2518
Sök

Hur dra ny el till cigguttaget, volvo 855?!

20 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Cigguttaget i bilen funkade inte så jag tog bort plastlocket som sitter där och under fanns inga sladdar till uttaget. När jag kollade under där vid ratten bland alla sladdar så var det en sladd som var helt smält?? Undra varför? Och när jag kollade i säkringsdosan för just det uttaget så var det smält "därnere" där man trycker i säkringen?

Nu min fråga...hur drar jag ny ledning till uttaget, vad behöver jag???

Om man inte frågar får man inget veta!

2 911 Inlägg
30 september 2009
Absolut enklaste är att du tar en högtalarkabel, t.ex. 2-2,5mm2
Dra från batteriet och fram till cigguttaget helt enkelt, glöm inte säkra av kabeln.

Jag har en hel del övrig el i mina bilar och jag har kopplat så i alla tider, funkar prima!
Tänk dock på att dimensionera kabeln efter förbrukaren, men i detta fall räcker en simpel högtalarkabel.

Annars är det nog till att skaffa ny säkringsbox, dra ny sladd från den till uttaget, funktionen är densamma som jag beskrev förutom att du får säkringen vid batteriet istället.

20 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Men nu kommer en sådan där jobbig fråga smile Hur säkrar man av en kabel? o hur stor ska säkringen vara ? roll
Senast redigerat av sundhem (30 september 2009)

9 108 Inlägg
30 september 2009
Jag tycker det känns smidigare att "skarva" sladden från tändningen som går till stereon, bör ju bara krävas ett par decimeter kabel och cigguttaget går väl på tändningen i vanliga fall? Jobbigt om man har t.ex. mobilladdare i som drar ström hela tiden.

2 911 Inlägg
30 september 2009
MilleN skrev:
Jag tycker det känns smidigare att "skarva" sladden från tändningen som går till stereon, bör ju bara krävas ett par decimeter kabel och cigguttaget går väl på tändningen i vanliga fall? Jobbigt om man har t.ex. mobilladdare i som drar ström hela tiden.

Där har du en poäng, tänkte inte på det i min beskrivning då jag har knappar till allt smile

20 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Hur gör jag då? Vart ska jag leta? haha jisses det här blir inte lätt....

Ska jag fortfarande säkra av eller? Ska jag ha samma kabel som nämndes?

hellaflush!
1 266 Inlägg
30 september 2009
Plocka ur stereon, mät dig fram med en spänningsmätare vilken ledare det är som det går ström i när radion startar( Finns en ledare med spänning hela tiden, och en med spänning när du startar bilen/stereon). Sen skarva den och dra till cigguttaget, sen vidare till jord smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
30 september 2009
Timmyboy skrev:
Plocka ur stereon, mät dig fram med en spänningsmätare vilken ledare det är som det går ström i när radion startar( Finns en ledare med spänning hela tiden, och en med spänning när du startar bilen/stereon). Sen skarva den och dra till cigguttaget, sen vidare till jord smile

Du tror inte ciggtändaren drar mer ström än dom små trådarna som är till sterion ?roll
om du ska dra ny så kolla vilken dimension den gamla kabeln var och sätt dit en ny som är minst lika grov. kolla om det finns några ledig säkringar i säkrings dosan å anslut dig där.
inte det lättaste men helt klart det seriösaste annars gör som "decibel" skrev och om du vill att den ska slockna med resten av bilen ta å sätt ett relä och ta styström till det från tändningen.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

9 108 Inlägg
30 september 2009
D_Carlsson skrev:
Du tror inte ciggtändaren drar mer ström än dom små trådarna som är till sterion ?roll
om du ska dra ny så kolla vilken dimension den gamla kabeln var och sätt dit en ny som är minst lika grov. kolla om det finns några ledig säkringar i säkrings dosan å anslut dig där.
inte det lättaste men helt klart det seriösaste annars gör som "decibel" skrev och om du vill att den ska slockna med resten av bilen ta å sätt ett relä och ta styström till det från tändningen.

Den kabeln klarar det allt, har gjort precis samma procedur själv och då räckte det till stereon, en touchscreen och tre mätare wink Hur säkert det var är en annan femma men visst räcker det.

Dom cigguttagen jag sett har då inte haft speciellt grova kablar jämfört med stereons.

hellaflush!
1 266 Inlägg
30 september 2009

Beror ju på vad han ska ansluta för något wink
Men hur är det orginal på dom här, har cigguttaget en egen säkring?

20 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Jag ska ha den till mobilladdning, rumpvärmare då bilens inte funkar, kanske framöver lite dvd o sånt.
Ja cigguttaget har en egen säkring men den har smält. Men jag har tomma.

Hur tar man ett relä o sätter styrström till det???
Hur hittar jag tändningen??
Vad ska man ha för relä??

52 Inlägg
9 november 2009
Lättaste  är nog för dig att ta  och dra en kabel från batteriet till en  tex en strömbrytare eller något sådant sen till cigg uttaget säkring sätter du  framme vid batteriet så  det  inte börjar brinna i kablen. säkringen sätter du ->   batteri liten bit kabel säkringshållare antingen hängsäkring (finns billigt på biltema ^^) sen fortsätter kablen på andra sidan  till uttaget eller  strömbrytaren  välj själv.  räcker med en 1.5mm  som de säkrar med 10 eller 15 amps säkring.

Sök