Tjo.
Håller på att koppla in min remote water pump på Camaron, (med strokad 350 TPI motor) men har stött på lite bekymmer..
Original sitter ju vattenpumpen och pumpar vatten rakt in i motorn, men eftersom jag kommer ha en kompressorrem där, så köpte jag en lös elektrisk vattenpump som hamnar i framkant på motorn..
Men... Då är frågan hur det ska kopplas ?
Finns två ingångar på motorn, en till varje sida av V8:an... Sen kommer det ut efter termostaten i insuget.. Ut från insuget hamnar ju naturligt på kylarens ovansida ..
Vattenpumpen har två utgångar, en som jag tänkte mata in i värmepaketet, och en som ska mata in i dom två anslutningarna på motorn..
Ingången från vattenpumpen tas från kylarens undersida...
För att slippa ha full cirkulation inne i bilens värmepaket så sätter jag bara en kran som bryter flödet genom värmepaketet... Vattnet kommer ju säkert fortfarande bli varmt, men man slipper ju cirkulationen..
Det borde ju funka va ???? Eller måste man ha nånting som leder vattnet förbi värmepaketet för att bibehålla cirkulationen??
Returen från värmepaketet hamnar i en lite mindre anslutning på kylarens "kalla" sida..
.
Tänker jag rätt eller hur ska detta kopplas.... Hur noga är det med flödet hit och dit egentligen????
I bakkant på insuget finns ett litet hål, typ 5 mm som är kopplat till nån vattenkanal... Ska man koppla det tillbaka till kylarens "kalla" sida med ??
Insuget är från en Corvette -91, men är i stort sett samma som original TPI insug, förutom detta extra lilla hålet i bakkant..
Nån som har lite bättre koll på värmepaket och kylning än vad jag har kanske ???
Lika bra att fråga innan man bygger ihop nåt som blir helt fel....
Skickar med en enkel paint skiss på hur det ser ut.. Blir större om man klickar på den, vet inte hur man får fullformat på grejerna...