3401
Sök

Kopplat in slutsteg, men inget ljud? Hjälp!

343 Inlägg
30 september 2009
ChriZtoffer skrev:
Psst. ImprezaGT:
jude-mannen skrev:
...Jag testade en 3,5mm till RCA till telefonen men jag fick fortfarande inget ljud....

wink

Tänkte fört på nåt liknande jag också, eller att möjligtvis lågnivåutgångarna var avslagna. Men sen så gjorde TS det där testet...

humm jag förstår inte riktigt vad du menar med det.
Om TS har testat att dra 3,5mm till lågnivå in ( AUX? ) så gör det ju ingen skillnad för det är fortfarande utgångarna som är avstängda.
Och om han har dragit från lågnivå ut till telefonen, låter jävligt skumt men det kanske funkar wink så är det fortfarande samma sak att utgångarna är stängda och inte ger någon signal.

Jag vet bara hur det var på min och då stängde den helt av lågnivå ut och inte in och det spelade ingen roll vad man gjorde inte ens att stänga av och rycka ut kablarna funka, det gick inte ut någon signal förens man tröck på knappen igen

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2009
Nja nu missförstod du nog här. wink Det TS har gjort (om han gjorde så som jag menade) är att han har kopplat sin telefon direkt till steget, då spelar alltså stereon ingen roll. Då är det antingen steget som är trasigt eller så är det ett väldigt konstigt steg där man måste ställa upp gainen för att få ut ljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

343 Inlägg
30 september 2009
ChriZtoffer skrev:
Nja nu missförstod du nog här. wink Det TS har gjort (om han gjorde så som jag menade) är att han har kopplat sin telefon direkt till steget, då spelar alltså stereon ingen roll. Då är det antingen steget som är trasigt eller så är det ett väldigt konstigt steg där man måste ställa upp gainen för att få ut ljud.

Ah då förstår jag smile
Smart att göra så det tänkte aldrig jag på att göra, men så snat som du säger gör man så så kan det bara vara steget, kablarna eller säkringar som knasar

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se

46 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Mycket bra svar!smile Men bältesfästet? Det är skitsmutsigt och det är trångt o jävligt:P, helt enkelt omöjligt att rengöra och speciellt slipa...finns det inget lättare ställe att jorda? Japp jag har "TA Alarm" om det är de du syftar på:D. Får jag inte ut något ljud när jag drar upp gain så lämnar jag tillbaks det och köper ett typ Denver CAP-4100 eller en ny Mutant=)
Senast redigerat av jude-mannen (30 september 2009)

ljudfantast
1 372 Inlägg
30 september 2009
jude-mannen skrev:
Mycket bra svar!smile Men bältesfästet? Det är skitsmutsigt och det är trångt o jävligt:P, helt enkelt omöjligt att rengöra och speciellt slipa...finns det inget lättare ställe att jorda? Japp jag har "TA Alarm" om det är de du syftar på:D. Får jag inte ut något ljud när jag drar upp gain så lämnar jag tillbaks det och köper ett typ Denver CAP-4100 eller en ny Mutant=)

håll dig borta från Denver, allt jag kan säga.

Bältesfästet är en bra punkt då fästet är i kontakt med chassiet och mycket solid metall som ger bra jordegenskaper. Bästa sätter att komma åt är att ta bort baksätet och slipa på plattorna under, trycka dit kabelskon och skruva ihop ordentligt. Det spelar egentligen ingen roll vilket bältesfäste du väljer.

Det är ABSOLUT INTE omöjligt att komma åt om du bara lägger ner lite tid och gör din installation ordentlig som ack så många skiter i när de väljer att installera ljud. Resulterar ofta i brända steg, kortslutningar med stora kostnader som följd.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2009
Hur kunde du får lös bältesfästet om du inte kommer åt att slipa? wink Aja, det finns nog andra punkter som fungerar till det där steget. Har aldrig kollat i en 740 så noga men nånstans där du har en bult som går ner i tjock plåt eller allra helst nån bärande del fungerar bra. Men se till så att du verkligen slipar plåtrent där jorden ska sitta! Det är nämligen inte bulten som håller den som ska jorda. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

46 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Tror jag vet varför inte steget fungerar. Jag har nog lagt pluskabeln på batteriets minuspol:/ snyft. Minuspolen är blå och plus är röd va? För på batteriet står det att plus är på högersidan men den kabeln är blå. Är nästan säker på att det ska vara så. Men den fick ju fortfarande ström enligt stegets gröna LED lampa så ja vet inte, tips:P?
Senast redigerat av jude-mannen (1 oktober 2009)

181 Inlägg
1 oktober 2009
jude-mannen skrev:
Tror jag vet varför inte steget fungerar. Jag har nog lagt pluskabeln på batteriets minuspol:/ snyft. Minuspolen är blå och plus är röd va? För på batteriet står det att plus är på högersidan men den kabeln är blå. Är nästan säker på att det ska vara så. Men den fick ju fortfarande ström enligt stegets gröna LED lampa så ja vet inte, tips:P?

Plus polen på batteriet är något större än minus polen smile

46 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
aha ok, hmm får nog kika på det senare idag:)

stRaend
1 oktober 2009
sedan så spelar det väl ingen roll om man har ett batteri och lägger pluskabeln på fel pol? värre om du lagt något från pluspolen till minuspolen. Men som jag fattar det så har du bara lagt kabeln på fel? Tror inget kan hända då, inte åt det hållet iallafall hmm

Men har du testat att göra allt som vi tipsat dig om? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2009
Eftersom att powerlampan lyser på steget så tror jag inte att du har kopplat fel, fast det är klart kanske räcker med remoten för att få den å lysa. Hur som helst så om du koppla stegets båda anslutningar till samma pol så ska ingenting hända, värre hade det varit om du hade kopplat både fel, alltså + på - och - på +. wink Sen så brukar röd vara plus (+) och svart  jord/minus (-), när man installerar egna blåa eller silvriga kablar så kan man vända dom som man vill. Jag själv kör med silver som jord och blå som plus.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
ChriZtoffer skrev:
Eftersom att powerlampan lyser på steget så tror jag inte att du har kopplat fel, fast det är klart kanske räcker med remoten för att få den å lysa. Hur som helst så om du koppla stegets båda anslutningar till samma pol så ska ingenting hända, värre hade det varit om du hade kopplat både fel, alltså + på - och - på +. wink Sen så brukar röd vara plus (+) och svart  jord/minus (-), när man installerar egna blåa eller silvriga kablar så kan man vända dom som man vill. Jag själv kör med silver som jord och blå som plus.

J-la tur vi inte installerat åt varandra big_smile ja har silver som plus o blå som jord, dock med röd o svart kyrmpslang ute vid kabelskorna big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
1 oktober 2009
Där ser man exempel på att detta med kabelfärger är viktigt, missförstånd kan lätt hända. Tacka vet jag röd och svart färg på kablarna, då råder det inga tvivel. smile

181 Inlägg
1 oktober 2009
Drönirettab skrev:
Där ser man exempel på att detta med kabelfärger är viktigt, missförstånd kan lätt hända. Tacka vet jag röd och svart färg på kablarna, då råder det inga tvivel. smile

Jo det funkar ju så länge men bara har en sorts spänning och enfas big_smile Lite jobbit när det blir elskåp med fem eller mer olika spänningar och två / trefas motorer m.m wink

Egen företagare
864 Inlägg
1 oktober 2009
Gör så att du vrider upp gain en aning. sätter super bas på 12 och den det står x-over sätter du på LPF, Vrid även upp LPF LITE grann och HPF ska du ha på noll.

Får du inget ljud då har du nog nått konstigt fel.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

jobbar påre
751 Inlägg
1 oktober 2009
snurbo_diesel skrev:
Gör så att du vrider upp gain en aning. sätter super bas på 12 och den det står x-over sätter du på LPF, Vrid även upp LPF LITE grann och HPF ska du ha på noll.

Får du inget ljud då har du nog nått konstigt fel.

han har ju högtalare..då ska INTE LPF använda..utan HÖGPASS ska användas för att få höga frekvenser....

ta å gör såhär...ta en sliprulle på en skruvdragare..slipa bort färg vid bulten..sen slipar du bort färg på bältesfästet..på båda sidan så de blir riktig kontakt... sen skruvar du fast kabelskon... då fåru riktig jord:)..

testa bygla från pluspolen till remoten.. har haft förr att får man fel spänning till remoten så spelar inte elementen....vissa steg har så..

annars..koppla in en mobil eller MP3spelare i steget.gaina.. händer inge.. då bör du kika med andra högtalare.funkar de inte då..gå tebax med steget å säg att de inte funkar...för med dessa metoder så ska de funka...
Senast redigerat av Pro_fxr (1 oktober 2009)

46 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Jättebra och informativa svar men de gjorde trixxet att lägga pluskabeln på plus och inte minuspolen:D. Känner mig jävligt dum-.- . hehe aja men problemet löst:P. Tack:)!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2009
Frippe_L skrev:
ChriZtoffer skrev:

J-la tur vi inte installerat åt varandra big_smile ja har silver som plus o blå som jord, dock med röd o svart kyrmpslang ute vid kabelskorna big_smile

Haha ja där ser man! tongue Fast jag kör också med färgad krympslang vid kabelskorna, röd och svart då såklart. wink För även om jag har koll på färgerna så kan det vara bra att markera ifall nån annan (tex du wink) ska vara där och pilla. Btw, anledningen till att jag tog silver som jord var för att plåt är silverfärgad, och bilen lika så, lie logik helt enkelt... smile

Drönirettab skrev:

Håller helt med här, blir klart enklare med rätt färg på kablarna! Men när BRL inte har annat än silver och blå kabel hemma, samt att iaf jag tycker den är mycket snyggare än röd och svart, ja då har man inte så mycket till val. wink Men som tur är så finns ju krympslang i massa olika färger.

jude-mannen skrev:
Jättebra och informativa svar men de gjorde trixxet att lägga pluskabeln på plus och inte minuspolen:D. Känner mig jävligt dum-.- . hehe aja men problemet löst:P. Tack:)!

Bra att det löste sig för dig! Förhoppningsvis så lärde du dig nånting nu och håller bättre koll på polerna i fortsättningen. wink Kan ju faktist gå riktigt illa om man kopplar en del saker fel, tex en kondensator. Men har du sett över jorden nu då? För även om det fungerar så skadar det inte att ha en bra jordpunkt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

46 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
aah jag satte den i bakluckan:D. sålänge jag får ljud är det bra, fastän mina högtalare suger:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2009
Öhm, du hade den ju i bakluckan tidigare vilket vi sa åt dig att du INTE skulle ha, och så sätter du den där igen? Varför? Sätt den på en bra plåtren punkt i karossen istället! Gärna vid nån bärande balk.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök