Drönirettab skrev:
Nu måste jag fråga, är det Kenwood 3514DVC som du har?
I så fall är det dubbla 4 Ohms spolar på dessa basar och den totala impedansen kan inte bli 2 Ohm. Om du har parallellkopplat alla spolar så är impedansen 1 Ohm. Jag har kollat både i produktbeskrivningen och i manualen till det steget, men detta med säkringarna och stegets teoretiska strömförbrukning går inte ihop.
Steget kan ge ut 900 WRMS vid 14,4 V i både 2 Ohm och 1 Ohm enligt info, det skulle innebära 62,5 A vid 100% verkningsgrad. Nu har ju inte ett slutsteg sån verkningsgrad, det kan vara runt 70-75% för ett klass D-steg (vilket detta steg är). Räknat på 70% så kan alltså steget dra uppåt 89-90 A när det körs ruskigt hårt, men fortfarande vid RMS-effekt alltså (inte maxeffekt).
Då förstår jag att stegets egna säkringar går sönder med tanke på att de sammanlagt är på 60 A, men det hela verkar skumt tycker jag. Jag förstår inte hur en tillverkare kan sätta såna säkringar när det rimligtvis kan dra betydligt mer med den effekt som anges i specen.
Testa att koppla så att impedansen blir 4 Ohm istället, då ger iof steget ut mindre effekt men lyset ska inte blinka och ljudet borde låta kontrollerat.
Ja, det är kenwood w3514dvc-basar jag har.
Alltså, jag har kopplat in basarna på 2 ohm, genom att jag har kopplat ihop/parallellkopplat basarnas spolar och därigenom fått ner impedansen till 2 ohm. Detta nämns i basarnas användarmanual och det verkar vara fullt möjligt att koppla på det viset vad jag ser. Basarna verkar alltså kunna kopplas in på 2 ohm.
Men du menar alltså att det blir 1 ohm när man kopplar på det viset? Isåfall så blir jag arg för att det inte står nåt om det i manualen!
Men jag kanske har kopplat allt fel? Jag har ritat lite snabbt i paint så får ni en blick i hur jag har kopplat. Men som sagt, det ska inte va nåt fel.
Ok, ja om dina uträkningar stämmer så är det ju konstigt att de sätter i 60A säkringar när produkten förbrukar mer ström än så
Så du menar då typ att genom att koppla på 4 ohm istället så kommer jag slippa blinkningarna eftersom steget inte kommer dra lika mkt ström eftersom steget inte ger så mkt effekt?
Ja jag kan pröva att koppla in grejerna på 4 ohm istället, men jag vill ju egentligen ha på 2 ohm så jag får mer effekt.
Ljudet tycker jag låter kontrollerat redan nu.
Tack för din hjälp förresten! Är tacksam för att du tar dig tid att gå igenom fakta't