Hej hej!
Håller på att lacka det sista just nu. Lade på epoxigrund igår kväll och nu i förmiddags lade jag på polyuretangrunden. Håller på att byta bussningarna till bakvagnen. "Huvudbussningarna" som håller upp bakaxeln mot karossen. Många säger att det ska vara ett jäkla jobb att byta dessa. Turligt nog råkade jag inte ut för några problem.
Epoxigrunden:
Mixa upp lite polyuretangrund.
I med den där!
Skvätt härdare
Vispa!
Och så måla lite så ser det ut såhär
Lite bilder på bussningsbytet då:
Högra sidan klar.
Maskera lite för att skydda lacken i fall man skulle slinta!
Då jag inte hade tillgång till Volvos verktyg som är gjort för detta valde jag den lite mera brutala metoden
Ett stycke slagborrmaskin, några borrar av div storlek, band samt en kopparslägga.
Så metoden var helt enkelt att borra sönder bussningen tills den vart så pass lös att det gick att slå ut den.
Sedan binda ett par band genom bussningen och andra änden i kopparsläggan (Bussningen redan lös här. Endast illustrativt ditsatt
)
Sedan var det bara att svinga klubban manligt ett par gånger bort från axeln så flög bussningen ut!
Vill dock höja ett varningsfinger här! Ha ingenting som du bryr dig om eller är ömtåligt i närheten. Bussningen flög en bit när den väl lossna ur bakaxeln
Fars dammsugare höll på att stryka med...
Så nu ska jag iväg till Volvo i veckan och kolla priser på bussningarna och lite annat smått och gott!
Fortsatt trevligt kväll!