3247
Sök

Coilovers (Hur fundgerar dem egentligen ?)

Snickarjävel
554 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja tja.

Nu vill jag veta exakt hur coilovers funkar då man bara hör folk som "tror" dom funkar si och så.

Lägger upp en bild så ni kan se vad jag menar.

På bilden ser man ju 2 "muttrar" under fjädern med hjälp av muttrana så kan man ju spänna ihopa fjädern.
Men till vilken nytta ? Är det för att sätta tryck på fjädern innan bilen sätter tryck på den ? vilket gör att hjulet på bilen stannar i samma position även om man hissar upp med domkraft eller den står på marken ??
Om det nu är så, så hur mycket kan man då "spänna" ihop fjädern utan att de påverkar något annat ?

Har ju föstått att den understa mutter på dämparen ska man lossa för att sedan skruva på "gaffeln" för att få bilen lägre ?

Tacksam för svar av folk som vet och kan sin sak!
Inte av folk som "TROR" dom vet.

Ps: Ni får gärna länka olika videor och bilder osv som förklarar hur allt går till.
Jag tror inte jag är den enda männsikan som undrar detta så hoppas denna tråden kommer hjälpa många.

// Frebba


http://www.rallysportdirect.com/shop/images/cuscowrxzero2rcoilover.jpg
Senast redigerat av Frebba_ (3 oktober 2009)

3 259 Inlägg
3 oktober 2009
#2
En av dom två muttrarna längst är en låsmutter, den andra justerar du höjden på bilen, så du kan sänka/höja bilen bara genom att skruva på muttern.. Ju mer ihopskruvad fjäder, desto hårdare och högre fjädring och ju mer isärskruvad ju mjukare fjädring får du samt lägre bil!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (3 oktober 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Snickarjävel
554 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#3
JonR skrev:
En av dom två muttrarna längst är en låsmutter, den andra justerar du höjden på bilen, så du kan sänka/höja bilen bara genom att skruva på muttern.. Ju mer ihopskruvad fjäder, desto hårdare och högre fjädring och ju mer isärskruvad ju mjukare fjädring får du samt lägre bil!

MVH/Jon

Folk som vet. Inte "tror" dom vet skrev jag.
mer ingående förklaring på allting tack
Senast redigerat av Frebba_ (3 oktober 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
3 oktober 2009
#4
Man spänner inte nån fjäder på ett justerbart coiloverben. Nu finns det lite olika varianter, men tallriken under fjädern är endast för att hålla fast fjädern inte nån förspänning. Skruva hela röret högre upp - högre bil, längre ner - lägre bil.

Så svårt är det inte. smile


3 259 Inlägg
3 oktober 2009
#5
Frebba_ skrev:
JonR skrev:
En av dom två muttrarna längst är en låsmutter, den andra justerar du höjden på bilen, så du kan sänka/höja bilen bara genom att skruva på muttern.. Ju mer ihopskruvad fjäder, desto hårdare och högre fjädring och ju mer isärskruvad ju mjukare fjädring får du samt lägre bil!

MVH/Jon

Folk som vet. Inte "tror" dom vet skrev jag.
mer ingående förklaring på allting tack

Vad är det jag "tror"? Är ju helt uppenbart hur ett coiloverben fungerar om man tittar på det..
Senast redigerat av JonR (3 oktober 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Snickarjävel
554 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#6
JonR skrev:
Frebba_ skrev:
JonR skrev:
En av dom två muttrarna längst är en låsmutter, den andra justerar du höjden på bilen, så du kan sänka/höja bilen bara genom att skruva på muttern.. Ju mer ihopskruvad fjäder, desto hårdare och högre fjädring och ju mer isärskruvad ju mjukare fjädring får du samt lägre bil!

MVH/Jon

Folk som vet. Inte "tror" dom vet skrev jag.
mer ingående förklaring på allting tack

Vad är det jag "tror"? Är ju helt uppenbart hur ett coiloverben fungerar om man tittar på det..

du skrev att man höjde och sänkte bilen med hjälp av att spänna
/ lossa fjädern. har du en fjäder som hänger löst när man hissar upp bilen under besiktning så går den inte igenom. höjden ställer man men hjälp av att skruva på gaffelfästet.
Jag skrev innan att jag visste hur man ställde höjden.

Snickarjävel
554 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#7
H3dlund skrev:
Man spänner inte nån fjäder på ett justerbart coiloverben. Nu finns det lite olika varianter, men tallriken under fjädern är endast för att hålla fast fjädern inte nån förspänning. Skruva hela röret högre upp - högre bil, längre ner - lägre bil.

Så svårt är det inte. smile

http://www.youtube.com/watch?v=YHLWtqem_AI

Om du kollar där så ser du att han säger man kan spänna upp tallriken för att ge förspänning.
min fråga va. vad händer om man ger fjädern för mycket spänning ? påverkas bilen höjd av det ?

3 259 Inlägg
4 oktober 2009
#8
Suck... som sagt, vi överlåter det till nån annan att förklara det åt dig!

Ne det går absolut inte att ändra höjden med en coilover, det är inte därför dom har blivit så poppis att köpa istället för en sänkningsats... *IRONI*

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Snickarjävel
554 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#9
JonR skrev:
Suck... som sagt, vi överlåter det till nån annan att förklara det åt dig!

Ne det går absolut inte att ändra höjden med en coilover, det är inte därför dom har blivit så poppis att köpa istället för en sänkningsats... *IRONI*

men kolla på filmen jag har länkat. man sänker ju inte bilen genom att skruva på fjädermuttern.
Man måste skruva på "röret som dämparen går i för att sänka bilen.

95 Inlägg
4 oktober 2009
#10
finns många olika versioner av coilovers, den han visa på filmen hade de tagit fram för racing för att snabbt kunna ställa höjden på bilen.

åter till din fråga. Finns exempel där de skruvat åt fjädern för mycket så den lossnat från den understa muttern...
När du skruvar åt en coilover så höjer du bilen så gjorde iallafall jag när jag höjde min bil lite. När du ska sänka den så släpper du på de två muttrarna som sitter precis under fjädern.
Mvh

varför bromsa när man kan gasa

4 822 Inlägg
4 oktober 2009
#11
Frebba_ skrev:
Tja tja.

Nu vill jag veta exakt hur coilovers funkar då man bara hör folk som "tror" dom funkar si och så.

Lägger upp en bild så ni kan se vad jag menar.

På bilden ser man ju 2 "muttrar" under fjädern med hjälp av muttrana så kan man ju spänna ihopa fjädern.
Men till vilken nytta ? Är det för att sätta tryck på fjädern innan bilen sätter tryck på den ? vilket gör att hjulet på bilen stannar i samma position även om man hissar upp med domkraft eller den står på marken ??
Om det nu är så, så hur mycket kan man då "spänna" ihop fjädern utan att de påverkar något annat ?

Har ju föstått att den understa mutter på dämparen ska man lossa för att sedan skruva på "gaffeln" för att få bilen lägre ?

Tacksam för svar av folk som vet och kan sin sak!
Inte av folk som "TROR" dom vet.

Ps: Ni får gärna länka olika videor och bilder osv som förklarar hur allt går till.
Jag tror inte jag är den enda männsikan som undrar detta så hoppas denna tråden kommer hjälpa många.

// Frebba


http://www.rallysportdirect.com/shop/im … ilover.jpg

med dom 2 muttrarna som sitter under fjädern  justerar man bara förspänningen på fjädern med, för att ändra höjden på bilen så låssar man muttern som är ensam på bilden alltså den som är imot den blåa delen på dämparen sen vrider man hela fjäderbenet vilket gör att man antingen skruvar den längre ner i den eller längre upp ur den beroende på vilket håll man skruvar och på så sätt ändras höjden på bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 291 Inlägg
4 oktober 2009
#13
Det finns den versinen av höjdjustering du visar på bilden, dvs genom att ändra längden på hela benet genom att flytta spindelfästet.
Den andra versionen är att flytta fjädertallriken i höjdled, men då då måste ham ha hjälpfjädrar som håller huvudfjädern på plats i utfjädrat läge.


62 Inlägg
4 oktober 2009
#14
Frebba_ skrev:
På bilden ser man ju 2 "muttrar" under fjädern med hjälp av muttrana så kan man ju spänna ihopa fjädern.
Men till vilken nytta ? Är det för att sätta tryck på fjädern innan bilen sätter tryck på den ? vilket gör att hjulet på bilen stannar i samma position även om man hissar upp med domkraft eller den står på marken ??
Om det nu är så, så hur mycket kan man då "spänna" ihop fjädern utan att de påverkar något annat ?

Det övre ringarna ska vanligtvis bara dras åt så hårt att fjädern sitter fast och inte kan röra sig.
Drar du mer så kommer bilen bli högre och inte sjunka ihop lika mycket när du släpper ner den från domkraften.
Men om du inte har problem med att dämparen bottnar så spänn inte åt nåt mer.


308 Inlägg
7 december 2009
#15
jag tycker det ser superlogiskt ut.
Understa skruven = Höjdjustering
Översta skruvarna = Justering av hårdhet genom att antingen spänna eller släppa fjädern?
Eller?


Arg Snickare
875 Inlägg
7 december 2009
#16
du har ju redan svarat på din fråga, så vad är det du vill ha svar på?

729 Inlägg
7 december 2009
#17
MattiasH skrev:
Det finns den versinen av höjdjustering du visar på bilden, dvs genom att ändra längden på hela benet genom att flytta spindelfästet.
Den andra versionen är att flytta fjädertallriken i höjdled, men då då måste ham ha hjälpfjädrar som håller huvudfjädern på plats i utfjädrat läge.

+1!

Största delen av eftermarknadscoiloversen fungerar som den "andra versionen"!

YipYip skrev:
jag tycker det ser superlogiskt ut.
Understa skruven = Höjdjustering
Översta skruvarna = Justering av hårdhet genom att antingen spänna eller släppa fjädern?
Eller?

Hur ser det då ut om du vill ha lägre bil (den undre skruven neråt) men hårdare fjädring (den övre skruven uppåt)?

Det är nämligen på det viset att båda skruvarna alltid flyttas tillsammans! På så vis låser skruvarna varandra, annars skulle de ju fritt glida upp och ner medan man kör! Man ställer alltså bara höjden på skruvarna... (Dock blir ju fjädringen lite hårdare då man höjer bilen eftersom fjädern pressas ihop en aning, och tvärtom när man sänker)...

Detta gäller alltså coils med hjälpfjäder!


1 291 Inlägg
7 december 2009
#18
Man ska inte förspänna fjädrarna. Fjäderkonstanten är alltid densamma men bilen kommer upplevas stötigare vid lugn körning (när det verkligen behövs roll not )

Vill man att bilen ska vara hårdare så byter man fjädrar.
Höjden justeras som sagt med spindelfästet på fjäderbenet i inlägg 1. Dock så har dom större tillverkarna oftast bara justerbart fjädersäte och en hjälpfjäder som håller huvudfjädern på plats i utfjädrat läge.

Om ni vill lära er skilja på hårda stötdämpare och hårda fjädrar så kan jag rekommendera att läsa här: http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=20028

För övrigt, höjden på en racebil är inget man "snabbjusterar", den ställs in på vågar för att optimera viktfördelningen och inget annat.


308 Inlägg
8 december 2009
#19
Nej jag tänkte ju snarare att den gängade delen kan skruvas in i den blå delen? Och dom 2 muttrar som sitter vid varandra mycket riktigt låser varandra...så skulle iaf jag bygga en ställbar coilover om jag fick bestämma big_smile

Alltså den silvriga gängade delen skruvas in i den blå...och när man gör detta blir bilen lägre.
Muttrarna under fjädern kan justeras för att göra fjädringen hårdare eller mjukare...ju längre fjäder desto mjukare fjädring och vice versa.
Men jag kan va helt ute och cykla big_smile Har aldrig skruvat med stötdämpare big_smile


1 010 Inlägg
8 december 2009
#20
fattar inte vitsen alls med tråden.

I videon du länkade förklarar han ju klart och tydligt allt....



Sök