4582
Sök

Förbud mot dubbar i Stockholm

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
27 december 2009
Masterworks skrev:
caromania skrev:
Masterworks skrev:
Och det finns inga bevis för att det dammet kommer från dubbdäck!

Jo det finns undersökningar mellan städers partikeltäthet. Det är inget snack om saken att dubbdäcken river upp mer skit.

Enligt undersökningar som gjorts så finns redan dessa partiklar i innerstadsluften,
men på vintern så blir väderförhållandena sådana att det blir ett "lock" som gör så att partiklarna inte
kan försvinna ut i atmosfären, dessutom så "virvlar" dubbfria däck upp fler
partiklar från gatan än dubbdäcken!

Att dom dubbfria däcken närmar sig dubbdäcken i bromssträcka kan ju bero på att
vi har en lag på hur mycket en dubb får väga och sticka ut, förr i tiden så var
dubbarna mycket tyngre och kunde då tränga ner mer i isen, nollvisionen är
ett skämt redan från början, skrota förslaget och bestäm en realistisk siffra
på hur många döda i trafiken som är skäligt istället...

Nja, nollvisionen är bra. Men att NTF säger "några måste vi offra" om mc-åkare kanske är mindre bra. Strävar vi inte mot noll är vi fel ute, men att det aldrig kommer uppnås vet alla. smile

Ang däcken och miljön måste det väl vara bättre med dubbdäck som räddar liv än att gnälla om partiklar man inte vet vad de kommer från.
Men hur ser den gatan i sthlm ut nu? Polerad blankis?
Dubbfria packar ju bara snön till is och sen poleras isen. Dubbdäck river upp så det blir mer fäste för varje bil som passerar...

1 207 Inlägg
27 december 2009
Någon stockholmare som kan rapportera om hur väglaget är nu när ni måste köra odubbat?

Sj tycker jag vi norrlänningar ska få igenom en motion som gör så att ingen får passera norr om Dalälven utan vinterdäck. T.ex. här tog det ca: 12h och 30cm snö innan de började ploga och jag kan säga att dubbdäck är ett måste.

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 december 2009
jag skiter i dubbförbudet kör me dubb ändå jag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

4 299 Inlägg
27 december 2009
Som vädret har varit senaste dagarna har ju odubbat varit riktigt värdelöst.

Inne i stan va de förjävla halt igår, till o med dubbat hade svårt att få grepp... Så dubbförbudet e riktigt korkat.

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 december 2009
fan ska nog ta och skaffa snökjedjor jag hehe och reta upp alla politiker med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Makaronborrare
993 Inlägg
27 december 2009
Sista veckorna har det varit riktigt gött med dubbdäck, Töar och fryser ju omvartannat

3 182 Inlägg
27 december 2009
på mitt jobb så åker vi inne i stockholm city hela tiden på min firma bil är det dubbfritt vilket suger på arbettskolegans är det dubbat vilket han måste ha annars kommer han inte hem på vinter med dom cp backar som finns på gamla Tyresö så chefen lår får ganska mycket böters lappar från han för dom kommer han aldrig byta ut.

263 Inlägg
27 december 2009
Robert Collins ämne det här ! Hahaha

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

9 Inlägg
28 december 2009
Dom har verkligen inte vägt upp fördelar mot nackdelar när dom drev igenom den här lagen. Eller så har vi otroligt inkompetenta förare i våran riksdag som aldrig kör på vintern... Antar de är en blandning?

Strax hittar dom väl på nå löjligt som att förbjuda dubbdäck i hela sverige. Kanske dags någon betalar HA att göra hemvistelse hos dessa som driver igenom dessa idiotiska lagar.

Skulle nästan vilja se en typ av "getaway in stockholm" fast med en rallybil och riktiga isdäck. Bara för att jävlas lite smile

1 062 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
DNs knattereporter gör ett "scoop" om oss hemska skattebetalande bilister som begår det hemska brottet att strunta i förbudet, och ändå kör på vår skattefinansierade väg

http://www.dn.se/webbtv/nyheter/se-dubb … -1.1027291

"You Go, we go!"

401 Inlägg
17 januari 2010
men herregud vad är det för fel på folk... "bla bla bla hade dubbar trots förbudet"  vilken skandaaaaaaal.

3 182 Inlägg
17 januari 2010
arbetskollegan körde på på hornsgatan i veckan med dubbdäck på firmabilen med polisen bakom och bredvid sig dom brydde sig inte ett piss. om det nu ska va intressant.

212 Inlägg
17 januari 2010
Ojojoj, detta var inte bra..Vad ska vi ta oss till? Finns det verkligen folk som använder dubbade vinterdäck, trots förbudet på hornsgatan. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till. Hur ska jag kunna smälta detta och gå vidare.
Senast redigerat av Spethz_ (17 januari 2010)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
17 januari 2010
Det är nog ganska riskfritt att strunta i förbudet så länge man har bilen i rullning och inte parkerar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

377 Inlägg
17 januari 2010
tycker det är jävligt fjantigt att sätta förbud mot dubbdäck öht, kan ju tänka som så, allting kommer ifrån marken på ett eller annat sätt.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
17 januari 2010
stahre skrev:
discokapten skrev:
stahre skrev:

Är det därför varenda jävla buss i hela uppsala stad som ska upp för carolinabacken (säger väl inte så mkt för er som inte vart i uppsala) kanar hit och dit, skapar toltalt kaos och smäller med andra...Kommer inte ihåg en vinter då inte bussarna kanar längst backen eller glider bakåt när dom ska uppför, skulle nog bita bättre med dubb just där i alla fall.
Och för dom som bor en bit utanför stan då? ska dom inte kunna köra i stan för att det är dubbförbjud,  när det är livssviktigt där dom bor...? Lite drygt att ha dubbla uppsättningar v-däck o byta varenda gång dom ska in till stan

Det handlar lika mycket om att bussförare inte kan köra som att dom inte har dubbade däck.

ehmm... så ALLA dom bussförare är dåliga på att köra buss menar du? Dom har ju ändå en utbildning, och att alla som ska upp för backen är dåliga förare är bull shit.

Konstigt då att inte ALLA lastbilar lider av samma sak... wink

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 659 Inlägg
17 januari 2010
blacken skrev:
stahre skrev:
discokapten skrev:

Det handlar lika mycket om att bussförare inte kan köra som att dom inte har dubbade däck.

ehmm... så ALLA dom bussförare är dåliga på att köra buss menar du? Dom har ju ändå en utbildning, och att alla som ska upp för backen är dåliga förare är bull shit.

Han har en punkt där visserligen så ska bussförarna ha en sk: utbildning, men av det som man hitintills har sett så verkar den inte av någon högre nivå.  Men det verkar som om dom moderna bussarna är sämre på att ta sig fram i dåligt väglag och hala backar är dom äldre bussarna. och dubbdäck finns väl inte till tunga fordon ännu?..

Jodå det finns

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 januari 2010
TLO skrev:
DNs knattereporter gör ett "scoop" om oss hemska skattebetalande bilister som begår det hemska brottet att strunta i förbudet, och ändå kör på vår skattefinansierade väg

Nu bryr jag mig ett dugg om fol kkör dubbat eller odubbat eller vart dom kör men det finns ju alltid 2 sidor att se det ifrån, folk byter inte sina däck såfort det töar lite är det snöfritt januari,februari och mars kör folk med sinna dubbdäck direkt på asfalten iaf och det sliter inte lika mkt som för 10år sedan men det sliter mycket mer än odubbat.

men som sagt jag skiter i vilket..

1 659 Inlägg
17 januari 2010
TLO skrev:

Man såg ju slasket bilarna stod i också, det styrker ju bara förbudet tycker jag, dubb i slask är vansinnigt korkat! Det är ju bara att gasa tills det blir is och sen gasa ännu mer tills isen smälter efter ett bra tag (gäller att inte ha bråttom någonstans) och sen kommer man fram 30 cm och gör om det igen tills man faktiskt kommer upp lite i fart!

Mitt i filmen var det ju någon dåre som sprang rakt över vägen där, tror dubbdäcken hade fått bilen till ett stopp snabbare, å andra sidan så är det ju han som körs fel så skit samma, han som springer över får ju inga böter smile

(\_/)
(O.o)

1 482 Inlägg
17 januari 2010
Kört dubbfritt hela vintern hittils. I stockholm, utanför, landsväg, landet osv. Inte haft några problem.
Greppat riktigt bra.

Greppat fullt tillräckligt på plan is och jag har inte haft några problem att panikbromsa vid dom tillfällen det behövts.

Bara fastnat 1 gång på en oplogad parkering med ca 30cm snö.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök