att de inte kan felsöka på annat sätt)?

Jag förstår att man ibland kan passa på att byta delar som är dåliga och som kanske skulle orsaka fel/skada om de inte byttes (tex att man byter utslitna tändstift samtidigt som man åtgärdar själva felet). Men det är en helt annan typ av byte, då är det ett byte i förebyggande syfte och de bytta delarna är i uppenbart dåligt skick.

Om det är delar för tusentals kronor så ska man kanske kräva att få de utbytta delarna när man hämtar bilen (om man misstänker bedrägeri eller inkompetens), så att man kan testa delarna hos nån annan för att kolla om de verkligen är dåliga.

3 120 Inlägg
8 maj 2006
Man måste skilja på begreppen. Tar ett exempel: 1. Funktion. Min bil klonkar i framvagnen.  2. Kan ni fixa glappet i höger styrled. 3. Kan ni byta ut lager med art nr xxx på denna plats.

I fall 1 har du bett verkstaden att med sin profession ordna ett fel. Du har INTE bett dom prov-byta saker. Byter dom något och felet kvarstår skall du givetvis inte betala.

2. De byter garanterat delarna i styrleden och kanske några framvagnsdetaljer till. Förmodligen kan du inte gnälla om det inte var felet.

3. Du har allt ansvar för att din analys är korrekt och verkstaden byter precis det du ber om.

En kompis hade problem med klonkande framvagn på sin golv v6 4motion (välkänt golf och passat fel). VW började byta en massa stag för ett par tusen. Felet kvarstod dock. Han sa till dem; Jag bad er fixa ett fel inte byta stag. VW ville ändå ha betalt. Då sa han ungefär: Bra, hämta mina gamla stag och montera på dem igen tack, för det är ju inte de som var problemet. Han fick rätt och verkstaden rev räkningen.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
8 maj 2006
Ajtomat skrev:

varför betalar du om felet inte är återgärdat? skulle du aldrig ha gjort, gå tillbaks och begär pengar tillbaka! du har köpt en tjänst som dom inte har uppfyllt, därmet ska du inte betala. det spelare ingen roll om dom bytt för att det behövs, sålänge du inte godkännt det. annars skulle dom ju kunna byta hela bilen å skicka räkning därefter.

får du inte pengarna tillbaks säger du att du anmäler dom till konsumentverket plus att du känner en journalist på lokatidningen...

fula metoder motarbetas med fula metoder helt enklet...

MVH och lycka till!

man lever bara en gång så lev väl!

SSS -12
3 217 Inlägg
8 maj 2006
Oavsett vad så måste de fråga konsumenten/kunden om lov innan de bytar en massa saker och sätter upp dessa på faktura...

Annars är det som att köpa ett par skor och tvingas betala för ett par extra skosnören, hur jävla roande är det när dessa ändå är rosa och alldeles för stora... Skämt å sido, men förstå min princip!

Tragiskt hur vissa företag håller på, om dessa inte har någon felsökare så ska de heller inte ge sig på bilen utan skicka den vidare till nästa auktoriserad verkstad som kan kolla upp felet och peka direkt på vad det kan vara!

Detta är bedrägeri på högre privat nivå, men den är trots allt värd att nämnas och stå på sig angående! Prata med Konsumentombudsmannen och tala om var felet ligger, men ha bara väldigt klart för dig vad som har hänt och vad du har sagt, blir det ord mot ord så finns risken att du förlorar!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

56 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Svar till viccoA:

Mitt fall motsvarar exempel 1:
dvs ett okänt fel som de skulle reparera (dvs felorsaken var okänd...).

56 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Bullo skrev:
varför betalar du om felet inte är återgärdat?...

Ja det var ett misstag. Men jag hade haft felet i flera månader och var fruktansvärt trött på bilen, o ville bara få det ur världen. Och räkningen sänktes, och dom lovade kontakta och vidarebefordra mej till en annan (kvalificerad) verkstad ("som brukar ta våra hopplösa fall"), och som inte skulle ta ut någon arbetskostnad.

Men jag var för tolerant, jag skulle bestridit hela räkningen.
Visserligen blev felet åtgärdat till slut, men det nästan 3 ggr dyrare än nödvändigt pga deras bristande kompetens o utrustning.

Få se hur jag ska vidare med detta.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
8 maj 2006
gå tillbaks och säg att du har tänkt lite, "så här kan det inte gå till" och säg att du vill betala vad det borde kosta och inte mer. med andra ord ska du ha tillbaks en hel del!

man lever bara en gång så lev väl!

Örebroare i exil
970 Inlägg
8 maj 2006
Verkstaden måste kunna lämna prisuppgift på t.ex en felsökning eller ett reparationsarbete. Sedan får priset inte överstiga 1000 kr eller 15 % av prisuppgiften beroende på vilket av dom som kommer först, utan att kontakta kunden.

Hej FRA!

Sök