3157
Sök

Ställa kamaxlar på volvo 850 GLT

109 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#1
hejsan,

har sökt men inte hittat riktigt det jag sökte.

Jag håller på att plocka ner min GLT motor i delar, då jag ska lämna in toppen för planning. han som hjälper mig, lyfte av allt utan att hålla koll på hur kamaxlarna låg. så nu ligger dom sidan om  allt utan att vi vet hur dom låg.

Hur ställer man dom rätt igen??  när man ska montera ihop allt.

Sen undrar jag om jag kan göra nåt mer för att kanske öka effekt lite nu när jag ändå har av toppen.

Har gjort inköp på luftfiler, avgassystem, sportkat, men inget annat. 

alla tips e välkomna.........

tack på förhand

/ Mattias
Senast redigerat av clonec (6 oktober 2009)


8 248 Inlägg
6 oktober 2009
#2
Tänk på att toppen inte får planas så mycket alls. Bara maximalt 0,25mm.

Man kollar märkningen i bakkant på kammarna så dem hamnar på rät ställe till att börja med. Man lär ju kolla så att vevaxeln står i 0, och då lär man kolla märkningen och inte när 1:an är i övre dödläge. Och sen så ska spåren i bakkant på kammarna lilgga parallellt med delningsplanet medllan topphalvorna. Men spåren är excentriska, och insugskammens spår ska ligga högt och avgaskammen skaligga lågt, då är kammara i 0.

Det som finns att göra för rimliga pengar är chip, avgassytem och filter. Sen blir det bara väldigt dyrt


109 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#3
jag ska lämna in toppen och han som ska göra det hade nån laser fräs och han pratade om 0,2mm

sen förstår jag inte mycket av det du pratar om, men man kanske har hjälp av nån beskrivning nånstans?

har funderat på att inköpa en Haynes bok, där kanske står nåt om det hela? 

annars får jag hyra in nån som kan ordna det till mig.

och jag har lite kontakter angående chip, men man kan inte plocka chip från en annan bil, typ nån turbo eller nåt??

Jag e inte så hemma på detta området som ni säkert märker. sitter mest vid datorn o försöker lära mig genom allt jag läser. så alla tips o råd är väldigt välkomna

/ Mattias


8 248 Inlägg
6 oktober 2009
#4
Som sagt, nå mer än så bör han inte ta. Hela jobbet inkl verktyg finns beskrivet i Haynes med text och bild, så det är en bra investering. Nej, du måste ha ett chip som är gjort för just din bil, och 2st chip om det är en tidig glt som har separata boxar för tändning och bränsle.


923 Inlägg
6 oktober 2009
#5
clonec skrev:
hejsan,

Jag håller på att plocka ner min GLT motor i delar, då jag ska lämna in toppen för planning. han som hjälper mig, lyfte av allt utan att hålla koll på hur kamaxlarna låg. så nu ligger dom sidan om  allt utan att vi vet hur dom låg.

Hur ställer man dom rätt igen??  när man ska montera ihop allt.

/ Mattias

Din hjälp gjorde helt rätt. Man ska inte hålla på och märka upp delarna själv. Man ska ALLTID montera kammar på rekomenderat sätt. Enligt markeringar. Köp bok. Men passa på att lära dig OCH FÖRSTÅ hur kammarna fungerar. Då kan du riva vilken motor som helst och få ihop det utan bok.

ALLA som jag vet om, (som har gjort fel någon gång), har varit smarta och gjort egna uppmärkningar. När det väl kommit till kritan blir det fel ändå.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 oktober 2009
#6
mats757 skrev:
ALLA som jag vet om, (som har gjort fel någon gång), har varit smarta och gjort egna uppmärkningar. När det väl kommit till kritan blir det fel ändå.

Mats

Ja, detdär slår aldrig fel...  markerar man aldrig så noga så har man lyckets glömma vilken ände som var vad när man väl monterar ihop igen...   har just själv återmonterat tryckare och lashcaps i min topp och inte tusan fanns markeringarna kvar på toppen vilken ände som jag benämnt med 1 resp 16, då hjälpte det inte så värst mycket att jag hade nummer på alla tryckare  :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

109 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#7
jag var ute i verkstan idag, skulle lyfta bort "ventillyftarna"  heter dom så?

dom sitter ju 2 o 2 men jag fick inte loss nån av dom, som runda metallerna som sitter ovanför fick jag av ganska lätt, dom tog jag bort med en stark magnet.

Men hur fan får jag bort "ventillyftarna" om dom nu heter så, men hoppas ni förstår vilka jag menar.

måste ju ta av dessa innan jag lyfter hela toppen.........

tack 

/ Mattias


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 oktober 2009
#8
va? tryckarna tar man ju bort å märker, men mer behöver du inte ta bort? om du menar de som sitter under tryckarna (de små metall cylindrarna) så är det själva ventilen, å de går inte montera bort innan du har demonterat toppen...


109 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#9
ok, då e jag med, men då ska jag alltså lyfta toppen och sen ta bort tryckarna??
och dom ska ligga i olja under tiden dom e av, läste jag.  om det nu e dom dom menar i haynes bok.

då åker toppen av imorgon o lämnas in på planing.....

tack för all hjälp


8 248 Inlägg
6 oktober 2009
#10
Spelar ingen roll om du tar ut lyftarna innan eller efter du plockar av toppen. Men du lär märka upp så att den sätta tillbaks där dem satt. De behöver inte ligga i olja hela tiden, men det är ingen nackdel. Annars lär man smörja dem innan man sätter i dem. Och jag brukar lägga på lite stp oil treatment på dem för att va säker på att dem har smörjning innan pumpen hinner få fram oljan.


109 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#11
ok. låter bra,  fick av toppen idag, o tänkte ta av lyftarna, men får inte ut dom underifrån.
jag får av dom små "metallkolvar" ser det ut som, misstänker det e likadana undertill men dom sitter hårt som fan. så jag kommer inte åt lyftarna underifrån. hur ska jag kunna ta dom ovanifrån, går det? för dom e väl skruvade i eller?

sen kollade jag kolvarna  ska dom verkligen stå så här som på bilden:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=779046
Senast redigerat av clonec (7 oktober 2009)


8 248 Inlägg
7 oktober 2009
#12
Lyftarna tar man ut uppåt. Det är dem små som du beskriver dem: metallkolvarna som är lyftarna. Det siom sitter under är ventil med fjäder och tillbehör. Och såvida du inte ska ta ur ventilerna så ska duy inte röra dem, och flör att få ur dem krävs dessutom en press. Kolvarna ser ut att stå rätt.
Senast redigerat av Marlboroman (7 oktober 2009)


109 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#13
tack, då vet jag......... 

då lämnar jag in toppen på planing imorgon

tack för all hjälp, ni e guld värda!!


66 Inlägg
14 oktober 2009
#14
clonec skrev:
ok. låter bra,  fick av toppen idag, o tänkte ta av lyftarna, men får inte ut dom underifrån.
jag får av dom små "metallkolvar" ser det ut som, misstänker det e likadana undertill men dom sitter hårt som fan. så jag kommer inte åt lyftarna underifrån. hur ska jag kunna ta dom ovanifrån, går det? för dom e väl skruvade i eller?

sen kollade jag kolvarna  ska dom verkligen stå så här som på bilden:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=779046

Det är svårt att se på bilden!
5-cylidng motor är lite "svår" att titta på jämfört med 4 och 6-cylindriga mfl. där
två cylindrar alltid är i topp samtidigt.

Din vevaxel har 72 grader mellan varje kolv. (fyr cylindrig har 180 grader och 6-cylindrig 120 grader)
Vevaxelns utformning har med att få motorn i balans att göra så det roterar med bästa möjliga balans.

Det du kan göra är att vrida vevaxeln och kolla att alla kolvarna går lika långt upp. Detta för att kontrollera
att ingen vevstake är krökt.

Mvh. // Taz
Senast redigerat av taz (14 oktober 2009)

Hästintresserad.

109 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#15
Det du kan göra är att vrida vevaxeln och kolla att alla kolvarna går lika långt upp. Detta för att kontrollera att ingen vevstake är krökt.


men kan jag göra det nu??

Jag har nog fan glömt att "nolla" svänghjulet oxå. e det något man kan göra nu fast man har lyft bort toppen?  eller ska jag låta det stå som det gör nu??
Senast redigerat av clonec (14 oktober 2009)


8 248 Inlägg
14 oktober 2009
#16
Vevaxeln kan du nolla även fasrt toppen är borta, dessutom enklast och bäst att göra det innan du sätter tillbaks toppen. Kolla märkningen på drevet till kamremmen och oljepumpen.

EDIT: OBS! Gå endast efter den märkningen om du inte har tolk. På dessa motorer så ska inte 1:an stå i topp när allt är nollat till skillnad från de flesta andra motorer i världen!
Senast redigerat av Marlboroman (14 oktober 2009)



Sök