2650
Sök

Koppla elektrisk vattenpump och värmepaket på Cheva Camaro -88

Bingolotto elller !
79 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#1
Tjo.

Håller på att koppla in min remote water pump på Camaron, (med strokad 350 TPI motor) men har stött på lite bekymmer..
Original sitter ju vattenpumpen och pumpar vatten rakt in i motorn, men eftersom jag kommer ha en kompressorrem där, så köpte jag en lös elektrisk vattenpump som hamnar i framkant på motorn..

Men... Då är frågan hur det ska kopplas ?

Finns två ingångar på motorn, en till varje sida av V8:an... Sen kommer det ut efter termostaten i insuget.. Ut från insuget hamnar ju naturligt på kylarens ovansida ..


Vattenpumpen har två utgångar, en som jag tänkte mata in i värmepaketet, och en som ska mata in i dom två anslutningarna på motorn..
Ingången från vattenpumpen tas från kylarens undersida...


För att slippa ha full cirkulation inne i bilens värmepaket så sätter jag bara en kran som bryter flödet genom värmepaketet...  Vattnet kommer ju säkert fortfarande bli varmt, men man slipper ju cirkulationen..
Det borde ju funka va ???? Eller måste man ha nånting som leder vattnet förbi värmepaketet för att bibehålla cirkulationen??
Returen från värmepaketet hamnar i en lite mindre anslutning på kylarens "kalla" sida..
.

Tänker jag rätt eller hur ska detta kopplas.... Hur noga är det med flödet hit och dit egentligen????

I bakkant på insuget finns ett litet hål, typ 5 mm som är kopplat till nån vattenkanal... Ska man koppla det tillbaka till kylarens "kalla" sida med ??
Insuget är från en Corvette -91, men är i stort sett samma som original TPI insug, förutom detta extra lilla hålet i bakkant..

Nån som har lite bättre koll på värmepaket och kylning än vad jag har kanske ???
Lika bra att fråga innan man bygger ihop nåt som blir helt fel....


Skickar med en enkel paint skiss på hur det ser ut.. Blir större om man klickar på den, vet inte hur man får fullformat på grejerna...

http://www.geting.se/image.php/195812-motorskiss.jpg


3 235 Inlägg
28 september 2009
#2
Om jag inte har fel sitter det en termostat på slangen som går till värmepaketet, den öppnar när motorn är driftsvarm, så då har du cirkulation där.

Du har inte tänkt byta remskiva på vattenpumpen och driva den med kompressorremmen? Då hade du kunnat slänga viften och ersätta den med en elektrisk.

Finns säkert en del bilder på liknande motorer med kompressor, sök på google och se hur folk har löst det.
Senast redigerat av engolf (28 september 2009)


Bingolotto elller !
79 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#3
Jag har allt letat bilder och info länge, men hittar inga bra sidor.. Kanske inte är så avancerat egentligen..

Vill inte ha remdriven vattenpump för dom drar effekt från vevaxeln... En elektrisk pump drar ju med effekt i form av ström, men den pumpar ju jämt flöde oavsett varv...
Har inte sett nån termostat som går till värmepaketet, så det finns nog inte...

Men alla tips är välkomna smile


4 001 Inlägg
28 september 2009
#4
Här är en som har sådana grejor, om detta passar på din bil vet jag inte men du kan ju ringa & höra
http://www.tgmotor.com/kylning.htm

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök