3387
Sök

Köpa Civic Type R eller Astra OPC

Fd Bannad
657 Inlägg
5 december 2009
#21
var jag tvungen att välja så opeln, hondan ser ju ut som skit!

Men fick jag välja andra bilar i liknande klass finns bara 2, Neon Srt-4 och Caliber Srt-4smile

dock är båda nerlagda nu.....

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 december 2009
#22
Om jag inte får välja 130i måste jag säga Opel, Corsa OPC! Det är en liten raket det! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

373 Inlägg
5 december 2009
#23
http://www.blocket.se/kristianstad/Opel … 23&w=1
Ja kör på en OPC denna är helt ok,)

''Hugin-Hachiko''

V-Power
1 186 Inlägg
5 december 2009
#24
karlitoo skrev:
OPC . Har turbo så är enklare o trimma mer om du skulle vilja. Är säkert bekvämare än Type R som har hårda sportstolar och litet baksäte. Plus att man måste nästan tokvarva Type Ren hela tiden för att den ska åka, är nästan som död innan vtec kickar igång. Opc,n är också väll bra mkt bensinsnålare... Kompisen hade en Gamla generations CTR så vet..

Tydligen vet du inte så mycket om den nya generationens CTR. Stolarna är hur sköna som helst och inte alls hårda, jag körde bilen över 10 timmar vid ett tillfälle utan att få ont i ryggen eller något alls, tyckte tvärtom att stolarna var riktigt sköna jämfört med andra bilar jag har kört. Och baksätet ser kanske litet ut från utsidan men när du väl sätter dig där bak så har du gott om plats, åk till honda och testa istället för att dra slutsatser från den gamla generationen.

För övrigt tycker jag lätt du ska köpa en Championship white CTR.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
5 december 2009
#25
Mortalis skrev:
Tjejer kan inte backa, ta en Opel. Civicen har, oavsett motor, en jävla vinge mitt i rutan (????) vilket bör förenkla de hela, sen är de mkt mer som talar för opeln, ekonomiskt i drift och för min del, stil...rostskydd med. But hey that's me.
Tror dock Civicen e snabbare på bana, om hon ska köra den där

Amen herregud sluta kolla på alla provkörningar på internet och åk till Honda istället och känn efter själv hur mycket den vingen är ivägen. Folk snackar om den vingen som om man knappt kan köra bilen. Vad jag vet går transportbilar hur bra som helst att köra eller?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 december 2009
#26
R1kard skrev:
Mortalis skrev:
Tjejer kan inte backa, ta en Opel. Civicen har, oavsett motor, en jävla vinge mitt i rutan (????) vilket bör förenkla de hela, sen är de mkt mer som talar för opeln, ekonomiskt i drift och för min del, stil...rostskydd med. But hey that's me.
Tror dock Civicen e snabbare på bana, om hon ska köra den där

Amen herregud sluta kolla på alla provkörningar på internet och åk till Honda istället och känn efter själv hur mycket den vingen är ivägen. Folk snackar om den vingen som om man knappt kan köra bilen. Vad jag vet går transportbilar hur bra som helst att köra eller?

Har kört en Civic, så håll truten surgubbe. Helt sjukt i vägen, kör man i en stad där man behöver fickparkera rätt ofta så är det jävligt jobbigt att köra en brevlåda...så varför kan man inte lista detta som en nackdel jämfört med Opeln som inte har problemet?
Senast redigerat av Mortalis (5 december 2009)


V-Power
1 186 Inlägg
5 december 2009
#27
Mortalis skrev:
R1kard skrev:
Mortalis skrev:
Tjejer kan inte backa, ta en Opel. Civicen har, oavsett motor, en jävla vinge mitt i rutan (????) vilket bör förenkla de hela, sen är de mkt mer som talar för opeln, ekonomiskt i drift och för min del, stil...rostskydd med. But hey that's me.
Tror dock Civicen e snabbare på bana, om hon ska köra den där

Amen herregud sluta kolla på alla provkörningar på internet och åk till Honda istället och känn efter själv hur mycket den vingen är ivägen. Folk snackar om den vingen som om man knappt kan köra bilen. Vad jag vet går transportbilar hur bra som helst att köra eller?

Har kört en Civic, så håll truten surgubbe. Helt sjukt i vägen, kör man i en stad där man behöver fickparkera rätt ofta så är det jävligt jobbigt att köra en brevlåda...så varför kan man inte lista detta som en nackdel jämfört med Opeln som inte har problemet?

Fick du ADHD nu eller? Kul att du har kört en Civic, jag har ägt en CTR.

Klart du kan lista vingen som nackdel jämfört med Opeln MEN du lät ju de argumentet avgöra hela affären i ditt första inlägg, "Tjejer kan inte backa, ta en Opel. Civicen har, oavsett motor, en jävla vinge mitt i rutan (????) vilket bör förenkla de hela"

Och det var de jag tyckte var fel av dig. Så håll truten själv kärring.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

VW Ägare
1 011 Inlägg
5 december 2009
#28
Min personliga favorit av dessa två bilar är Opeln. Tycker helt enkelt att den är snyggare och sen misstänker jag att den är snabbare också eftersom effekten är högre.

Dock skulle jag bara vilja tipsa dig om en annan bil som jag själv blev helt såld i efter att provkört utan att ens någonsin haft en tanke att köpa. VW Scirocco GT. Den med DSG lådan är helt underbar bil att köra. Kan köras tyst och lungt men vill man ha lite skoj så trycker man på den vänstra paddeln ett par gånger sen vrålar motorn till och bilen bara flyger iväg. Dessutom är det en turbo så det går trimma med. wink

Att ha problemet att välja mellan två bilar som Hondan och Opeln gör att jag önskar att jag varit i dina kläder. big_smile

Henrik Eberlund

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
6 december 2009
#29
karlitoo skrev:
OPC . Har turbo så är enklare o trimma mer om du skulle vilja. Är säkert bekvämare än Type R som har hårda sportstolar och litet baksäte. Plus att man måste nästan tokvarva Type Ren hela tiden för att den ska åka, är nästan som död innan vtec kickar igång. Opc,n är också väll bra mkt bensinsnålare... Kompisen hade en Gamla generations CTR så vet..

Du vet inte vad du snackar om du har nog aldrig ens suttit i en civic. Har för fan stort baksäte och man måste verkligen inte "tokvarva" för att den skall röra på sig, Suck sluta hitta på grejor.

Mortalis skrev:
R1kard skrev:
Mortalis skrev:
Tjejer kan inte backa, ta en Opel. Civicen har, oavsett motor, en jävla vinge mitt i rutan (????) vilket bör förenkla de hela, sen är de mkt mer som talar för opeln, ekonomiskt i drift och för min del, stil...rostskydd med. But hey that's me.
Tror dock Civicen e snabbare på bana, om hon ska köra den där

Amen herregud sluta kolla på alla provkörningar på internet och åk till Honda istället och känn efter själv hur mycket den vingen är ivägen. Folk snackar om den vingen som om man knappt kan köra bilen. Vad jag vet går transportbilar hur bra som helst att köra eller?

Har kört en Civic, så håll truten surgubbe. Helt sjukt i vägen, kör man i en stad där man behöver fickparkera rätt ofta så är det jävligt jobbigt att köra en brevlåda...så varför kan man inte lista detta som en nackdel jämfört med Opeln som inte har problemet?

Vad fattar du om bilar, du är brud :S du verkar kunna mer om brevlådor.

648 Inlägg
6 december 2009
#30
man behöver inte varva skiten ur en Type R ..det är bara vad folk tror eftersom den är så högvarvig..det är ju där VTEC  är så bra..den är snäll och pigg under 6000 och absolut inga problem att köra normalt för att sen ändra karaktär helt över 6000rpm...den är precis lika lättkörd och snäll som vilken valfri icke överladdad 2liters maskin från andra märken.

Opeln är ju den snyggare av dom två ska villigt erkännas men sen tänker jag inte yttra mig mer eftersom jag inte haft nöjet att köra en OPC...men har ägt en del Hondor  bla en Integra type R och det är problemfritt ägande och billiga diftkostnader sett till hur mycket prestanda man faktiskt får och jag tror inte den nya Type R är sämre ur den synpunkten.

kan tänkas att opeln är enklare att leva med till vardags men nya Type R ska ju vara rätt "svensson" jämfört med hondas äldre Type R modeller så den kanske är rätt trivsam till vardags också.


Bästa är väl att provköra båda och känna efter vilken som passar bäst..Hondan lär ha ett klart bättre chassi och en oslagbar känsla i styrning och växellåda medans Opeln har mer kraft på raksträckan

vilken du än köper så tror jag du får väldigt roligt bakom ratten :-)
Senast redigerat av Ejan (6 december 2009)


Avstängd
115 Inlägg
6 december 2009
#31
Sen när har opel tillverkat bra bilar ????? opel e rent sagt skit ... kan aldrig jämföras med japanare .. om ni ska klaga på rosten hos japanarna  så e opel inte så mkt bättre på den biten heller , men nya jappsarna ska tydligen ha en bättre kaross nu ,,, Om du vill ha problem  köp opel , vill du kunna gasa pressa vad fan som helst , då tar du givetvis en honda .. japanare brukar dricka mindre oxåå.. försäkringen e nog billigare me ... HONDA !!!!!!!!!!!!!

VW Ägare
1 011 Inlägg
6 december 2009
#32
Craazy_ skrev:
Sen när har opel tillverkat bra bilar ????? opel e rent sagt skit ... kan aldrig jämföras med japanare .. om ni ska klaga på rosten hos japanarna  så e opel inte så mkt bättre på den biten heller , men nya jappsarna ska tydligen ha en bättre kaross nu ,,, Om du vill ha problem  köp opel , vill du kunna gasa pressa vad fan som helst , då tar du givetvis en honda .. japanare brukar dricka mindre oxåå.. försäkringen e nog billigare me ... HONDA !!!!!!!!!!!!!

Även om opeln tidigare haft problem med rost vad säger att de inte har ändrat på det? Är det bara Japanarna som är så smarta att de gör ändringar i sin kaross när det har problem medans tyskarna bara rycker på axlarna och gör som vanligt?

Sen är det ju inte fel att du specifierar varför opel är "rent sagt skit"? De erfarenheter jag har av de nya modellerna av opel så är det inga problem.

Henrik Eberlund

Avstängd
115 Inlägg
6 december 2009
#33
jag äger en opel omega av senaste modellen , bilen har rullat 10 tusen mil , o elektroniken e skit , tur att jag alldrig kört på vintern me den , då hade det varit en rosthög av skiten ,  de givare efter givare som ryker o går sönder på dom .. ingen körglädje alls i dom , kanske har jag fått ett måndagsex men men ...
Eberlund skrev:
Craazy_ skrev:
Sen när har opel tillverkat bra bilar ????? opel e rent sagt skit ... kan aldrig jämföras med japanare .. om ni ska klaga på rosten hos japanarna  så e opel inte så mkt bättre på den biten heller , men nya jappsarna ska tydligen ha en bättre kaross nu ,,, Om du vill ha problem  köp opel , vill du kunna gasa pressa vad fan som helst , då tar du givetvis en honda .. japanare brukar dricka mindre oxåå.. försäkringen e nog billigare me ... HONDA !!!!!!!!!!!!!

Även om opeln tidigare haft problem med rost vad säger att de inte har ändrat på det? Är det bara Japanarna som är så smarta att de gör ändringar i sin kaross när det har problem medans tyskarna bara rycker på axlarna och gör som vanligt?

Sen är det ju inte fel att du specifierar varför opel är "rent sagt skit"? De erfarenheter jag har av de nya modellerna av opel så är det inga problem.

831 Inlägg
6 december 2009
#34
Eh va skit du pratar. Vadå tokvarva hela tiden. Det är ingen volvo 740 med kass koppling vederbörande undrade över. Du sitter ju inte och tokvarvar en CTR "hela tiden". Den är ju perfekt lämpad om man vill köra "vanligt". Blir bra mycket bränslesnålare också. För hur ofta sitter du och pressar bilen, dvs kör på höga varv med vtec hela tiden? Jag vet inte hur du kör, men jag kör inte på det viset. Betvivlar också starkt att en OPC är "bra mycket" mer bränslesnålare än en CTR under samma förhållanden. Dvs under buskörning som du pratar om.

karlitoo skrev:
OPC . Har turbo så är enklare o trimma mer om du skulle vilja. Är säkert bekvämare än Type R som har hårda sportstolar och litet baksäte. Plus att man måste nästan tokvarva Type Ren hela tiden för att den ska åka, är nästan som död innan vtec kickar igång. Opc,n är också väll bra mkt bensinsnålare... Kompisen hade en Gamla generations CTR så vet..

Avstängd
115 Inlägg
6 december 2009
#35
du kan inte mkt jappsare iafall:) håll dej till volvo:)  O CTR tar jag inte äns gratis ...
karlitoo skrev:
OPC . Har turbo så är enklare o trimma mer om du skulle vilja. Är säkert bekvämare än Type R som har hårda sportstolar och litet baksäte. Plus att man måste nästan tokvarva Type Ren hela tiden för att den ska åka, är nästan som död innan vtec kickar igång. Opc,n är också väll bra mkt bensinsnålare... Kompisen hade en Gamla generations CTR så vet..

VW Ägare
1 011 Inlägg
6 december 2009
#36
Men omegan har väl inte tillverkats sen 03 väl?

De Oplar som jag har mest erfarenhet av är 07 och framåt. Så förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt och sedan så ökar ju 5 år risken för att något ska gå sönder avsevärt.

Trådskaparen funderar på att köpa en helt ny bil och då ser jag inga problem att köpa en opel. Hade han fråga om en 5-10 år gammal bil så hade troligen mitt svar varit annorlunda.

Craazy_ skrev:
jag äger en opel omega av senaste modellen , bilen har rullat 10 tusen mil , o elektroniken e skit , tur att jag alldrig kört på vintern me den , då hade det varit en rosthög av skiten ,  de givare efter givare som ryker o går sönder på dom .. ingen körglädje alls i dom , kanske har jag fått ett måndagsex men men ...
Eberlund skrev:
Craazy_ skrev:
Sen när har opel tillverkat bra bilar ????? opel e rent sagt skit ... kan aldrig jämföras med japanare .. om ni ska klaga på rosten hos japanarna  så e opel inte så mkt bättre på den biten heller , men nya jappsarna ska tydligen ha en bättre kaross nu ,,, Om du vill ha problem  köp opel , vill du kunna gasa pressa vad fan som helst , då tar du givetvis en honda .. japanare brukar dricka mindre oxåå.. försäkringen e nog billigare me ... HONDA !!!!!!!!!!!!!

Även om opeln tidigare haft problem med rost vad säger att de inte har ändrat på det? Är det bara Japanarna som är så smarta att de gör ändringar i sin kaross när det har problem medans tyskarna bara rycker på axlarna och gör som vanligt?

Sen är det ju inte fel att du specifierar varför opel är "rent sagt skit"? De erfarenheter jag har av de nya modellerna av opel så är det inga problem.

Senast redigerat av Eberlund (6 december 2009)

Henrik Eberlund

Avstängd
115 Inlägg
6 december 2009
#37
Jag tror inte killen skapat tråden för att det ska bli massor med tjaffs , utan han vill typ ha gemförelse så vitt jag förstått , o han vill säkert ha faktan från folk som har en susning om vad de handlar om för bilar i detta fall Type R och OPC, inte  vad man TROR e bättre , för tro gör man i kyrkan ...

Avstängd
115 Inlägg
6 december 2009
#38
Vf kör du passat då tongue köp en opel då:P hehe
Eberlund skrev:
Men omegan har väl inte tillverkats sen 03 väl?

De Oplar som jag har mest erfarenhet av är 07 och framåt. Så förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt och sedan så ökar ju 5 år risken för att något ska gå sönder avsevärt.

Trådskaparen funderar på att köpa en helt ny bil och då ser jag inga problem att köpa en opel. Hade han fråga om en 5-10 år gammal bil så hade troligen mitt svar varit annorlunda.

Craazy_ skrev:
jag äger en opel omega av senaste modellen , bilen har rullat 10 tusen mil , o elektroniken e skit , tur att jag alldrig kört på vintern me den , då hade det varit en rosthög av skiten ,  de givare efter givare som ryker o går sönder på dom .. ingen körglädje alls i dom , kanske har jag fått ett måndagsex men men ...
Eberlund skrev:

Även om opeln tidigare haft problem med rost vad säger att de inte har ändrat på det? Är det bara Japanarna som är så smarta att de gör ändringar i sin kaross när det har problem medans tyskarna bara rycker på axlarna och gör som vanligt?

Sen är det ju inte fel att du specifierar varför opel är "rent sagt skit"? De erfarenheter jag har av de nya modellerna av opel så är det inga problem.



German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 december 2009
#39
Jag personligen skulle välja Astran då jag gillar Opel.
Men å andra sidan gör inte Honda dåliga bilar heller.


Sen de som klagar på Opel verkar inte ens veta hur de nyare modellerna är. Visst, gamla Oplar rostar och många har problem med elen. Inga hemligheter där.
MEN! Kolla Honda från samma årsmodeller så hittar ni samma fel.
Jag har haft många Oplar och har inte haft några som helst problem med varken onormalt mycket elfel eller mycket rost. Det hör till bilägandet att hålla efter bilen. Meeen det kanske bara är jag.. :rolleyes

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

VW Ägare
1 011 Inlägg
6 december 2009
#40
Dom oplar som jag tycker är snygga passar inte min ekonomi då dom kostar mycket mer än vad en gammal Passat gör.

Craazy_ skrev:
Vf kör du passat då tongue köp en opel då:P hehe
Eberlund skrev:
Men omegan har väl inte tillverkats sen 03 väl?

De Oplar som jag har mest erfarenhet av är 07 och framåt. Så förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt och sedan så ökar ju 5 år risken för att något ska gå sönder avsevärt.

Trådskaparen funderar på att köpa en helt ny bil och då ser jag inga problem att köpa en opel. Hade han fråga om en 5-10 år gammal bil så hade troligen mitt svar varit annorlunda.

Craazy_ skrev:
jag äger en opel omega av senaste modellen , bilen har rullat 10 tusen mil , o elektroniken e skit , tur att jag alldrig kört på vintern me den , då hade det varit en rosthög av skiten ,  de givare efter givare som ryker o går sönder på dom .. ingen körglädje alls i dom , kanske har jag fått ett måndagsex men men ...



Henrik Eberlund


Sök