3510
Sök

Problem med ström till slutsteg

143 Inlägg
3 oktober 2009
#21
AliasLinux2 skrev:
Provade att byta batteri med en polare, men det blev inge bättre resultat hmm
Var visserligen inget kraftigare batteri änn mitt men...
Börjar nu bli jävligt less på dessa problemen, och jag tror jag ska åka in med bilen till en firma så de får se över grejerna.
Har BRL den tjänsten?

Om du flörtar med BRL så fixar dom biffen.

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

406 Inlägg
3 oktober 2009
#22
I min enkla fantasivärld(eftersom jag aldrig haft det problemet, trots slutsteg o dyl.) så se till o ha SAMMA grovlek(minst 16mm) på +från batteriet till steg, samma från -på steg till kaross och samma mellan kaross o minus på batteri.   Mycke snack om batteri i tråden o det förstår jag OM man har tävlingsljud..... men i ditt fall skulle jag bara mäta upp batteriet så att det är i OK normalskick........Sen om du har minst dom kablarna jag föreslår+ att bilen inte är igång när du spelar högt så tycker jag det är ganska normalt att ljusena blinkar.....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

26 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#23
Kuttle skrev:
AliasLinux2 skrev:
Provade att byta batteri med en polare, men det blev inge bättre resultat hmm
Var visserligen inget kraftigare batteri änn mitt men...
Börjar nu bli jävligt less på dessa problemen, och jag tror jag ska åka in med bilen till en firma så de får se över grejerna.
Har BRL den tjänsten?

Om du flörtar med BRL så fixar dom biffen.

ok

26 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#24
xc90 skrev:
I min enkla fantasivärld(eftersom jag aldrig haft det problemet, trots slutsteg o dyl.) så se till o ha SAMMA grovlek(minst 16mm) på +från batteriet till steg, samma från -på steg till kaross och samma mellan kaross o minus på batteri.   Mycke snack om batteri i tråden o det förstår jag OM man har tävlingsljud..... men i ditt fall skulle jag bara mäta upp batteriet så att det är i OK normalskick........Sen om du har minst dom kablarna jag föreslår+ att bilen inte är igång när du spelar högt så tycker jag det är ganska normalt att ljusena blinkar.....

Har 21mm2 grovlek på alla kablar du nämnde, och jag spelar alltid med bilen igång.
Batteriet ska vara i ok skick vad jag vet, men frågan är om det räcker.
Har dock fortsatt problem med spänningsfall i bilen hmm

21 761 Inlägg
3 oktober 2009
#25
Nu måste jag fråga, är det Kenwood 3514DVC som du har?

I så fall är det dubbla 4 Ohms spolar på dessa basar och den totala impedansen kan inte bli 2 Ohm. Om du har parallellkopplat alla spolar så är impedansen 1 Ohm. Jag har kollat både i produktbeskrivningen och i manualen till det steget, men detta med säkringarna och stegets teoretiska strömförbrukning går inte ihop.

Steget kan ge ut 900 WRMS vid 14,4 V i både 2 Ohm och 1 Ohm enligt info, det skulle innebära 62,5 A vid 100% verkningsgrad. Nu har ju inte ett slutsteg sån verkningsgrad, det kan vara runt 70-75% för ett klass D-steg (vilket detta steg är). Räknat på 70% så kan alltså steget dra uppåt 89-90 A när det körs ruskigt hårt, men fortfarande vid RMS-effekt alltså (inte maxeffekt).

Då förstår jag att stegets egna säkringar går sönder med tanke på att de sammanlagt är på 60 A, men det hela verkar skumt tycker jag. Jag förstår inte hur en tillverkare kan sätta såna säkringar när det rimligtvis kan dra betydligt mer med den effekt som anges i specen. hmm

Testa att koppla så att impedansen blir 4 Ohm istället, då ger iof steget ut mindre effekt men lyset ska inte blinka och ljudet borde låta kontrollerat. smile

26 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
Nu måste jag fråga, är det Kenwood 3514DVC som du har?

I så fall är det dubbla 4 Ohms spolar på dessa basar och den totala impedansen kan inte bli 2 Ohm. Om du har parallellkopplat alla spolar så är impedansen 1 Ohm. Jag har kollat både i produktbeskrivningen och i manualen till det steget, men detta med säkringarna och stegets teoretiska strömförbrukning går inte ihop.

Steget kan ge ut 900 WRMS vid 14,4 V i både 2 Ohm och 1 Ohm enligt info, det skulle innebära 62,5 A vid 100% verkningsgrad. Nu har ju inte ett slutsteg sån verkningsgrad, det kan vara runt 70-75% för ett klass D-steg (vilket detta steg är). Räknat på 70% så kan alltså steget dra uppåt 89-90 A när det körs ruskigt hårt, men fortfarande vid RMS-effekt alltså (inte maxeffekt).

Då förstår jag att stegets egna säkringar går sönder med tanke på att de sammanlagt är på 60 A, men det hela verkar skumt tycker jag. Jag förstår inte hur en tillverkare kan sätta såna säkringar när det rimligtvis kan dra betydligt mer med den effekt som anges i specen. hmm

Testa att koppla så att impedansen blir 4 Ohm istället, då ger iof steget ut mindre effekt men lyset ska inte blinka och ljudet borde låta kontrollerat. smile

Ja, det är kenwood w3514dvc-basar jag har.
Alltså, jag har kopplat in basarna på 2 ohm, genom att jag har kopplat ihop/parallellkopplat basarnas spolar och därigenom fått ner impedansen till 2 ohm. Detta nämns i basarnas användarmanual och det verkar vara fullt möjligt att koppla på det viset vad jag ser. Basarna verkar alltså kunna kopplas in på 2 ohm.
Men du menar alltså att det blir 1 ohm när man kopplar på det viset? Isåfall så blir jag arg för att det inte står nåt om det i manualen!

Men jag kanske har kopplat allt fel? Jag har ritat lite snabbt i paint så får ni en blick i hur jag har kopplat. Men som sagt, det ska inte va nåt fel.
https://www1.garaget.org/archive/113/112029/139042/large_139042-1623560.jpg

Ok, ja om dina uträkningar stämmer så är det ju konstigt att de sätter i 60A säkringar när produkten förbrukar mer ström än så hmm

Så du menar då typ att genom att koppla på 4 ohm istället så kommer jag slippa blinkningarna eftersom steget inte kommer dra lika mkt ström eftersom steget inte ger så mkt effekt?
Ja jag kan pröva att koppla in grejerna på 4 ohm istället, men jag vill ju egentligen ha på 2 ohm så jag får mer effekt.
Ljudet tycker jag låter kontrollerat redan nu.

Tack för din hjälp förresten! Är tacksam för att du tar dig tid att gå igenom fakta't

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 oktober 2009
#27
Basarna ses som 2ohm/st och kopplar du då in dem bägge så blir det 1ohm då det halveras vid paralellkoppling av 2 basar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
4 oktober 2009
#28
AliasLinux2 skrev:
Alltså, jag har kopplat in basarna på 2 ohm, genom att jag har kopplat ihop/parallellkopplat basarnas spolar och därigenom fått ner impedansen till 2 ohm. Detta nämns i basarnas användarmanual och det verkar vara fullt möjligt att koppla på det viset vad jag ser. Basarna verkar alltså kunna kopplas in på 2 ohm.
Men du menar alltså att det blir 1 ohm när man kopplar på det viset? Isåfall så blir jag arg för att det inte står nåt om det i manualen!

Som Frippe_L skriver så blir basarna parallellkopplade till steget, därför är den totala impedansen 1 Ohm.

Ditt steg är ett monosteg, det har alltså bara en kanal. Även fast det sitter dubbla högtalaranslutningar så handlar det om en enda kanal, båda plusingångarna är ihopkopplade inuti steget och det är samma sak med minusingångarna.

Orsaken till att man har gjort dubbla ingångar är bla för att underlätta inkoppling av basar med dubbla talspolar, även för att underlätta inkoppling av flera basar. Det är dock inte ovanligt att folk tror att det handlar om två separata kanaler och då blir det som du trodde, dvs att steget känner av varje bas separat. smile

Men i nuläget är det på det sättet att ditt steg blir belastat med 1 Ohm, så enkelt är det.


AliasLinux2 skrev:
Så du menar då typ att genom att koppla på 4 ohm istället så kommer jag slippa blinkningarna eftersom steget inte kommer dra lika mkt ström eftersom steget inte ger så mkt effekt?

Ja, så menar jag. Det är värt att testa tycker jag. smile

2 914 Inlägg
4 oktober 2009
#29
än en gång så fixar batterinörd biffen wink
inringar problemet iaf wink
Senast redigerat av kalle_kalle (4 oktober 2009)

medlem i GBrt
43 Inlägg
5 oktober 2009
#30
jag hade bytt ut alla kablar till batteriet plus och jord sedan kan de vara att kondensatorn inte e rätt kopplad
jo mera ström du ska ha in i slutstegen dessu grövre kablar behöver du desamma gäller jordkabeln

gör om allt igen å gör de igen.. noga de har jag me gjort ett par gånger hehe

riktiga män bränner gummi

medlem i GBrt
43 Inlägg
5 oktober 2009
#31
AliasLinux2 skrev:
Drönirettab skrev:
Nu måste jag fråga, är det Kenwood 3514DVC som du har?

I så fall är det dubbla 4 Ohms spolar på dessa basar och den totala impedansen kan inte bli 2 Ohm. Om du har parallellkopplat alla spolar så är impedansen 1 Ohm. Jag har kollat både i produktbeskrivningen och i manualen till det steget, men detta med säkringarna och stegets teoretiska strömförbrukning går inte ihop.

Steget kan ge ut 900 WRMS vid 14,4 V i både 2 Ohm och 1 Ohm enligt info, det skulle innebära 62,5 A vid 100% verkningsgrad. Nu har ju inte ett slutsteg sån verkningsgrad, det kan vara runt 70-75% för ett klass D-steg (vilket detta steg är). Räknat på 70% så kan alltså steget dra uppåt 89-90 A när det körs ruskigt hårt, men fortfarande vid RMS-effekt alltså (inte maxeffekt).

Då förstår jag att stegets egna säkringar går sönder med tanke på att de sammanlagt är på 60 A, men det hela verkar skumt tycker jag. Jag förstår inte hur en tillverkare kan sätta såna säkringar när det rimligtvis kan dra betydligt mer med den effekt som anges i specen. hmm

Testa att koppla så att impedansen blir 4 Ohm istället, då ger iof steget ut mindre effekt men lyset ska inte blinka och ljudet borde låta kontrollerat. smile

Ja, det är kenwood w3514dvc-basar jag har.
Alltså, jag har kopplat in basarna på 2 ohm, genom att jag har kopplat ihop/parallellkopplat basarnas spolar och därigenom fått ner impedansen till 2 ohm. Detta nämns i basarnas användarmanual och det verkar vara fullt möjligt att koppla på det viset vad jag ser. Basarna verkar alltså kunna kopplas in på 2 ohm.
Men du menar alltså att det blir 1 ohm när man kopplar på det viset? Isåfall så blir jag arg för att det inte står nåt om det i manualen!

Men jag kanske har kopplat allt fel? Jag har ritat lite snabbt i paint så får ni en blick i hur jag har kopplat. Men som sagt, det ska inte va nåt fel.
http://www1.garaget.org/archive/113/112 … 623560.jpg

Ok, ja om dina uträkningar stämmer så är det ju konstigt att de sätter i 60A säkringar när produkten förbrukar mer ström än så hmm

Så du menar då typ att genom att koppla på 4 ohm istället så kommer jag slippa blinkningarna eftersom steget inte kommer dra lika mkt ström eftersom steget inte ger så mkt effekt?
Ja jag kan pröva att koppla in grejerna på 4 ohm istället, men jag vill ju egentligen ha på 2 ohm så jag får mer effekt.
Ljudet tycker jag låter kontrollerat redan nu.

Tack för din hjälp förresten! Är tacksam för att du tar dig tid att gå igenom fakta't

om inte jag mins fel så ska kondensatorn vara mellan steget och bassarna...........

riktiga män bränner gummi

767 Inlägg
5 oktober 2009
#32
mr_stacy skrev:
AliasLinux2 skrev:
Drönirettab skrev:
Nu måste jag fråga, är det Kenwood 3514DVC som du har?

I så fall är det dubbla 4 Ohms spolar på dessa basar och den totala impedansen kan inte bli 2 Ohm. Om du har parallellkopplat alla spolar så är impedansen 1 Ohm. Jag har kollat både i produktbeskrivningen och i manualen till det steget, men detta med säkringarna och stegets teoretiska strömförbrukning går inte ihop.

Steget kan ge ut 900 WRMS vid 14,4 V i både 2 Ohm och 1 Ohm enligt info, det skulle innebära 62,5 A vid 100% verkningsgrad. Nu har ju inte ett slutsteg sån verkningsgrad, det kan vara runt 70-75% för ett klass D-steg (vilket detta steg är). Räknat på 70% så kan alltså steget dra uppåt 89-90 A när det körs ruskigt hårt, men fortfarande vid RMS-effekt alltså (inte maxeffekt).

Då förstår jag att stegets egna säkringar går sönder med tanke på att de sammanlagt är på 60 A, men det hela verkar skumt tycker jag. Jag förstår inte hur en tillverkare kan sätta såna säkringar när det rimligtvis kan dra betydligt mer med den effekt som anges i specen. hmm

Testa att koppla så att impedansen blir 4 Ohm istället, då ger iof steget ut mindre effekt men lyset ska inte blinka och ljudet borde låta kontrollerat. smile

Ja, det är kenwood w3514dvc-basar jag har.
Alltså, jag har kopplat in basarna på 2 ohm, genom att jag har kopplat ihop/parallellkopplat basarnas spolar och därigenom fått ner impedansen till 2 ohm. Detta nämns i basarnas användarmanual och det verkar vara fullt möjligt att koppla på det viset vad jag ser. Basarna verkar alltså kunna kopplas in på 2 ohm.
Men du menar alltså att det blir 1 ohm när man kopplar på det viset? Isåfall så blir jag arg för att det inte står nåt om det i manualen!

Men jag kanske har kopplat allt fel? Jag har ritat lite snabbt i paint så får ni en blick i hur jag har kopplat. Men som sagt, det ska inte va nåt fel.
http://www1.garaget.org/archive/113/112 … 623560.jpg

Ok, ja om dina uträkningar stämmer så är det ju konstigt att de sätter i 60A säkringar när produkten förbrukar mer ström än så hmm

Så du menar då typ att genom att koppla på 4 ohm istället så kommer jag slippa blinkningarna eftersom steget inte kommer dra lika mkt ström eftersom steget inte ger så mkt effekt?
Ja jag kan pröva att koppla in grejerna på 4 ohm istället, men jag vill ju egentligen ha på 2 ohm så jag får mer effekt.
Ljudet tycker jag låter kontrollerat redan nu.

Tack för din hjälp förresten! Är tacksam för att du tar dig tid att gå igenom fakta't

om inte jag mins fel så ska kondensatorn vara mellan steget och bassarna...........

vad gör den för nytta där då?
kondensatorn han har är ju till för att förse slutsteget snabbt med ström.


181 Inlägg
5 oktober 2009
#33
mr_stacy skrev:
jag hade bytt ut alla kablar till batteriet plus och jord sedan kan de vara att kondensatorn inte e rätt kopplad
jo mera ström du ska ha in i slutstegen dessu grövre kablar behöver du desamma gäller jordkabeln

gör om allt igen å gör de igen.. noga de har jag me gjort ett par gånger hehe

kablarna han har räcker allt till, jag skulle nog gjort som tidigare sagts, brygga om till 4ohm, alternativt skaffa ett batteri till smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2009
#34
mr_stacy skrev:
om inte jag mins fel så ska kondensatorn vara mellan steget och bassarna...........

Om man inte har något subsonicfilter i steget så kan man sätta en kondensator (med ett korrekt uträknat värde) mellan bas och steg för att filtrera bort dom djupaste frekvenserna ja, men i det här fallet så används kondensatorn för att jämna ut spänningstoppar i strömförsörjningen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

26 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#35
Drönirettab skrev:
AliasLinux2 skrev:
Alltså, jag har kopplat in basarna på 2 ohm, genom att jag har kopplat ihop/parallellkopplat basarnas spolar och därigenom fått ner impedansen till 2 ohm. Detta nämns i basarnas användarmanual och det verkar vara fullt möjligt att koppla på det viset vad jag ser. Basarna verkar alltså kunna kopplas in på 2 ohm.
Men du menar alltså att det blir 1 ohm när man kopplar på det viset? Isåfall så blir jag arg för att det inte står nåt om det i manualen!

Som Frippe_L skriver så blir basarna parallellkopplade till steget, därför är den totala impedansen 1 Ohm.

Ditt steg är ett monosteg, det har alltså bara en kanal. Även fast det sitter dubbla högtalaranslutningar så handlar det om en enda kanal, båda plusingångarna är ihopkopplade inuti steget och det är samma sak med minusingångarna.

Orsaken till att man har gjort dubbla ingångar är bla för att underlätta inkoppling av basar med dubbla talspolar, även för att underlätta inkoppling av flera basar. Det är dock inte ovanligt att folk tror att det handlar om två separata kanaler och då blir det som du trodde, dvs att steget känner av varje bas separat. smile

Men i nuläget är det på det sättet att ditt steg blir belastat med 1 Ohm, så enkelt är det.


AliasLinux2 skrev:
Så du menar då typ att genom att koppla på 4 ohm istället så kommer jag slippa blinkningarna eftersom steget inte kommer dra lika mkt ström eftersom steget inte ger så mkt effekt?

Ja, så menar jag. Det är värt att testa tycker jag. smile

Ja ok smile Jag ska pröva att koppla in grejerna på 4 ohm nu till helgen så får jag se.

Men om jag då har förstått detta rätt, jag har nu slutsteget "belastat" med 1 ohm, och jag har varje bas på 1 ohm? hmm Eller betyder det hela att jag har 2 ohm's impedans till varje bas från slutsteget, men alla kopplingar till slutsteget gör att slutsteget ger totalt 1 ohm på båda ingångarna (2 ohm på varje ingång)??

Eller är allt på 1 ohm? Det är alltså inget fel i att basarna behöver 2 ohm's impedans men slutsteget ger bara ström med 1 ohm's impedans?

Ursäkta att jag frågar så mkt, men jag vill gärna få allt klart för mig smile

26 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#36
mr_stacy skrev:
jag hade bytt ut alla kablar till batteriet plus och jord sedan kan de vara att kondensatorn inte e rätt kopplad
jo mera ström du ska ha in i slutstegen dessu grövre kablar behöver du desamma gäller jordkabeln

gör om allt igen å gör de igen.. noga de har jag me gjort ett par gånger hehe

Ok, men jag har fixat en grövre kabel från generatorn och en grövre jord från batteriet. Allt i samma kabelstorlek (21mm2) som kablarna till och från steget.
Många säger att det räcker medans andra säger att det ska kopplas om allt...?

26 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#37
hest skrev:
mr_stacy skrev:
jag hade bytt ut alla kablar till batteriet plus och jord sedan kan de vara att kondensatorn inte e rätt kopplad
jo mera ström du ska ha in i slutstegen dessu grövre kablar behöver du desamma gäller jordkabeln

gör om allt igen å gör de igen.. noga de har jag me gjort ett par gånger hehe

kablarna han har räcker allt till, jag skulle nog gjort som tidigare sagts, brygga om till 4ohm, alternativt skaffa ett batteri till smile

Ok, men om jag ska skaffa ett till batteri, vad ska det då vara för batterisort? räcker det med ett startbatteri?

26 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#38
Jag såg härom natten när jag var ute och körde, att det inte spelade någon större roll om jag varvade på 1000 varv eller 5000 varv, det blinkade ungefär lika mkt ändå!!! sad Generatorn borde ju ladda mer på högre varv och ge mer ström och det borde leda till att det blinkade mindre!
Jag undrar nu om det är så att strömmen helt enkelt inte hinner från batteriet nog fort?
Som jag sagt tidigare så blev det ingen skillnad när jag bytte till ett annat, ungefär likadant, batteri.
Måste jag kanske ha ett till batteri eller ska jag skaffa ett bättre?
Bara en fundering jag slogs av...

767 Inlägg
7 oktober 2009
#39
AliasLinux2 skrev:
hest skrev:
mr_stacy skrev:
jag hade bytt ut alla kablar till batteriet plus och jord sedan kan de vara att kondensatorn inte e rätt kopplad
jo mera ström du ska ha in i slutstegen dessu grövre kablar behöver du desamma gäller jordkabeln

gör om allt igen å gör de igen.. noga de har jag me gjort ett par gånger hehe

kablarna han har räcker allt till, jag skulle nog gjort som tidigare sagts, brygga om till 4ohm, alternativt skaffa ett batteri till smile

Ok, men om jag ska skaffa ett till batteri, vad ska det då vara för batterisort? räcker det med ett startbatteri?

det funkar med vilket batteri som helst men ska ju för att underlätta vara av samma typ och ha likvärdig prestanda om du itne delar av med skiljerelä.
anledningen är att har du ett batteri som är mindre AH på kommer det att dra ur snabbare och kan då ta skada.
Däremot om man underhålls laddar med jämna mellan rum och inte spelar slut på något batteri så funkar det med olika smile


21 761 Inlägg
7 oktober 2009
#40
AliasLinux2 skrev:
Men om jag då har förstått detta rätt, jag har nu slutsteget "belastat" med 1 ohm, och jag har varje bas på 1 ohm? hmm Eller betyder det hela att jag har 2 ohm's impedans till varje bas från slutsteget, men alla kopplingar till slutsteget gör att slutsteget ger totalt 1 ohm på båda ingångarna (2 ohm på varje ingång)??

Varje bas är kopplad så att de har 2 Ohms impedans eftersom båda talspolarna är parallellkopplade med varandra. Det är basarna som belastar steget med sin impedans, inte steget som "ger ut" impedans till basarna. smile

Steget har som sagt dubbla utgångar för högtalarkablar, men båda plusutgångarna är ihopkopplade och båda minusutgångarna är ihopkopplade. I praktiken innebär det alltså att steget bara har en enda utgång, fast med flera inkopplingsanslutningar.

Det innebär också i praktiken att när du kopplar in varje bas på respektive plus/minusanslutning så blir basarna parallellkopplade till steget, precis som att du skulle ha kopplat alla pluskablarna i samma plusanslutning och alla minuskablarna i samma minusanslutning. smile


Sök