2531
Sök

Stolsvärmen funkar inte

20 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Termostatens sladdar hade lossnat på förarsidan, lödde men funkade inte så jag tog passagerarsidans termostat och satte i. Hur vet man att satte rätt? Alltså sladdarna? Hur mäter man om det är värmeslingorna det är fel på, hur gör jag då? Har en multimeter så säg bara hur jag ska ta reda på det .

Är helt novis så beskriv gärna ingående smile

Om man inte frågar får man inget veta!

xcOOb
388 Inlägg
30 september 2009
säg va de är för bil först..
går säkert o mäta sig till om slingan är hel!

20 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Det är en volvo 855 glt -94....

Jo jag antar att man kan mäta, men novis som jag är så behöver jag instruktioner på hur smile

Om man inte frågar får man inget veta!

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 oktober 2009
Sätt din multimeter i läge OHM. kolla att sladdarna in i apparaten sitter rätt! behövs oftast ändras från volt eller amperemätning. Får du inget värde, Dvs oändligt (Bara streck i displayen) så är stolens trådar kassa. Annars bör du få ett värde.

Alternativt: koppla amperemätaren i serie med anslutningarna på stolen och du bör få ett värde på 2-7 Ampere när du sätter på spänningen. Är det noll så är det tack och ajö med värmetrådarna för drar de ingen ström så är de av...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

blacken
3 oktober 2009
Dieselsmurfen skrev:
Sätt din multimeter i läge OHM. kolla att sladdarna in i apparaten sitter rätt! behövs oftast ändras från volt eller amperemätning. Får du inget värde, Dvs oändligt (Bara streck i displayen) så är stolens trådar kassa. Annars bör du få ett värde.

Alternativt: koppla amperemätaren i serie med anslutningarna på stolen och du bör få ett värde på 2-7 Ampere när du sätter på spänningen. Är det noll så är det tack och ajö med värmetrådarna för drar de ingen ström så är de av...

Kanske bör tilläggas att mätningen ska ske mellan termostaten och värmetrådarna. Och mäter han Volt så ska strömmen till sitsen vara inkopplad, mäter han Ohm så ska strömsladdarna till el sitsen vara bortkopplade..
Senast redigerat av blacken (3 oktober 2009)

Sök