3073
Sök

Dennis Volvo 855 GLT ©

Här har vi då projektet med min Volvo 855 GLT från 1993. Bilen köptes för en väldigt liten summa pengar för att bli en simpel övningskörningsbil. Detta spårade dock ur rätt omedelbart då bilen bara vart finare och finare. Och nu... Visa mer

Jag gjorde en liten hest!
1 327 427 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2016
En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
24 augusti 2012
Är väl ett plingande?

2 100 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
Skolda skrev:
Kanske är dum, men vad gör relät ? Att det piper också om man inte har på sig bältet eller ? smile
//Skölda

Reläet fungerar som ett vanligt. Dvs säger till när du inte har bälte på dig när tändningen är tillslagen. Samt varnar den för att nyckeln sitter i tändningslåset om en dörr öppnas. Antar att USA-marknaden har något special med att dörrarna låses själva efter ett tag.

Volvo544special65 skrev:
Är det TICKATICKATICKATICKATICKATICKATICKA a la 240 ännu i de svensksålda bilarna eller? smile

Mig veterligen är det i alla bilar förutom USA-bilarna. Kanske Kanada bilarna också.

Extrazz skrev:
Är väl ett plingande?

Yes.

Tja!

809 Inlägg
24 augusti 2012
Dennis_999 skrev:
Skolda skrev:
Kanske är dum, men vad gör relät ? Att det piper också om man inte har på sig bältet eller ? smile
//Skölda

Reläet fungerar som ett vanligt. Dvs säger till när du inte har bälte på dig när tändningen är tillslagen. Samt varnar den för att nyckeln sitter i tändningslåset om en dörr öppnas. Antar att USA-marknaden har något special med att dörrarna låses själva efter ett tag.

Volvo544special65 skrev:
Är det TICKATICKATICKATICKATICKATICKATICKA a la 240 ännu i de svensksålda bilarna eller? smile

Mig veterligen är det i alla bilar förutom USA-bilarna. Kanske Kanada bilarna också.

Extrazz skrev:
Är väl ett plingande?

Yes.

volvos larm låser dörrarna själv, dock bara ifall bilen blivit upplåst och ingen av dörrarna har öppnats! tror det mer är en säkerhets den att man ska komma ihåg att ta med nyckeln för att ingen ska få tillgång till bilen kan ta bilen smile

5 111 Inlägg
25 augusti 2012
Dennis_999 skrev:
Skolda skrev:
//Skölda

Volvo544special65 skrev:

Extrazz skrev:
Är väl ett plingande?

Yes.

Trevligt få bytt bort det då. wink

* Voff voff *
10 679 Inlägg
25 augusti 2012
BOLIN_ skrev:
Dennis, vet du om det finns något relä som varnar för att man har lyset på (parkeringsljus + dimljus) när man stänger av bilen?

Har en förmåga att glömma av ljuset tongue

Klipp av kabel 5 och 8 bakom ljusomkopplaren så har du inget halvljus på läge 0, utan bara park. Då slipper du vrida till parkeringsläget och glömma det på...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (25 augusti 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 100 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Dennis_999 skrev:
Skolda skrev:
//Skölda

Volvo544special65 skrev:

Extrazz skrev:
Är väl ett plingande?

Yes.

Trevligt få bytt bort det då. wink

Ja verkligen. Tickandet känns lite 240 wink

Tja!

218 Inlägg
25 augusti 2012
Haha, kommer ihåg när ja hängde på Moppenet och råkade klicka in och se när du köpte den, tänkte att den där bilen har ju ingen framtid, inte en chans att den kan bli fin.. Kollade inte mer förens ikväll nu! Det är ju helt sjukt ju!!
Tyckte det va lite segt och tråkigt tills du köpte faceliftgrejerna och fixa bakaxeln och allt=)
Favoritsakerna på bilen är nog när du bytte ett helt jävla tak till lucka, och skillnaden på Nebula efter lack, vilken snygg färg !!smile
Beundrar ditt tålamod och slit, det har ju gått något år nu wink

//schrutter

1 212 Inlägg
25 augusti 2012
++för detta inlägg:)

schruttan skrev:
Haha, kommer ihåg när ja hängde på Moppenet och råkade klicka in och se när du köpte den, tänkte att den där bilen har ju ingen framtid, inte en chans att den kan bli fin.. Kollade inte mer förens ikväll nu! Det är ju helt sjukt ju!!
Tyckte det va lite segt och tråkigt tills du köpte faceliftgrejerna och fixa bakaxeln och allt=)
Favoritsakerna på bilen är nog när du bytte ett helt jävla tak till lucka, och skillnaden på Nebula efter lack, vilken snygg färg !!smile

//schrutter

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

2 100 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
schruttan skrev:

//schrutter

Haha. Du är inte den första som misstrott mig och mina idéer wink Jag själv har nog gjort det någon gång också. Jo det var en seg period där ett tag. Lite osäker på om jag skulle fortsätta med bilen, eller om jag skulle köpa en ny.

Jag bugar och bockar!! Kul att du gillar det smile Känner igen dit nickname svagt nu när jag såg det....

Tja!

809 Inlägg
25 augusti 2012
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:
Dennis, vet du om det finns något relä som varnar för att man har lyset på (parkeringsljus + dimljus) när man stänger av bilen?

Klipp av kabel 5 och 8 bakom ljusomkopplaren så har du inget halvljus på läge 0, utan bara park. Då slipper du vrida till parkeringsläget och glömma det på...

//Brådhis

vet du om det gäller nyare 940 också? smile

* Voff voff *
10 679 Inlägg
26 augusti 2012
744GLT skrev:
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:

//Brådhis

vet du om det gäller nyare 940 också? smile

Tyvärr funkar det inte på 940 eller 740.

//Brådhis

2 763 Inlägg
27 augusti 2012
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:

//Brådhis

Har en omkopplare från min gamle tyskimporterade V70 så har inget ljus alls på läge 0. Brukar jag köra parkering och dimljus på dagen och glömmer ofta av det när jag går ifrån bilen tongue

Volvo - For Life

730 Inlägg
27 augusti 2012
BOLIN_ skrev:
Brådhis skrev:
BOLIN_ skrev:

//Brådhis

Har en omkopplare från min gamle tyskimporterade V70 så har inget ljus alls på läge 0. Brukar jag köra parkering och dimljus på dagen och glömmer ofta av det när jag går ifrån bilen tongue

Har för mig att på den äldre modellen av v70 så finns det som en liten skruvskalle för liten flatmejsel på ljusomkopplaren på framsidan. Om man vrider på den så ändrar man hur ljusomkopplaren ska fungera. På såvis kan man använda samma ljusomkopplare i alla länder.

Forummoderator
26 375 Inlägg
27 augusti 2012
Sjodahl skrev:
BOLIN_ skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Har för mig att på den äldre modellen av v70 så finns det som en liten skruvskalle för liten flatmejsel på ljusomkopplaren på framsidan. Om man vrider på den så ändrar man hur ljusomkopplaren ska fungera. På såvis kan man använda samma ljusomkopplare i alla länder.

Japp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 679 Inlägg
27 augusti 2012
Sjodahl skrev:
BOLIN_ skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Stämmer bra det. Och ställer man den i normalläget och klipper kabel 5 och 8 så fungerar det som jag beskrivit ovan.

Det var bara på 850 92-94 som man hade olika ljusomkopplare för oliak marknader. Från -95 hade man samma i alla och vred på den lilla skruven istället.

Men nog om dett anu, nu återgår vi till Dennis fina 855:a istället! Den som har någar mer frågor om detta kan PM:a mig... smile

//Brådhis

2 100 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
Jahapp, inatt tyckte inte moder natur att jag skulle få ha något internet. Så då sköts det sönder verkar det som.

Hoppas det blir fixat snabbt... Bara allmän tillsägelse så ni inte undrar vart jag tagit vägen wink

Tja!

2 763 Inlägg
27 augusti 2012
Tror inte att folk förstod vad jag jag efterfrågade... roll

Kör på Dennis! smile

Volvo - For Life

2 100 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Idag pep jag iväg till plugget för att Provköra ac:n. Tätt och fint var det. Dock lät kompressorn som jag vet inte vad! Förde en massa oväsen iaf tongue Torkfiltret frös rätt igenom också efter en stund. Så troligtvis åker jag på kompressorbyte och såklart torkfilter. Lite trist med mer utgifter men kyla är ju väldans trevligt att ha!!

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/BEB40252-6676-4A5C-980A-6942733AF9D9-16080-000015DB4143F221.jpg
Senast redigerat av Dennis_999 (1 september 2012)

Tja!

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
1 september 2012
BOLIN_ skrev:
Dennis_999 skrev:
Kompe skrev:
Häftigt smile

Kul grej wink

BOLIN_ skrev:

Ingen aning om det finns. Prövade om detta relä hade sådan funktion men det hade det ej sad

Bygla om brytaren annars så slipper du bry dig smile

Hade varit skoj om det fanns! smile

Det vill jag inte, då får jag glömma ljuset på istället wink

Bolin; för att du inte kan? wink http://www.backspegeln.com/tips_dimljus_el.asp svårare än så är det inte smile man KAN ju iofs göra det som nämnts i anvisningen att klippa kablen.. MEN! då kan man inte återställa den sen wink

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

2 763 Inlägg
3 september 2012
volvo740mannen skrev:
BOLIN_ skrev:
Dennis_999 skrev:
Kompe skrev:
Häftigt smile

Kul grej wink

Ingen aning om det finns. Prövade om detta relä hade sådan funktion men det hade det ej sad

Bygla om brytaren annars så slipper du bry dig smile

Hade varit skoj om det fanns! smile

Det vill jag inte, då får jag glömma ljuset på istället wink

Bolin; för att du inte kan? wink http://www.backspegeln.com/tips_dimljus_el.asp svårare än så är det inte smile man KAN ju iofs göra det som nämnts i anvisningen att klippa kablen.. MEN! då kan man inte återställa den sen wink

Tackar! big_smile

Volvo - For Life

Sök