3323
Sök

Hjälp mig att bli rekondare..

Administratör
11 911 Inlägg
28 september 2009
#21
Flyttar till Utseende och styling-forumet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

7 120 Inlägg
28 september 2009
#22
Vilket gnäll det var då, jag hade varit grymt nöjd om min bil var hälften så fin i lacken smile

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#23
NiKeMaN skrev:
Så du har alltså polerat en bil med "turtles flytande hårdvax"?


duuude - det finns 110000000 miljoner tvättrepor kvar efter ditt arbete att verkligen POLERA bort med ett bra polermedel eller rubbing.
Tips: Ta en STARK arbetslampa på 500w eller 1000w och lys rakt på lacken. Fota sedan i "motljus" så lär du finna tvättrepor överallt smile

Men visst, i mulet väder på håll så ser den ju blank ut. Men det finns mycket mer att hämta i den lacken.

Men det är ju skillnad på vax och rubbning,  jag använde bara vax för att skydda lacken, inte för att ta bort repor.. så nog vet ja att de finns repor.. och nog ser den blank ut på nära håll också, men som sagt, repor finns, men de va inte meningen att ja skulle ta bort dom heller

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#24
Bramstedt skrev:
Rekondat o rekondat vet jag inte... hade detta varit på mitt förra jobb hade chefen avrättat mig om jag gjort det långsammare än 2h för tvätt, invändigt, motorrum, däck, fälgar, vax, avtorkning..

spelar väl ingen roll om en rekond tar 2 timmar eller 24 timmar?..  och jag är nybörjare och är utomhus och gör allt väldigt noga, har inte rutinen inne än.. så nog är de rekond allt..  dock inte en fullständig en..

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#25
Och tackar till er andra me posetiva kommentarer smile får boka in en tid nästa sommar, då ja förhoppningsvis har en tvättlokal, ny polermaskin m.m  smile

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#26
neckwomen_88 skrev:
kanske skulle passa bättre som projekttråd.

Ja, de är bara att trycka på den röda fyrkanten och anmäla tråden, men dock har redan chrizz flyttat den till utseende och styling..

8 883 Inlägg
28 september 2009
#27
Ser bra ut för att vara av en amatör, men jag skulle personligen inte betala för ett sådant jobb.
Pedalerna är ju fortfarande skitiga på efter bilden
Senast redigerat av Hamilton (28 september 2009)

Fotograf på tierpidag.se

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#28
Hamilton skrev:
Ser bra ut för att vara av en amatör, men jag skulle personligen inte betala för ett sådant jobb.
Pedalerna är ju fortfarande skitiga på efter bilden

Ne men du har inte heller sett den i verkligheten, har ganska många på kö som sett bilarna ja gjort som är villiga att betala.. så gå du till en riktig rekond och betala 2500-3000 istället..

739 Inlägg
28 september 2009
#29
De blev ju bra! själv gjorde jag samma sak med en 850 fast inredningen hade börjat mögla i både stolar och golv bälten m.m utsiden va inte den finaste heller ägaren till bilen hade blackcrome medel på stötfångare och lister sen hade det även kommit på lacken sen hade han haft bilen ute i solljus hela sommaren kan ni tänka er hur hårt det satt fast på bilen haha men efter jag va klar va jag helnöjd. smile

mvh andreas

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 september 2009
#30
MIG1408 skrev:
Hamilton skrev:
Ser bra ut för att vara av en amatör, men jag skulle personligen inte betala för ett sådant jobb.
Pedalerna är ju fortfarande skitiga på efter bilden

Ne men du har inte heller sett den i verkligheten, har ganska många på kö som sett bilarna ja gjort som är villiga att betala.. så gå du till en riktig rekond och betala 2500-3000 istället..

Inte för att vara sån, men folk nöjer sig med på tok för kasst resultat på sina bilar.

175 Inlägg
28 september 2009
#31
Skapligt skulle väl jag säga, inget extra ordinärt direkt tyvärr...
Sen förstår jag inte varför det står polerat i rubriken, va ja kan se har du ju inte gjort de....??

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#32
J-P-R skrev:
MIG1408 skrev:
Hamilton skrev:
Ser bra ut för att vara av en amatör, men jag skulle personligen inte betala för ett sådant jobb.
Pedalerna är ju fortfarande skitiga på efter bilden

Ne men du har inte heller sett den i verkligheten, har ganska många på kö som sett bilarna ja gjort som är villiga att betala.. så gå du till en riktig rekond och betala 2500-3000 istället..

Inte för att vara sån, men folk nöjer sig med på tok för kasst resultat på sina bilar.

Så du menar att resultatet av mitt arbete är kasst? Aja kan inte säga mer än att utsidan ser bättre ut i verkligheten.. insidan är ganska realistisk på bilderna. Har dock inte proffs produkter heller.. håller på att kika på forumet som en tipsa om tidigare i tråden och ska införskaffa mer saker.. den här är den 4e bilen ja vaxar me maskin..  maskinen är från biltema.. och känner att jag är redo för en lite proffsigare polermaskin.. så ska försöka ta bättre bilder hädanefter så dom blir mer realistiska även på datorn..

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#33
_Da_Man_ skrev:
Skapligt skulle väl jag säga, inget extra ordinärt direkt tyvärr...
Sen förstår jag inte varför det står polerat i rubriken, va ja kan se har du ju inte gjort de....??

Det kommer, meningen me tråden är att ja ska lägga upp fler bilar som jag grejat med.. ska nog ta 850in min i veckan som ja ska rubba och vaxa..  så ta det lite lugnt bara

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 september 2009
#34
Bramstedt skrev:
Rekondat o rekondat vet jag inte... hade detta varit på mitt förra jobb hade chefen avrättat mig om jag gjort det långsammare än 2h för tvätt, invändigt, motorrum, däck, fälgar, vax, avtorkning..

vill se dig tvätta en bil ( avfettning, spola, schampo, spola, skinna/torka av) motortvätt, rengöra fälgar, vaxa, och rengöra invändigt textil osv, på 2timmar smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Putsbög?
200 Inlägg
28 september 2009
#35
MIG1408 skrev:
Bramstedt skrev:
Rekondat o rekondat vet jag inte... hade detta varit på mitt förra jobb hade chefen avrättat mig om jag gjort det långsammare än 2h för tvätt, invändigt, motorrum, däck, fälgar, vax, avtorkning..

spelar väl ingen roll om en rekond tar 2 timmar eller 24 timmar?..  och jag är nybörjare och är utomhus och gör allt väldigt noga, har inte rutinen inne än.. så nog är de rekond allt..  dock inte en fullständig en..

Tiden det tar är alltid i förhållande till hur bra det blir. Dock  har du som nämnts inte "polerat" bilen. Vax är fett och det döljer repor, det kan se jättebra ut i 2 tvättar sen kommer repor och solar fram. Tro mig på den. Gör man 4-5 bilar om dagen så lär man sig.

En annan skrev att du skulle sätta en lampa och fota i motljus, vore skoj att se för att kunna ge dig lite konstruktiv kritik.

The_Mechanic skrev:
vill se dig tvätta en bil ( avfettning, spola, schampo, spola, skinna/torka av) motortvätt, rengöra fälgar, vaxa, och rengöra invändigt textil osv, på 2timmar smile

Du är varmt välkommen till Kalmar så ska jag demonstrera det för dig. Rätt produkter, bra arbetsmiljö samt erfarenhet gör väldigt mycket.


Entreprenör
1 286 Inlägg
28 september 2009
#36
MIG1408 skrev:
J-P-R skrev:
MIG1408 skrev:

Ne men du har inte heller sett den i verkligheten, har ganska många på kö som sett bilarna ja gjort som är villiga att betala.. så gå du till en riktig rekond och betala 2500-3000 istället..

Inte för att vara sån, men folk nöjer sig med på tok för kasst resultat på sina bilar.

Så du menar att resultatet av mitt arbete är kasst? Aja kan inte säga mer än att utsidan ser bättre ut i verkligheten.. insidan är ganska realistisk på bilderna. Har dock inte proffs produkter heller.. håller på att kika på forumet som en tipsa om tidigare i tråden och ska införskaffa mer saker.. den här är den 4e bilen ja vaxar me maskin..  maskinen är från biltema.. och känner att jag är redo för en lite proffsigare polermaskin.. så ska försöka ta bättre bilder hädanefter så dom blir mer realistiska även på datorn..

Synd att du verkar ha lite dryg attityd bara. Du har fått många tips och råd här i tråden - och om du är lite mer öppensinnad så kan du lära dig MASSOR av internet genom att bara vara trevlig mot folk och fråga runt lite.

Till att börja med så vill jag reda ut ett par frågetecken.

Rubbing = Detta kallade man det "förr" när man polerade med grova trissor och grova polermedel (som kallades för rubbing). Ordet rubbing används sällan i dagsläget hos yrkesfolk utan det man pratar om är oftast polering.
Polering = Då kör man med maskin och polermedel av något slag. Antinge kör man med ett grövre polermedel (som kan kallas rubbing) typ Menzerna Powerfinish eller liknande. Sen så finns det även väldigt fina polermedel som man använder sig av för att höja glansen i lacken, och även för att "städa" bort hologram/polerrosor som man kan få av dom grövre polermedlen.
Vaxning = Detta är en "svenssons" sista steg i arbete. Ett skydd man lägger på lacken som oftast tvättas bort inom 2-3 månader
Lackskydd, lackkonservering lackförsegling = Ett "hårdare" skydd som håller mycket längre än vax och som oftast har en ärlig hållbarhet på ca 1 år.

Om du har Biltemas "dubbel-huvudmaskin" så behöver du absolut inte byta maskin. Inte alls faktiskt. Du behöver andra trissor, andra polermedel och lite mer erfarenhet så klarar du dig MYYCKET långt på det. Biltemas, Clas Ohlssons och dom andra "cyclo-kopiorna" som dom kallas är riktigt prisvärda maskiner som klarar av det mesta man stöter på.

Ett tips är att läsa på www.prorecond.se och deras forum. Där finns MASSOR med kunniga rekondare, och även en ganska spännande "projekttråd" eller resultattråd där man kan se vad man kan lyckas med om man kör med rätt teknik, rätt medel och har rätt inställning.

Bilvård ÄR kul!

// Niklas Johansson

NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#37
Bramstedt skrev:
MIG1408 skrev:
Bramstedt skrev:
Rekondat o rekondat vet jag inte... hade detta varit på mitt förra jobb hade chefen avrättat mig om jag gjort det långsammare än 2h för tvätt, invändigt, motorrum, däck, fälgar, vax, avtorkning..

spelar väl ingen roll om en rekond tar 2 timmar eller 24 timmar?..  och jag är nybörjare och är utomhus och gör allt väldigt noga, har inte rutinen inne än.. så nog är de rekond allt..  dock inte en fullständig en..

Tiden det tar är alltid i förhållande till hur bra det blir. Dock  har du som nämnts inte "polerat" bilen. Vax är fett och det döljer repor, det kan se jättebra ut i 2 tvättar sen kommer repor och solar fram. Tro mig på den. Gör man 4-5 bilar om dagen så lär man sig.

En annan skrev att du skulle sätta en lampa och fota i motljus, vore skoj att se för att kunna ge dig lite konstruktiv kritik.

The_Mechanic skrev:
vill se dig tvätta en bil ( avfettning, spola, schampo, spola, skinna/torka av) motortvätt, rengöra fälgar, vaxa, och rengöra invändigt textil osv, på 2timmar smile

Du är varmt välkommen till Kalmar så ska jag demonstrera det för dig. Rätt produkter, bra arbetsmiljö samt erfarenhet gör väldigt mycket.

Ja och jag anser mitt jobb väldigt bra gjort, man blir ju bättre med tiden, ska gå rekondkurs.. fick intresset nu i slutet av sommaren..  sen så har jag inte alls skrivit att ja polerat v70in?! det står i rubriken "Bilder på bilar JAG tvättat/polerat upp" alltså att jag ska lägga upp FLERA bilar som jag fixat upp.. skrev att jag enbart vaxa v70in så jag vet gott och väl att reporna syns.. det var inte meningen att ta bort dom heller ?!

och sen ang ditt 2 timmars jobb.. så har inte jag rutinen som sagt, inte rätt miljö, inte rätt produkter, inte full kunskap.. så att göra ditt mästarvärk på 2 timmar, kanske tar en 5-7 timmar för mig? du är erfaren skriver du, det blir även jag en dag..

Putsbög?
200 Inlägg
28 september 2009
#38
Eftersom du endast visat bilder på 1 bil och i rubriken står det "tvättat/polerat upp" så tar man ju det lite för givet?

Skulle gärna hjälpa dig och tipsa som Nikeman säger, men du måste tagga ner lite så kan jag mfl ge dig tips på produkter att använda och olika tekniker.


1 339 Inlägg
28 september 2009
#39
Det första du borde göra är att lägga på ett lackskydd på bilarna och inte vax om du vill ha nöjda kunder även några månader efter.

Medel från prorecond som även har nämnts är betydligt mer hållbarare och ger bättre resultat också, inga fuskmedel som bara ger resultat för "stunden". Du får vad du betalar för.


NissanMotorsport
28 september 2009
Trådstartare
#40
NiKeMaN skrev:
MIG1408 skrev:
J-P-R skrev:

Inte för att vara sån, men folk nöjer sig med på tok för kasst resultat på sina bilar.

Så du menar att resultatet av mitt arbete är kasst? Aja kan inte säga mer än att utsidan ser bättre ut i verkligheten.. insidan är ganska realistisk på bilderna. Har dock inte proffs produkter heller.. håller på att kika på forumet som en tipsa om tidigare i tråden och ska införskaffa mer saker.. den här är den 4e bilen ja vaxar me maskin..  maskinen är från biltema.. och känner att jag är redo för en lite proffsigare polermaskin.. så ska försöka ta bättre bilder hädanefter så dom blir mer realistiska även på datorn..

Synd att du verkar ha lite dryg attityd bara. Du har fått många tips och råd här i tråden - och om du är lite mer öppensinnad så kan du lära dig MASSOR av internet genom att bara vara trevlig mot folk och fråga runt lite.

Till att börja med så vill jag reda ut ett par frågetecken.

Rubbing = Detta kallade man det "förr" när man polerade med grova trissor och grova polermedel (som kallades för rubbing). Ordet rubbing används sällan i dagsläget hos yrkesfolk utan det man pratar om är oftast polering.
Polering = Då kör man med maskin och polermedel av något slag. Antinge kör man med ett grövre polermedel (som kan kallas rubbing) typ Menzerna Powerfinish eller liknande. Sen så finns det även väldigt fina polermedel som man använder sig av för att höja glansen i lacken, och även för att "städa" bort hologram/polerrosor som man kan få av dom grövre polermedlen.
Vaxning = Detta är en "svenssons" sista steg i arbete. Ett skydd man lägger på lacken som oftast tvättas bort inom 2-3 månader
Lackskydd, lackkonservering lackförsegling = Ett "hårdare" skydd som håller mycket längre än vax och som oftast har en ärlig hållbarhet på ca 1 år.

Om du har Biltemas "dubbel-huvudmaskin" så behöver du absolut inte byta maskin. Inte alls faktiskt. Du behöver andra trissor, andra polermedel och lite mer erfarenhet så klarar du dig MYYCKET långt på det. Biltemas, Clas Ohlssons och dom andra "cyclo-kopiorna" som dom kallas är riktigt prisvärda maskiner som klarar av det mesta man stöter på.

Ett tips är att läsa på www.prorecond.se och deras forum. Där finns MASSOR med kunniga rekondare, och även en ganska spännande "projekttråd" eller resultattråd där man kan se vad man kan lyckas med om man kör med rätt teknik, rätt medel och har rätt inställning.

Bilvård ÄR kul!

Okej, tackar.. men tycker jag inte fått så många tips, mest bara nedlåtande kommentarer som om att det inte är värt att betala för och så, och jo jag har märkt att det finns många begrepp inom bilvård, och det står ju rubbning på vissa produkter, så jag säger bara rubbning om det nu står det på produkten..

Har inte hållt på med bilvård mycke alls, för inte så länge sen tvättade jag mina bilar med diskmedel.. och det finns hundratusentals olika produkter, så jag testar lite olika till alla bilar, såsom jag testat vax, ska jag testa lackskydd, som fireglaze..  testar även olika trissor..

och angående biltemas maskin så kommer man så långt med den? har ju inte testat andra maskiner, så vet ej..

Läser för fullt nu på prorecond, och tar in alla tips ja får.. och ja försöker inte låta otrevlig, lite trist att höra att att det inte är värt att betala för.. men jag vet det, är nybörjare.. men man kan ge bra tips istället för att säga att det inte är värt att betala för.. men men.. Tack än en gång smile


Sök