3165
Sök

Problem med ström till slutsteg

26 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena! smile
Jag har en 740 gl från -88 och skaffade mig billjud för ett par månader sen. Det är av märket kenwood, ett slutsteg på 1800 w och 2 basar. Har även köpt en 3 farads kondensator av märket lanzar ( allt går att se på min garaget-sida). jag kör med 21mm2:ers strömkabel.

Det har dock varit krångel från första början.

Problemet verkar vara att jag inte har nog med ström, för när jag vill spela riktigt högt så blinkar ljusen och det slutar med att agu-säkringen i motorrummet går sönder(60A). Jag prövade att uppgradera till 80A agu-säkring i motorrummet, men då gick säkringarna på steget istället (det sitter 2 st 30A flatstiftssäkringar på steget).
Jag köpte en kondensator i hopp att det skulle hjälpa, men så har inte vart fallet.

Jag pratade med folk på en elektronikfirma, och de syftade på att problemet orsakades av att jag hade en alltför dålig generator (dåligt med spänning leder till att amperestyrkan ökar och att säkringarna går...?)
Så jag har ersatt min gamla 80A generator, som troligen var i dåligt skick, med en 100A generator från en 940.

Detta har dock inte hjälpt och problemet kvarstår tongue

Mina tankar nu är ifall kabeln från generatorn till batteriet är för tunn? Den är mindre än 10 mm2 efter vad jag har sett.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Släng gärna in lite egna funderingar, kanske det är ett annat fel??
Någon annan som haft samma problem i sin 740??

Tack på förhand
Linus
Senast redigerat av AliasLinux2 (29 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2009
#2
Hur är skicket på batteriet? Vad har du för jordkabel mellan batteri och kaross?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

26 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#3
ChriZtoffer skrev:
Hur är skicket på batteriet? Vad har du för jordkabel mellan batteri och kaross?

Det vet jag inte riktigt, jag mätte på en verkstad och jag tror att de sade nåt om att det var nåt slags belastningsvärde som var dåligt?? Men batteriet skulle enligt elektronikfirman inte spela någon roll, eller har de kanske fel? Tror det ligger på 62 Ah.
Jordkabeln mellan batteriet och karossen är under 10mm2, men jag har kollat kontaktytorna iaf och där var det inge fel vad jag såg.

767 Inlägg
28 september 2009
#4
Hur är det kopplat?
säkringen på slutsteget borde ju inte gå om batteriet är dåligt?
blinkningar kan man få utav dåligt batteri men har aldrig varit med om att säkringarna går utav det.
ska inte säga att det inte är möjligt men kan det vara så att steget är för lågt lastat kanske?


4 074 Inlägg
28 september 2009
#5
Börja med att dra en grövre kabel från generator till batteriet,plus asså!
Sen jordar du från minus på batteriet till karossen. Kör med lika grova kablar som du har dragit i övrigt i bilen. Kom ihåg att det ska vara plåt rent där du fäster jorden i karossen.
Blir det inte bättre då så kan du prova låna ett batteri av en kompis och prova med...
Varför jag skrev att du ska byta kablar i stället för att bara låna ett batteri och prova är för att jag ändå tycker att du ska byta dom om dom var så tunna som du sa...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 september 2009
#6
Batteriets skick SPELAR roll.
Ett friskt batteri är A och O inom bil-el......spec bilstereo där det kans ke STORA strömuttag.

Sedan som BJohnsson säger.....byt ut laddkablarna mellan generator och batteri, generator och motorblocket, motorblocket och batteriet och till sist batteriet till karossen.

Originalkabel är 8mm2 om jag inte missminner mig.
Original jordkabel till motorblocket är bara 6mm2 (såvida du inte har direktjordad generator)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

26 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#7
Jiimpa skrev:
Hur är det kopplat?
säkringen på slutsteget borde ju inte gå om batteriet är dåligt?
blinkningar kan man få utav dåligt batteri men har aldrig varit med om att säkringarna går utav det.
ska inte säga att det inte är möjligt men kan det vara så att steget är för lågt lastat kanske?

Som sagt så sade elektronikfirman att det hela kunde bero på ett spänningsfall i bilen. Voltstyrkan i bilen minskar och det måste då kompenseras (amperen ökar) och då går säkringarna. Enligt dem tongue
Jag kan själv se på voltmetern på kondensatorn att när jag spelar mkt så sjunker spänningen, tills säkringarna tillsist går.
Allt är kopplat på 2 ohm och vad jag vet så är allt i sin ordning med det.

26 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#8
BJonsson skrev:
Börja med att dra en grövre kabel från generator till batteriet,plus asså!
Sen jordar du från minus på batteriet till karossen. Kör med lika grova kablar som du har dragit i övrigt i bilen. Kom ihåg att det ska vara plåt rent där du fäster jorden i karossen.
Blir det inte bättre då så kan du prova låna ett batteri av en kompis och prova med...
Varför jag skrev att du ska byta kablar i stället för att bara låna ett batteri och prova är för att jag ändå tycker att du ska byta dom om dom var så tunna som du sa...

Ok, men behöver jag bara dra en extrakabel från generatorn och sedan sätta i en grövre jordkabel från batteriet då alltså? Eller måste jag byta ut alla kablar?
Ifall den grövre kabeln också måste gå via laddrelä:t?

26 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#9
Lonefox skrev:
Batteriets skick SPELAR roll.
Ett friskt batteri är A och O inom bil-el......spec bilstereo där det kans ke STORA strömuttag.

Sedan som BJohnsson säger.....byt ut laddkablarna mellan generator och batteri, generator och motorblocket, motorblocket och batteriet och till sist batteriet till karossen.

Originalkabel är 8mm2 om jag inte missminner mig.
Original jordkabel till motorblocket är bara 6mm2 (såvida du inte har direktjordad generator)

Ok, men kan hela problemet ha att göra med batteriet's kvalite tror du?
Ja, men som jag frågade BJohnsson; måste jag byta hela kablaget verkligen? Räcker det inte att bara dra en ny kabel från generatorn till batteriet och sedan skaffa en grövre jordkabel från batteriet?
Eller måste det dras grövre kabel överallt? inkl. generatorn's jord och från generatorn till laddrelä:et?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 september 2009
#10
AliasLinux2 skrev:
Lonefox skrev:
Batteriets skick SPELAR roll.
Ett friskt batteri är A och O inom bil-el......spec bilstereo där det kans ke STORA strömuttag.

Sedan som BJohnsson säger.....byt ut laddkablarna mellan generator och batteri, generator och motorblocket, motorblocket och batteriet och till sist batteriet till karossen.

Originalkabel är 8mm2 om jag inte missminner mig.
Original jordkabel till motorblocket är bara 6mm2 (såvida du inte har direktjordad generator)

Ok, men kan hela problemet ha att göra med batteriet's kvalite tror du?
Ja, men som jag frågade BJohnsson; måste jag byta hela kablaget verkligen? Räcker det inte att bara dra en ny kabel från generatorn till batteriet och sedan skaffa en grövre jordkabel från batteriet?
Eller måste det dras grövre kabel överallt? inkl. generatorn's jord och från generatorn till laddrelä:et?

Eh ursäkta mig men din generator har inbyggt laddrelä/reglator......

Men för att svara kort på din fråga om du behöver byta alla så är det JA!

Det långa svaret är att det räcker inte att byta EN kabel till en grövre för du har fort. en strypning i de klenare kablarna....

Sedan är det inte lika mkt kvalitén på batteriet som skicket som påverkar. Visst bättre batterier kan släppa strömmen snabbare osv men för mer "normalt" bruk som det rör sig om i ditt fall så är det hur bra batteriet mår som avgör mer.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

26 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#11
Lonefox skrev:
AliasLinux2 skrev:
Lonefox skrev:
Batteriets skick SPELAR roll.
Ett friskt batteri är A och O inom bil-el......spec bilstereo där det kans ke STORA strömuttag.

Sedan som BJohnsson säger.....byt ut laddkablarna mellan generator och batteri, generator och motorblocket, motorblocket och batteriet och till sist batteriet till karossen.

Originalkabel är 8mm2 om jag inte missminner mig.
Original jordkabel till motorblocket är bara 6mm2 (såvida du inte har direktjordad generator)

Ok, men kan hela problemet ha att göra med batteriet's kvalite tror du?
Ja, men som jag frågade BJohnsson; måste jag byta hela kablaget verkligen? Räcker det inte att bara dra en ny kabel från generatorn till batteriet och sedan skaffa en grövre jordkabel från batteriet?
Eller måste det dras grövre kabel överallt? inkl. generatorn's jord och från generatorn till laddrelä:et?

Eh ursäkta mig men din generator har inbyggt laddrelä/reglator......

Men för att svara kort på din fråga om du behöver byta alla så är det JA!

Det långa svaret är att det räcker inte att byta EN kabel till en grövre för du har fort. en strypning i de klenare kablarna....

Sedan är det inte lika mkt kvalitén på batteriet som skicket som påverkar. Visst bättre batterier kan släppa strömmen snabbare osv men för mer "normalt" bruk som det rör sig om i ditt fall så är det hur bra batteriet mår som avgör mer.....

Jaha ok, är inte så bra på det elektriska hehe tongue
Ok, då ska jag se över kablaget då. Verkar va mkt jobb, men de får väl gå tongue
Jag har länge tänkt skaffa ett bättre batteri, men de kanske inte behövs ifall det skulle fungera när jag dragit nytt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 september 2009
#12
AliasLinux2 skrev:
Lonefox skrev:
AliasLinux2 skrev:

Ok, men kan hela problemet ha att göra med batteriet's kvalite tror du?
Ja, men som jag frågade BJohnsson; måste jag byta hela kablaget verkligen? Räcker det inte att bara dra en ny kabel från generatorn till batteriet och sedan skaffa en grövre jordkabel från batteriet?
Eller måste det dras grövre kabel överallt? inkl. generatorn's jord och från generatorn till laddrelä:et?

Eh ursäkta mig men din generator har inbyggt laddrelä/reglator......

Men för att svara kort på din fråga om du behöver byta alla så är det JA!

Det långa svaret är att det räcker inte att byta EN kabel till en grövre för du har fort. en strypning i de klenare kablarna....

Sedan är det inte lika mkt kvalitén på batteriet som skicket som påverkar. Visst bättre batterier kan släppa strömmen snabbare osv men för mer "normalt" bruk som det rör sig om i ditt fall så är det hur bra batteriet mår som avgör mer.....

Jaha ok, är inte så bra på det elektriska hehe tongue
Ok, då ska jag se över kablaget då. Verkar va mkt jobb, men de får väl gå tongue
Jag har länge tänkt skaffa ett bättre batteri, men de kanske inte behövs ifall det skulle fungera när jag dragit nytt?

Är det ett gammal originalbatteri på 5-10 år så bör det bytas ut....oftast har de inte vart snällt behandlade i gamla ovlos big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

26 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#13
Lonefox skrev:
AliasLinux2 skrev:
Lonefox skrev:

Eh ursäkta mig men din generator har inbyggt laddrelä/reglator......

Men för att svara kort på din fråga om du behöver byta alla så är det JA!

Det långa svaret är att det räcker inte att byta EN kabel till en grövre för du har fort. en strypning i de klenare kablarna....

Sedan är det inte lika mkt kvalitén på batteriet som skicket som påverkar. Visst bättre batterier kan släppa strömmen snabbare osv men för mer "normalt" bruk som det rör sig om i ditt fall så är det hur bra batteriet mår som avgör mer.....

Jaha ok, är inte så bra på det elektriska hehe tongue
Ok, då ska jag se över kablaget då. Verkar va mkt jobb, men de får väl gå tongue
Jag har länge tänkt skaffa ett bättre batteri, men de kanske inte behövs ifall det skulle fungera när jag dragit nytt?

Är det ett gammal originalbatteri på 5-10 år så bör det bytas ut....oftast har de inte vart snällt behandlade i gamla ovlos big_smile

Nej ok big_smile
Men kan problemet vara att batteriet inte släpper strömmen nog fort?
Jag kan spela mycket bättre med 100A generatorn, men jag får fortfarande problem med blinkande ljus.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2009
#14
AliasLinux2 skrev:
Lonefox skrev:
AliasLinux2 skrev:

Jaha ok, är inte så bra på det elektriska hehe tongue
Ok, då ska jag se över kablaget då. Verkar va mkt jobb, men de får väl gå tongue
Jag har länge tänkt skaffa ett bättre batteri, men de kanske inte behövs ifall det skulle fungera när jag dragit nytt?

Är det ett gammal originalbatteri på 5-10 år så bör det bytas ut....oftast har de inte vart snällt behandlade i gamla ovlos big_smile

Nej ok big_smile
Men kan problemet vara att batteriet inte släpper strömmen nog fort?
Jag kan spela mycket bättre med 100A generatorn, men jag får fortfarande problem med blinkande ljus.

Batteriets skick är nog EN del av problemet.
Troligen det största wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
30 september 2009
#15
Jag håller med Lonefox, om batteriet är ett antal år så kan det behövas bytas ut. Mitt råd brukar vara att mäta upp batterihyllan och sedan köpa så stort batteri som får plats där, om plånboken tillåter det. smile

I en 740 så borde 70-75 Ah batteri rymmas tycker jag, kolla på ett sånt i så fall. De brukar ofta vara 275-278 mm långa och 190 mm höga.

26 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Jag håller med Lonefox, om batteriet är ett antal år så kan det behövas bytas ut. Mitt råd brukar vara att mäta upp batterihyllan och sedan köpa så stort batteri som får plats där, om plånboken tillåter det. smile

I en 740 så borde 70-75 Ah batteri rymmas tycker jag, kolla på ett sånt i så fall. De brukar ofta vara 275-278 mm långa och 190 mm höga.

ok smile
Jag tänkte på att ifall det är så att slutsteget inte får ström nog snabbt, måste jag då ha ett billjuds batteri?
Har hört om nåt som kallat gel-batterier, vad är det?
Eller räcker det med ett nytt "vanligt" batteri tror du? smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
30 september 2009
#17
du MÅSTE inte köpa ett såkallat "deepcycle"-batteri som tål flera urladdningar utan du kan köra på ett vanligt startbatteri men om du ändå är i fas med att köpa ett helt nytt så tycker jag du slår många flugor i en smäll med att köpa ett bra och stryktåligt batteri. Jag kör på ett vanligt Varta-startbatteri men jag vet att jag får akta mig för att ladda ur det för det kan skada batteriet allvarligt.

21 761 Inlägg
30 september 2009
#18
Ja, där håller jag med michieff. smile

Folk blir ofta rekommenderade (jag brukar också rekommendera) att köpa "bilstereobatteri", dvs såna som tål en del misshandel i form av djupurladdningar. Orsaken till den rekommendationen är att en bilstereoanläggning ofta innebär spelning med motorn avslagen, har man då ett tåligt batteri så minskar risken att batteriet slits ut "i förtid".

Vanliga startbatterier brukar ge lite mer ström i förhållande till sin storlek jämfört med batterier som tål en massa djupurladdningar, då är det ju egentligen bättre att använda såna till bilstereo. Grejen är då att man ska försöka undvika djupurladdning om batteriet ska hålla någorlunda länge.

Väljer man ett startbatteri så gäller det att vara mer vaksam på djupa urladdningar, men om man gör underhållsladdning emellanåt så minskar risken för djupurladdning avsevärt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (30 september 2009)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
30 september 2009
#19
Jag tror som många andra att batteriet är boven i det hela.

Och när du ändå håller på så skulle jag tipsa om att montera in ett batteri i skuffen också. Din generator borde tåla att ladda dom och du kan spela längre, samt så borde du få mer pulver till steget för att spela lite högre.
Senast redigerat av Streethawk (30 september 2009)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

26 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#20
Provade att byta batteri med en polare, men det blev inge bättre resultat hmm
Var visserligen inget kraftigare batteri änn mitt men...
Börjar nu bli jävligt less på dessa problemen, och jag tror jag ska åka in med bilen till en firma så de får se över grejerna.
Har BRL den tjänsten?


Sök