2645
Sök

Rinner olja från oljepåfyllnadslocket

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
#21
som engolf också undrade, honade du bort vändkanterna i cylindrarna innan du bytte ringar?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 339 Inlägg
1 oktober 2009
#22
Att testa om vevhusventilationen funkar är lätt. Precis innan själva insuget så sitter det en svart slang/rör i hårdplast, under den så sitter där ett litet rör som man kan ta loss. Blås i de röret med tryckluft och känn om det kommer luft från där oljestickan ska sitta (du tar av den givetvis).


27 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#23
NITROUS skrev:
som engolf också undrade, honade du bort vändkanterna i cylindrarna innan du bytte ringar?

Fanns ingen vändkant. då motorn var renoverad av tidigare ägare. men på något vänster så hade wg slangen lossnat och jag hade lånat ut bilen och den gick på max ladd och 2 kolvar sprack.

320 Inlägg
1 oktober 2009
#24
de enklaste du kan göra för att utesluta vevhusventen är att ta loss slangen som går från toppen och leda den i en 1L flaska som du spänner fast på ett bra ställe. (se till att slangen är öppen). kör bilen som du brukar och kolla sedan om oljan bara letat sig ner flaskan. om de inte läckt (lika mycket) genom ventilkåpan som tidigare har du nästan hittat felet. för har de en gång börjat läcka kommer de läcka tills du byter packningen igen eller likande. kanske inte.. men då ska man ha tur.

Bmw Ownz

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
#25
Frrla skrev:
de enklaste du kan göra för att utesluta vevhusventen är att ta loss slangen som går från toppen och leda den i en 1L flaska som du spänner fast på ett bra ställe. (se till att slangen är öppen). kör bilen som du brukar och kolla sedan om oljan bara letat sig ner flaskan. om de inte läckt (lika mycket) genom ventilkåpan som tidigare har du nästan hittat felet. för har de en gång börjat läcka kommer de läcka tills du byter packningen igen eller likande. kanske inte.. men då ska man ha tur.

hjälper knappast om det är vevhusburken på blocket som är igensatt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

320 Inlägg
1 oktober 2009
#26
hoppsan. tänkte inte på de x/ aja

Bmw Ownz

27 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#27
epapower skrev:
Visst, ni kanske är trötta på vevhusventilations-snacket, men de är troligtvis det som är problemet.
Högt oljetryck orsaker inte att den trycker ur sig olja upp i ventilkåpan. För att göra en lång histroria kort, så sugs oljan upp från tråget av pumpen, och sedan fördelas den ut i oljekanaler som leder ut och smörjer alla toppen/ alla lagerbanor och till munstycken under kolvarna (då det är oljekylda kolvar på ft/fk efter-94). Sedan finns det kanaler i toppen/blocket som leder tillbaka oljan till tråget. Självklart filtreras oljan genom oljefiltret under detta förlopp.

Att din motor trycker ur sig oljan beror antingen på att din vevhusventilations är täppt så du får ett kraftigt övertryck i bottendelen (då brukar det även läcka om packboxarna), eller så har du fått kolvringarna galet/alt. skadat dom så det läcker ner komp. i vevhuset =därmed blir mkt högt vevhustryck och det läcker.

mitt förslag:
Gör ett komp.prov, hur såg det ut?
Om du öppnar oljelocket försiktigt när motorn går, vill det tryckas uppåt om du lägger det på lite försiktigt?Är du säker på fått dit vevhusvent. helt korrekt och inte klämt slangen ner eller något liknande?

har precis provat det du nämnde om att bara lägga på locket och då dansar den runt där och sen låter det ungefär som när man blåser i ett rör.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
#28
Prova ta bort vevhusventilationsslangen från luftburken också, när motorn är igång ska det flåsa ur slangen, gör det inte det så är den täppt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

27 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
#29
NITROUS skrev:
Prova ta bort vevhusventilationsslangen från luftburken också, när motorn är igång ska det flåsa ur slangen, gör det inte det så är den täppt.

det kommer flås ur slangen. men jag har ventil tick så frågan är om jag har en väldigt kratigt spel. kan det ha någon med att det kommer lite olja ur påfyllnadslocket?

27 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#30
epapower skrev:
Visst, ni kanske är trötta på vevhusventilations-snacket, men de är troligtvis det som är problemet.
Högt oljetryck orsaker inte att den trycker ur sig olja upp i ventilkåpan. För att göra en lång histroria kort, så sugs oljan upp från tråget av pumpen, och sedan fördelas den ut i oljekanaler som leder ut och smörjer alla toppen/ alla lagerbanor och till munstycken under kolvarna (då det är oljekylda kolvar på ft/fk efter-94). Sedan finns det kanaler i toppen/blocket som leder tillbaka oljan till tråget. Självklart filtreras oljan genom oljefiltret under detta förlopp.

Att din motor trycker ur sig oljan beror antingen på att din vevhusventilations är täppt så du får ett kraftigt övertryck i bottendelen (då brukar det även läcka om packboxarna), eller så har du fått kolvringarna galet/alt. skadat dom så det läcker ner komp. i vevhuset =därmed blir mkt högt vevhustryck och det läcker.

mitt förslag:
Gör ett komp.prov, hur såg det ut?
Om du öppnar oljelocket försiktigt när motorn går, vill det tryckas uppåt om du lägger det på lite försiktigt?Är du säker på fått dit vevhusvent. helt korrekt och inte klämt slangen ner eller något liknande?

Gjorde komprov, på 1an var det ca 8 och på resten var det ca 8.5

Quicksand´s got no sense of humor
48 Inlägg
3 oktober 2009
#31
Vet inte riktigt hur det ser ut på dom där bilarna men på Saab finns det en backventil som går mellan insug och ventilkåpan. Om den är trasig får man ju ner laddtryck i ventilkåpan. (mindre bra) Och då kan man få fenomen som dessa.

Åke

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.


Sök