3538
Sök

Kopplat in slutsteg, men inget ljud? Hjälp!

jobbar påre
751 Inlägg
3 oktober 2009
jude-mannen skrev:
aah jag satte den i bakluckan:D. sålänge jag får ljud är det bra, fastän mina högtalare suger:)

svar jaa de funkar..men som chrille säger så bör du sätta den på CHASSIT... eftersom att de funkar så får den ju kontakt..men de behövs inte mkt för att steget ska funka...de är vid spelning de börjar dra ström.och har man då dålig jord så blir de tyst igen tillslut och du får antingen handla nytt steg eller högtalare ELLER både högtalare och steg då steget brinner när de inte får nog med ström.och högtalarna brinner för att steget ger distad signal till högtalarna....

så fixa en vettig jordpunkt..det är inte lätt att hålla på med billjus som alla tror..(bara å koppla in å köra)..de tar sin tid att koppla in å få de ordentligt och fram för allt RÄTTT

ljudfantast
1 372 Inlägg
3 oktober 2009
ännu en pajastråd. om du ska skriva en tråd här och vill ha seriös hjälp så får du väl för fanken lyssna på dem som vet detta från år av erfarenhet.

46 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Jo jag lyssnar och tar åt mig men jag får inte in skruven till bältesfästet igen.

ljudfantast
1 372 Inlägg
3 oktober 2009
hur får du inte in skruven? du ska ha en ringkabelsko klämt runt jordkabeln som du trycker genom bältesfästeskruven och kör tillbaka in i hålet du skruvade ut skruven från?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2009
Testat att lyfta ur baksätet då? Bör ju bli betydligt enklare både att slipa rent och att få dit skruven då. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

46 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
ja vet det är lättare sagt än gjort:P, försökte iförrgår 2timmar att dra i den jävla skruven men den hittar inte gängan med alla smågrejjer på den. men ska ut nu och försöka igen^^. får jag inte i den nu så drar jag ut baksätet:)

ljudfantast
1 372 Inlägg
3 oktober 2009
dra ut baksätet först! det kan väl inte vara så svårt?

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
3 oktober 2009
tar 10 sec å få lös baksätet i en 740 smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

jobbar påre
751 Inlägg
3 oktober 2009
jaoo..är väl sån dära spak man drar i så släpper sätet och de är bara å vicka upp de:P.. annars går de ju å borra hål och skruva fast i bagaget oxå med en plåtskruv:)

46 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Där saru nått pro_fxr:)! Funkar det då utan "brandrisk" på steget finns? Tydligen kan högtalare och steg förstöras nu när jorden sitter fast i bagageluckan. Och jag borrar hellre ett hål i skuffen än att hålla på att böka o krångla med baksätet faktiskt.
Senast redigerat av jude-mannen (3 oktober 2009)

2 024 Inlägg
3 oktober 2009
Pro_fxr skrev:
jaoo..är väl sån dära spak man drar i så släpper sätet och de är bara å vicka upp de:P.. annars går de ju å borra hål och skruva fast i bagaget oxå med en plåtskruv:)

Plåtskruv????? Vi är rätt exakt så långt från 1a april man kan komma......

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
3 oktober 2009
Med tanke på att bältesfästets bult troligen sitter gängad i en svets-mutter så är det nog rekorderlig jord genom den även utan att slipa. Men ha det som en regel att alltid se till att det är plåtrent där du jordar, ingen rost eller färg i vägen för kontaktytorna, och tänka till lite så att den del av bilen du sätter jordpunkten i inte är isolerad från resten av chassiet på nåt sätt, det kan hända. Nu har ju alla som kan det här redan sagt det, men är sällan dåligt med lite upprepning.

Bara lite tips!

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

120 Inlägg
3 oktober 2009
att inte fler bilar brinner upp bland garagets bosse bildoktorer är fan ett under.......

//piwe

jobbar påre
751 Inlägg
3 oktober 2009
Expoze skrev:
Pro_fxr skrev:

varför skulle man inte kunna sätta de?.. så länge de sitter fast ordentligt så har de ingen betydelse om de är en m12a du sätter med eller en plåtskruv..de är ju som sagt inte genom skruven du ska leda strömmen utan genom chassit..

slipar man ren ytan från färg så får de lika bra kontakt..

såklart är ju en bult bäst då dem troligtvis sitter bättre.men en plåtskruv går å få att sitta fast den oxå..

tänk efter före du skriver nånting.

jobbar påre
751 Inlägg
3 oktober 2009
jude-mannen skrev:
Där saru nått pro_fxr:)! Funkar det då utan "brandrisk" på steget finns? Tydligen kan högtalare och steg förstöras nu när de sitter i bagageluckan. Och jag borrar hellre ett hål i skuffen än att hålla på att böka o krångla med baksätet faktiskt.

brandrisk ska de inte finnas på ett steg... det är de säkringen ska förhindra..DÄRFÖR står det att din huvudsäkring för steget ska sitta MAX 30cm från batteripolen på strömkabeln....

helt klart kan de ju börja brinna..de kan de göra från en tv oxå fast dem är CE godkännda osv..

2 024 Inlägg
3 oktober 2009
Pro_fxr skrev:
Expoze skrev:
Pro_fxr skrev:

varför skulle man inte kunna sätta de?.. så länge de sitter fast ordentligt så har de ingen betydelse om de är en m12a du sätter med eller en plåtskruv..de är ju som sagt inte genom skruven du ska leda strömmen utan genom chassit..

slipar man ren ytan från färg så får de lika bra kontakt..

såklart är ju en bult bäst då dem troligtvis sitter bättre.men en plåtskruv går å få att sitta fast den oxå..

tänk efter före du skriver nånting.

Du lyckas knappast spänna fast något ordentligt med en plåtskruv och det är oxå fruktansvärt opålitligt med vibrationer osv att ta en plåtskruv vanlig bilplåt.
Varför ska man alltid hitta genvägar och försöka fuska sig fram när det inte tar mer än ett par minuter att göra det på rätt sätt?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

46 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Lessen att det tog sån tid men duger denna jordningen? Fick nämligen inte upp baksätet så tog detta stället, det tillhör inte bagaget utan den sitter i karossen. Tror ni de funkar?
http://img53.imageshack.us/img53/3348/bild962.jpg

1 489 Inlägg
8 oktober 2009
Har du skrapat bort färgen så den får ordentlig kontakt?

• Även den starka måste ta i när han skiter

46 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
MarcusL skrev:

Nej inte än. Efter jag har slipat den "plåtren" duger den jordningen då?

560 Inlägg
8 oktober 2009
Kan du inte "flytta" kabelskon med all din handkraft bör den funka efter du har tagit bort all färg.

MEN tyvärr så brukar inte kabelskon sitta fast med plåtskruv, så bult, taggbricka och låsmutter så blir livet roligare och billigare i längden lol

jude-mannen skrev:
MarcusL skrev:

Nej inte än. Efter jag har slipat den "plåtren" duger den jordningen då?
Senast redigerat av jimmyostrom (8 oktober 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Sök